Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Va mysigt för dom.Ser så fridfullt ut

Jag sitter och kikar efter en kompis till min unge åxå.
Fick ett sto till stallet i går med ett mycke vackert stoföl vid sidan.
Jag hade hoppats på att vi skulle kunna ha båda stona med föl tillsammans..men detta sto som är dräktig igen är en pyraja..
hugger efter min lillkille med död i blicken när han går förbi på gången utanför hennes box..
Nåja hon ska få landa några dagar innan vi tar beslut om att släppa ihop eller inte.
Mitt sto har inte en chans att hävda sig eller försvara fölet mot denna stora häst och jag tänker inte riskera något.
Då gör jag hellre en hage till.Ska ta några bilder på det nya fölet hon är sååå grymt fin..

Hur gick det för din mammahäst?? Fick du ordning på fången.

Annars är ATG-kliniken i Sundsvall den enda inom rimligt avstånd. Och där har jag aldrig varit så ingen aning om hur de är på hovskador heller. :crazy:

Jag var mycket där med min 10a som hade väldigt upprättade kotor. Bra veterinär och jättebra hovis! Har annars tips om bra hovis på föl i mina krokar, skicka PM om du vill ha namn och nummer:).

Åh, bra att veta! Nu är det inte aktuellt just nu längre, men ska ha det i åtanke om det skulle bli några komplikationer! Tack!

Habina: Ser fram emot bättre bilder! Han ser så go ut! :D

kl.
Idag köpte jag ny grimma till Iska, storlek ponny. Satt bra runt mulen och nacken, men lite stor i käken. Men hon kan ha den iaf, så när jag inte kan tvinga på henne fölgrimman längre går den bra att leda med tills den är helt iväxt. :p

Hur gick det för din mammahäst?? Fick du ordning på fången.

Jodå, fångproblematiken gick över med lite boxvila och medicinering. Däremot visade det sig att hon fått en nervskada vid fölningen som gjorde att hon inte kunde tömma urinblåsan ordentligt. Tyvärr var det ingen veterinär som tog min oro över hur konstigt hon kissade på allvar, så det slutade med fyra dagar på Ultuna och flera återbesök innan hon var symptomfri. :(

Nu har vi flyttat 40 mil norrut och även hunnit ha ut en lokal veterinär här för spolning av urinblåsan, så förhoppningsvis slipper vi mer problem med kissandet.

Usch vad jobbigt! Hur kissade hon då? Jag misstänker att mitt sto också har någon skit, gissat på urinvägsinfektion eller livmoderinflammation, veterinären som kommer ut för att kika på Iska imorgon skulle titta på stoet också, hon kissar små mängder och väldigt mörkt någon gång blod/rött. Trots att hon dricker mycket. Har dessutom tokbrunstat hela hösten, trots att hon aldrig visat brunst någonsin tidigare och har varit kletig i svansen någon gång...

Hon kämpade med att kissa, det var som om hon fick ta i med hela kroppen för att få ut kisset. Sedan kissade hon väldigt ofta, just för att hon inte lyckades tömma blåsan. Det rann urin när hon gick eller travade, så hon frätte bort pälsen på insidan av låren.

Från början trodde jag att det var en väldigt lång brunst, men sedan började jag oroa mig. Då fick hon fång och den veterinären tyckte vi skulle fokusera på fånget då det var "allvarligare". Hade den veterinären frågat sina kollegor istället, så hade det räckt med att spola urinblåsan en gång och medicinerat. Nu blev det väldigt långdraget istället. :(

Men vad hemskt! :eek:

Så skönt att det löste sig till slut då i alla fall, stackars lilla hästen. :(
Hoppas Ricky tog det hela med ro, antar han blev en favorit på kliniken? :sneaky:

Haha, ja de ville ha kvar honom. ;) Han blev dock extremt bortskämd när han var där i fyra dagar, så jag fick ta i med hårdhandskarna när han kom hem. Det är inte okej att bitas eller sparkas. :rage:

Däremot har han blivit väldigt världsvan, så det får jag se som en bonus. Lättlastad och följsam. :)

ricky3_52383a7de087c33345931686.jpg

Tack snälla! :) Jag är värdelös på att fota, så det är sällan jag får fram på bild hur hästen faktiskt ser ut. Jag är mycket nöjd med huvudet på Ricky, både insida och utsida. Sedan får vi se vad det blir av honom som vuxen. ;)

Gud såååååååååååå söt!
En nyfiken fråga,föds dom med ståndman? Eller när får dom det? (ja jag vet att man klipper dom)

Nä, de får lång man precis som andra hästar. De föds med supermjuk, lockig man som står rätt upp. Sedan måste man klippa manen och då gråter man för den är så söt innan...

Här ser man fluffmanen.

130610_007_51b71905e087c37b34dcbb79.jpg

Här är han nyklippt första gången.

130630_51d2d67ce087c3326eaf36be.jpg

553870_733685496645462_508119020_n.jpg

Melinda har funnit sig väl tillrätta här hemma redan. Hon är självständig och går själv runt och utforskar sin hage. Gnäggar och kommer fram till en när man kommer.:love: Hon tar allt med ro och älskar att äta!

Har ni stallat in era ännu? Är det några som ska gå på lösdrift?

CaisaLundblad Hur går det med såret? Jobbigt nu när vädret är som värst!

Mina går på lösdrift. :) En gigantisk hage med två platta områden, en där vattnet står och en där ligghallen står. ;) I övrigt är det grymt kuperat med mycket sten och även en bäckravin.

Planen är att Rickys mamma skall inackorderas på annat håll vid avvänjningen i april, så får Ricky och Regent terrorisera valacken tills de visats för avelsvärderingsnämnden som tvååringar och därefter bli kastrerade. Tror lösdrift blir bra för busungarna, de behöver verkligen röra på sig mycket. ;)

Helt underbart söt! :love:

Mira: Fin hon är! Är det en skimmel?
Mja, vi gör vårt bästa, svårt att få tryckförbandet att sitta bra i den djupa leran hon ränner runt i, och hon är bra less på att vi ska bråka med hennes bakhov hela tiden. Fick ryta i och daska till henne lite på rumpan när hon riktade en riktigt elak spark mot mig när jag försökte göra rent idag. Hon gjorde det inte igen och skötte sig faktiskt bra efter det, men jag hatar att behöva bli hård, så länge hon bara "vevar", drar och protesterar lite gör jag inget mer än är envis, samt berömmer när hon gör rätt, men när hon faktiskt försöker träffa mig med en hård spark... Ska man tolerera det med föl?
Jag upplever inte att hon tar illa upp eller blir rädd av att man säger ifrån på skarpen, lite tjurig blir hon men sköter sig sen, och blir glad när hon får beröm för att hon skött sig.
Tycker det är en svår avvägning. Hon är tränad på att lyfta på fötterna, så hon vet vad hon "ska" göra, men nu blir det ju mer och under längre tid iom att det ska göras rent och lindas in osv. Och det MÅSTE ju göras, oavsett. :crazy:

Såret ser iaf oförändrat ut, så det går väl inte åt fel håll.

min bor kvar i box under vintern, troligen ihop med en kompis.
From våren räknar jag med att ha honom ute tills det är dags för inridning.

kl.

Nu har veterinären varit här och tittat på hästarna.
Iska: Ser fint ut, ska ha tryckbandage som vi haft på sistone och det borde inte bli några komplikationer. Hen sa att visst kan vi åka in och gipsa henne om vi absolut vill, men det är inte nödvändigt och gipsar vi måste hon stå på box så det är bättre att fortsätta som vi gjort. Byta bandage och spola rent med ljummet vatten varje dag bara.
Hon har skött sig ypperligt när jag och pappa pysslat med hoven, men veterinären fick då absolut inte ta i benet på henne, så hen fick kolla medan pappa höll i hoven. :p

Spöket: Ska ta urinprov på henne, vet kände på äggstockarna och livmodern, "finare än normalt" för ett sto i hennes ålder som fölat samma sommar. Hittade ingenting alls där, så misstanken är att det är urinvägsinflammation det handlar om.

Två väldigt fina ston tyckte hen att jag hade iaf! :D

Kände vet på urinblåsan samtidigt? Så det inte är något knas med den? Ariels var hård som en fotboll och det skall den inte vara. :(

Skönt att Iska är bättre och framförallt att slippa boxvila!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka