Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Det är förjäkligt när den unga hästen får en så dålig erfarenhet.

Försök att behandla henne som vanligt. Det blir inte bättre av att avstå.

Liten häst- små problem. stor häst.....

Jag klandrar mig själv mest. Jag skulle tryckt på att vi skulle stå i en box med mammahäst och föl när hon blev vaccinerad. Jag bara la mig när vet sade nej. Nu blev det pannkaka av allt liksom. Stod vid grinden på lösdriften, kom hästar från höger och vänster. Mer betalt tog han också för att det tog längre tid är "normalt" :cool: Jag kör på som vanligt då, tack alla!

Hej,
hoppar in här i tråden, hoppas det är ok även fast jag inte fött upp min fölis själv.:)

Imorgon åker vi och hämtar min nya häst. Det är ett welsh cob sto på ca 6mån gammal.

Melinda_juli.jpg

foto från uppfödaren

kl.

Idag har hovis varit ute, mammahäst fick skor på fram och Iska blev verkad första gången, gick finfint, lite hoppande med ena hoven, men allt i allt skötte hon sig bra för att vara första gången.
På nåt sätt lyckades hon få ett sår stort som en enkrona i hoven, eller ja, uppe vid kronranden, men i typ hovväggen. Om hovslagaren gjorde något konstigt ryck utan att han fått av så mycket han trodde eller om Iska ryckte uppfattade jag inte riktigt, men det var alltså som en lite flisa som dragits av nerifrån och upp, men bara en bit uppe där det faktiskt blödde, och Iska brydde sig inte ett dyft. :cautious:

Passar på såklart då när det är lerigt deluxe ute. :banghead:

Hovis sa att det inte var någon fara, inget hon får ont av och inget som kommer påverka henne negativt senare heller. Skulle se till att göra rent det bara och ha på någon slags salva som skydd mot leran. Men hade ju gärna inte haft ett hål i hennes hov. :crazy:

Han tyckte iaf hon var väldigt fin nu, han var lite skeptisk till henne när hon var liten "det var ju bara ben då!" men "riktigt fin unge nu, med öron som säljer!". :D

Nu blev jag lite avis! Helix verkades med 2v intervaller innan betet och nu på 4v :D min lilla lyxponny har två hovslagare :o

Mätte H igår, 141 mkh snart 6 månader!
0bc1fb8a9d7a73ee07eb3d348b302223_zpsa9ef3c10.jpg

Avis vettefan, när jag gjort rent efter att det slutat blöda ser det ut som att en bit av den yttre delen av hovväggen är bortsliten. Ganska högt upp. Känns INTE bra.
Plastar man föls hovar?
Kommer titta närmare på det med veterinären imorgon, och ringa kliniken på måndag och dryfta saken med hästveterinärer. Eventuellt får vi åka in med henne och se om de kan göra något åt det. :arghh:

Men jo, i övrigt har hon varit korrekt i benen och inte behövt verkas när han varit ute och verkat mammahäst, men nu är jag mindre lycklig. Han tog inte betalt för Iska iaf...
Det var ju otur, han är ju jättebra hovslagare på alla sätt och vis, men det här kändes ändå väldigt tråkigt.

Hon är iaf varken halt eller varm, och reagerade inte när det hände, men nu är jag orolig för att hon kommer få men för livet istället. :cry:

:o min snabbläsning failade rejält! Men du, sår läker! Och om fölet inte är halt är det bra också :) Tänker på alla de otäcka broddtrampen jag varit med om, rena kratrar in i kronrand och ner på hovvägg. Aldrig några problem! Det löser sig!

Min märr hade brakat igenom ett staket och höger framben var i slamsor och blivit ihopsydd på ultuna. Jag var hemskt upprörd över hur det såg ut, min lilla veterinär förstod ju vad jag menade men det var som det var. Så då sa han på sin breda skånska: "men du, märren har ju ett jättefint vänsterben. Skit i å titta på det högra" :D rätt hade han, jag mådde bättre och för hästen spelade det ingen roll :p

Det är ingen idé att måla fan på väggen i förtid, ta problemet då (om!) det kommer!

Nu äntligen är min nya häst hemma! Körde hem henne idag, hon stod lugnt och åt hö hela vägen hem, drygt 40mil!
Väl hemma så trippa hon snällt in i sin box och fortsatte att äta. Helt otroligt liten cool matvrak till häst!:love:

Melinda som hon heter kommer att visas på utställning nästa sommar, bli våran familjehäst, ridhäst och förhoppningsvis avelsto så småningom.

Imorgon ska hon släppas ihop med min andra welsh cob född 2012. Hoppas att de ska ha glädje av varandra och busa ihop.

Min märr hade brakat igenom ett staket och höger framben var i slamsor och blivit ihopsydd på ultuna. Jag var hemskt upprörd över hur det såg ut, min lilla veterinär förstod ju vad jag menade men det var som det var. Så då sa han på sin breda skånska: "men du, märren har ju ett jättefint vänsterben. Skit i å titta på det högra" :D rätt hade han, jag mådde bättre och för hästen spelade det ingen roll :p

Hahaha! :laugh: Förlåt, men det bjöd på dagens skratt! :D Snor den som ett litet citat, snacka om att se allt från en ljusa sidan. ;)

Caisa: Lät inte alls kul med ett hål i hoven! Om det till och med blöder är det ju också ganska djupt? Hoppas det läker bra!

Jag är ju novis vad gäller skador i hovar, det värsta jag varit med om är balltramp, eller en hovböld fick travaren för fleeeeeera år sen efter att han trampat upp en liten pinne i sulan. Men aldrig något med hästarnas hovvägg.

Känns ju som... att det ska komma in smuts och skit, bli hålvägg/hovböld deluxe, röta, svamp, infektioner? Jag har ingen aning, men det känns ju inte som att ett hål i hovväggen (ett hål in till nästa lager alltså, inte en spricka. Såg ut som det iaf.) känns som något man ska ta för lätt på heller. Och denna årstid läre det dessutom ta lite extra tid att läka, större risk för komplikationer osv...

Ska se om jag får in en bild på det imorgon så kanske någon expert kan uttala sig. Och om jag hittar biten som saknas...

Din Helix ser fin ut iaf! ;)

Maja_Kandi: Ja, antar att det är ungefär så djupt som en spricka kan bli när de blöder? o.O Är det inte hålet som blöder utan kronranden så är det jag som är blind och det var fullt med nedblodat spån i hålet trots idoga försök att få rent med koksalt som sprutades och baddades på en fölunge som vid det laget var bra less på att stå still.

Senast ändrad:

Jag hade lätt försökt att få på ett galoppbandage. Bättre än att kanske måsta spruta. tja man vet inte.

att spruta plastfilm över går nog inte på en sdn ...ovan:cautious:

Bygg upp ett förtroende hos henne så släpper det efter ett tag. De har olika utvecklingsperioder. Förutom att hantera mamma mycket så klia fölet, var vänlig men bestämd, lirka men se till att genomföra det som ska göras. Led fölet ihop med mamma så bli det naturligt för det.

Jag hade ett föl som det tog flera veckor att få grimma på, sen la hon sig ner flera gånger när hon skulle ledas, hon sprang undan när jag kom. Det värsta var att hon la sig ner två gånger när hon skulle lastas ihop med sin mamma.
Idag är hon 2.5 år, kommer springande när jag kommer, stoppar ner huvudet i grimman, är helt okomplicerad att tränsa och all annan hantering. Hon lastas på mindre än fem minuter.

Problemet med eventuella bandage är ju att så fort hon går ut i hagen igen är det lera upp till kotorna eller högre, så bandaget blir jätteskitigt och jätteblött, förutsatt att det ens sitter kvar, och tänker då att det måste vara bättre att inte ha ett bandage alls. För bara de går ut i andra delarna av hagen är det inte lerigt, men det är lerigt hela vägen dit...

Alternativet är väl då att stalla upp dem på nätterna och bygga en sjukhage på baksidan av gården, men känns lite sådär med att en ohalt fölunge ska stå i sjukhage. :crazy:

SUCK! En sån onödig grej liksom, den allra sista hoven, allra sista biten som skulle verkas bort innan han jämnade till, då händer något. :meh:

Pappa funderar på om det går att ha kit över, han har ett han tror skulle fungera bra. Behöver bara ha henne inne ett par timmar så det hinner torka och hårdna. Men något kit kommer inte i närheten utan att han dryftat det med en hästveterinär först...

Bra råd tycker jag! Det värsta man kan göra med djuren är ju att bli FÖR försiktig o ömka, det läser dom av direkt. Du ska se att din fölis snart glömt bort vad som hände men ett riktigt fy fy jättefyfy! på din veterinär, vilket klantarsel.:mad:

veterinären som vaccinerade Eskil både höll själv o vaccinerade, han visste ju det som de flesta vet, nämligen att föl är väldigt sprutkänsliga o kastar sig alltid bakåt.

Eskil har nu bott inne i stallet 1 vecka med mamma. Han går snällt in o ut själv utan att bli ledd, bor ju inte hos mig pga mitt benbrott, så det känns bra att han inte ställer till problem.

Din pappa är inte helt fel ute,förr i tiden (kanske även nu) så använde man plastic padding för att laga hästhovar.

Vet inte om det är "bra" heller, iom att skadan går upp i kronranden. Så här ser det ut:

SAM_3278_zps15448a97.jpg

Jag gör ju rent och lägger på salva men det blir ju skitigt igen så fort hon hamnar i hagen.
Fortfarande varken varm eller halt. :crazy:

Provade idag att ta ut mammahäst och lämna Iska i hagen, gick alldeles utmärkt tills vi var hemma igen, ca 10 m från ingången så fick Iska nog och gick rakt igenom tråden. Hade hon väntat 30 sek hade mamma varit i hagen igen. :meh:

Har använt en antibiotika-salva hittills, det var det jag hade till hands.
Vet inte om det finns något en veterinär kan göra åt det heller, men ska kolla om jag har material till att bygga sjukhage, så de kommer ifrån leran iaf, och så får de sova inne på nätterna.

Tror inte det finns något annat man "kan" göra? Hålla rent och försöka skynda på läkprocessen?
Förbannade otur. :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka