Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

tack, kul att ha lite koll :)

Vad tycker du om din zw unge?

Nu är jag förvisso väldigt partisk, men jag tycker att hon är jättefin. Älskar hennes modell och uppsyn. Dessutom har hon ett temperament jag gillar, tuff och orädd. Kunde önskat lite bättre galopp, men man kan inte få allt ;)

Hur går det med Zolero nu? Är han bättre?

Jag skulle oxå vilja påstå att han var brun,men men ..............kan ha fel.

Ja vist har han väl det dessutom väl inte särskilt mörkbrun ens om inte jag minns fel. En bildsökning på hans namn ger en massa bilder på avkommor och i stort sett varenda en är brun eller skimmel, borde ju vara en hel del svarta om han verkligen var svart ?

Klart man ska vara partisk ;) hon ser jättefin ut! Upplever min också som tuff o orädd, men har en räv bakom örat och testar.

Han är mkt bättre men inte återställd. Klinikbesöket i augusti var dock över förväntan och han är röntgad ua, samt friröntgad från sin fölskada i kotan!

Finns info i 11 0rnas tråd :)

kl

Nu får jag svälja skammen och be er fölexperter om hjälp med min lilla. Det har gått som på räls med henne.. Fram tills nu.
Hon har alltid varit väldigt sällskaplig och mysig, att sätta på grimma har vi övat på, inga problem där inte. Verkad 2 gånger, nemas problemas. Aldrig sparkat, aldrig bitit, bara genomsnäll.
Men sedan hon blev vaccinerad (Det gick åt pipan, stressad vet, ungen slog runt och fick panik) så är hon RÄDD. Rädd för grimman, rädd för att bli hållen.
Jag får på grimman trots att hon är lös i lösdriften, men hon liksom dör när hon får den på sig. Jag åker ut till hästarna, sätter på grimman och försöker bara klia och ge små godisar så att hon associerar grimman med något bra men hon har blivit så reserverad sedan vaccineringen. Vågar inte försöka leda henne eftersom jag är så rädd att hon ska bli ännu mer rädd för mig och att bli hållen.
Gör en stor grej av att klappa mamman och ge henne godis och visst, efter ett tag smyger fölis fram för att kolla varför morsan är så glad, men hon var alltid framme först innan, nu står hon och glor vid mammas svans.
Jag har aldrig haft föl innan och blir så himla rädd att jag ska ärra henne för livet.
Snälla Buke, hjälp mig?

Ja hennes färg blir jag inte klok på, jag tror hon är svart men om hon kommer skimmla??? Jag vet faktiskt inte om Rubin, jag antar att två bruna hästar, teoretiskt skulle kunna få en svart avkomma så att (om) 12:an är svart så det väl i sig inte ett säkert tecken på att Rubin har svart som grundfärg.

Han är två och en halv vecka på första bilden, han var lite gråare direkt när han kom ut. Jag trodde länge på svart.

Okej, förstår det. ;)
Väldigt lik min i färgen vid samma ålder, men min något mindre "blaskig" i sin färg...

Jag har iaf skickat iväg för färgtest nu, så får vi se om hon är fux eller brun i grundfärg. (Hoppas stråna jag drog från henne när hon var en vecka blev bra, efter ID-kontrollanten var ute är hon inge glad i att man är och pillar i svansen på henne, man FÅR, men vill inte göra det värre genom att rycka mer i "onödan", får väl ta den extra kostnaden om det jag skickade nu inte duger och i så fall rycka, när jag vet att jag måste... Man borde kunna ringa och typ "Ni har ju tagel från hästen, den är hästamningskollad mot sin far, kan ni inte använda det? Typ...)
Sen får jag väl vänta med spänning på om hon blir vit eller inte. :p

Fortsätt bara som du gör och avdramatisera.
Jag tycker att fölisarna ofta får en liten "spök"period vid halvåret.
De blir lite mer medvetna om omvärlden och samtidigt kräver man lite och de inser att mamma tryggheten är på väg bort.

Frans har också varit lite försiktigare på sistonde, förut kom han fram direkt men nu står han och kikar lite på mig. Så jag väntar tills han kommer fram till mig och då är jag noga med att lugnt och försiktigt börja klia honom till han slappnar av. Då kan jag börja klappa på huvudet eller ta på öronen eller så.

Tack! Skönt att höra! Då kanske jag kanske kan sluta älta och arbeta mig upp till hysteri att jag på något sätt har förstört mitt föl :arghh:
Jag är oftast rätt lugn av mig, men med sånt här så blir jag så rädd att göra fel så jag blir totalt handlingsförlamad.

Senast ändrad:

Hantera fölet som vanlig lugn,bestämt och utan att tycka synd om henne.Dom glömmer fort men känner/läser av våra känslor jätte bra.
Är man det minsta osäker så blir dom åxå det.Tänker du på vad som hänt så gör hon det åxå.vette 17 men dom läser våra tankar.
Skippa grimman om den inte behövs just nu och bara mys.Få tillbaka hennes förtroende klia,klappa och borsta.
Det kommer gå över.

Min unge har blivit svart..Å jaa han har en rosa grimma med lila ludd:D
Bara för att han är såå söt..

Säger som många andra... Om du fortsätter att göra saker och ting precis som ni gjorde innan så kommer hon att "släppa" det som hänt. Tyck inte synd om fölet eftersom den mår sämre av att du gör så... Behandla den som om det är det mest naturliga i världen så blir det oftast det med...

Alltså, jag tycker inte synd om henne. Jag är bara orolig att jag ska göra något som gör henne mer stressad. Tack för tipsen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka