Sv: Föl 2013 del 2
kl
Nu får jag svälja skammen och be er fölexperter om hjälp med min lilla. Det har gått som på räls med henne.. Fram tills nu.
Hon har alltid varit väldigt sällskaplig och mysig, att sätta på grimma har vi övat på, inga problem där inte. Verkad 2 gånger, nemas problemas. Aldrig sparkat, aldrig bitit, bara genomsnäll.
Men sedan hon blev vaccinerad (Det gick åt pipan, stressad vet, ungen slog runt och fick panik) så är hon RÄDD. Rädd för grimman, rädd för att bli hållen.
Jag får på grimman trots att hon är lös i lösdriften, men hon liksom dör när hon får den på sig. Jag åker ut till hästarna, sätter på grimman och försöker bara klia och ge små godisar så att hon associerar grimman med något bra men hon har blivit så reserverad sedan vaccineringen. Vågar inte försöka leda henne eftersom jag är så rädd att hon ska bli ännu mer rädd för mig och att bli hållen.
Gör en stor grej av att klappa mamman och ge henne godis och visst, efter ett tag smyger fölis fram för att kolla varför morsan är så glad, men hon var alltid framme först innan, nu står hon och glor vid mammas svans.
Jag har aldrig haft föl innan och blir så himla rädd att jag ska ärra henne för livet.
Snälla Buke, hjälp mig?