Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

H lever sötebrödsdagar och jag har börjat fundera på avvänjningen... Ska jag kolla i min kalender har jag minutplanerat mitt liv fram till första veckan i december - då är han 7 månader. Borde bli bra då tror jag! :D

Hur skulle ni göra?
1. Han är kvar på gården och får gå med vuxna valacker (lösdrift), ev sin hingstkompis som han går med nu.
2. Han flyttar till en gård med bara unghingstar, får gå i en flock med småttingar födda i år och sova inne på natten. Till nästa sommar gå med alla hingstar på lösdrift.

Jag lutar åt konstellation 2, men jag vill ju att han ska ha det så mysigt som möjligt. Mindre stressfritt att inte flytta helt? Han är självständig redan... Ingen ängslig typ sas. Ååååååå, vad beslut! :p

Vad härligt att de har varandra. Det märks verkligen att det är flockdjur!

Chloetta ska få en kompis, det kommer ett fjordföl som är två månader till, en hingst. Kan det vara en risk att släppa in ett nyavvant föl till ett sto och ett föl? Jag äger bara mitt föl och bor 25 mil från stallet...

Va med om att släppa in ett nyavvant föl till sto med föl + en åring..höll på att gå riktigt illa då stoet med hjälp av åringen jagade denna lilla med vidöppna käftar och död i blicken.Som tur va lyckades fölet spriga ut under grindtråden utan att komma till skada.
Han fick sen gå i hage brevid men så fort stoet såg honom så blev hon galen.Slutade med att han efter 3 månader i egen hage fick flytta till en lösdrift med bara unghingstar och det funkade.
Nu vet jag inte om detta sto va helt virrig.har inte behövt vara med om det efter detta.
Hoppas det funkar.

Det har jag också varit med om en gång, mamman till det icke avvanda fölet jagade den nyanlände stackaren igenom staketet.

Han fick gå bredvid de andra ett par veckor istället sen gick det bra att släppa ihop.

Ponniplutt och Sassiball, det är väl lite det här jag hade på känn. Har själv bara släppt in ett ettårigt russ till en etablerad flock, det hade samma resultat, hon fick slussas in successivt så gick det bra sedan.

Nu är inte det här mitt föl och de andra får göra som de vill om de inte är någon onödig risk för Chloetta. :sneaky:

Åh vilken underbart söt liten en! :love:

Men vad roligt det ser ut med att fölpälsen släppt på benen först, min var tvärtom, har fortfarande lite fjun av fölpäls kvar på benen än! :D
Blir hon svart? : )

Ja asså mamma e svart å pappa skimmel men på kroppen blir hon kol svart men manen blir bara gråare å gråare :o så jag vet ej faktiskt.. =)
Min lilla önske ponny =) Så himla snäll å cool i allt =)

tas in själv i stallet å ställer upp henne i gången å pysslar med henne. sen går vi ut igen.. Å då tar vi in mamma å hon går kvar så snällt i flocken =)

Överlägset den tryggaste fölis vi haft =)

*kl*

Jag tror jag är virrigast i stan :angel: Har ju varit så himla ledsen över att Donnie är så liten (vilket jag fortfarande tycker att han är ;) ), men konstaterade nu på kvällskvisten att han är ju iaf inte 5½ månad som jag trott i nån vecka nu utan 4½ månad, så då är det ju lite mer okej.
Visst är han 4½ månad om han är född 2 juni? Har suttit och räknat på fingrarna nu x antal ggr för säkerhets skull, men ni kan ju få bekräfta detta för att lugna mig ytterligare, haha.

Försökte ta lite bilder på honom igår, vi har ju så fin herrgård att fota mot, men är ju inte så lätt att få bebisar att stå stilla.. Vi var ute på promenad också, gick jättebra, inga problem att möta bil om vi stod en bit in och kikade fram bakom mamma. Däremot är det lite läskigt med folk som rastar hunden och om man möter en joggare. Han börjar förstå mer och mer det här med att följa med i linan :) På vägen hem blir han alldeles busig och har jättebråttom men han är så snäll så han låter sig bromsas.

CAM00048.jpg

Donnie, hästskötare och Becka.

CAM00058.jpg

CAM00060.jpg

CAM00036.jpg

Något överbyggd, haha. Förhoppningsvis växer han så det knakar nu. Sista bilden står han visserligen lite med rumpan mot kameran, men iaf.

CAM00044.jpg

CAM00017.jpg

CAM00041.jpg

CAM00045.jpg

Bonus på fina mammahäst! :love:

Jag hade inte gjort det.
Dels med risk för fölungen som kommer men också för att det känns som en så kortsiktig lösning iom att det är en hingst. Skulle INTE ha en hingstunge ihop med odräktiga ston

Jag är kluven, jag flyttar ju min om 2 månader, så jag vet inte vad den andra i stallet tänkt med det fölet. Det blir ensamt med enbart vuxna hästar och ska stå uppstallad över vintern. Jag förstår inte den planeringen alls.
På ett sätt tycker säkert mitt föl att det är kul med en kompis, men jag vill inte riskera att hon skadar sig. Sedan är tanken att hon ska flytta till stockholm och gå på lösdrift, så då kommer hon ändå att få en massa kompisar.

Oavsett hur stor han är så är han jätte söt.
Å duktig på att stå uppbunden..Måste nog ta mig an och göra lite saker med min unge herre åxå.

Haha, min är född 6 Juni och mina ska stallas in när hon är 5 månader den 6 November. :D
Hemskt fin tycker jag han är iaf! Kanske skulle ta mina på promenad också, men ingen vill hantera mammahäst när/om hon blir upprörd utom jag och Iska är pretty much bara van vid mig, även om hon är social och gillar alla. Utom hovis. Han är stor och läskig och bullrig! :cautious:

Hon som var så snäll :)

Visst kunde hon (särskilt ihop med mitt sto) drakblåsa men aldrig att hon trängde eller brötade eller höll på. Hon var helt klart en av de populära att leda in/ut när jag jobbade i stallet :)

Vaggvisa, vart i sthlm ska hon gå på lösdrift?
har kollat lite på om det finns nåt närmre stan för Frans så jag kan hälsa på mer men inte hittat nåt. Han har det så väldigt bra också så får stanna.

Med Frans gör jag inte så mycket men just uppbindning kör jag varje gång nu.
Ska inte säga att jag tränar, jag sätter fast honom. Och så borstar och kliar jag honom så det blir mysigt.

Haha, har du haft henne med ut på tävling nån gång? ;) Hon ÄR hemskt snäll på hemmaplan, men kan bli lite dragig och bökig när hon på tårna, inga problem att hantera om man är hästvan, men i min familj är det bara jag som är det. Bara hon får skritta på framåt sköter hon sig ypperligt hela tiden men behöver vi av någon anledning stå still (säg att det kommer en traktor och vi har Iska med oss) så kan hon dansa runt lite, och då är min käre far inte så bekväm med situationen.
Inte alls säkert att hon blir "på tårna" av en promenad, hon är som en gammal ridskolehäst med mig på ryggen (spänner sig lätt med andra) men jag vet inte säkert.
Nån gång hade hon dansat runt på bakbenen (aldrig gjort det tidigare, någonsin) med pappa när han skulle gå med henne då hon varit tjock i benen och ovillig att gå kvällen innan och jag var på annan ort. Han KAN hantera det, men är hemskt obekväm i sådana situationer.

Då jag helst vill ta Iska själv är jag därför lite tveksam till hur jag ska göra. Ska nog försöka ta Iska som handhäst någon dag, med pappa som får följa med och gå ifall det händer något.

Men kan du inte leda de två själv?
Iska lär knappast rymma och man behöver ju inte gå längs en hårt trafikerad väg.

Nä tävlingar var vi såklart inte iväg på men de gick tre stora ston +en shettis ihop och lat som jag är ledde jag alla fyra samtidigt. Apple gick bredvid min Z och de två visste jag höll sig på sin plats.

Testa och förutsätt att det går bra :)

Haha, bra idé. Bor i en liten by, även om vi måste röra oss på trafikerade vägar är det långt ifrån hårt trafikerade vägar. Och de finns få idioter som inte fattar att sakta in när de möter häst här i byn.

Ska se om jag får tummen ur så kanske jag tar dem på en promenad redan idag! :D

Hon är en klippa hemma på gården, vi brukar också ta henne med iaf en häst till samtidigt, lata som vi är. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka