Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Ja gud ja, ska hon skimla så för guds skull, skimla långsamt! :rage: ;)

Försökt hitta bilder på föl som blir just riiiiktigt mörka fuxar. De som är ett par månader ser ut ungefär som Iska, men hittar inga på "nyare" ungar.
Hon påminner mycket om ox-hingsten... Shah Habib? i färgen. Nåja. Det löser sig. Jag hade ju hemskt gärna haft en riktigt mörk fux som han, men min blir nog vit istället isåfall. :meh:

Fortsätter ändå hålla tummarna för mörkbrun. :p

peplis: Haha tack! Och vaddå ändå inte? Hade Iska bara haft lång man och svans hade hon varit sjukt lik en b-ponny jag känner (när han var 3 visserligen, men ändå). Snart ska här börjas rida in! (jag vet inte, tiden går ju sjukt fort ändå... ska ju snart avvänjas och bli riktig häst!)

Och din är ju så söt och näpen! Huvudet! :love: Är det något jag saknar på Iska så är det ett lite nättare huvud. Kanske ska betäcka mammahäst med arab nästa gång istället? ;)

Senast ändrad:

Det fetmarkerade, här gör du väl en tankekurva?? Klart hon kan vara Fux utan att skimla, eller hur menar du? :)
Sassiball: Tack! :D

bigganl: Haha, men den är tjock! Hon fäller och sätter päls samtidigt, är nästan svart under. Och så mycket stöv. : < Och tack, hon är väldans go. ;)

Fio: Tack! Hon kommer behållas i minst 2 år, blir inte mammahäst dräktig igen släpper jag henne aldrig, men blir hon det får jag se hur min situation ser ut, det får avgöra vilken av ungarna jag behåller om jag måste sälja en av dem.

Reggad mörkbrun... Men när jag tittar på de där bilderna blir jag faktiskt ganska osäker, ser ju inte alls svart ut på benen. Så är väl fortfarande möjligt att hon är mörkfux, och isåfall skimmel. :cry:
Men hennes temperament är underbart, gudasnäll att ha och göra med, men hon är ingen push-over i hagen direkt, och är väldigt tuff och orädd av sig. Tror hon skulle kunna bli en perfekt medelklass-häst för mig. Och förhoppningsvis själv få någon fin unge så småningom. :love:

Har då aldrig i mitt liv sett en fux födas med denna färg:

2-19_zps9210b0f1.jpg

Därav min övertygelse att hon definitivt är skimmel om hon har fux som grundfärg.

Nu är hon visserligen vääääldigt mycket mörkare än när hon föddes, så vad vet jag, men kanske ska färgtesta henne iaf. :cautious:

Jag tycker också hon ser mer ut som mörk fux på bilderna, tycker hon är ganska lik Florence på kroppen, sen föddes ju min riktigt röd så hon är ju fortfarande röd i man och svans och röd längst ner på benen...

Nu har aldrig haft något skimmelföl eller sett så många heller för den delen, men jag tror inte alls det är säkert att hon skimlar om hon nu skulle vara fux! Hennes födelsefärg är ju ganska blaskig om man jämför med hur hon ser ut nu.

Men hade jag varit som du hade jag nog skickat in ett färgtest för både E (som svarta/bruna har men inte fuxar) och skimmelgenen. Hade jag haft minst tvekan på om F kunde varit gul hade jag skickat test direkt, men så är jag ju lit färgnörd också :p.

Hmm, jo, på kroppen är de ganska lika. Vet inte hur mycket födelsefärgen kan diffa på fuxungar, men jag kommer nog skicka in färgtest för E iaf, orkar inte hålla på med blodprov, plus att det är dyrare, skimlar hon så märker jag det nog så småningom. ;)
Har ju hört att sabino-genen kan ställa till det lite med färgerna, så kanske därför hon är så obestämbar. :p

Dee Jost Van Dyke (kul att de bara har fölbilder på honom också, han har tillochmed samma sorts crazy-eye som Iska :D ) är ganska lik, men svartare i färgen? Vet visserligen inte hur gammal han är på bilderna, men Iska kanske blir så svart (eller oröd) hon med snart, bra mörk är hon under det hon fäller.

rebeckasff: :love:

Förlåt, men jag är käääär i din unge, hon är så fin och har ett uttryck jag bara äääälskar. med risk för att låta som en stalker så kommer det bli spännande att följa henne genom åren ;)

Haha det är många som gillar henne, hon har något extra, kan inte riktigt ta på det men hon har ett sätt och uttryck som får (häst)folk att vända sig om for a second look :p
Jag hoppas naturligtvis att hon inte "bara" är fin utan att hon även kan hävda sig i sporten längre fram :)

Idolbild från i somras

IMAG1169-1_zpse22955a9.jpg

Ja Dorrie är superfin! Har sett både Diarado ungar o Daquar som har detta uttryck. Eskil är ju i mina ögon snyggast i stan men han har mera Cardento i sig o är inte lika vacker i ansiktet.

Fina är dom våra fölisar men det vill till att di kan höppe me ;)

Ah, då förstår jag hur du tänker :) Födelsefärgen :idea: Kan inte bidraga där, har inte träffat några mig veterliga mörkfuxar som föl, men häftig är hon! :love:

Mmm, hon e söt min lilla loppa :)
Det syns att hon är hälften fullblod, ser ut som ett mini fullblod i kroppen :)

Den bruna är kralligare (nu e han hingst också) men har mycket mer ponnylook när man ser dom live.

Får väl se vad dom duger till sen, ska bli kul att "vara i ponnysvängen" sen ett tag ;)

Jo precis, den där luriga födelsefärgen. ;)

Men oavsett vad, så är hon det goaste och finaste lilla obestämbara fölungen i länet!
13v2_zps67241ce0.jpg

9v3_zps2e626885.jpg

Ungefär såhär stor är hon bredvid mig nu:
5v3_zps6c848c7a.jpg

Hunter: Tack! Men alltså... den där bilden. :love:

Bara får jag välllägga in en bild på min sötsak :d

Islandshäst.. Min lilla Svala e snart 3 månader gammal å ser just nu mest ut som ett får =) första bilden e hon 3 veckor på..

Sista är från i dag =)

992847_10151463973081901_2146581874_n.jpg

67936_10151769081628167_1046125986_n.jpg

Åh vilken underbart söt liten en! :love:

Men vad roligt det ser ut med att fölpälsen släppt på benen först, min var tvärtom, har fortfarande lite fjun av fölpäls kvar på benen än! :D
Blir hon svart? : )

Iska är verkligen jättesöt! Och snäll? Min lille buse visar verkligen att han är en bus-kille...låtsas att han vill bli kliad o vips står han på bakbenen o viftar. Vi har tagit i m hårdhandskarna nu o sett till att han inte får chansen men killar alltså....:meh:

Hunter: Tja, en Diarado-Landlord (?) och en Daquar-Cardento som inte kan hoppa...fet chans!:D

Iska är ljuvlig i temperamentet. ;) Men haha, låter ju lite intressant med en sån luring. : O Iska var ju lite "på" innan, men bara i en del av hagen, när hon ville leka lite mer hårdhänt. Jag gick raka vägen ut ur hagen och lekte inte med henne mer, nu försöker hon inte leka med mig längre, hon har andra kompisar och är bara snäll och mysig med matte!
Men jo, pojkar brukar ju vara lite burdusare? :D

Ja det blir nog bättre när han kommer till lösdriften o får leka med andra boys...då brukar de vara trevliga mot människor o busiga med kompisarna istället. Sten åkte ju hem för 2 mån sen nu så han är nog lite uttråkad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka