Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Jag har lite problem med min unge, eller problem och problem han funkar inte som syrran gjorde. Alliaria var alltid lätt att ha att göra med när vi väl gått igenom fajten om att ha grimma på sig. Första gången jag band upp henne sträckte hon grimskaftet och kontaterade att hon satt fast och sen var det bra med det. Lille Aconitum har svårt för det där att sitta fast. När jag började leda i grimma så ställde han sig på bakbenen/kastade sig när grimskaftet sträcktes (altså sträcktes inte drog). Även om jag släppte efter så att jag bara höll upp det från marken så han inte skulle trassla in sig så fortsatte han att kasta sig tills han gick omkull. Detta har blivit bättre men inte helt bra och nu börjar det bli värre igen. Hur sjutton tränar man en sådan häst på att vara uppbunden?

Jag hade tagit igenom det när jag ledde först. Så han går ordentligt.
Sen när han accepterar det trycket så hade jag bundit upp honom.

Klinikbesök idag igen. Bättre men inte bra. Penicillinet borttaget men fortsätter med slemlösande och nu även luftrörsvidgande i 3 veckor och sen nytt besök. Rackarns skit början:(

Tack, söt är han, och så fruktansvärt go att ha att göra med.
Att jag vill att han ska bli stor beror mest på att jag är 1,80 lång själv men kommer nog bli bra oavsett :p

Mitt sto är snarare tvärtom Caisa, kan bli helt crazy hemma men på tävling är hon oftast lugn som en filbunke :p Hon får lite panik om man går förbi hagar och det kommer hästar mot henne och så var hon redan när jag köpte henne så då kan hon fara runt åt alla håll (tänk er hur kul det var i början när hon och Donnie skulle in/ut och hon dessutom hade värsta moderskänslorna i världen, ett monster!). På vägen hem går hon för det mesta på snedden och har bråttom men har faktiskt varit lugn nu när hon har Donnie med så det är skönt :) Att gå ut och ta en promenad med henne förr gjorde man för nytta, inte för nöje ;)

Haha, det fick bära eller brista, tog båda med mig och gick jag bara. Det bar! :D
Mammahästen var lugn och snäll, men ville inte anpassa tempo efter Iska som gärna ville kolla sig omkring, så Iska fattade snabbt att hänga med i mammas tempo. Annars inga konstigheter alls.
Så nästa gång får farsgubben ta mammahäst nu när jag vet att hon sköter sig vid promenad så får Iska gå och kolla i sin egen takt så kan vi jogga ikapp vid behov.

Synd på våra hårda grusvägar bara. :cautious: Hovis kommer på Lördag, då åker skor på på mammahäst och Iska ska verkas för första gången, får se hur det går. :p

MaRomer: Vad trist, men då går det ju åt rätt håll i alla fall! Om än lite långsammare än man önskat, men det kommer nog. :)

Han har ju blivit bättre/ bra innan men blivit sjuk när vi slutat medicinera. Så än så länge säger jag inte att det går åt rätt håll. Är dock glad att jag har tillägg för medicin i försäkringen. Bara denna gång gick medicinen på 1000 kr;/

Har de testat vad han har än?
Låter inte helt olikt Zooepidemicus som vi fick i mitt förra stall.
Satt i länge på småttingarna.

Hoppas han kryar på sig!

Caisa, du ser ;) Kul att det gick bra!
Jag är lite taliban just med att hästen ska sköta sig när man leder, blir tossig om de studsar runt eller trögar sig. Frans mamma är extremt lätt att leda så jag känner pressen på mig själv att få Frans lika skötsam.

Jo det förstås. :/ Hoppas det är på väg åt rätt håll iaf och att snyggingen får bli helt frisk snart!

Ponte: Haha, jo, det gick ju faktiskt bra. ;) Oroar mig i onödan som vanligt...
Jo, är inte heller så förtjust i bökiga hästar när det ska ledas, eller i någon annan situation heller för den delen. :p

kl.
FY TUSAN vilket väder vi har just nu! Ösregnat och stormblåst sen lunch, de vuxna, täckade hästarna har inte brytt sig ett dyft i att söka skydd, så stackars Iska var genomblöt, jättekall och stod och skakade. Första gången hon visat på att hon varit kall, så nu fick de sova inne inatt. :mad: Hon verkade genast mycket bekvämare när de fick komma in iaf, så hoppas hon inte drar på sig nåt. Premiär att sova i egen box också, en vecka tidigare än tänkt men efter att ha bitit lite på mellanväggen verkade hon ganska tillfreds ändå.

Nåja, snart stängs beteshagarna av, och då kommer de andra vara så pass nära hela tiden att hon kan gå in i vindskyddet vare sig de vill göra henne sällskap eller ej, de är ändå inom synhåll. Hade tänkt hålla öppet så länge som möjligt så allt inte blev lervälling i den permanenta hagen. :wtf:

När jag kom till stallet idag möttes jag av Donnie och andra fölungen, och de hade halm överallt :D Så även om mitt knäppa sto inte vill gå in så såg det ut som bebisarna haft det gott inne i lösdriften :p

Pontevecchio, jag vill också ha snälla hästar att leda så hoppas jag kan uppfostra Donnie mkt bättre än vad morsan är :p Känns som att det inte går att lära henne, jag har iaf inte lyckats på de här 7½ åren, har hon bråttom in så har hon (är helt hanterbart för mig, hästvana och min ohästvana pappa som älskar min häst, men är det busväder och jag vet hon vill in skulle jag inte be nån liten tjej) och bråttom på vägen hem när man är ute och går..

kl
Uppdaterar väldigt sällan, men mina pluttar växer.. Pikku är 138 cm i rumpen, 135 i manken nu, snart 5 månader. Artemis är 132 cm i manken (5 månader) och Athena är nu 3 månader och 126 cm.
Vi passade på att fota dom idag när det var så fint väder. Egentligen skulle inte Pikku varit med men han följde med Phaloma och ärtan in så han fick bli fotograferad med ;)

Haha just ja ;) Första fölet, med stjärn och nosbläs är E: Hip hop- Phaeton X. Helbruna stora utan tecken är E: Camaro M- Lancet och sista fölet med stjärn är e E: Zuidenwind- Walt Disney

!! :eek:
Hur gammal är fölungen på första bilden på blup där?
Sjukt lik min i födelsefärgen, och har inte lyckats hitta en fux född med en liknande färg tidigare.
Fast min var lite intensivare i färgen, så hon kan lika gärna skimla, men ändå! :D

Såg att 12an var svart, innebär det att Rubin har svart som grundfärg då?

Det avslöjar bara att han inte har fux som grundfärg och inte är homozygot för brunt. Han kan ha både svart eller brunt som grundfärg, vilket båda har E på e lokus.

Jag har någonstans i bakhuvudet för mig att Rubin var brun som ung, men jag kan blanda ihop honom med någon annan.

Hoppsan fick för mig att mamman var fux precis som den avkomman som nämndes i tråden. Då avslöjar den svarta färgen på avkomman ingenting utan Rubin kan ha vilken färg som grund baserat på det. (Man kan utesluta fux om det blir en svart eller brun avkomma med fuxsto). En svart är antingen EE (två svarta anlag) eller Ee (ett svart och ett rött anlag). En brun har samma på e lokus alltså EE el Ee det är a lokus som avgör om en svart blir brun eller svart A = brun a = icke brun, en svart är alltid aa och saknar alltså brunt anlag och kan inte lämna det vidare till avkomma. En brun är antingen Aa (heterozygot för brunt och kan lämna både brun och svart) eller AA (homozygot och alla avkommor får ett brunt anlag och kan aldrig bli svarta) iom att det bruna anlaget inte syns på fux kan en fux vara antingen aa (sakna brunt anlag) eller samma som den bruna Aa el AA. Så det finns även fuxar som aldrig kan lämna svarta avkommor för att de är homozygota för brunt på de avkommor som har fått svart anlag från pappan.

Haha just ja ;) Första fölet, med stjärn och nosbläs är E: Hip hop- Phaeton X. Helbruna stora utan tecken är E: Camaro M- Lancet och sista fölet med stjärn är e E: Zuidenwind- Walt Disney

tack, kul att ha lite koll :)

Vad tycker du om din zw unge?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka