Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Hon är nu 7 månader! Vi har ett hinder i paddocken, som hon mer än gärna hoppar över när hon springer ner till gräshagen! Är väl inte mer än 50 cm men hon ska alltid hoppa över det istället för att springa raka vägen ner till gräshagen! Konstig liten loppa!

kl

Nu har Eskil fått sin första vaccinationsspruta! Jag har världens bästa veterinär som käckt gick ut i hagen o tog fast ungen o sprutade själv...jag kunde ju bara hjälplöst hänga på mina förhatliga kryckor o komma med glada tillrop!:D

Ang avvänjning så går Eskil fortfarande ute med sin mamma, äter fri tillgång på hösilage med bra värden, gräs i jättehage o mjölk från mamsen. Mamsen själv äter 1,5 kg havre+mineraler o hösilage o är i kanonbra hull. Hon är inte ombetäckt. Jag kommer att ta isär dom på nätterna när vi stallar in o i december åker Eskil på lösdrift där meningen är att han ska stanna tills det är dags att sitta in honom.

Min lilleman har blivit 3 månader. Gick ut i hagen för att fota men han var inte direkt pigg just då...
gaumlspar_zps1f46a0cf.jpg

gaumlspar4_zpsa9e7650e.jpg

gaumlspar3_zpsf99bf2f5.jpg

men några normala bilder blev det också ;) Så här ser han ut på dagen 3 månader:
3maringnader1_zps6f3d4f21.jpg

13oktober20131_zps093bed98.jpg

Oj, jag tyckte Iska hade mycket päls! :D Så söt han är!

kl.
...
BILDBOMB!

23v3_zpse97e11f9.jpg

1v1_zps11102370.jpg

2v2_zps2b4ef490.jpg

5v2_zpsba7f8a81.jpg

3v2_zpsa15d3e9e.jpg

25v2_zpsa89e2654.jpg

fortsättning följer...

forts...

14_zps0db0fe0b.jpg

12v2_zpse87fec00.jpg

8_zps0933e0ca.jpg

21v2_zpsc1a6877f.jpg

23v2_zpse28f7e4c.jpg

Och en bonusbild på mammahäst för att hon är finast i världen:
27_zps182a31ec.jpg

ca 4,5 månad gammal.

Svägerskan är här, hon har systemkamera, därav bildbomben. En del av bilderna är liiite mixtrade med pga att åbäket var så fruktansvärt dammig att det inte såg klokt ut, en del var okej ändå.

Tycker hon är i en ganska fin fas just nu, min lilla tös.

Drömde att hon var 3 år och att jag skrittade på henne för första gången. Helt underbar känsla var det!

Ja han är en riktig pälsboll. De går ute så han har fått rejäl vinterpäls de senaste veckorna. :)

haha! Det där var väl inget i pälsväg;)
Men Iska är så fin! En riktig skönhet. och teckningen i pannan är underbar.

Va fin han är :)

Är det någon här som har erfarenhet av dålig hovkvalitee hos föl och vad man kan göra åt det? Hovslagaren säger att det inte finns mycket att gör, vi har försökt sätta på självhäftande lindor runt hoven och det hjälper lite. Problemet är att små stenar trycks in i hoven och ligger o gör ont.. Några tips? När kan man sko en unghäst första gg? Är det vid tre eller kan man sko vid två år pga dåliga hovar? Mamman har inga problem när hon har skor men blir som sin dotter utan, så det vore skönt att sko henne även om jag inser att det är några år tills dess.. Tips eller tankar?

Min 11a hade sjukt dåliga fötter, svarta hovar runt om och de såg bra ut och var hårda, men han fick hovböld efter hovböld och hade röta runt om hela tiden, det vandrade lite från fot till fot. Han fick skor för första gången på hösten när han var fem månader men han bara trampade av sig dem direkt... Han var gipsad i omgångar och fick ha lite hemmagjorda tofflor i såna där självhäftande lindor med silvertejp runt om när det var som värst. Behandlade med virkon ("diskade" fötterna varje dag), tjärdrev i hålväggarna och tjärsalva under hela hoven... Blev bättre om vintern när det var mycket snö och rent, men på våren kom det tillbaka. Sommaren som ettåring var fötterna också mycket bättre, tyvärr miste jag honom på sensommaren så vet inte fortsättningen. :(
Min 10a har också dåliga fötter och har haft skor till och från från ca 1,5 års ålder (fötterna har blivit mycket bättre nu). Jag har gett steel-joint i fodret enligt hovis rekommendation, på honom har det som sagt blivit väldigt mycket bättre. Från att ha varit som frigolit finns det nu nånting att knipsa av.

Är det så att hon har röta? Eftersom att hon kan trampa in stenar i foten, eller var det bara när hon hade lindor? Eller är de porösa och "faller isär"? Hålväggar? Sprickor?

Mitt råd är att ta kontakt med duktig klinikhovslagare och be om råd. Jag har sån tur att min hovis är just klinikhovis och bor bara en kvart bort.

När min gamla häst var ung hade den "pappersfötter" sen fick den steel joint....:)

Hon är så tuff i uttrycket din Iska:). Hoppas att du kommer behålla henne så att man får följa hennes uppväxt.

Vilken färg är hon nu reggad som?

Sassiball: Tack! :D

bigganl: Haha, men den är tjock! Hon fäller och sätter päls samtidigt, är nästan svart under. Och så mycket stöv. : < Och tack, hon är väldans go. ;)

Fio: Tack! Hon kommer behållas i minst 2 år, blir inte mammahäst dräktig igen släpper jag henne aldrig, men blir hon det får jag se hur min situation ser ut, det får avgöra vilken av ungarna jag behåller om jag måste sälja en av dem.

Reggad mörkbrun... Men när jag tittar på de där bilderna blir jag faktiskt ganska osäker, ser ju inte alls svart ut på benen. Så är väl fortfarande möjligt att hon är mörkfux, och isåfall skimmel. :cry:
Men hennes temperament är underbart, gudasnäll att ha och göra med, men hon är ingen push-over i hagen direkt, och är väldigt tuff och orädd av sig. Tror hon skulle kunna bli en perfekt medelklass-häst för mig. Och förhoppningsvis själv få någon fin unge så småningom. :love:

Haha, jag har faktiskt väldigt svårt att se hur jag skulle klara av att sälja henne. ;)

Men jag vill verkligen inte ha en till skimmel, så skimlar hon så kaaaaanske det blir liiiite lättare om det eventuella framtida syskonet inte skimlar... :angel:
Sen tror jag det kommer passa bättre med min livssituation att ha ett föl än en soon-to-be-treåring då jag troligtvis ska studera där mitt i!

Men nja, tveksamt. Kommer nog hitta ett sätt att behålla alla istället. :sneaky:

jag hoppas verkligen att Iska inte skimlar hon är ju så extremt häftigt tecknad.
Om hon är skimmel så får vi hoppas att hon är som denna (den är 12 år på bilden)
1395280_752544028105648_1575363610_n.jpg

Iska är (fortfarande ;)) jättefin! Så stora de har blivit, men ändå inte...haha härligt att drömma om inridningen, på ett sätt vill jag bara spola frammåt sådär 2 år i tiden :)

Min goding idag:)

pict0467_2_5261992a9606ee2e36fc0640.jpg

pict0561_526193c5e087c3522ef95dfe.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka