Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

Hur 17 kunde det bli sådär:crazy:

Lotagen låter som rätt behandling- om det nu är svallkött.

Jag skulle köra mjukgörande också iom att det är kronranden plus mer nedan. Ser skumt ut.

Föreställ dig att en hovslagare knipsat av en bit med en tång längst ner på hoven, ska rycka till för att det (han troligen trodde) bara var någon millimeter kvar, men istället för att gå av flisar det sig, du kan ju se hur det dragits upp nerifrån och upp och längst upp slets hela hovväggen av istället för att bara flisan lossnade...

Sjukt orolig för att hon kommer få bestående men med den där hoven, eller för alltid kommer kräva extra hovvård pga återkommande sprickor och skit.

Föreställ dig att en hovslagare knipsat av en bit med en tång längst ner på hoven, ska rycka till för att det (han troligen trodde) bara var någon millimeter kvar, men istället för att gå av flisar det sig, du kan ju se hur det dragits upp nerifrån och upp och längst upp slets hela hovväggen av istället för att bara flisan lossnade...

Sjukt orolig för att hon kommer få bestående men med den där hoven, eller för alltid kommer kräva extra hovvård pga återkommande sprickor och skit.

:eek::(
Hakar på övriga ang lotagen och mjukgörare

Höjer pekpinnen mot att blanda lotagen med mjukgörande,det kan blistra.
Så antingen eller,men just nu bara lotagen,fast det har du väl inte hemma?!
Ringa vet i morgon,det borde tillfälligt gå att ta en tuss med jodopax och sen tejpa över/runt med silvertejp.

Fast såret i sig är ju inte värre än ett vanligt balltramp. Om du kan ha dom i en hage utan så mycket lera så är det nog ingen fara. Det som kan ställa till det är ju om det kommer lera/grus innanför hovväggen men det ser ju inte alls ut så. Och hoven lär ju växa ned så jag har svårt att tro att du behöver oroa dig.

kl

Lite nytagna foton på Eskil 5,5 mån e Daquar CC-Cardento

1379322_10152048327238313_419926130_n.jpg

1381193_10152048325773313_197815491_n.jpg

Det där skall du inte leka med precis, ser ut som att det blivit ett framfall det måste åtgärdas på klinik och hoven skall gipsas får du ett ordentligt läderhudsframfall så är det operation och många månaders konvalecent som gäller. Ring klinik (som är duktig på hovskador) direkt imorgon bitti.

Googla på söderåsens hästklinik och gå in på deras facebooksida där kan du se några bilder på ett framfall och några tagna i samband med operation av sådant.

Vi har ingen lotagen hemma nej, tjärsalva för sår finns, samt antibiotika-salvan vi använt hittills. Tror vi ska ha en skvätt jodopax kvar också. Sen har vi säkert diverse andra salvor också, men de kändes som mest aktuella.

Gylle: Tack! Jo, klinik kommer ringas imorgon, vet dock inget om de som har det, nya privata veterinärer har tagit över kliniken nu, vet bara att de är svindyra.

Annars är ATG-kliniken i Sundsvall den enda inom rimligt avstånd. Och där har jag aldrig varit så ingen aning om hur de är på hovskador heller. :crazy:

Jag tycker som någon annan här att det påminner om ett balltramp. Jag hade en häst som hade ett riktigt djupt balltramp som veterinären tipsade mig om att spola rent och sedan lägga jodopaxbandage med silvertejp runt. Det låter konstigt och såg konstigt ut men det fäste väldigt bra mot hoven.

Igår var jag nere hos Chloetta vilket jag inte hunnit de senaste två veckorna. Oj vad jag blev positivt överraskad, hon hade biffat på sig och börjat stå i box mellan insläppet och kvällsfodringen vilket gick galant. Det börjar kännas på allvar nu att hon snart ska hem. Snart 4.5 månader och hon är 132cm i mkh.

mg_0346_fotor_526d24529606ee671ce88652.jpg

Sedan upptäckte jag att hon fått hermelinkota, som fux? Någon som sett det förut?
mg_0390_fotor_526d24a6ddf2b370ee4b2a07.jpg

mg_0447_fotor_526d24e1ddf2b318f95348f6.jpg

mg_0480_fotor_526d25bbe087c313e392de36.jpg

mg_0460_fotor_526c523addf2b34a97c3a31d.jpg

mg_0496_fotor_526c52499606ee1c0e9be722.jpg

mg_0646_fotor_526c5275e087c32a59706400.jpg

Effekten av att uppgradera systemkameran. Väldigt många bilder, här kommer en som visar att ingen kan säga emot att hästar har de vackraste ögonen.

mg_0856_fotor_526d27879606ee0374aa1cd8.jpg

"Min" veterinär toksågar jodopax, ska tydligen endast användas vid infekterade sår, aldrig vid färska, och det ska enligt henne ha slutat användas helt eller håller på att fasas ut då det bryter ner vävnad.
Visst påminner det om ett balltramp, men det är inget balltramp, hela övre delen av hovväggen är bortsliten, och jag tänker inte ta några risker så vi får höra vad kliniken har att säga imorgon.

Fin hon blivit! Tror inte hermelinfläckar har något med grundfärgen att göra, Iska har massvis av dem och jag tror fortfarande hon är fux. ;)

Haha, det säger en del om hur ofta hästar i min närhet har sår. Senast 2004 tror jag, inte för att de varit skadefria sedan dess men inga sår.

Antagligen inte. Jag tyckte det var synd, nu kommer hon att se smutsig ut, är de svarta så syns det ju bättre att det inte är skit. Kul att du tyckte att hon blivit fin, så lätt att man bara är kär i det som mqn har utan att vara opartisk.

Jag hade aldrig hört talas om det heller, och alla säger ju fortfarande "jodopax!" vid sårskador, så verkar inte så vida känt än... ;)

Äsch, kan de inte se skillnad på en hermelinfläck och smuts är det kanske inte så värt med åsikten. :D Inte för att det är så lätt på fuxar, men ändå. ;) Jag tycker hon är jättefin, gillar hennes vackra huvud, och alla ungar har ju verkligen börjat snygga till sig när de blir lite mer biff. :d

Vi hade en häst till försäljning som var Fux och hermelinkotor på alla ben :)

Ne, sen kommer hon nog aldrig att stå stilla i offentliga sammanhang heller. Snabb som vinden.

Jag blir fundersam varje gång jag ser Iska om Balou hade varit en bra kombo med C, Balougraph tycker jag är lite för lång i ryggen för henne. Jag gillar i alla fall Iska skarp, hennes uppsyn är underbar. :)

Det kanske är vanligt bara det att jag inte sett det tidigare :) Bra att min inte är ett undantag då. Frågan är om det är något som behöver läggas till i passet? Så petigt kan det väl inte vara?

Fast Iska själv har fått en kort rygg, så vettetusan om han nedärver det. ;)

Balou är ju såklart fantastisk, så många fina tävlingshästar det finns efter honom! Och tack, jag är också väldigt förtjust i henne, kul att någon annan gillar henne med. :D

kl.
Pratat med områdets bästa hästveterinär, bortkastade pengar att åka till klinik med henne sa hen, vi ska lägga tryckbandage med silvertejp runt och sen släppa ut henne i hagen igen, hen skulle komma och titta på Onsdag.
Man kan inte åtgärda svallköttet i nuläget utan att första tillväxten av hoven, hen trodde inte det skulle behöva åtgärdas alls om vi lade tryckbandage på.
Så får väl lita på det, och invänta Onsdag. :)

*kl*

Hoppar in i den här tråden. Fick rätt så fullt upp i somras med sjukt sto, så jag har inte orkat läsa eller skriva någonting öht. :crazy: Känns som att jag har missat hela fölstadiet och nu står med en ful åring.

Eller snarare två... Ricky (som nu officiellt heter Rikardo) fick imorse en lekkompis i Regent. :D

Ricky är 4 mån och Regent 6 mån, så jag tror de kommer att ha grymt roligt ihop. Här äter de frukost tillsammans:

131028_526e3982e087c370378a1979.jpg

Bättre bilder kommer tyvärr först till helgen, då det är mörkt både på morgonen och kvällen numera. :mad:

För den som inte minns så är Ricky e. Lyckängs Rex och Regent råkar också ha samma pappa. :p Fast han är grå som sin pappa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka