Föl 2013 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föl 2013 del 2

vad roligt, får man fråga vart?
Frans ska få bo kvar i Enköping (8 mil från mig) men det hade varit roligt att ha honom närmre.
Typ på balkongen? ;)

*kl*

Idag kom provsvaren på Rickys träckprov. Han är med i SLU:s studie av spolmask och hade 200 epg blodmask och 250 epg spolmask. Så nu blir det att samla ihop fler prover. ;)

Riktigt bra att få gratis analys och avmaskningsmedel. :) Om studien fortsätter några månader till så kommer jag skicka in från Regent också. Måste dock vänta till slutet på november då han avmaskades i början av september.

Nej, han var vek både fram och bak först. Men sen rätade fram upp sig ganska snabbt (och till slut för mycket), antagligen eftersom han knappt kunde röra sig första månaden pga bakbenen...:(

Bilder med nästan 1 månad mellan varje:
1 dag:
sl17gm.jpg

1 månad och en vecka:
148iulv.jpg

1 månad och 3 veckor:
2qal0fp.jpg

3 månader:
295u5gk.jpg

Jag är jätteglad, hon ska bo på Östertorp, Färingsö, så det blir typ 3,5 mil. Annars hade det blivit Norrtälje och det känns bra långt. Jag ska försök åka dit och hälsa på, har bara fått rekommendationer från hingstägaren att det skulle vara toppen! :)

Oj oj oj vilka kotor!:( Undra hur hållbarheten blir på den och om det blir några pålagringar. Jag födde upp ett sto e Stanford på 90-talet som växte alldeles för fort o var upprätad i kotorna vid 5 mån ålder. Hon fick tyvärr pålagringar runt om pga detta. Funkade utmärkt som skogshäst men dog sen av kolik vid 6 års ålder så man vet ju inte hur det hade gått i längden.
Vad säger veterinärerna om detta?

Vid insäppet igår transkade Allecto rakt in i ponnyns box och stannade där... Så jag la in en massa extra hö och stängde boxdörren bara...
Både sto o föl har varit cool lugna hela natten, inte ett ljud har de sagt. Mamman "mullrade" lite när jag öppnade boxen till ponnyn o Allecto bara... Men jag gick o tog mamman så jag gick ut med alla 3 samtidigt...
Allecto diade lite när de kom ut i hagen men sedan sprang han bort till ponnyn igen...

Verkar inte som om det kommer bli några större problem att vänja av dem från varandra...
Men nu kör vi såhär varannan natt nu i början eftersom han inte är så gammal (ja jag vet jag är lite pjoskig)
Men då kan jag ju passa på att börja vänja av Dea... Så kan hon stå tillsammans med ponnyn varannan natt... (Dea är ju 6,5 månad gammal nu)

Tur ändå att han inte är så gammal, bak kommer nog rätta till sig av sig själv men fram ser lite körigt ut? Får han behandling för de nu?

Stackars lilleplutten. Håller tummarna för honom.

Jag tror att hon får det jättebra där :)
Jag är så kluven på när jag ska flytta henne. På ett sätt så vill jag ha hot henne snabbast möjligt och på ett annat sätt så hindrar det inte att hon går kvar med mamma i några månader till...

Vet. tror inte det blir några pålagringar som tur är. Men inget är ju säkert...

Pontevecchio: Den enda behandlingen han får nu är motion morgon och kväll på så hårt underlag som möjligt och i uppförsbackar. Är dock svårt att hitta hårt underlag nu pga allt regn...:mad: Men vi har ju asfaltsväg 50 meter från stallet så ska börja med att gå på det.

Låter som lite?
Så pass raka brukar kräva mer är min erfarenhet.
Men du har säkert koll på det med hovis och veterinär :)

Det är ju tyvärr nåt som vet. inte kan veta nu men jag hoppas för din skull att det löser sig för fölet är ju helt underbart vackert!:love:

Jag bröt ju benet för 6 veckor sen o har inte kunnat köra bil. Det förde ju också med sig att Eskil fick stanna hos min väninna som han gått på sommarbete hos. Igår var jag uppe för första gången på flera veckor och min lille plutt har blivit så stoooor! Han ser för kul ut med sin svarta päls o alla vita hår i den, har aldrig sett en skimmel som skimlar så tidigt och som dessutom är svart! Tyvärr var det nästan mörkt så jag fick inga bilder men nu när jag kan köra igen så ska jag åka upp o fota.

Han var dessutom jättekelig o stod o gullade hur länge som helst. Om ca 3 veckor är det dags att åka till lösdriften, han tar "mamma" med sig och hon får stanna tills han är trygg där o sen ska hon hem till sig. Jag kommer verkligen att sakna henne, härligare häst är svårt att hitta!

kl.

Sådärja, eftersom att jag känner världens bästa människor har det löst sig med sällskap till lilla tuffsen.
Hen som ska ta mammahästen under avvänjningen låter mig låna en 3-årig ponny så länge, när mammahäst sen åker dit för avvänjningen kommer hen kanske även sätta hit sitt eget stoföl för dennes avvänjning.
Kan avvakta med avvänjningen och Iska kommer inte behöva flyttas alls, och jag kommer kanske ha 3 ungdomar att pyssla med hemma. :D

Iska sköter sig väldigt bra med spolning av benen, var en ren fröjd att pyssla med idag, håller snällt upp hoven så länge jag behöver och tar sen gärna en kooort promenad runt verkstaden trots att mamma ropar på henne.
Hon ser förövrigt smutssvart ut för tillfället. Kameleonten nr 1! :love:

Då vet vi snart vad den egendomligt färgade loppan har för färg. Tog du även för skimmel ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Robina
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 801
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka