Försäljning och avel

morgaine

Trådstartare
Kan uppfödaren bestämma om jag får avla på mitt djur som jag köpt? Det Står i kontraktet att köparen ska sterilisera djuret men jag har ändrat mig och skulle vilja ha en avkomma för mig själv innan jag steriliserar.
Frågan är alltså om uppfödaren verkligen kan besluta detta, är paragrafen giltig på ett djur som sålts?
 
Kan uppfödaren bestämma om jag får avla på mitt djur som jag köpt? Det Står i kontraktet att köparen ska sterilisera djuret men jag har ändrat mig och skulle vilja ha en avkomma för mig själv innan jag steriliserar.
Frågan är alltså om uppfödaren verkligen kan besluta detta, är paragrafen giltig på ett djur som sålts?
gäller detta häst?
 
Som moderator säger jag att frågan ska ligga här om det handlar om en häst. Handlar det om ett annat djur ska den ligga på det djurets del av forumet.

/mod.
Ok! Det är en icke rasren häst. Någon som vet någon regel då?
Som är frisk, kan jag tillägga.
 
Kan uppfödaren bestämma om jag får avla på mitt djur som jag köpt? Det Står i kontraktet att köparen ska sterilisera djuret men jag har ändrat mig och skulle vilja ha en avkomma för mig själv innan jag steriliserar.
Frågan är alltså om uppfödaren verkligen kan besluta detta, är paragrafen giltig på ett djur som sålts?

Sterlisera? Man steriliserar inte hästar. De kastreras oavsett om det är sto eller hingst.

Juridik och etik är ofta två vitt skilda saker. Jag personligen hade aldrig brutit ett kontrakt bara för att jag hade ångrat mig, troligen är djuret sålt med en prislapp avsett för icke-avel, så ioho är det oetiskt att bryta ett kontrakt. Finns det inget vite kopplat till paragrafen är den verkningslös så juridiskt är det skitsamma.
 
Sterlisera? Man steriliserar inte hästar. De kastreras oavsett om det är sto eller hingst.

Juridik och etik är ofta två vitt skilda saker. Jag personligen hade aldrig brutit ett kontrakt bara för att jag hade ångrat mig, troligen är djuret sålt med en prislapp avsett för icke-avel, så ioho är det oetiskt att bryta ett kontrakt. Finns det inget vite kopplat till paragrafen är den verkningslös så juridiskt är det skitsamma.

Håller med dig samtidigt som jag känner att vad är det för säljare som tar sig rätten att bestämma över en häst även efter man sålt den? Sålt är sålt i mina ögon. Har man som köpare dock skrivit på kontraktet är det såklart god sed att följa det.
Samtidigt, vad lider fd. ägare eller häst av att någon tar ett föl om förutsättningarna finns och klara skäl till varför det skulle vara olämpligt saknas?
 
Håller med dig samtidigt som jag känner att vad är det för säljare som tar sig rätten att bestämma över en häst även efter man sålt den? Sålt är sålt i mina ögon. Har man som köpare dock skrivit på kontraktet är det såklart god sed att följa det.
Samtidigt, vad lider fd. ägare eller häst av att någon tar ett föl om förutsättningarna finns och klara skäl till varför det skulle vara olämpligt saknas?

Kan i vissa fall finnas genetiska orsaker till att ett djur inte bör gå i avel....
 
Skulle vilja veta anledningen till varför innan jag vågade. Gissar på att det är fösta hästen i Sverige som steriliseras. Vet att när jag var liten så kallades det att honkatt steriliserades och hanar kastrererades så där hade jag förstått om det blivit fel ord. Men på en häst, nä där hade jag viljat gå till botten med om varför innan jag vågade.
 
Kan uppfödaren bestämma om jag får avla på mitt djur som jag köpt? Det Står i kontraktet att köparen ska sterilisera djuret men jag har ändrat mig och skulle vilja ha en avkomma för mig själv innan jag steriliserar.
Frågan är alltså om uppfödaren verkligen kan besluta detta, är paragrafen giltig på ett djur som sålts?

Det finns många frågetecken.
Hur ser avtalet som du skrivit under ut? Du har valt att ingå ett avtal och alltså godkänt detta förbehåll.
Vad är anledningen till att säljaren inte anser att stoet ska användas till avel?
Att en individ är frisk betyder ju inte att den är lämplig att avla på Den kan ha genetiska sjukdomar, ha en dålig exteriör som kan leda till lidande och skador, korsad av raser som inte passar ihop.
 
Kan uppfödaren bestämma om jag får avla på mitt djur som jag köpt? Det Står i kontraktet att köparen ska sterilisera djuret men jag har ändrat mig och skulle vilja ha en avkomma för mig själv innan jag steriliserar.
Frågan är alltså om uppfödaren verkligen kan besluta detta, är paragrafen giltig på ett djur som sålts?

När du skrev på kontraktet accepterade du vad ni avtalade om. Finns det någon speciell anledning till att uppfödaren inte vill stoet ska avlas på som tex den har defekter eller sjukdomar som man inte bör avla på?
 
Uppfödaren kan ju inte hindra dig, däremot kan personen stämma dig (vilket enbart ger effekt om det står i avtalet att du får betala xx kr vid avtalsbrott samt om avtalet bedöms vara skäligt/giltigt under den processen).
 
Det finns ju inget som hindrar dig men jag anser att det är enormt dåligt att gå emot ett kontrakt man skrivit på.

Sedan kan du ju räkna med att uppfödaren inte blir glad och helst inte vill ha med dig att göra igen. Dvs du kommer inte att få något vidare rykte för jag gissar också att uppfödaren inte lär hålla tyst om ett eventuellt kontraktsbrott.
 
Dåligt att bryta mot kontraktet. Du burde inte genomfört köpet med det kravet om risken för att ändra sig fanns. Synd dock att tidigare ägare inte valde att kastrera själv istället, då det inte går att lita på folk.
 
Är den här frågan på allvar?

Varför vill man alls avla på en korsningshäst?
Heterosiseffekten gör att rimligt lämpliga 1:a generationskorsningar inte sällan blir "bra", medan nästa generation, ofta blir "dålig".
Det är alltså långt ifrån säkert, att den trevliga korsningshästen man skaffat, kan få en trevlig och exteriört harmonisk avkomma, med en förutsättningsbar storlek, om man inte är väldigt påläst och kunnig.

Finns det överhuvudtaget en praktisk möjlighet för gemene hästägare att sterilisera/kastrera ett sto, det torde vara en relativt ovanlig, och därför dyr operation, som inte täcks av vanliga försäkringar? Om det är så viktigt med ett operativt ingrepp, varför gjorde inte uppfödaren/tidigare ägare det?

Varför skulle man överhuvudtaget ha sterilisering/kastration som krav? Räcker det inte med ett krav om att avstå avel och dessutom förklara varför?

Har man försökt avla på stoet, och stoet med nöd och näppe överlevt och veterinär avrått från fler försök, eftersom en dräktighet och fölning är en potentiell dödsfara för stoet?

Bär stoet en känd genetisk sjukdom? Alltså någon av de sjukdomar som finns listade av Jordbruksverket, som är förbjudna att avla med?

Annars så brukar man ju inte hålla ston tillsammans med hingstar, och vid de flesta anläggningar/stall finns inga hingstar, så vid normalgod hästhållning, finns i princip ingen risk för "tjuvbetäckningar".

Så många frågor och funderingar...
 
Finns det en bra anledning att avla på hästen? har den presterat väldigt bra? eller på annat sätt har väldigt bra egenskaper som kan vara värt att föra vidare?
Att ta ett föl bara för att du vill ha föl är ingen bra anledning att avla.

Sedan är frågan varför uppfödaren absolut inte vill att hästen ska gå i avel, tidigare problem vid fölning/dräktighet? sjukdomar genetiskt? mm

Om du skrivit på ett kontrakt att inte avla på hästen så tycker jag du ska hålla det avtalet, dock skulle jag aldrig sterilisera ett sto om det inte var medicinskt nödvändigt, eftersom det är en väldigt stor och riskfylld operation som är helt onödig att göra på ett friskt sto.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 646
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 633
Senast: Badger
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 778
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp