Försäljning och avel

Står det att det handlar om ett sto? Tänker om det är en hingst? Hur eller hur ts, jag hade inte avlat. Det kan ju vara så att man försökt innan och det hänt något så hästen nästan strykt med om det är ett sto, alternativt om det är en hingst att den bär på nåt anlag som inte är bra att avla på . I övrigt är det supermärkligt att man som säljare inte kastrerar själv, i alla fall om det rör sig om häst som djur.
 
Tycker det är lite märkligt att man som uppfödare inte kastrerar innan köp om det är väldigt viktigt att det inte avlas på djuret. Kanske en pengafråga?
Har djuret en defekt som kan föras vidare ska man inte avla på djuret, oavsett kontrakt. Till själva kontraktfrågan så är det nog mer en moralisk fråga än en strikt juridisk.
 
Är den här frågan på allvar?

Varför vill man alls avla på en korsningshäst?
Heterosiseffekten gör att rimligt lämpliga 1:a generationskorsningar inte sällan blir "bra", medan nästa generation, ofta blir "dålig".
Det är alltså långt ifrån säkert, att den trevliga korsningshästen man skaffat, kan få en trevlig och exteriört harmonisk avkomma, med en förutsättningsbar storlek, om man inte är väldigt påläst och kunnig.

Finns det överhuvudtaget en praktisk möjlighet för gemene hästägare att sterilisera/kastrera ett sto, det torde vara en relativt ovanlig, och därför dyr operation, som inte täcks av vanliga försäkringar? Om det är så viktigt med ett operativt ingrepp, varför gjorde inte uppfödaren/tidigare ägare det?

Varför skulle man överhuvudtaget ha sterilisering/kastration som krav? Räcker det inte med ett krav om att avstå avel och dessutom förklara varför?

Har man försökt avla på stoet, och stoet med nöd och näppe överlevt och veterinär avrått från fler försök, eftersom en dräktighet och fölning är en potentiell dödsfara för stoet?

Bär stoet en känd genetisk sjukdom? Alltså någon av de sjukdomar som finns listade av Jordbruksverket, som är förbjudna att avla med?

Annars så brukar man ju inte hålla ston tillsammans med hingstar, och vid de flesta anläggningar/stall finns inga hingstar, så vid normalgod hästhållning, finns i princip ingen risk för "tjuvbetäckningar".

Så många frågor och funderingar...
Att kastrera ett sto är ett relativt litet ingrepp, görs stående med titthål. Jag har hört kostnader på mellan 12-40 000 och nej, jag tror inte försäkrings bolaget tar kostnaden.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 646
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 633
Senast: Badger
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 778
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp