Författardrömmar (tråd för oss som skriver)

Jag är frustrerad. Har just nu en 7åring som inte somnar förrän tidigast 23 på kvällarna. Det är mycket Om, Men och spring.

Och jag får inte en sekunds rontill att sätta mig att skriva. Har jag väl 5min över så är jag så frustrerad att hjärnan gapar tomt.
Funkar det att kliva upp 15-20 minuter tidigare på morgonen och få in en stunds skrivtid där? Det gjorde jag ett tag, och för mig funkade det riktigt bra. Men jag är morgonmänniska, och får mest gjort på morgon/förmiddag, så det kanske inte funkar för alla... :)
 
Jag är frustrerad. Har just nu en 7åring som inte somnar förrän tidigast 23 på kvällarna. Det är mycket Om, Men och spring.

Och jag får inte en sekunds rontill att sätta mig att skriva. Har jag väl 5min över så är jag så frustrerad att hjärnan gapar tomt.


Vet inte om du är ensamstående eller inte och hur livet ser ut i övrigt för dig. Finns det någon möjlighet att någon annan vuxen kan vara med barnet någon kväll då och då? Då kan du ta med datorn till ett cafe, bibliotek eller liknande för att få lite skrivtid i lugn och ro. Bara en tanke kanske inte alls fungerar för dig och familjen.
 
Fått flera svar från olika förlag nu, alla avslag tyvärr men med anledningar som ”Vi satsar bara på kommersiella figurer just nu” och ”Vi ger bara ut översatt barnlitteratur och plockar inte upp nya manus.” och ”Vi har fullt i vår utgivning just nu.”

Men samtliga har också kommit med positiva ord om mitt manus och gillat idén, samt rekommenderat mig att skicka till andra förlag.
Så det är liksom ändå en boost för självförtroendet och känns positivt! 😁

Nu blir jag sugen på att gå färdigt romanen (en av dem) också. 😅
 
Fått flera svar från olika förlag nu, alla avslag tyvärr men med anledningar som ”Vi satsar bara på kommersiella figurer just nu” och ”Vi ger bara ut översatt barnlitteratur och plockar inte upp nya manus.” och ”Vi har fullt i vår utgivning just nu.”

Men samtliga har också kommit med positiva ord om mitt manus och gillat idén, samt rekommenderat mig att skicka till andra förlag.
Så det är liksom ändå en boost för självförtroendet och känns positivt! 😁

Nu blir jag sugen på att gå färdigt romanen (en av dem) också. 😅


Gud vad roligt! 🙂 Tänker på det Frida Skybäck sa på seminariet jag var med. Hon sa att hon blev refuserad av bokförlaget hon tidigare gett ut böcker på med "Bokhandeln på Riverside drive" . Enligt förlaget var det ingen som skulle förstå det hon hade skrivit. Så hon gick vidare och boken är ju en fantastisk succe. Så hon pratade mycket om att hitta rätt förlag för sin bok och inte ge upp vid refusering. Så leta vidare!
 
Funkar det att kliva upp 15-20 minuter tidigare på morgonen och få in en stunds skrivtid där? Det gjorde jag ett tag, och för mig funkade det riktigt bra. Men jag är morgonmänniska, och får mest gjort på morgon/förmiddag, så det kanske inte funkar för alla... :)
Tyvärr inte. Är så mycket kvällsmänniska det går men det är förhoppningsvis en fas just nu och jag får helt enkelt försöka ta mig igenom den
 
Vet inte om du är ensamstående eller inte och hur livet ser ut i övrigt för dig. Finns det någon möjlighet att någon annan vuxen kan vara med barnet någon kväll då och då? Då kan du ta med datorn till ett cafe, bibliotek eller liknande för att få lite skrivtid i lugn och ro. Bara en tanke kanske inte alls fungerar för dig och familjen.
Mannens jobb innebär mycket resor, i snitt 3 dgr/ vecka. Så semi-ensam 🤷‍♀️ Tror att vi inte kommit in i rutiner än för hösten heller och det ställer nog också till det.
+ att när man har någon som sover som en koala på sig varje natt så kan man bli lite lätt galen :arghh:
 
Idag ska jag ägna mig lite åt karaktärsutveckling. Känner att jag behöver det för att förstår varför de reagerar som de gör i olika situationer och framförallt vill jag inte ha platta karaktärer som inte engagerar läsarna. Jag behöver också mer karaktärsutveckling för att de ska reagera på ett förväntat sätt och överensstämma med deras karaktärer så att det blir trovärdigt för läsarna.
 
Funderar just nu på hur jag ska hitta goda egenskaper hos min antagonist. En människa är ju inte rakt igenom ond och har dåliga egenskaper men jag kämpar lite för att hitta något bra med honom O_o
 
För övrigt är det också ett bra sätt om man vill beskriva en miljö, att föreställa sig att man är karaktären och då beskriva vad han/hon ser, känner, luktar, osv.

Yes tänkte passa på att utforska det när jag ska dit på besök lite senare i höst. Har redan utforskat det lite grann i en övning på skrivarkursen. Tänkte boka boende där några dagar och sitta där och skriva och utforska omgivningarna samtidigt.

En av mina viktigare bifogurer var för övrigt lite mer ond än jag trodde :eek:
 
Har en fundering som jag tänkte dryfta med er och få er input på.

När jag lämnade in min text för kursen jag gick under sommaren så fick jag följande förslag av handledaren:

”Fundera på att byta tempus, från pluskvamperfekt till preteritum, det blir mer lättläst! Du kan behålla ett par meningar i pluskvamperfekt och sedan gå över till preteritum?”

Ett exempel från min text som den såg ut då var att jag hade skrivit

”Git hade tyckt det lät så himla tjusigt att bo i ett slott när hon hade blivit tillfrågad om kursen, knappt trott att det varit sant. När de hade stigit av ångtåget på Strömsholms station……. ”

Handledarens förslag var:

”Git hade tyckt det lät så himla tjusigt att bo i ett slott när hon hade blivit tillfrågad om kursen, knappt trott att det varit sant. När de steg av ångtåget på Strömsholms station…..” (därefter fortsätter man i preterium)

Jag håller med om att det blir mer lättläst i preterium men blir det knepigt från läsarens sida att man byter tempus på detta sättet? Vad tycker ni?
 
Har en fundering som jag tänkte dryfta med er och få er input på.

När jag lämnade in min text för kursen jag gick under sommaren så fick jag följande förslag av handledaren:

”Fundera på att byta tempus, från pluskvamperfekt till preteritum, det blir mer lättläst! Du kan behålla ett par meningar i pluskvamperfekt och sedan gå över till preteritum?”

Ett exempel från min text som den såg ut då var att jag hade skrivit

”Git hade tyckt det lät så himla tjusigt att bo i ett slott när hon hade blivit tillfrågad om kursen, knappt trott att det varit sant. När de hade stigit av ångtåget på Strömsholms station……. ”

Handledarens förslag var:

”Git hade tyckt det lät så himla tjusigt att bo i ett slott när hon hade blivit tillfrågad om kursen, knappt trott att det varit sant. När de steg av ångtåget på Strömsholms station…..” (därefter fortsätter man i preterium)

Jag håller med om att det blir mer lättläst i preterium men blir det knepigt från läsarens sida att man byter tempus på detta sättet? Vad tycker ni?
Jag tycker text 2 är lättare att läsa 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 988
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 280
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
39 880
Senast: Korven
·
Relationer Känner mej helt vilsen och vet inte riktigt vad som är upp eller ner just nu. Väljer att skapa ett anonymt konto för det här problemet...
Svar
4
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp