Fodring inför start

Djurjouren

Trådstartare
Hur fodrar ni era hästar inför start? En del buffrar upp med nått några dagar innan, andra anser det förskastligt.

Sv: Fodring inför start

Samma här, de får precis som vanligt plus hö i transporten. Startar de sent och vi är framme tidigt får de även hö i boxen innan start.

Jag har för mig att jag läst om någon studie om just det där med att buffra. Och tror att det inte blev någon större effekt av det. Nån som vet mer?

Något jag däremot kommer att tänka på i ämnet utfodring av tävlingshästar är att jag är mkt frågande till den rekommendation som finns, att de inte ska få något hö på morgonen före tävling och några timmar innan start ska även kraftfodret bort.
Är inte hästar skapta för att kunna springa fort även när de är nyätna? Och hur blir det med blodsockernivån om man tar bort tillförseln av foder många timmar före start?
MIN fisolofi i frågan är att man bör utfodra dem med samma mängder och vid samma tidpunkter som vilken annan dag som helst, för att de ska prestera optimalt. Foderstaten bör ju vara avpassad för prestationen som ska utföras. Och att göra en förändring av utfodringen några dagar i förväg ställer väl bara till oreda i tarmfloran = effekten borde om inte utebli så åtminstone inte bli så märkbar som man tänkt sig.

Jag ändrar inget, samma mat som vanligt.

Intressant.
Det där om att man inte ska ge hö på morgonen infö start har jag bara hört i ridhästkretsar, aldrig inom travet.Nån annan som hört det inom travet?

De jag jobbat hos har alltid gett hö som vanligt, de har fått äta hö ända fram till värmningen om de velat.

Sista krafftfodringen ca 2 timmar innan värmningen brukar vara vanligt.

ang buffringen så tycker jag ju som du men vet av erfarenhet att de tränare jag jobbat hos som buffrat har det gått väldans mkt bättre för än de som INTE gjort det..
Det borde inte vara så.
Själv buffrar jag inte.

Jag har läst någonstans (minns tyvärr inte vart) att man gjort en studie på tävlings hästar både trav och galopp. Där kom man fram till att dagen före tävling kunde man ta bort kraftfodret helt och bara ge dem hö eller gräs (gräs var det som gav bäst resultat) helt upp till start skulle de ha fritt med hö. Sen skulle man efter tävlingen återställa med kraftfoder.

Det som är intressant är att inom ridhästkretsar så anser man att det är just från travet denna idé kommer...

knapplån
Själv har jag läst en artikel i en travtidning att om hästen äter och har mat i magen så skyddar det mot magsår. Hästar som får stå utan mat länge mår jättedåligt och en av våra vetrinärer säger att mer än några timmar utan mat och hästen börjar redan utveckla magsår.
Vi ger som vanligt och jag brukar försöka se till att de äter kraftfoder innan de far iväg och vi har alltid hö i transporten.
Jag gillar när hästarna kommer till tävlingen....går in i boxen, går runt och luktar och undersöker, rullar sig eller kissar ställer sig och äter hö. Slutar efter ca 20 minuter och ställer sig och vilar.
gulan

till min dam så ger jag ett kg kra**t turbo extra varje dag i 4 dagar för start. och hon har u inte gått dåligt av det - så då fortsätter jag med det. fast jag tror hon behöver det - hon är korsförlamningshäst och äter bara torrhö och 3 nävar groov under "veckorna". utan turbon blir hon väldigt seg och inte alls så allert som hon är med den. men då får jag även höra stenhårda intervaller två dar före start för att inte riskera korsförlamning. hon får äta hö som hon vill fram till värmning oc i transporten.
obs - detta är för 3 år sedan, nu är hon mamma :love:

Anledningen till att hästar får magsår är att de har ingen gallblåsa som vi människor, utan deras galla insöndras direkt ut i tarman hela tiden pga hästen är född till att äta ca 18 timmar per dygn.
Då kan man ju föreställa sig vad som händer i tarmen när där inte finns något foder som passerar, gallvätskan fräter på tarmväggen och du har ett "magsår" som ett brev på posten :crazy:

Shit , ett helt kilo. Hur mkt ändrade det hennes totalfoderstat? alltså i kvoterna?
Ni andra, hur mkt står era hästar på räknat i mj och smrp, inte i antal skopor eller kilo.
Har ni märkt nån skillnad i prestation om ni har högre eller lägre kvot?

Shit , ett helt kilo. Hur mkt ändrade det hennes totalfoderstat? alltså i kvoterna?
Ni andra, hur mkt står era hästar på räknat i mj och smrp, inte i antal skopor eller kilo.
Har ni märkt nån skillnad i prestation om ni har högre eller lägre kvot?
:D .......... nu gör du en "fuling" du är en riktig filur du :angel:

Det var inte min mening, jag antog (kanske felaktigt ) att det var ok att diskutera saker som har betydelse för tävling av trav.

ja när hon fick turbon så låg hon närmare dom kovoter hon skulle ligga på normalt sett - men hon tålde det inte för jämnan. så när hon gick på sin normala toderstat (hö och 3 nävar grov) så låg hon på en foderstat till en tjock vilande ponny ungefär.. vi hade sjukt dåligt hö till henne - typ halm. jag vet att halmen på wången hade högre värden en hennes hö.:crazy: så känslig var hon. så hon fick inte mycket i sig hon heller.. men ändå så orkade hon gå stenhårda galoppintervaller varannan dagoch satte fina muskler. men det enda som betydde något för henne var att få vara frisk - så länge hon var det så tränade hon som en gud och tävlade kanon! men en korsförlamning bröt ned hela henne å vi tappade ett halvårs träning. men det funkade med turbon i några dagar - bara man tömde "depåerna" på henne riktigt reält och tog bort all kraftfoder efter start och joggade henne dan efter och körde intervaller 2 dar efter start. inte så snällt och det slet på henne - men hon fick vara frisk.

Skrev ett inlägg igår men då spökade det...

kan inte räkna foderstat med sprm eller vad det stod:angel: :confused:
Utan jag läser på kraftsäcken! Och tar hjälp av Stallhyresvärdinnan.
Sen har även Dottern som går Naturbruksgymnasiet använt min som exempel när dom "övade" och hamnade då på + så då lär det juh vara bra då...:p

Jag ger + 1kg av Krafft Blå/Röd det dygn som han startar. Funkar bra!
Har haft problem att hålla hullet. Provat en massa olika "pulver" bla annat ngn kolhydratbooster, då blev det rena katastrofen!! Hästen kunde knappt gå dagarna efter:mad:
Även extra havre, funkade sådär.

Intressant.
Det där om att man inte ska ge hö på morgonen infö start har jag bara hört i ridhästkretsar, aldrig inom travet.Nån annan som hört det inom travet?

.

I Finland är det så.. ja kanske inte hela då, men jag har hört det därifrån.
Och anledningen ska vara att grovfodret binder mer vätska och det är för att slippa springa med 15 kg extra i som "skvimpar" omkring i buken. = slippa slösa muskelkraft och energi på det

Plåt-Sven gör väl så....lyssnade på en föreläsning med honom för ett antal år sen o då sa han att inget hö på morgonen till den som skulle tävla.

Ah, men är det inte lite vanskligt att inte veta vad du stoppar i honom? Jag menar vad gäller smrp eller vad det nu hette ;)
Är det generrellt sett så att vi travfolk i allmänhet inte räknar ut foderstater? Hur många här gör det?

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 940
Senast: Efwa
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
812
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 554
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd