Fodrets 'vikt' var finns tråden?

nexxa

Trådstartare
Har letat massa, hittar inte den.Är antagligen blind :o
Det fanns en tråd för ett rätt så bra tag sedan om hur mkt 1 L havre osv vägde.Någon som vet vart tråden finns?
:bow:

Sv: Fodrets 'vikt' var finns tråden?

Har du använt sökfunktionen? ;)

Tänk på att foder, speciellt spannmål, kan variera mycket i vikt mellan olika partier. Att väga sitt eget foder, och helst varje nytt parti, ger det säkraste resultatet. T.ex. havre kan väga mellan 450 och 850 g/liter...

Hippo´s musli bas: 1 dl = ca 60 g

pinky skrev:
Har du använt sökfunktionen? ;)

Tänk på att foder, speciellt spannmål, kan variera mycket i vikt mellan olika partier. Att väga sitt eget foder, och helst varje nytt parti, ger det säkraste resultatet. T.ex. havre kan väga mellan 450 och 850 g/liter...

Tänkte skriva precis samma sak när jag läste första inlägget men såg sedan att du reda ngjort det! :)

Det beror helt på vilken havre du har.
Det kan skilja mycket.

Havre från foderbutiken som är fin och rensad (ex krafft, guldhavre mm) kan väga nästan 1 kg per liter.
Bondens orensade havre väger kanske 600-750 g per liter.

Det bästa du kan göra är att köpa en billig hushållsvåg och väga en liter varje gång du öppnar en ny säck.

Jag var mest nyfiken på tråden bara ;) Väger oftast fodret eftersom jag vet att det kan variera väldigt mycket. Dock var det intressant att se hur 'lite' 1 liter havre var eg. osv :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 723
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5