Fodervärdsavtalsfråga

Lejonelle

Trådstartare
Om en uppfödare lämnar en valp till fodervärd med rätt att ta en kull senare, men detta av någon anledning inte sker - vad händer då? Efter hur lång tid kan avelsrätten anses vara förverkad? Har uppfödaren rätt att ta tillbaka hunden? Antag t ex att fodervärden skulle ändra sig och inte längre vilja tillhandahålla hunden för avel.

Gäller det en tik, så går äganderätten automatiskt över när denne är fyllda 5 år. För hane gäller när den är 7 år.

Om fodervärden ställen "på tvären" vad gäller lämna ifrån sig hunden, så blir det rättsprocess om ägaren drar det dit - för då har avtalet brutits. Ägaren kan inte bara åka iväg och hämta hem hunden om fodervärden vägrar, utan får dra det vidare den rättsliga vägen - och ja, då kan fodervärden bli av med hunden.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 348
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 524
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 389
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 953
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar