Fodervärdens plikt?

Donnaline

Trådstartare
Så här ligger det till. Jag lånade/hyrde ut mitt sto till en tjej som skall ha henne på foder i 6 månader och ev senare köp. Nu var det så att istället för att betala mig för att hyra hästen så skulle fodervärden ta hästen till Kiroprakton och senare till tandläkaren. Dessutom så skickade jag med nyinköpt sadel och annan utrustning för att jag är mån att det skall passa min häst.
Kiroprakton hade hon inbokat 3 veckor efter att hon hämtade hästen. Denna tid avbokades pga väder och div anledningar. Okej det var dåligt väder den dagen men detta är en månad sedan. Jag har gett henne nr till kiroprakton så hon kan boka en tid när det passar henne och jag pratade med kiroprakton idag och ingen tid är bokad när jag var där med min andra häst. Hästen bor en 1h körning från mig. Jag ville ändå åka upp och hälsa på min häst och se att hon mår bra. Då kom vi till detta
Första grejen var att det lät djävligt jobbigt på tonläget när jag sa att jag tänkte komma och hälsa på. Sen när jag kom upp så visade det sig att hästen hade inga brodd på sig :eek:. Jag broddade på henne själv och förklarade att när det är isgata på stallplan och i hagen så är det bra om hästarna har brodd för att minska skadorna som kan uppkomma typ brutna ben och sådant.... Sen kom det fram att hon bara hade ridit hästen i ridhuset sen den kom. Denna hästen är van att komma ut på tur minst 4g i veckan. Sen när jag red på henne så gick hästen på bogarna och kändes sådär glad. Inget fel på hullet men som en slö gammal ridskolehäst i huvudet typ.

Vad skall jag göra? Alla mina hästar går regelbundet till kiroprakton för rent underhåll och om inte personen får tummen ur röven snart blir jag :devil:.
Sen hade jag vetat att personen rider varje dag i ridhuset hade jag nog inte hyrt ut hästen. Funderar om jag skall ta tillbaka henne?

Sv: Fodervärdens plikt?

Du kan ju ge henne en chans att ändra sig?
Men när (om) hon köper hästen så kanske hon återgår till samma ridrutiner och skötsel igen. Så vill du att hon köper din häst? Annars kanske du ska ta tillbaka hästen. NU.
JAG hade iallafall tagit tillbaka den. :)

Inga broddar i skorna och isgata:eek:
Hon værkar dum i huvudet om man ska vara riktigt frispråkig:angel:

Hon værkar dum i huvudet om man ska vara riktigt frispråkig

Eller okunnig. Och då är ju frågan om man vill sälja sin häst till en sån person.

Jag hade också tagit tillbaka den. Två månader bara ridhus är inte OK, kan ju inte varit skitväder och dåligt underlag varenda dag under den tiden.

Nu är det ju så att det är antingen pest eller kolera och man får överväga vilka risker som väger tyngst.

I alla fall om hästen går med fler hästar i samma hage. Broddsparkskador kan vara bland det värsta om man har otur!

Jag själv tycker risken för broddskada dock är mindre än halkskada, så jag har haft broddar i hagen runt om när jag haft hästen skodd runt om.

Men alla människor tänker ju inte så, dom tycker risken för sparkskador är högre om man har hästar som leker mycket tex.

Att bara åka till någon annans stall och brodda på en häst bara för att man själv tycker det, är helt absurt. Man måste höra med övriga hästägare (om hästen går i flock vill säga) innan man gör något sådant!

wow jag maste vara riktig dum i huvudet da.. ingen av mina har broddar.. forresten de har inga skor att satta broddar i.. men sen har jag inte isgata i hagen heller, tack och lov.. kanske inte samma sak direkt..
dock som seabaz sager, man kan inte komma till ngn annans stall och bara satta i broddar pa en hast. vad om ngt skulle handa i hagen till example. undrar vem skulle betala den veterinar varden? vad du skall gora far du sjalv bestamma, om dina hastar maste ga pa chiro sa ofta aven om det ar just for maintenance, kanske den har personen har en annan syn pa hasthallning, vilket inte gor det battre eller samre, dock just annan syn och du far bestamma om det ar vart att salja till henne..
sager tant kat som har gamla hastar, ingen av dem behover chiro.. inte ens for maintenance.

Det hör inte direkt till vanligheterna att man kan ta ut någon direkt hyra om man som privatperson lånar ut en häst över vintern, okej att fodervärden betala försäkring och som övriga säger så råder det delade mening om broddning (jag skulle aldrig låtit en häst gå utan).

Givetvis ska man hålla ingångna avta och situationen låter inte direkt rolig men vad har ni skrivit i avtalet? Har ni avtalat något om ridning, vad som krävs för att bryta avtalet, om när tandläkar/kriopraktorbesök ska ske? Kort sagt har fodervärden brutit mot avtalet (utgår från att det finns ett skriftligt) och finns det stöd i avtalet för att hämta hem hästen?

Man kan inte bara åka och ta hem det man hyrt ut utan giltigt skäl, då kan det handla om ganska allvarliga brott.

Hästen går ensam och jag har själv en unghäst utan skor. Det är ju inte samma sak att ha hästen oskodd som att ha den skodd utan brodd. Skor utan brodd är ju som att sätta på hästarna skridskor på hal is. Vi hade bokat en tid till kiroprakton innan vi skrev kontraktet och det står i kontraktet dag,månad,år och klockslag när denne skulle vara hos kiroprakton. Dessutom står det att jag har rätt att hämta hästen om hästen inte sköts ordentligt. Så i mina ögon har personen redan brustit i det mesta.

Jag och tjejen pratade om det och hon sa att hon får väl brodda hästen då och släppte in hästen i boxen för kvällen. I mina ögon var detta jaja och så skiter hon i det typ.
Av denna anledningen broddade jag min häst. jag misstänker att detta inte skulle bli gjort inom den närmaste framtiden om jag hade åkt. Går hästen omkull och bryter benet spelar det ingen roll om vem som skall betala vad.

Senast ändrad:

Jag förstår din ilska över broddarna men vissa stallägare har tyvärr tokiga idéer så kanske kunde hon inte bestämma det själv?

När det gäller hyra så förstår jag inte varför en fodervärd ska betala hyra? Vem ställer upp på det, så mycket hästar som det finns?

Min tredje fråga är varför hästen måste till kiropraktor för att kunna må bra? Är det något fel på den? Har du i så fall berättat det? Jag har aldrig behövt regelbundna besök hos/av kiropraktor för att ha fräscha hästar så sånt förstår jag inte. Är det problem som behöver kontrolleras så är det en annan sak.

Att den inte är så fin att rida beror troligen på att du lånat ut hästen till en inte så skicklig ryttare bara. Så varför gjorde du det? Det måste du ju ha vetat om?

Varför i hela fridens namn är man dum för att man inte broddar hästen? Min är inte broddad och inte de flesta andra i mitt stall heller.
När det gäller att rida ute eller inne så beror det mycket på hur omgivningen ser ut. Det har varit en ovanligt kall vinter och jag har själv aldrig ridit så mycket inne som i år.
Jag tycker du bara ska berätta gör fodervärden vad du reagerat på och sen släppa det och ge henne tid att tänka sen kan ni prata igen om några veckor.

min undran ar varfor har hasten skor pa sig overhuvudtaget?? varfor maste folk sko sina hastar?? okkanske vissa har daliga fotter..men aven min 29 ariga fjordis har aldrig haft skor pa sig.. och hon har arbetat i skogen nastan hela sitt liv.
fluffig, landet ar ju langt och som i skane kanske man inte behover brodd lika mkt som andra stallen.. Det ar mer isgata dar sa att saga.. Enklast ar ju att halla hastarna barfota..

Jag förstår din ilska över broddarna men vissa stallägare har tyvärr tokiga idéer så kanske kunde hon inte bestämma det själv?

När det gäller hyra så förstår jag inte varför en fodervärd ska betala hyra? Vem ställer upp på det, så mycket hästar som det finns?

Min tredje fråga är varför hästen måste till kiropraktor för att kunna må bra? Är det något fel på den? Har du i så fall berättat det? Jag har aldrig behövt regelbundna besök hos/av kiropraktor för att ha fräscha hästar så sånt förstår jag inte. Är det problem som behöver kontrolleras så är det en annan sak.

Att den inte är så fin att rida beror troligen på att du lånat ut hästen till en inte så skicklig ryttare bara. Så varför gjorde du det? Det måste du ju ha vetat om?

Jag är av den erfarenheten att betalar man för något så brukar man ta hand sakerna bättre också. Varför skall jag ge bort mitt arbete? Gällande kiroprakton så åker jag några gånger per år för rent underhåll. Ingen häst är underhållsfri och efter ett ryttarbyte är det bra att göra en koll. Dessutom med tanke på att hästen är van vid att röra sig ute i kuperad hage 10 timmar om dagen och van att rida ute i naturen ca 4 dagar i veckan i ur och skur till att harva i ridhuset varje dag och stå i rasthage utan brodd på isen. Kan vara anledning nog att masar sig till kiroprakton en gång.... Tjejen rider inte dåligt på något sätt men att underhålla den ridningen jag har gjort med hästen kunde hon inte göra uppenbarligen. Detta är ju inget jag ser när hon var och provred.

*kl*

Angående risken för broddskador i hagen: Jag tar hellre sår efter broddar än ett fläksår.
Angående sko eller inte sko: Det finns en mängd hästar med utmärkta hovar, men som ändå inte fixar att gå barfota.

TS: Känns det inte som att detta är en person som du vill sälja hästen till, hämta hem den. Jag förstår att du blir upprörd, men i mina ögon kan du inte ändra på hur hästen sköts hos tjejen, såvida det inte står X och X i avtalet.

Senast ändrad:

Vill du verkligen sälja till någon som låter din häst stå ensam i en liten hage, bara rider i ridhuset (vilket nu har ledit till att hästen känns slö och arbetar felaktigt) och har hästen obroddad vid dåligt underlag?
Om du inte planerar att sälja till människan så tycker jag du ska ta hem din häst nu och förklara varför, det finns säkert fler människor där ute som delar din syn på hästhållning så varför sälja till henne?

min undran ar varfor har hasten skor pa sig overhuvudtaget?? varfor maste folk sko sina hastar?? okkanske vissa har daliga fotter..men aven min 29 ariga fjordis har aldrig haft skor pa sig.. och hon har arbetat i skogen nastan hela sitt liv.
fluffig, landet ar ju langt och som i skane kanske man inte behover brodd lika mkt som andra stallen.. Det ar mer isgata dar sa att saga.. Enklast ar ju att halla hastarna barfota..

En stor anledning att sko, åtminstone i stora delar av landet är för att kunna rida regelbundet, stora delar av vintern så är det i stort sett omöjligt att rida hyfsat obehindrat utan brodd.

Bra utifrån hovkvalitet klarar min häst sig utmärkt utan skor, men pga önskan att brodda, att det är önskvärt med skor om jag ska tävla samt att underlaget inte är direkt lämpligt för barfota gång ens på sommaren (jag måste i så fall planera ridning efter underlaget och inte ridning utifrån vad jag önskar göra) så är det inte aktuellt med barfota gång.

Heulwen och Liten, tack för era svar.

Vill man inte ha brodd på sina hästar är detta upp till var och en. Jag kommer alltid ha mina hästar broddade när det är is ute. Vet några st hästar som har fått avsluta sina liv i förtid pga att dom har trillat illa på isen. Förra året var det en häst utan brodd som dom hittade när dom skulle ta in hästarna liggandes med brutet ben och den hade nog legat där några timmar.

Jag tycker helt klart att du ska hämta hem din häst om du anser att fodervärden inte har fullgjort sin del av avtalet, det är ju varken du eller fodervärden som blir lidande, utan det blir ju hästen.

Håller helt klart med, för att kunna rida på vintern så är skor och broddar nästan ett måste om man vill kunna ha en häst med hyfsad kondition, samt då undvika skaderisken.

wow jag maste vara riktig dum i huvudet da.. ingen av mina har broddar.. forresten de har inga skor att satta broddar i.. men sen har jag inte isgata i hagen heller, tack och lov.. kanske inte samma sak direkt..

Nej det är givetvis inte alls samma sak.

1. Du har inte isgata skriver du.
2. Dina hästar är inte skodda. En häst utan skor klarar halkan MYCKET bättre än en skodd men inte broddad häst.

Till TS:

Jag hade blivit allvarligt oroad och sagt upp utlåneavtalet för jag utgår från att ni skrivit ett avtal som går att bryta?

Nu har jag gjort så här. Jag ringde tjejen igår för att fråga vilken tid hon hade fått till kiroprakton. Jag skickade över nr till kiroprakton för några veckor sedan och skrev att du kan väl ringa på måndag. Ja absolut får jag till svar. Gissa vad jag får för svar nu då?. EHHH det är fortfarande mycket is ute! Jag har inte ringt ännu. Jag brukar inte tappa talförmågan men jag sa okej vi får höras senare. Och när det samtalet var avslutat gick jag i taket hemma. Nu är mitt tålamod slut så idag ringde jag och sa att om hästen inte har varit hos kiropraktorn innan fredag så kommer jag och hämtar henne på lördag. Punkt med stort P! Fick till svars Ehh ok, och inte en gnutta ansträngning till att starta en dialog med mig om detta.

Hon har redan brutit kontraktet där det stod klockslag när hon skulle vara hos Kiroprakton. Hon har fått över en månad på sig att boka ny tid och inget har hänt. I vårt kontrakt står det att om hästen missköts så har ägaren rätten att hämta hem denna från fodervärden med en gång. Så det är väl inga konstigheter att hämta hem henne på lördag? Jag tror ju inte att hon kommer att åka iväg med hästen under denna veckan ändå?

min undran ar varfor har hasten skor pa sig overhuvudtaget?? varfor maste folk sko sina hastar?? okkanske vissa har daliga fotter..

Min har väldigt bra fötter och hos tidigare ägare (i Skåne) gick han barfota året om. När jag köpte honom körde jag in honom och noterade rätt snart att trots bra hovkvalitet håller inte hovarna för våra grusvägar så skor sommartid blev ett måste. Att han gått barfota i en hage är en helt annan sak än att arbeta barfota.

Vintertid har vi is eller hårt packad snö på alla vägar = glashalt. När han har tappat en sko under ridning vintertid har vi knappt kunnat ta oss hem ens trots att jag suttit av och gått med honom.

Här i min omgivning, och till min häst är skor och rejäla brodd ett måste för att vi skall kunna komma ut vintertid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 294
Senast: Lobelia
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu... 2
Svar
24
· Visningar
3 600
Senast: ellan84
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 040
Senast: CindyLou
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 805
Senast: feliand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 31