Fodervärdens plikt?

Sv: Fodervärdens plikt?

En ständig fråga när man skriver en sådan sak som "om hästen missköts" som ett rekvisit i en avtalsklausul är ju frågan om vem som skall bedöma om hästen missköts och vad som ligger i begreppet misskötsel.

Många skulle nog inte anse att din häst missköts. Den sköts bara inte som du tänkt dig. Det finns (tyvärr) många hästar som inte rids eller körs ut, det finns tyvärr många (alldeles för många - fruktansvärt) som står skodda men utan broddar i hagar och går över hala gårdstun.

Men om hon säger att det är ok att du hämtar hästen så får man väl hoppas att det inte behöver bli en tvist av det hela.

Om det står i kontraktet att år/månad/dag och klockslag när fodervärden åtar sig att att åka iväg med hästen till kiropraktorn och inte gör det då är väl avtalet brutet eller?

Jag förstår dig absolut när det gäller kiropraktorn. Naturligtvis kanske tjejen fick förhinder första gången, kul är det inte att åka ut med hästtransporten i isgata och snöstorm om hästen inte är allvarligt sjuk. Hade det varit en rutinkontroll hade jag nog också avbokat det. MEN, det är en hel månad sen. Hon har haft tid på sig efter det att både boka en ny tid och komma iväg.

När det gäller broddarna, så rent generellt behöver man inte vara dum i huvudet för att man inte har sin häst broddad. Min ena är broddad på alla fyra (min ridhäst), den andra som promenadrids är broddad fram (oskodd bak) och den tredje som inte går att rida på är skodd fram men inte broddad. Det finns två anledningar till det. Både vägen till hagen och själva hagen har varit förskonad från is, det har bara varit snö, tack och lov. Och hästen är en riktig snubbelfia, så risken finns hela tiden att hon råkar trampa sig själv. När det inte varit is i hagen eller på vägen dit och det enda hästen ska göra är att vara i hagen, så ansåg jag det vara värt "risken" att inte brodda henne. Det finns ju dock möjlighet att göra det om det skulle behövas.

Men när det gäller den här tjejen så har hon väl tagit hästen som ridhäst? Att bara rida i ridhus för att man inte "orkar" brodda (eller vad hon nu har för argument för att inte göra det), det är inte okej. Hon verkar för övrigt ha en väldigt slapp attityd både med hästen och mot dig som ägare. Hade jag varit du hade jag hämtat hem hästen nu. Du vill väl ändå inte sälja henne till den här tjejen, så varför ska hon ha kvar DIN häst?

Nu har jag inte läst alla svar men om hon har tagit hästen på foder med de villkoren så är hon skyldig att uppfylla de villkoren. Har hon inte gjort det så har din fulla rätt att ta tillbaka hästen. Sen om det är rätt eller fel att brodda eller bara rida i ridhus hör inte hit, det är rena "åsikter" poängen är att om du har ställt villkor och hon har genom att ta sig an hästen gått med på dessa ochdå ska de uppfyllas. Personligen hade jag kunnat ha överseende om hon hade medelat och hållt kontakt om läget hela tiden om det som händer men det vekar inte vara fallet. Vill du ha hem hästen så hämyta hem den. Eller erbjud hjälp om det är ett alternativ...

Om det står i kontraktet att år/månad/dag och klockslag när fodervärden åtar sig att att åka iväg med hästen till kiropraktorn och inte gör det då är väl avtalet brutet eller?

Ja det föreligger i sig ett kontraktsbrott där - samtidigt som ägaren också har accepterat att besöket skjuts upp.

Eventuellt kan det vara tillräckligt för hävande av avtalet, svårt att bedöma tycker jag.

I vart fall hoppas jag att TS tar hem sin häst. Jag tycker inte att fodervärden verkar särskilt bra alls om allt som framhålls här stämmer.

Instämmer, kontraktsbrottet är inte grovt och ägaren gick med på det vid tällfället om jag förstår rätt och jag kan förstå fodervärden om h*n inte vill ge sig ut på vinterhala vägar om det går att undvika. Jag kan heller inte se poängen med att till varje pris stressa fram ett besök hos kiropraktorn i vad jag förstår förebyggande syfte.

Hästen verkar inte ha det allt för bra på beskrivningen så hade det varit min hade jag hämtat hem den om möjligt.

Det är ju väldigt märkligt att dom kunde hämta hästen när det var fullt med snö på vägarna och snöade men inte köra nu, när vägarna är torra och fina. Jag har dessutom varit på besök hos K med mina andra hästar och vägen dit är inga problem. Det finns inga argument som håller till hennes fördel.

Jag tycker lite så här också. Om hon nu tycker att det är halt ute så kunde hon ju ringt och pratat med mig. Hon kunde frågat om jag skulle kunna hjälpa dom. Jag hade gärna ställt upp och kört om jag hade fått frågan. Men den kom ju aldrig. Sen tycker inte jag att det skall ta över en månad och att jag ringer och säger att du har till på fredag på dig att köra dit hästen annars säger jag upp kontraktet. Fick ett samtal igår. Nu har jag fått tid om en och halv månad. DETTA DUGER INTE! Jag hade inte brytt mig om hon sa att hon fick tid nästa vecka för det var fullt denna. Då vet jag att hon ansträngt sig men det gör hon ju inte. Dessutom, hur vet jag att det inte regnar för mycket den dagen? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 277
Senast: Lobelia
·
E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 599
Senast: ellan84
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 033
Senast: CindyLou
·
S
Hoppning Hej alla! Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj...
Svar
3
· Visningar
2 805
Senast: feliand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka