Sv: Fodervärd, köp och avbetalning? Hjälp!
Jag har erfarenhet av en tjej som skulle köpa en häst för många år sedan av mig, på avbetalning. Det handlade inte om någon större summa, men det strulade hela tiden. Tillslut sålde jag hästen till en annan. Jag har ofta träffat på hästmänniskor med urusel ekonomi, som lever i någon slags föreställning om att de kan äta havregrynsgröt bara hästen får sitt. Det kan ju stämma, men oftast har man inte ens råd med stallhyran. Jag säger inte att din tilltänkta köpare är sådan, men har man redan en prick så har man ju visat att man kanske är mindre betänksam med pengar. Om en sådan person dessutom inte kan betala hästen kontant skulle jag aldrig agera bank åt en sådan person.
Jag tror att du ska leta efter en annan köpare som kan betala kontant och direkt. Ärligt talat, det låter helt vansinnigt att du ska betala ränta på ett lån för någon annans skull. Det finns massor av bra köpare därute. Dessutom om hästen är såpass bra, så kanske du kan höja priset lite också. Det kan låta som jag är pessimistisk, men jag känner mig väldigt luttrad till hästägare som inte har pengar för köpa hästen. Tänk verkligen på vad du gör, som Lovisaelanora skrev, du kan förlora både hästen OCH stå med en skuld!