Fodervärd, köp och avbetalning? Hjälp!

Sv: Fodervärd, köp och avbetalning? Hjälp!

Om jag har råd att förlora 30tusen!?
Gud nej, har någon det? :eek:

Men det gör jag väl inte? eller vad har jag missat nu? :eek::crazy:

Risken med att låta hästen gå på avbetalning är ju ALLTID att du står utan både häst och pengar. Om du får pengarna i handen när hästen lämnar stallplanen har du ju pengarna.

Det är ALLTID en risk att låna ut pengarna. Den största risken - som inte är helt orimlig - är att pengarna aldrig betalas tillbaka. Det måste man alltid ta med i beräkningen när man lånar ut pengar, saker - allt. Att det inte kommer tillbaka. Det är risken.

Ja, jag har råd att förlora 30 000 kr. Jag går inte i personlig konkurs. Däremot skulle jag aldrig få för mig att låna ut summan. SÄRSKILT inte om en seriös kreditprövning (bank, låneinstitut) tycker att det är för stor risk att låna ut en så - för dem - liten summa. De är proffs på kreditriskbedömningar, säger de NEJ så säger jag inte JA.

Jag har erfarenhet av en tjej som skulle köpa en häst för många år sedan av mig, på avbetalning. Det handlade inte om någon större summa, men det strulade hela tiden. Tillslut sålde jag hästen till en annan. Jag har ofta träffat på hästmänniskor med urusel ekonomi, som lever i någon slags föreställning om att de kan äta havregrynsgröt bara hästen får sitt. Det kan ju stämma, men oftast har man inte ens råd med stallhyran. Jag säger inte att din tilltänkta köpare är sådan, men har man redan en prick så har man ju visat att man kanske är mindre betänksam med pengar. Om en sådan person dessutom inte kan betala hästen kontant skulle jag aldrig agera bank åt en sådan person.
Jag tror att du ska leta efter en annan köpare som kan betala kontant och direkt. Ärligt talat, det låter helt vansinnigt att du ska betala ränta på ett lån för någon annans skull. Det finns massor av bra köpare därute. Dessutom om hästen är såpass bra, så kanske du kan höja priset lite också. Det kan låta som jag är pessimistisk, men jag känner mig väldigt luttrad till hästägare som inte har pengar för köpa hästen. Tänk verkligen på vad du gör, som Lovisaelanora skrev, du kan förlora både hästen OCH stå med en skuld!

Om man skriver in i kontraktet att om betalning inte sker så ska hästen återtas osv osv, då kan man väl hämta hästen?
Eller vad kan krångla då? Om man har det inskrivet?

Köparen har sålt hästen vidare, det är ju inte helt ovanligt ser man här i trådarna. Ekonomin pallar inte stallhyran längre, då ryker hästen. Slutar då betala, och du kan ALDRIG få rätten till hästen när den gått vidare.

Köparen har flyttat hästen, du hittar den inte. Då spelar det inte så stor roll att du har RÄTT att ta hästen.

En olycka inträffar, hästen dör/tas bort och köparen tycker det är tråkigt att betala på en häst denne inte längre har.

Fogden kommer och mäter ut innehavet, så även hästen.

Listan kan göras LÅNG. Kan du inte stå med förlusten, låna inte ut pengarna.

Om man skriver in i kontraktet att om betalning inte sker så ska hästen återtas osv osv, då kan man väl hämta hästen?
Eller vad kan krångla då? Om man har det inskrivet?

Lovisaleonora pekar på en sak som faktiskt många drabbats av. Om kronofogden kommer och mäter ut hos din köpare så kan ditt "vattentäta avbetalningskontrakt" anses vara det gamla vanliga myglet för att undanhålla värden som kan gå på exekutiv auktion. Alla de som inte hämtat bilen eller båten när bilverkstaden eller båtvarvet gått i konkurs vet hur det kan gå...

:eek:

Finns det något man kan skriva med för att det inte ska hända?
Det är ju MIN häst.

Nej men om jag säljer på avbetalning och ngt händer med henne som utmätning tex så ska jag ju ha mina pengar ändå! Hur?

:eek:

Finns det något man kan skriva med för att det inte ska hända?
Det är ju MIN häst.
Problemet kan vara att bevisa att det faktiskt är din häst. Jag utgår från att köparen kommer att ha den i sitt stall. Kronofogden kommer då att utgå från att det utmätbara gods som finns där är din köpares.
De fall jag känner till har handlat om bilar, båtar och maskiner som varit inne för förvaring eller reparation. Där har det varit svårt att bevisa att man äger varan. Ett vanligt sätt för att försöka undandra varor från utmätning brukar ju vara att säga att "det där är inte min...". Det har skrivits flera böcker om den svenska så kallade "traditionsprincipen". Jag är inte jurist men jag har lärt mig att det räcker inte med att betala för varan (eller hästen), man måste ta den med sig också och genom detta visa att man äger den. Köper jag en häst så flyttar jag den direkt från säljarens mark.

Av detta virriga inlägg så lär man sig framför allt att man ska ha enkla avtal. De av så många föraktade hästhandlarna på hästmarknaderna har i alla fall detta med affärsjuridik klart för sig. Köparen granskar varan och man förhandlar pris och vad som ska gälla. Sedan sluter man avtalet med ett handslag (muntligt avtal): varan och pengarna byter ägare. Enkelt och juridiskt oantastligt.

Nej men om jag säljer på avbetalning och ngt händer med henne som utmätning tex så ska jag ju ha mina pengar ändå! Hur?

Som sagt, du kommer sist i kön av fodringsägare. Först ska skattmasen ha sitt, sedan banker och andra med säkerheter. Du och alla andra får dela på det som är kvar vilket ofta är noll kronor...

Säljs den på avbetalning så skrivs den inte över på köparen innan sista pengen är lagd. Då ska inte kronofogden kunna ta den, för de har inte rätt att ta ngn annans ägodel.

Jag delar åsikt med Trollet i den här frågan.

Alla de ovanstående riskerna med avbetalning är de risker man tar när man lämnar ut på avbetalning. Det går inte att undvika, du kan minimera VISSA av riskerna, men går det åt skogen - då står du där utan häst och pengar.

Hitta en köpare som har råd med hästen. Denna köpare har inte råd. Så enkelt är det.

Har du inte råd att sälja på avbetalning så ska du inte göra det heller. Det får hon lov att ta. Antingen betala eller tacka nej till hästen för hennes del.

Att det sen beror på att hon inte fullföljde sitt köp pga något husköp eller vad det var får hon själv gräma sig över. Det är inte ditt ansvar att finansiera hennes hästköp.

:bow:

TS: Det enda som kommer hända är att du står med lång näsa om jag får säga vad jag TROR. Om hon inte kan betala så ta tillbaka hästen och sälj till någon annan. Varför ska du syssla med välgörenhet? Hur VET du att det hon säger om sin betanmärkning är sant? Varför har hon isf inte börjat betala av hästen redan nu?

Ni har kontrakt på 36 000, då är det det som gäller om hon ska ha hästen. Vad händer om det blir som någon annan skrev att hästen skadar sig och blir obrukbar? Det räcker INTE med att skriva ett kontrakt man själv tycker är vattentätt, det finns nästan alltid kryphål i hemmagjorda kontrakt, så för säkerhets skull ska man be en jurist kolla igenom pappren om du ändå bestämmer dig för att genomföra affären, och en jurist kostar också pengar.

Sedan något jag egentligen inte har med att göra, men hur 17 kan man ta ett lån på 30 000 med ränta på 800 kr/mån? (Har lån på min transporten, 60 000 för 250 kr/mån).

Gör inte en dålig affär!!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 055
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 386
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar