Fodervärd, köp och avbetalning? Hjälp!

Sv: Fodervärd, köp och avbetalning? Hjälp!

varför ska du leka bank åt någon som inte får ett vanligt banklån? antingen köper hon hästen kontant eller så köper någon annan hästen. varför ska du ligga ute med massa pengar?

vad händer om hästen blir halt och aldrig mer ridbar? inte kommer väl hon då vilja köpa den för den utsagda summan? ska du då stå där men en halvbetald häst som köparen slutar betala för och du blir tvungen att ta tillbaka?

passa dig ordentligt för allt vad avbetalningsplaner heter! det kommer garanterat sluta dåligt.

bluestep eller vad dom nu heter ger privatpersoner med prick lån som vanliga banker inte gör.

Ta hjälp av någon som kan och utforma ett ordentligt och bra kontrakt om du ska sälja honom på avbetalning, ett vattentätt kontrakt där det står precis vad som händer om hon inte betalar osv. Det finns många jurister som ger gratis rådgivning.

Det finns inga vattentäta kontrakt. De är också en gammal sanning bland ekonomer och andra att "there is no such thing as a free lunch...". Alltså, inget är gratis här i världen. Visserligen kanske rådgivningen hos juristen är gratis men sedan tar de igen kostnaden för något annat (i det här fallet kanske kontraktsskrivningen).

Kontrakt fungerar bara så länge bägge avtalsparterna har för avsikt att hålla det ingångna avtalet. Tyvärr är det inte ovanligt, varken med företag eller privatpersoner, att avtal bryts. En vanlig orsak att bryta kontrakt är att man saknar ekonomiska förutsättningar att uppfylla sin del. Att stå som motpart i en sådan kontraktstvist kan bli mycket dyrt och det lät som säljaren inte heller hade så mycket pengar.

Sen tycker jag absolut att du ska förklara läget för henne att du inte klarar det ekonomiskt om hon ska köpa hästen på avbetalning och att du då måste lägga på dessa 800 kronor varje månad. Om hon verkligen vill köpa hästen så går hon med på det, annars råder jag dig att leta efter en annan köpare.

Fast egentligen är det inte köparens problem hur stor ränta förra hästägaren har fått på sitt lån...

Har man avtalat att det är en räntefri avbetalningsplan så får man stå för det. Annars får man lägga till en rimlig ränta.

Som jag ser det har TS två alternativ: begära att fodervärden köper hästen kontant och klarar hon inte det så hitta ny köpare. Eller gå med på en avbetalningsplan med rimlig ränta (alltså inte baserad på TS egna dåliga låneränta).

Hade jag varit fodervärden hade jag inte köpt hästen med förbehåll att betala f.d ägarens ränta. En egen ränta på det "lån" jag får av henne pga avbetalningen hade jag däremot kunnat acceptera. Men inte 800kr/mån! :eek:
(Fast jag skulle nog aldrig ge mig i lag med någon avbetalningsplan varken som f.d. eller blivande hästägare.)

Formulera kontraktet så att om inte slutbetalas i tid återtar du hästen och behåller pengarna som hyra/ränta för tiden hon haft hästen. Sen beror det så klart på hur mkt som hon betalat , om det är större summor/månad så återfår hon en viss procent. Men rör det sig om ngn tusenlapp/månad (1-2000 kr) så behåller du hela summan.
Hon ska betala 5000 första månaden och 4000 ungefär resten.

Har personen i fråga ordnad ekonomi för övrigt, bara att hon inte kan ta lån ser jag inte några problem med det.
Hon har ju jobb och tjänar bra, så hon har råd att lägga 4-5tusen/mån på avbetalningen. Det var någon tidigare händelse som blev prick..

Fast egentligen är det inte köparens problem hur stor ränta förra hästägaren har fått på sitt lån...

Har man avtalat att det är en räntefri avbetalningsplan så får man stå för det. Annars får man lägga till en rimlig ränta.

Som jag ser det har TS två alternativ: begära att fodervärden köper hästen kontant och klarar hon inte det så hitta ny köpare. Eller gå med på en avbetalningsplan med rimlig ränta (alltså inte baserad på TS egna dåliga låneränta).

Hade jag varit fodervärden hade jag inte köpt hästen med förbehåll att betala f.d ägarens ränta. En egen ränta på det "lån" jag får av henne pga avbetalningen hade jag däremot kunnat acceptera. Men inte 800kr/mån! :eek:
(Fast jag skulle nog aldrig ge mig i lag med någon avbetalningsplan varken som f.d. eller blivande hästägare.)
Fast nu var det ju tänkt att hon skulle köpa hästen i september någon gång, och då det inte gick så fick jag ta ett lån och köpa loss hästen som hon skulle ha gjort egentligen.

Självklart ska hon inte betala hela den räntan.

Senast ändrad:

Hon har ju jobb och tjänar bra, så hon har råd att lägga 4-5tusen/mån på avbetalningen. Det var någon tidigare händelse som blev prick..

Även om vi är ovanligt ärliga i sverige så innebär det inte att man alltid visar upp alla ekonomiska synder man har. Många med fantastiskt välbetalda jobb har avbetalningsplaner till kronofogden på grund av tidigare försyndelser. Som privatperson så står du längst bak i kön efter skattemyndigheter, banker och andra fodringsägare om hon får ekonomiska problem. Hennes ekonomiska problem kan då smitta av sig på dig...

Fast nu var det ju tänkt att hon skulle köpa hästen i september någon gång, och då det inte gick så fick jag ta ett lån och köpa loss hästen som hon skulle ha gjort egentligen.

Men hade du köpt hästen kontant själv från första början, så hade du aldrig behövt ta det lånet och någon extra ränta hade inte drabbat köparen. Varför ska hon betala extra för att du inte hade råd att köpa häst?
Det är ju ditt sura äpple att bita i.

Jag hade råd att köpa honom men hade mycket annat också.
Och första planen var ju att hon skulle köpa honom i september och då betala till hans ägare som också var införstådd med planen.

Sen gick inte det och då blev det som det blev.
Hon behöver inte betala någon ränta men jag kan inte ha honom ute på avbetalning hur länge som helst heller!

Jag hade råd att köpa honom men hade mycket annat också.
Och första planen var ju att hon skulle köpa honom i september och då betala till hans ägare som också var införstådd med planen.

Sen gick inte det och då blev det som det blev.
Hon behöver inte betala någon ränta men jag kan inte ha honom ute på avbetalning hur länge som helst heller!

Det är synd att det blev som det blev.

Jag citerar dig:
Nej står inget om avbetalning. Står bara att vid eventuellt köp så ska han säljas för 36tusen.
Vi ska ju skriva nya papper om detta nya avtal isåfall.

Har du inte råd att sälja på avbetalning så ska du inte göra det heller. Det får hon lov att ta. Antingen betala eller tacka nej till hästen för hennes del.

Att det sen beror på att hon inte fullföljde sitt köp pga något husköp eller vad det var får hon själv gräma sig över. Det är inte ditt ansvar att finansiera hennes hästköp.

Det som är så dumt är ju att jag sa för ett tag sedan när det föreslogs att det skulle vara ok.
Hon har skrivit ett avtal och skickat till mig men jag inser nu hur totalt bristande det är i säkerhet.

Jag vet inte vad folk tycker om muntliga överenskommelser, men min åsikt är att finns det inte på papper så existerar det inte. Speciellt inte vid överlåtelser/försäljning av djur.

Hennes avtal behöver du ju inte godkänna, skriv ett eget om du går vidare med detta.

Jag mailade henne lite om vad jag känner och att det måste stå mycket mer detaljerat om hästen dör och skadas osv tex.

Får se vad hon svarar.

Tack för all hjälp alla!
Kom gärna med mer tips osv.

Muntliga avtal gäller (undantag för fastigheter).

Som jag förstår så finns det ett muntligt avtal om att hon ska få köpa hästen. Det måste du i grunden hålla (om ni inte gemensamt kommer fram till annat).

Det låter som om ni inte har förhandlat klart detaljerna i avtalet (grisen i säcken alltså). Det brukar bli litet krångligare. Normalt kommer man först överens om detaljer och omfattning och först därefter så sluter man avtal. Att avtalet är muntligt förringar inte värdet men gör det oftast svårare att bevisa.

Muntligt är det ju inte iofs. Vi mailar mest.
Jag har inte sagt DU ska köpa hästen.

Jag har sagt att de är bra ihop och att jag gärna vill att hon köper honom.
Hon har skrivit ett förslag på avtal men har insett att det är på tok för fattigt på detaljer.
Har även mailat att jag behöver en gräns på avtalet, så inte avbetalningen fortsätter i evigheter.

Muntliga avtal gäller (undantag för fastigheter).

Som jag förstår så finns det ett muntligt avtal om att hon ska få köpa hästen. Det måste du i grunden hålla (om ni inte gemensamt kommer fram till annat).

Men nu har ju köparen inte råd och vill ha den på avbetalning istället. Om då säljaren inte vill sälja på avbetalning?

Jag kan ju, som exempel, inte säga till intressenten på min begagnade bil att "du får köpa den till det priset". Och sedan vara tvungen att acceptera att köparen vill betala av den med 0,35% av summan/mån i 113år?

OM du i slutänden väljer att sälja hästen på avbetalning (vilket jag tycker låter väldigt vanskligt med tanke på att du egentligen inte har ekonomiskt utrymme att låna ut pengarna till hästköparen) tycker jag absolut att ni i kontraktet TYDLIGT ska skriva sista datum för varje inbetalning. Det viktiga är - som jag ser det - att inga oklarheter råder om vad som gäller. När ska det betalas? Hur mycket? Vad händer om det inte kommer in några pengar?

Jag hade nog valt en formulering i stil med "Hästen säljs för summa 36 000 kr. Säljaren ger köparen en avbetalningsplan på denna summa med första avbetalning om 5 000 kr sp, erläggs på kontraktsdatum (då köparen tar över hästen) och kvitteras i o m detta avtals undertecknande.

Därefter ska betalning om 5 000 kr finnas säljaren tillhanda på dennes konto i Banken (kontonr 5555-5555-5555) senast 2007-11-30, 2007-12-31, 2008-01-31, 2008-02-28 och 2008-03-31. Slutbetalning om 6000 kr erlägga senast 2008-04-30.

Utebliven/försenad betalning innebär att kontraktet omedelbart upphävs och hästen återgår i säljarens ägo. Köparen äger inte rätt till återbetalning av tidigare inbetalningar. Köparen äger heller inte rätt till ersättning för eventuella utlägg såsom stallhyra, veterinärkostnader etc.

Säljaren förbehåller sig äganderätten till hästen till dess att slutlikvid enligt i kontraktet angivet datum registrerats på konto (dock senast 2008-04-30).

Efter slutbetalningens registrerande ska säljaren till köparen inom 5 dagar överlämna samtliga handlingar rörande hästen och även tillse att ägarbyte inskickas till xxxx föreningen.

Det åligger köparen att behålla hästen fullvärdesförsäkrad i Xxxx till livvärde av summa 36 000 kr, veterinärvård xx xxxx kr till dess slutbetalning erlagts."
-----
Det finns tusen miljoner kryphål i ovanstående text, och den är på inget sätt granskad av jurist, men jag hade varit EXTREMT tydligt med vad som gäller OM det blir tal om avbetalning (vilket jag alltså tycker låter dumt med tanke på de ekonomiska omständighterna)

Tack för ett mycket utförligt svar! :bow::bow::love:

De trivs så bra ihop och jag vill så gärna lösa det med henne.
Men kan inte ha honom på avbetalning mer än några månader, sen får resten betalas.

Känns bara så tråkigt att behöva berätta för henne, de trivs ihop..
men går det inte så går det inte antar jag.

Hon ska betala 5000 första månaden och 4000 ungefär resten.

Ni verkar ju känna varann väl, eftersom du tar ett lån för hennes skull sådär bara?

Ja vi pratar mycket och regelbundet, dock inte sista veckorna.
Men har bra kontakt annars och så.

Mest för hästens skull jag tog lånet.
Skulle jag inte gjort det skulle förra ägaren ta tillbaka honom och Hel*ete heller att han ska hamna där igen!!!! :crazy:

Jag är väldigt försiktig med pengar, dels för att lån alltid förstör vänskap på ett eller annat sätt förr eller senare, dels för att jag själv vill ha kul för mina pengar (även om jag så klart bjuder jag också!).

OM du har råd att förlora summan du lånar henne ska du fundera på om du VILL låna ut den. Har du inte råd att förlora summan (om något skulle skita sig) ska du INTE låna ut pengarna.

Så enkelt ser jag det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 055
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 386
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar