Fodervärd, köp och avbetalning? Hjälp!

Lycanthrope

Trådstartare
Min arabvalack är ute på foder sedan juni i år.
Till en underbar vuxen tjej som bor en bra bit bort.

Jag hade honom på avbetalning och han skulle betalas sista september i år.
Eftersom jag skulle sälja honom så avvaktade jag med att betala honom till ägaren, och tanken va att denna tjej skulle köpa honom.
Hon kan inte ta lån pga prick och väntade på att hennes mamma skulle få sålt sitt hus så att hon kunde köpa honom runt september.

Men huset blev inte sålt och jag fick stressa mig till att ta ett lån för att köpa loss honom. (30tusen)

Nu var då tanken att fodervärden ska köpa honom (36tusen) på avbetalning from december. Kontraktet på avbetalningen står till mars tror jag det var (har inte skrivit papper på detta än!) sen ska det förnyas om hon inte kan betala allt då.

Räntan på detta är 800/månad. Kul...
Det kommer alltså inte vara värt det alls egentligen, å andra sidan trivs de ihop och det är viktigt för min häst.
Men jag skulle behöva ha sålt honom helt, iaf att hon betalar av ett par mån sen betalar resten på en gång.

Men om hon inte kan det?

Vad ska jag göra?
Har inte råd att ligga ute med detta lån egentligen, har inget jobb just nu. :crazy:

Sv: Fodervärd, köp och avbetalning? Hjälp!

Jag kan egentligen inte säga hur du ska göra, men jag kan säga hur jag skulle ha gjort.

Om jag inte haft ekonomiska möjligheter att ligga ute med det lånet hade jag pratat med tjejen och förklarat situationen. Om hon verkligen vill ha hästen så bör hon lösa det ekonomiskt, annars hade jag känt mig nödgad att leta efter en annan köpare.

Säljer du hästen på grund av ekonomiska skäl (?) , vilket jag anar lite grann eftersom du säljer den innan den ens är betald, så är det ju ännu viktigare att du faktiskt får betalt för den.

Hade jag haft eget stall och så hade jag nog behållt.

Men säljer pga att vi inte passar ihop, och jag kan nog inte ha honom på avbetalning. Inte så länge iaf.

Hon kommer inte kunna lösa det ekonomiskt :(

låt henne ha honom på avbetalning och betala din ränta också.
hade hon lånat av nån annan hade hon också fått betala ränta.

sen hade jag nog varit tveksam att sälja till någon med så dålig ekonomi..

Vi bestämde ett pris när vi skrev fodervärdsavtal.
36tusen, vilket egentligen är lågt men han va ganska otränad och grön.

Nu ska ju nya papper skrivas så antar att det går att ändra den summan?

Men hon blir nog sur om jag föreslår det, är jätterädd för sura människor :eek:

Vi bestämde ett pris när vi skrev fodervärdsavtal.

Bestämt är ju bestämt, och du har ju det på papper!

Det finns massor av duktiga tjejer som kunde köpt din häst direkt för 36 000.
Blir hon sur får hon väl bli det då.
Det är din häst och du bestämmer.

Men hon blir nog sur om jag föreslår det, är jätterädd för sura människor :eek:

Men det är ju inte ditt bekymmer att hon inte kan få ihop pengar för att köpa hästen, så blir hon sur är det bara att strunta i.

Ni bestämde pris i fodervärdsavtalet, men står där också att att du godkänner avbetalning?
Om inte kan man ju säga att hon har förverkat sin rätt till att köpa hästen då hon inte har pengarna. Då kan du hitta ny köpare som betalar kontakt direkt.

Om inte hästen är superknepig kan den säkert trivas lika bra med någon annan.

Senast ändrad:

Jag menar; lägg på 800:-/månad UTÖVER de 36 000?
VILL hon betala det?

Bestämt är ju bestämt, och du har ju det på papper!

Det finns massor av duktiga tjejer som kunde köpt din häst direkt för 36 000.
Blir hon sur får hon väl bli det då.
Det är din häst och du bestämmer.
Det finns nog de som kunde köpt honom för 50tusen+ också :o Han är 162 stor och urläcker och duktig med bra stam!

Men det är ju inte ditt bekymmer att hon inte kan få ihop pengar för att köpa hästen, så blir hon sur är det bara att strunta i.

Ni bestämde pris i fodervärdsavtalet, men står där också att att du godkänner avbetalning?
Om inte kan man ju säga att hon har förverkat sin rätt till att köpa hästen då hon inte har pengarna. Då kan du hitta ny köpare som betalar kontakt direkt.

Om inte hästen är superknepig kan den säkert trivas lika bra med någon annan.
Nej står inget om avbetalning. Står bara att vid eventuellt köp så ska han säljas för 36tusen.
Vi ska ju skriva nya papper om detta nya avtal isåfall.

Nej nu är han inte knepig längre. Nu är han en bra kille som visar framfötterna på mindre tävlingar änsålänge :love:

Jag menar; lägg på 800:-/månad UTÖVER de 36 000?
VILL hon betala det?
Nej det tror jag inte hon vill för han var så otränad när hon tog honom.. Känns så dumt att säga nu bara..

Vi har ju kommit överens om pris typ.
Vet inte vad jag ska skriva till henne....
**rädd**

Vi har ju kommit överens om pris typ.
Vet inte vad jag ska skriva till henne....
**rädd**

Priset är ju 36 000, visst??
Ska köparen ta lån för att köpa hästen tillkommer ränta, inget konstigt alls.

Bara att skriva som det är!

(Referera till denna tråden också om du vill!)

Ja det kan jag ju iofs göra.

Vet inte vad jag ska skriva bara, för att hon ska förstå mig.

Detta är första månaden som det ska dras och då såg jag hur mycket ränta det är! Skrev till henne att räntan är jättehög och hur vi ska lösa det, hon skrev att hon kan betala räntan denna månad om vi drar av det från det hon ska betala nästa...
Men det tjänar ju inget till.

Ja det kan jag ju iofs göra.

Vet inte vad jag ska skriva bara, för att hon ska förstå mig.

Detta är första månaden som det ska dras och då såg jag hur mycket ränta det är! Skrev till henne att räntan är jättehög och hur vi ska lösa det, hon skrev att hon kan betala räntan denna månad om vi drar av det från det hon ska betala nästa...
Men det tjänar ju inget till.

Vad har ni avtalat? Och vad är det för ränta du har???? om man ränkar på 12% så blir det bara 360 kr i månaden.

Men i vilket fall som helt tycker jag det verkar rimligt att det blir någon form av ränta hon får betala om hon köper den på avbetalning. Hon kan ju sjäv annars låna pengarna. Fst det hänger ju på vad ni kommit överens om.

Jag kikade lite och det är ju även från mitt andra lån räntan är.. men några 100ingar är ju på detta lån till hästen.

men kan inte ha honom på avbetalning hur länge som helst.
Behöver nog en gräns så får hon avgöra nu om hon kommer klara det eller inte.

Hur ska man skriva annars?
Tänk så början hon avbetala, så kommer slutdatum, och så finns inga pengar? Vad gör man då?

Varje gång det dyker upp den här sortens frågeställning så blir jag fundersam. Om det är mycket viktigt för dig som säljare att hästen får ett bra hem så är en av de viktigaste grundförutsättningarna att köparen har en ordnad ekonomi.

Det är dyrt att ha häst och har köparen redan betalningsanmärkningar och svårt att få ihop till köpeskillingen så skulle jag leta efter någon annan köpare. Har man inte råd att betala inköpet så har man inte råd med försäkringar, veterinärkostnader, foder, stallhyra, hovslagare och allt annat som hör ihop med hästägande. Sedan spelar det ingen roll att den tänkta köparen är en fantastisk människa, hästskötare eller ryttare...

Jag kan absolut inte rekommendera att du trasslar in dig med otydliga avtal med en person som har betalningsanmärkningar. Risken är att om hon drabbas av utmätning så tar kronofogden hästen och du kan få mycket svårt att styrka att det är din häst. Då blir du av med både häst och har en egen avbetalningsskuld.

Senast ändrad:

Alltså hon har bra jobb och har råd med allt omkring hästen.
Men kan bara inte ta lån helt enkelt.

Finns lånebolag som tar även de med viss anmärkning. (såg detta på lyxfällan :angel:)

men kan inte ha honom på avbetalning hur länge som helst.
Behöver nog en gräns så får hon avgöra nu om hon kommer klara det eller inte.

Hur ska man skriva annars?
Tänk så början hon avbetala, så kommer slutdatum, och så finns inga pengar? Vad gör man då?

Formulera kontraktet så att om inte slutbetalas i tid återtar du hästen och behåller pengarna som hyra/ränta för tiden hon haft hästen. Sen beror det så klart på hur mkt som hon betalat , om det är större summor/månad så återfår hon en viss procent. Men rör det sig om ngn tusenlapp/månad (1-2000 kr) så behåller du hela summan.

Varje gång det dyker upp den här sortens frågeställning så blir jag fundersam. Om det är mycket viktigt för dig som säljare att hästen får ett bra hem så är en av de viktigaste grundförutsättningarna att köparen har en ordnad ekonomi.

Det är dyrt att ha häst och har köparen redan betalningsanmärkningar och svårt att få ihop till köpeskillingen så skulle jag leta efter någon annan köpare. Har man inte råd att betala inköpet så har man inte råd med försäkringar, veterinärkostnader, foder, stallhyra, hovslagare och allt annat som hör ihop med hästägande. Sedan spelar det ingen roll att den tänkta köparen är en fantastisk människa, hästskötare eller ryttare...

Jag kan absolut inte rekommendera att du trasslar in dig med otydliga avtal med en person som har betalningsanmärkningar. Risken är att om hon drabbas av utmätning så tar kronofogden hästen och du kan få mycket svårt att styrka att det är din häst. Då blir du av med både häst och har en egen avbetalningsskuld.

MEN vad är det för j-vla smörja du skriver :confused:

jag kan låta jävig i denna fråga för jag tycker lite som du
vad händer TS i fall hon en dag inte får sina pengar får vi en ny buke tråd där det står "vad ska jag göra nu"
så rent som privatperson så skulle jag inte skriva kontrak på avbetalning ovasett betalningsanmärkningar eller ej.

MEN sedan så vet vi ju inget om hur dessa betalningsanmärkning/ar uppkommit för fodervärden hon kanske har haft problem med ekonomin tidigare vilekt föranlett detta men kanske har idag en ordnad ekonomi det kan bara hon svara för.

Ta hjälp av någon som kan och utforma ett ordentligt och bra kontrakt om du ska sälja honom på avbetalning, ett vattentätt kontrakt där det står precis vad som händer om hon inte betalar osv. Det finns många jurister som ger gratis rådgivning.

Sen tycker jag absolut att du ska förklara läget för henne att du inte klarar det ekonomiskt om hon ska köpa hästen på avbetalning och att du då måste lägga på dessa 800 kronor varje månad. Om hon verkligen vill köpa hästen så går hon med på det, annars råder jag dig att leta efter en annan köpare. Det finns säkert någon annan som passar din häst jättebra och kan ge den ett jättegott hem.

Har personen i fråga ordnad ekonomi för övrigt, bara att hon inte kan ta lån ser jag inte några problem med det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 055
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 386
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar