Fodervärd/halvfodervärd?

angiepangie

Trådstartare
Vill någon vänlig själ förklara för mig var fodervärd och halvfodervärd innebär inom hundvärlden?
Och gärna hur det fungerar med betalning och sådär också, för jag får då inte till det. Haha får skylla på att jag var sjuk förra veckan så det tog död på lite för många hjärnceller :angel:

Sv: Fodervärd/halvfodervärd?

Helt kort:
Fodervärd innebär att jag som uppfödare överlåter en hund till dej utan att du betalar några pengar för hunden. Istället så "betalas" den genom att jag får använda hunden i avel och/eller vid prov/tävling/utställning.
Om det handlar om en hanhund så kommer vi överens om hur många parningar som hunden skall användas till, om det gäller en tik så får jag max ta två valpkullar - med minst en valp som överlever till 5 veckors ålder/kull.
När hunden fyller fem år - tik - eller sju år - hane - så övergår den alltid i fodervärdens ägo!

Det som tidigare kallades halvfoder heter numera bibehållen avelsrätt.
Detta innebär att du betalar halva det ordinarie priset för en valp/hund och resterande 50% "betalas" genom att jag har rätt att ta en valpkull på en tik(minst en valp skall överleva till 5 veckors ålder.) eller använda en hanhund vid tre parningar.
Avtalet upphör att gälla när hunden fyller fem år.

Den stora skilnaden mellan dessa avtal är att vid fodervärdsavtalet så är det jag som uppfödare som äger hunden fram tills dess att hunden fyllt fem eller tills jag tagit mina två valpkullar/utnyttjat mina parningar.
Vid bibehållen avelsrätt äger du - som köpare - hunden från "dag ett"

/Swat

Jag har alltid undrat över hur man gör med veterinärkostnader vid fodervärdsavtal. Är det fodervärden eller uppfödaren som betalar? Eller delar man på summan?

Tack! Nu blev allt mycket klarare!
Bra fråga Malibu_Stacy, har funderat på det också.

Jag undrar också lite över det där.. För jag hör/läser ofta om hundar som folk vill sätta ut på foder men för en kortare/längre tid, vad menar dom då? :crazy:
Har även läst på blocket om hundar som någon vill lämna ut på foder men denna hund ska man absolut inte avla på... Så jag misstänker att dom helt enkelt menar att dom vill att någon ska passa hunden för ett tag, men att den fortfarande kommer tillhöra första ägaren? Men varför då använda sig av ordet "fodervärd", o inte bara kalla det hundvakt... eller är det något speciellt kontrakt som ska skrivas då..?
Ett annat exempel är en bekant jag har som fått passa två mopsar i ett år nu...jag undrade om hon köpt dom, o då sa hon nej att hon bara är fodervärd åt dom. Jaha så ägarna ska ta valpar på dom, frågade jag.. Men nej hon sa att hon bara ska vara fodervärd åt dom i ett år.... Så där blev jag förvirrad....för trodde jag hade klart för mig vad fodervärd innebär :p

När det står i annonser "vill lämna ut honom på foder en längre tid för att vi ska flytta" t ex, så blandar dom helt enkelt ihop uttrycket med hästvarianten, antar jag :)

Jag har alltid undrat över hur man gör med veterinärkostnader vid fodervärdsavtal. Är det fodervärden eller uppfödaren som betalar? Eller delar man på summan?

Uppfödaren betalar de ev. veterinär kostnader som uppstår i samband med parning/valpning.

Allt annat betalar fodervärden.

I regel, om man inte kommit överens om annat,
så är det uppfödaren som står för försäkringen, men fodervärden betalar premien.
Detta eftersom det i de flesta fall blir biligare om försäkringen står på uppfödaren som troligen har fler rabatter.

Hur man fördelar liv beloppet, om det faller ut, finns regalerat på baksidan av SKK`s fodervärds avtal.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 623
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 723
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 899
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka