fodervärd ansvar?

T

Toudi

Om man är fodervärd på en hund , är man även ansvarig för dom skador hunden ev skulle orsaka? Om man som fodervärd är informerad om hundens brister? Eller slår de tillbaks på hundägaren?

Sv: fodervärd ansvar?

Vad för skador menar du ?

Är det en vuxen hund, som har mentala brister och t ex är känd för att hugga folk...så ska det absolut inte ens övervägas att sätta ut hunden på foder och låta den gå i avel.

¨Ja, du har ansvar för hunden som om den vore din egen. //bonny

Om man är fodervärd på en hund , är man även ansvarig för dom skador hunden ev skulle orsaka? Om man som fodervärd är informerad om hundens brister? Eller slår de tillbaks på hundägaren?

Inte helt säker på vad du menar...

Om det är något som hunden ställer till, så är du ansvarig, går på hemförsäkringen, och om du har SKK`s avtal så står det att du måste ha en hemförsäkring.
Självrisken får du självklart betala, fiinns inga "förmildrade" omständigheter, som hundäger och i det här fallet räknas du dit även om du har hunden på foder, gäller strikt ansvar.

Om det är skador på hunden, så går det på hundens försäkring, vem som betalar den, ska vara inskrivit i köpekontraktet i regel (om man inte kommit överens om annat) så är det fv som betalar självrisken.

Om det är defkt. på valparna du menar, så är det uppfödarens ansvar (de flesta uppfödare har en dolda fel försäkring)
Kan ju vara bra att veta här, att i många raser är det reg. förbud om hunden har någon för rasen defkt som det är hälsoprogram för.

Skriv gärna lite tydligare vad du menar, så kan jag ge bättre svar.

Ja du är ansvarig. Det räcker att du går ut med en hund på promenad och något händer för att du ska vara ansvarig. Något att tänka på när man rastar andras hundar...

Det räcker att du går ut med en hund på promenad och något händer för att du ska vara ansvarig. Något att tänka på när man rastar andras hundar...

Nej, bara rastning torde inte göra att man omfattas av det strikta ansvaret, för det krävs ett mer varaktigt nyttjande och underhåll om man tittar på de Hovrättsavgöranden som finns(se t ex NJA (1996 s 104)). Fodervärd nämns dock som exempel på när man tar över det strikta ansvaret från hundägaren.

Nej, bara rastning torde inte göra att man omfattas av det strikta ansvaret, för det krävs ett mer varaktigt nyttjande och underhåll om man tittar på de Hovrättsavgöranden som finns(se t ex NJA (1996 s 104)). Fodervärd nämns dock som exempel på när man tar över det strikta ansvaret från hundägaren.

Jag vet en som faktiskt åkte dit på det när han rastade en annans hund, som bet ett barn. Tror dock inte att han överklagade.

Känner du till detaljerna? I Hovrättsavgörandet jag hänvisar till är det t o m en kvinna som tar hand om hundar ett tag medan ägaren är bortrest och matar och rastar dem. Trots det anses inte det strikta ansvaret övergått från ägaren.

Det var en kompis pappa. Jag kan fråga i mer detalj när vi ses. Det är ca 10 år sen.Tydligen var det grannens hund som aldrig fick komma ut och han tyckte synd om den och skulle ta ut den...De passerade ett barn och hunden högg. Det var i tidiningen.

o nej ingen vuxen hund alls. Detta gällde en hund som har dåliga erfarenhet utav barn sedan tidigare. Denna gång var det en flicka som jagade hunden och lyckades få tag i hundens halsband och hunden gick till försvar.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 167
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 190
Senast: AraSlei
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 236
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka