Foderutbildningar?

Sv: Foderutbildningar?

Jag har läst naturvetenskapliga programmet inriktning natur på gymnasiet och då läste vi biologi B (vi läste inte naturkunskap B då vi läser kemi A, biologi A och fysik A istället).
Biologi B är ett karaktärsämne på inriktingen natur (och miljö) så alla som gått den inriktningen borde ha läst det.

:confused:

Vi läst också delvis om människokroppen i biologi B.

Men du skrev ju nyss att det var natur och miljö.

Lite natur kanske man kan få det till

Källa: Skolverket

BI1202 - Biologi B
50 poäng inrättad 2000-07 SKOLFS: 2000:19

Mål
Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall
kunna planera, genomföra och tolka fysiologiska experiment samt redovisa arbetet både muntligt och skriftligt,

ha kunskap om prokaryota och eukaryota cellers byggnad och funktion samt virus byggnad och livscykel,

ha kunskap om sambandet mellan evolution och organismernas funktionella byggnad och livsprocesser,

ha kunskap om reglering av och samspel mellan människans organsystem.

Fast vad man har för inriktning på sin utbildning påverkar ju inte hur kursinnehållet ser ut för en viss kurs.

Nej det gör det inte men de som läser naturvet. programmet med inrikting miljövetenskap läser biologi B.
Precis som jag skrev i tidigare inlägg: "Biologi B är ett karaktärsämne på inriktingen natur (och miljö) så alla som gått den inriktningen borde ha läst det."

Inriktningen Miljövetenskap, 300p:
Här får du syssla med miljöfrågor och få kunskap om vad som händer med naturen när den påverkas på olika sätt. Du är mycket utomhus och gör undersökningar i vatten, mark och luft och du får även kunskap om hur reglerna tolkas i miljöpolitiken. de kurser du läser i denna inriktning är:

Biologi B, 50p
Kemi B, 100p
Miljökunskap, 100p
Miljöpolitik, 50p

Jahapp, får kolla vad det är jag har läst egentligen. Det är ju trots allt bra länge sedan. :o

Joh_anna: Det var därför jag skrev inriktining natur och teknik. Miljö inriktningen ingår Biologi B men hur är det med Naturkunskap B?

Senast ändrad:

Joh_anna: Det var därför jag skrev inriktining natur och teknik. Miljö inriktningen ingår Biologi B men hur är det med Naturkunskap B?
Naturinriktingen på NV-programmet läser också biologi B.

Iom att man läser biologi A, kemi A och fysik A på NV-programmet så läser man inte naturkunskap B (oavsett inriktning). Alltså om du har läst dessa ämnen så har du naturkunskap B behörighet.
(SLUs översättningsnyckel)

Du verkar ha lite koll på det här med ämnena, om man har läst biologi a, b och breddning samt kemi a, har man behörighet till kursen då? Fick ig i fysik a...

Åh, Biologi B ingår i NV inriktning Natur? Stod inte så på den hemsidan jag kollade och minnet är ju inte så bra tyvärr.

Så om man har läst NV med natur eller miljöinriktning så har man behörighet till foderkursen?

Bara för att förtydliga för min hjärna som är inställd på helg :D

*kl*

Är det någon som vet när sista anmälan till foderkursen går ut? Jag hittar inte det på SLU.

Edit: Jag hittade... :D 15 oktober om jag förstod det hela rätt. Då får man ta och bestämma sig snabbt med andra ord.

Senast ändrad:

Jag skulle behöva era råd..

Jag VILL läsa foderkursen men då måste jag först läsa naturkunskap B, så foderkursen lär bli antingen till hösten 09 eller våren 10.
Jag kommer inte kunna läsa foderkursen om inte de obligatoriska träffarna sker under helgerna då jag inte kan ta ledigt från jobbet när jag vill.
De som håller i kursen kunde inte säga exakt och trodde att några obl. träffar för kursen som startar janu 09 kommer hållas på vardagar.
Ska jag chansa att jag kommer kunna gå foderkursen och pina mig igenom NK B eller ska jag helt enkelt strunta i det ?

Jag kommer även ha fullt upp om jag ska jobba heltid, plugga hästens beteende och även NK B ..

Ja det borde du vara. Om du nu inte valt bort biologi B vill säga, men alla kurser som du läste borde ju stå i ditt betyg från gymnasiet ;)

Inriktningen Naturvetenskap, 300p:
Här får du lära dig om kroppen, med cellerna och hur de påverkas av kemiska reaktioner. Du får göra laborationer och dra slusatser. Du läser också om atom - och kärnfysik. De kurser du läser i denna inriktning är:

Biologi B, 50p
Fysik B, 150p
Kemi B, 100p

Länk

Senast ändrad av en moderator:

Japp det är 15 oktober som är sista anmälningsdag till vårterminens kurser.
Man kan ju alltid söka och sen bestämma sig om man vill gå eller inte :idea: :D

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola. Min nuvarande laptop sjunger...
2
Svar
32
· Visningar
752
Senast: Tonto
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar