Bra pluggdator, vad har ni?

Nej inte jag men min man är sugen på att plugga till programmerare. Tanken var att dela till en början(för vi lägger inte guldägg😅🫣) Han behöver kanske en mer avancerad?
Nej man kan göra det mesta på en skitdator, det kanske bara tar lite längre tid om man vill köra väldigt komplexa saker, min sambo klarade en femårig utbildning inom ingenjör/programmering med den billigaste datorn han kunde hitta. :) Att man måste ha Windows för programmering är inte sant. Alla mina vänner som jobbar med programmering/sambons kollegor sitter med Mac. Men fattar om man inte vill ha det!
 
Nej man kan göra det mesta på en skitdator, det kanske bara tar lite längre tid om man vill köra väldigt komplexa saker, min sambo klarade en femårig utbildning inom ingenjör/programmering med den billigaste datorn han kunde hitta. :) Att man måste ha Windows för programmering är inte sant. Alla mina vänner som jobbar med programmering/sambons kollegor sitter med Mac. Men fattar om man inte vill ha det!
De utbildningar som jag har varit i kontakt med kräver den typen av dator som jag beskrev.
Alltså som kurstillbehör.
Och jag gissar att de kraven är ganska så nya.

Om din sambo klarade en 5 årig utbildning så är det ju med kursstart minst 5 år tillbaka i tiden.
 
Jasså.
På vilka kurser behöver man inte det då?
Och vad fungerar i stället?
MacBook Air fungerar utmärkt för alla utbildningar jag kikat på (och kommit in på, gick på fyra upprop på fyra olika skolor när jag började plugga pga ville känna vilken utbildning som kändes bäst) dom skriver dock bara ut Windowsdator som krav av någon anledning, troligtvis för att utbildningsledarna inte kan något om programmering, för dom brukar påstå att det inte går att programmera på Mac... Jag har pluggat/programmerat i flertalet språk på Mac Java, Javascript, C+, Python, .Net etc. dom flesta av mina lärare har Mac, likväl som mina klasskamrater.
 
De utbildningar som jag har varit i kontakt med kräver den typen av dator som jag beskrev.
Alltså som kurstillbehör.
Och jag gissar att de kraven är ganska så nya.

Om din sambo klarade en 5 årig utbildning så är det ju med kursstart minst 5 år tillbaka i tiden.
Ja och jag pluggar just nu på en MacBook Air och det finns inga problem med det. Många som pluggar har ännu billigare och sämre datorer än min och har noll problem med det.
 
Nej man kan göra det mesta på en skitdator, det kanske bara tar lite längre tid om man vill köra väldigt komplexa saker, min sambo klarade en femårig utbildning inom ingenjör/programmering med den billigaste datorn han kunde hitta. :) Att man måste ha Windows för programmering är inte sant. Alla mina vänner som jobbar med programmering/sambons kollegor sitter med Mac. Men fattar om man inte vill ha det!

Och på min utbildning var man tvungen att kunna köra Matlab och andra applikationer i den miljö som skolan höll med. Hade aldrig gått med tex en chromebook eller en för simpel dator. (Möjlighet fanns att sitta på skolan och göra allt såklart, men det var ju inte frågan här.)

Problemet för folk som körde Mac var att deras inlämningar inte alltid blev läsbara för handledare och examinatorer, och att inte all programvara fanns på studentlicens till Mac.

Om utbildningen sker på programvaror för Windows kan man inte förvänta sig att få hjälp att lösa det på Mac-versionen i de fall det skiljer sig. Av samma anledning får jag inte jobba på en Mac för min arbetsgivare, de kan inte erbjuda alla nödvändiga grejer på flera olika licenser och med support.
 
Just nu har jag en stationär Lenovodator 3-i-en som kostade 6000 kr för ett år sedan nästan precis. Det är min enda erfarenhet av Lenovo utöver en mycket omtyckt surfplatta av samma märke som jag haft sedan 2017, men är mycket nöjd så skulle absolut titta på en lap top av Lenovo också.
Annars är jag förtjust i HP. Har haft HP genom jobbet, sådana för dels 10 000 kr men också för 20 000 kr, kan inte säga att skillnaden i pris har märkts för det jag skulle göra via jobbet. Har två egna HP lap top just nu, en från 2017 och en från 2016 så jag bytte pga ålder helt enkelt. Ena kostade 10 000 kr som ny och andra 7000 kr, men jag köpte ena begagnad för 2000 kr och fick den andra av min son i present, han hade köpt den begagnad också och använt när han pluggade på komvux. Dator är viktig för mig och vill inte stå utan. Har ett synprogram på mina datorer, det är tyngt och kräver en hel massa av datorn, brukar krocka med andra program osv men HP brukar orka med det, så ur den synvinkeln får den + i kanten (om du ska arbeta i tunga program tänker jag).

Jag kör hellre med lite större skärm, mina har 17" tror jag (eller vad det nu är på en vanlig lap top) och jag tycker att det är skönt att slippa bli trött i ögonen för att skärmen är för liten. Hellre en ryggsäck som sitter bra på ryggen om man ska bära med sig datorn mycket än en liten skärm.
 
Ja och jag pluggar just nu på en MacBook Air och det finns inga problem med det. Många som pluggar har ännu billigare och sämre datorer än min och har noll problem med det.
Programmering då?
Jag funderade på den här kursen:
https://campusnykoping.se/yrkeshogskola/utbildningar/systemutvecklare-net/
Nu såg jag att det räcker med en Intel i5 , men då var det i7 som gällde.
De avråder från Mac.
Sonen som läser Teknisk Fysik behövde uppdatera till Intel i7 till de sista åren.
 
MacBook Air fungerar utmärkt för alla utbildningar jag kikat på (och kommit in på, gick på fyra upprop på fyra olika skolor när jag började plugga pga ville känna vilken utbildning som kändes bäst) dom skriver dock bara ut Windowsdator som krav av någon anledning, troligtvis för att utbildningsledarna inte kan något om programmering, för dom brukar påstå att det inte går att programmera på Mac... Jag har pluggat/programmerat i flertalet språk på Mac Java, Javascript, C+, Python, .Net etc. dom flesta av mina lärare har Mac, likväl som mina klasskamrater.
Såg det sedan.
Programmering alltså.

Min i3 kanske kan duga till litet enklare saker då.
Det vore ju i sådana fall bra.
 
Programmering då?
Jag funderade på den här kursen:
https://campusnykoping.se/yrkeshogskola/utbildningar/systemutvecklare-net/
Nu såg jag att det räcker med en Intel i5 , men då var det i7 som gällde.
De avråder från Mac.
Sonen som läser Teknisk Fysik behövde uppdatera till Intel i7 till de sista åren.

Programmering då?
Jag funderade på den här kursen:
https://campusnykoping.se/yrkeshogskola/utbildningar/systemutvecklare-net/
Nu såg jag att det räcker med en Intel i5 , men då var det i7 som gällde.
De avråder från Mac.
Sonen som läser Teknisk Fysik behövde uppdatera till Intel i7 till de sista åren.
Har inte varit problem med Mac på dessa utbildningar när jag väl gått på uppropen. Hade det inte fungerar med Mac för dom flesta jobben så hade inte stora företag med tusentals anställda gett sina anställda Mac att programmera på. :)
 
Och på min utbildning var man tvungen att kunna köra Matlab och andra applikationer i den miljö som skolan höll med. Hade aldrig gått med tex en chromebook eller en för simpel dator. (Möjlighet fanns att sitta på skolan och göra allt såklart, men det var ju inte frågan här.)

Problemet för folk som körde Mac var att deras inlämningar inte alltid blev läsbara för handledare och examinatorer, och att inte all programvara fanns på studentlicens till Mac.

Om utbildningen sker på programvaror för Windows kan man inte förvänta sig att få hjälp att lösa det på Mac-versionen i de fall det skiljer sig. Av samma anledning får jag inte jobba på en Mac för min arbetsgivare, de kan inte erbjuda alla nödvändiga grejer på flera olika licenser och med support.
Säger absolut inte emot dig! Men alla utbildningar jag gått på upprop för skriver bara ut rekommendationer för Windows när Mac går lika bra för dom flesta språken. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp