Foderutbildningar?

95johsv

Trådstartare
Vad finns det för olika utbildningar och skolor? Kan någon ge tips om vart man kan börja leta?

Finns det som distanskurser/högskola/vuxenutbildning eller vad?

Hjälp!

Sv: Foderutbildningar?

det är 4,5 år på universitetet på heltid, går inte att läsa på distans.

På SLU i Uppsala finns en distanskurs "Hästens utfodring" på 7,5 p.

Jasså? Vad dumt att den finns kvar på deras hemsida då. Kursstart den 16:e mars 2009?

undra om jag såg fel, jag såg mars 2008..
och även att det stog "sista gången för denna kurs" eller liknande.

Hej Vi har öppet hus på Naturbruksprogrammet Nuntorp den 18 oktober kl. 11-15 här informerar vi om alla utbildningar vi har även vuxenutbildning. Skolan bjuder även på sopplunch.:banana:

Det kan vara så att det var sista gången just den kursen gick med det upplägget, då de flesta kurser har gjorts om för att passa in i det nya Bologna-systemet.

Ska iaf vara en kurs om hästens utfodring i slutet av vt 09.

Senast ändrad av en moderator:

*svarar alla*

Tack för svar! :bow:

Fortsätt gärna att fylla på.

Någon som vet om det finns något "bäst före datum" på grundkunskaperna för tex SLUs utbildning? Jag har allting som krävs, men det var ju några (eh många?) år sedan jag gick kurserna...

utbildningen finns på slu, uppsala. 7,5 hp. Distanskurs med två helger som man träffas med jättebra föreläsningar, grupparbete, redovisning i slutet.
Ca 2 månader lång kurs om jag minns rätt.

Man måste egentligen inte ha så mycket förkunskaper men för att hänga med är det bra att veta liiite om foder, ha sett exempel från verkligheten och så. Det är bra för att kunna ställa frågor också och förstå problematik hos vissa hästar och utfodringen till de.
Kunskaperna i gruppen var olika, men man måste vara väldigt intresserad av foder för att tex orka hänga med på redovisning om hästens matsmältningssystem. :D

Man går igenom bland annat:
grunder i utfodring
Hästens naturliga foder
matsmältningssystemet
bete
mineraler och vitaminer
grovfoder
kraftfoder
foderstatsberäkning, för hand och i data
foder till högpresterande hästar
utfodringslösningar i stall, utformning av stall utifrån fodersituationen
Fodersjukdomar

Sen får man göra ett projektarbete om vad man vill! Foderrelaterat då. :p Det lär man sig mycket på.

Senast ändrad:

så ni träffades inte på vardagar utan alltid på helger ?
Isf ska jag nog läsa båda två kurserna för jag är faktiskt riktigt dålig på foder.
Men jag kan som sagt inte ta ledigt från jobbet lite som jag vill så problemet ligger i att jag bara kan vara med på helger.

Men dåså, då är bara frågan hur man anmäler sig och vad det kan kosta ungefär med böcker och själva kursen.
Vet du det ?

*svarar alla*

Tack för svar! :bow:

Fortsätt gärna att fylla på.

Någon som vet om det finns något "bäst före datum" på grundkunskaperna för tex SLUs utbildning? Jag har allting som krävs, men det var ju några (eh många?) år sedan jag gick kurserna...
Nej, det är inget bäst före-datum har man gymnasiekompetensen så har man (om det var det du menade) oavsett om det var 1960 man gick ut eller om det var i våras. Jag gick också utfodringskursen för häst(men jag gick agronomprogrammet också, så det var bara en liten del). Jag tyckte att kursen var helt okej, och lagom avanserad om man inte läst foder eller fysiologi mm. innan. En bra A-kurs helt enkelt.

Det var så jag menade. Tack, och bra :)

Vad tycker du man ska fortsätta med sedan? Något mer tips?

Tack också Ellnye för den detaljerade infon! Du kanske också har någon fortsättningside som är bra?

Det var så jag menade. Tack, och bra :)

Vad tycker du man ska fortsätta med sedan? Något mer tips?

Tack också Ellnye för den detaljerade infon! Du kanske också har någon fortsättningside som är bra?
Oj, på häst finns inte så mycket mer på SLU i alla fall. Såg att du bodde i västra götaland. Du kanske ska kika på kurser som går i skara också. Lite fria kurser har jag för mig finns där som kan vara kul.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska börja studera igen, först för att bli behörig till högskola och sen förhoppningsvis på högskola. Min nuvarande laptop sjunger...
2
Svar
32
· Visningar
752
Senast: Tonto
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar