Foderstrupsförstoppning!

J

Jempa77

En häst i stallet hade det för ca en och en halv månad sedan och nu undrar jag om risken är stor att det händer igen på en häst som redan haft det dvs om det kan finnas kvar irritation.

Anledningen till att jag undrar är att dom som bor granne med våran hage har hört någon av hästarna hosta å fräsa både igår kväll och i morse, men vi vet ju inte om det är den hästen och idag när ja va dit så va allt som vanligt:crazy:

Blir väldigt orolig, det är ju inget man vill ska hända igen precis, va hade ni gjort???

Sorry för vimsigheten....

Sv: Foderstrupsförstoppning!

Det hände gamlingen i vårt stall i somras. Han stod och hängde med huvudet och det forsade vatten ur näsan på honom Tack och lov löste det sig själv innan veterinären ens hann dit.

Hur som helst, det vet sa i telefonen var att troligtvis hade hästen hetsätit pga för få foderplatser i hagen (de åt bara grovfoder då, stödfodrades pga dåligt bete). Eftersom han är ranglåg så har han väl skyndat sig att äta och inte tuggat ordentligt. Sedan dess har vi utökat antalet foderplatser och det har inte inträffat igen.

När de får tillskott så är det alltid inne och alltid uppblött, dels kan alla äta i sitt eget tempo och inget sväller i munnen/strupen.

Även den här hästen hostar (vintertid), han är kollad av vet i halsen och det finns ingen synlig förklaring till det. Han får hösilage och det funkar bättre än hö, vi försöker också ha så mycket öppet som det går när hästarna är uppstallade.

Hoppas det var en engångsföreteelse för er.

Men tycker du/ni att vi ska ringa veterinär? Allt va ju lugnt nu:confused:

Ringa och rådgöra med veterinär kan man alltid göra, om inte annat för att lugna sig själv. Jag hade en ganska kraftig foderstrupsförstoppning på min valack för någon vecka sedan som krävde omfattande insatser för att få bukt med. Fick då en del råd av veterinären.

Risken vid foderstrupsförstoppning är att dom får ner en del av fodret i lungorna, vilket kan ge besvär i efterhand. Så det är bra att hålla koll på temp och allmäntillstånd ett tag efteråt.

En häst som en gång haft det, löper större risk att få det igen eftersom den förmodligen har ett lite "glupskt" beteende. Jag fick rådet att vid insläpp alltid låta hästen äta hö i lugn och ro först en stund tills den lugnat sig lite och sen ge kraftfoder - då helst uppblött.

Man kan också hälla kraftfodret i höet så hästen får plocka lite för att få i sig det istället för att kunna hugga in på för stora tuggor.

Efter en okomplicerad foderstrupsförstoppning ska det inte finnas några förändringar i matstrupen som gör att hästen lättare får ett nytt stopp. Speciellt inte efter 1,5 månad.

Vid värre foderstrupsförstoppningar där matstrupen blir skadad kan man få ärrbildningar som gör att det uppstår en förträngning. En sådan ökar förstås risken.

Är du orolig kan du beställa tid för undersökning av matstrupen med endoskop, då ser man eventuella skador.

Är matstrupen ok (vilket den alltså är i de allra flesta fall) löper hästen ingen ökad risk att drabbas mot vad den gjorde före foderstrupsförstoppningen. Man får väl anta att den har samma aptit och ätbeteende som tidigare. Ge alltid grovfoder före kraftfoder mm för att förebygga att det råkar hända igen.

Fick ett tips som funkar på våran glupska häst .Lägg ett par runda släta stenar i krubban med storleken av ca. 15 cm.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 446
Senast: Roheryn
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka