Jag har varit i samma situation två gånger. Den ena gången hade personen inte svarat när olika anhöriga (minst 3-4 timmar bort) ringt under 2-3 dagar (de anhöriga brukade kanske ringa någon gång per vecka var, men inte samordnat). Var på den tiden det bara fanns fasta telefoner så kunde finnas förklaringar. Kommunen kontaktades som skickade personer (hemtjänsten?) att ringa på dörren. Den anhöriga öppnade inte men de kunde höra att hen var i lägenheten och ordnade så att hjälp kom in. Den andra gången fanns mer som tydde på att något inte var ok och när jag insåg att enda alternativet var polisen valde jag att själv åka 20 mil.
Om ni inte direkt misstänker att det är något akut skulle jag ringa kommunen (socialtjänsten) och höra om de har någon möjlighet att se till att pappan inte har råkat ut för något allvarligt. Hänvisar de till polisen får ni själva avgöra om ni tycker att det eller att killen åker själv är bäst.
Trygghetslarm kan man få via kommunen. Väldigt bra.
Om ni inte direkt misstänker att det är något akut skulle jag ringa kommunen (socialtjänsten) och höra om de har någon möjlighet att se till att pappan inte har råkat ut för något allvarligt. Hänvisar de till polisen får ni själva avgöra om ni tycker att det eller att killen åker själv är bäst.
Trygghetslarm kan man få via kommunen. Väldigt bra.