Emuliiaa

Trådstartare
Ursäkta om det redan finns en sådanhär tråd, ber då moderator radera tråden.

Ja, så vad ger ni era hästar nu?
Morgon:

Insläpp:

Kväll:

skriv under hur många kg hö ni ger, hur många kilo kraft osv. :)
och vad det är för häst,

såg nu att jag lagt tråden alldeles fel, den ska ju naturligtvis ligga under foder

Sv: Foderstat

fri tillgång på hösilage...vi kör ut balar i hagen och fyller på när det tar slut...kraftfoder får dom anpassat efter varje häst....

Svenskt halvblodssto, f 1984, ca 550 kg, motioneras i skog eller på ridbana, 6-7 dgr/v, går i hage m gräs minst 8 timmar, står inne på halm nattetid.

morgon: 2.5 kg hö, 300 g havre
insläpp: 1 kg hö, 100 g havre
efter motion: 2 kg hö, 200 g havre
natt: 3.5 kg hö, 300 g havre, 150 g betfor, biotin

Än så länge finns lite hö kvar i boxen efter utsläpp, eftersom min dam är gräsoholist, så länge det finns minsta grässtrå kvar i hagarna. Men så fort höet är slut vid utsläpp ökas höransonen och då brukar även hästarna få hö ute vid utsläpp och lunch.

Fullblod/halvblod, 16 år, tränas i lugnt tempo ca 1 h/dag:
120MJ, 840 gram smältbart råprotein. Kvot på 7.
Fri tillgång på grovfoder (äter ca 13 kg nu) och 0,4 kg kraft protein.

Islandshäst, 24år, lugn pensionärsridning ett par dagar i veckan:
64MJ, 384 gram smältbart råprotein. Kvot på 6.
7 kg grovfoder och lite krubbskrammel när den andra hästen får sitt (kanske 1-2 dl kraftfoder av sånt som har blivit över av tidigare kraftfodersorter, just nu havre)

Båda ovanstående hästar går på bete dagtid.

Islandshäst, 3 år:
Enbart bete. Är väldigt tjock och fet ändå.

Fullblod, f 1994, 540 kg. Kräver 120 MJ i vila och lätt arbete.

Just NU:

Bete (klöver) fm, går med kompisen på em på skräpbete.
12 kg hösilage inne (fritt men han äter 12 kg), 1 kg hestekraft, 0,8 kg korn, 100 gr betfor. 3 dl olja. Mineral.

Ger 103 MJ, kvot 8,3. Plus gräset.

Så nu blir det:

08.00 Utsläpp på gräs.
12.00 Hagbyte till skräpgräs.
16.00 2 kg silage (vill oftast inte ha så mkt)
20.00 Intag, allt kraftfoder + 12 kg silage.

I vinter kommer han om han går med på att äta det, 19 kilo silage, ½ kg Hestekraft, ½ kg kornkross, 100 gr betfor. Mineral. Ger 123 MJ, kvot på 8,65

Då blir det:

08,00 utsläpp egen hage. 3 kg silage.
12.00 Hagbyte, 2 kg silage
16.00 2 kg silage
20.00 Intag, 12 kg silage + allt kraftfoder.

Welshponny, född 2006. Lättfödd och tjock.

Just NU:

Skräpbete 12 h/dygn. 5 kg hösilage inne. 150 gr lucernhack, 100 gr betfor. Mineral.

Ger 31 MJ, kvot 6. Plus gräs.

08,00 utsläpp på gräs.
20,00 Intag. 1 kg silage + kraftfoder
ca 22.00 4 kg silage.

Sen i vinter:

10 kg silage. 150 gr lucernhack, 100 gr betfor. Mineral.
Ger 59 MJ, kvot 6.

Då blir det:
08,00 Utsläpp, 1 kg silage
12,00 2 kg silage
16,00 2 kg silage
20,00 Intag. 1 kg silage + kraftfoder
ca 22,00 4 kg silage.

Morgon: Häst 1 och 2: 0,5 kg kornkross, 0,3 kg betfor, mineraler

Kväll: Häst 1: 5 kg hö, 0,5 kg kornkross, 0,3 kg betfor, 0,7-1 kg lusernhack, mineraler och tillskott. Häst 2: 4 kg hö, 0,5 kg kornkross, 0,3 kg betfor, mineraler och tillskott.

Båda hästarna går på bete dagtid (ca 12 timmar). Hö får de efter hur mycket som finns kvar på morgonen, just nu är detta den mängd de äter, ökas allt eftersom.

Häst 1 är 16-årig hbl-valack 570 kg, svårfödd som behöver bygga muskler. Lätt-medelhårt arbete.
Häst 2 är 4-årig hbl valack 630 kg, lätt arbete, växer och bygger muskler.

Varmblod i lätt träning, ca 550 kg.

Morgon: 2 kg hö, 1 dl havre (har inte brytt mig om att väga upp volymvikten på denna havre, det är bara för krubbskrammel.)

Insläpp: Inget alls om hon går in på kvällen, 1 kg hö och 1 dl havre om hon går in vid 17.00.

Kväll:
3 kg hö, 100g betfor, 90 g Miner blå

Hon får även 2 kg hö till lunch, och insläppshöet (1-2 kg)serveras ute om hon inte går in på EM.

Bete.
Och så lite foder en gång om dagen med lite tillskott.

Sto -96, 152 cm hög, lättfödd, rids ej.

Morgon (Ute) : 20-40 kg (Två tuuunga säckar, runt +-15 i varje) fördelat på 2 hästar i sjukhage.

Middag: 10 kg ensilage

Kväll: 14 kg ensilage, några dl lucern och betfor.

Detta vägde jag upp idag. Är det torrare får hon mindre, är det blötare får hon mer.
Det kommer förmodligen bli viss ändring from nästa vecka då fodringstiderna kommer ändras.

2årigt paintsto, fin i hull
morgon:
1dl (torrmått) betfor i pelletsform, 2dl solvalla(kraftfoderblandning), vitlök, biotin, 1kg morötter ,fri tillgång på hö i hagen

kväll:
2,5dl betfor, 3-4dl solvalla, vitlök, biotin, 2kg morötter, 3-4kg hö (finns lite kvar på morgonen)

i vinter ska hon få lite mer av kraftfoderblandningen, dessutom ska jag byta sort till en med fett...

Jag har ett nordsvenskt brukssto på 14 år som håller på att sättas igång. Just nu får hon:

Morgon: 2 kg hö, 8 dl betfor
Lunch: 2 kg hö
Eftermiddag: 2 kg hö
Insläpp: 2 kg hö
Kväll: 3 kg hö, 1 kg krafft groov +mineraler

Mina tre får just nu:

Morgon: lite korn, äpplen, 1-1,5 kg hö.

Dag(7-20): Fri tillgång på bete.

Kväll: lite korn, 2-3 dl linfrökaka, äpplen, mineraler och tillskott. 3-4 kg hö. Lite halm i boxen.

Kbltravare, 27 år, 158 hög, väger 625 kg. Svårfödd skrittpensionär
Morgon: 10 dl havre
Kväll: fritt hö (10-11 kg), 2 kg lusern, 1 kg edel avel, 5 dl havre, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 100 g miner grönpellets, 1 dl nypon, ½ dl timjan, 1 mått biotin, 1 mått kiselgur, 2 mått LitoVet, ½ mått profeed.
Morötter och äpplen :d
Går ute mellan 8-20 ungefär. Finns gräs kvar i hagen, men det är mest skitgräs nu. Han och de andra hästarna (hblval, arabsto, ponnyval) har fri tillgång på hö - för det mesta, OM det fylls på varje dag...:mad: Han ratar höet så länge det finns "gräs" kvar i hagen. Äter kanske 1-2 kg hö ute per dag nu.:(

Hlb 12år ganska grov, promenadrids. Detta äv vad jag planerar ge honom i vinter.

Frukost;
> 2kg hö
> 1 l müsli

Lunch;
> 1,5-2 kg hö

Kvällsmat;
> 8-9kg hö
> 0,5 l betfor
> 1 l müsli
> vitlök
> linfrö
> ev b-vitamin.

hehe sant;)

Men vi har 2 glupska bestar (varmblod o halvblod) och ett dräktigt fullblod med föl vid sidan...
Trodde folk var galna och gav det inne på morgoen;):D finns säkert dem också:angel::D

Lägg massa högar med ca 50m ifrån varandra så de måste gå en bit = alla får lika mycket.. :)

Morgon:
Häst 1. 5dl åsebro cool, ca 5dl blöt betfor. Lägger ut mellan 6-8kg hö i hagen på morgonen.

Häst 2. 2 liter blöt betfor, 1dl olja och vitlök . Lägger ut mellan 6-8kg hö i hagen på morgonen

Kväll:
Häst 1. 5dl prestations havre, 5dl åsebro cool, 2½dl krafft groov, 1 liter blöt betfor, 1dl olja och vitlök. Får 5-6 kg hö i boxen

Häst 2. 2½ liter blöt betfor, 2½ dl krafft groov, 1dl olja och 1dl foderjäst. Får 6-7 kg hö i boxen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 626
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18