Foderprogram

Sv: Foderprogram

Lite oklarheter här ...och jag skrev visst fel

Nu har jag gjort såhär

9 kg hö och krafftfoder precis som det kommer bli i det andra alternativet...som börjar på måndag

just nu uppdelat på 3 fodergivor

6-8 utsläpp 2 kg hö
12-14 lunch 2 kg hö

18-20 5 kg hö

Från och med Måndag

kommer den se ut såhär

utsläpp & Frukost 6-8 : 2 kg hö, 200 gr lusernhack, 2 dl rehab, 2 dl grund, 1 dl musli.

Lunch 12: 2 kg hö

insläpp & Middag 17-18: 2,5 kg hö, 400 gr lusernhack, 2 dl rehab, 2 dl grund, 1 dl musli.

kvällsmat 21-22: 2,5 kg hö, 600 gr lusernhack, 2 dl rehab, 2 dl grund, 2 dl musli.

efter ridning 5 dl havre

kommer enbart få rehab och musli när grunden är slut och så havre

skrittas bara nu men jobbar så hon blir lite svettig 2-3 dar i veckan klättrar mkt....ska väl börja trava och galoppa lite snart

och så får hon cortaflex ..b vitamin och magnesium oxå och mineral

Men du - varför ger du inte mer än 2.5kg till natten? Släng in åtminstone 4kg till natten.

Dessutom - bara 1.2kg lusern hack? Jag skulle ge minst 2kg lusern för att säkra proteinbehovet.

För övrigt ser det okej ut!

Som sagt jag vill inte att hon ska få hömage,,,,så jag vill inte slösa ut 3 kr kg i onödan då lägger jag hellre till några kr och ger mer lusern..

hon får 1,2 kg nu och ska få 1,5 kg....

ska jag ge 4 kg på kvällen så får hon ju nästan 13 kg strå.....vilket ju motsvarar 2,4 kg perr 100 kg för hennes vikt

Fasten 10 kg hö kan hon ju änd¨å få särskilt nu i kylan ...hon får 3,5 på kvällen då ,,,,

men ja e ändå tveksam kanske ger bättre resultat genom att höja lusernen med bara 0,5 kg istället för hö med 1 kg eller vad tror du??

Mm så får vi se om det blir nått resultat ska ta kort så jag ser före och efter bilder

Tar bilder imorgon då men får man lägga dem här i denna tråden ???

Lindaslycka skrev:
vad har ni att säga om det
Att hästen kan bli svårfödd om mineralbalansen är åt helskotta.
Hur kan du t.ex. ge magnesium utan att veta hur mycket det finns i höet.
Hästen kan ju få ett ohälsosamnt överskott.

I mitt ensilage finns så mycket magnesium, och andra mineraler, att det inte skall tillsättas några mineraler alls i min foderstat.
Det skulle bara bli för mycket för hästens ämnesomsättning att processa, vilket är en ansträngning för hästen.

Den bästa investering som du kan göra är en höanalys.

Ja det finns många som ger dittan och dattan utan att ha analys på grovfodret. Jag förstår inte heller varför man inte helt ENKELT inte analyserar och slipper att gissa sig fram och dessutom riskera både obalanser och överdoseringar/brister.

Men men. Jag har inte tjatat om detta till trådskaparen eftersom hon bad om att inte tjata om det... :crazy:

Därför att stallet köper in hö gemensamt och gubben som fraktar höet kan få hö från ibland 3 olika ställen,,,,och de e typ bara jag som vill ta analys eller byta leverantör....jag har tjatat om det till han som levererar men han säger bara att det inte går att garantera att man får samma hö...det är ingen som vill betala då...vad kostar det?? en 500 hundring....

Okej... det är dumt. Jag förstår när det blir som i erat fall.
Men då skulle jag alltså använda mig av lusern som del av grovfodergivan, som sagt var. :smirk:

jaa...men nu vill hon inte ha så mycket lusern heller den kräsna ..jag kan ju inte fodra med 1.5 kg lusern i krubban så hon får 400-600 gram i krubban och 800 gram lusern i boxen...men det hon får i boxen blandar hon bara ut i torven....ahhh tokig blir jag ,,,,men nu får hon 10 kg hö ska nog få 11 kg..

och desutom så har hon slagits i hagen med den nye idag så hon hade ett köttsår som jag har fått packa in ordentligt.....

sån otur

Lindaslycka skrev:
jaa...men nu vill hon inte ha så mycket lusern heller den kräsna ..jag kan ju inte fodra med 1.5 kg lusern i krubban så hon får 400-600 gram i krubban och 800 gram lusern i boxen...men det hon får i boxen blandar hon bara ut i torven....ahhh tokig blir jag ,,,,men nu får hon 10 kg hö ska nog få 11 kg..

och desutom så har hon slagits i hagen med den nye idag så hon hade ett köttsår som jag har fått packa in ordentligt.....

sån otur

Ger du hack eller pellets? För är det hacken hon sprider ut sådär så kan du ju byta ut mot pellets och bara blötlägga dom LITE.

Förstår att man inte vill slösa bort dyrt foder påd et där viset... hopplöst ibland alltså.

Hon käkade pellets i ett år ..men nu blåvägrar hon ...har blandat ut med musli, krafft havre..melass...men hon vill inte ha ...det gick så långt att hon ens inte ville äta ett tag när jag var smart och lyckades fixa annan lukt på det...hon smakade ju då..men när hon kände smaken av lusern så spottade hon...och sen vägrade hon smaka på maten i tron om att jag vart dum igen:crazy:

Så nu får hon hack....är väl en tidsfråga innan hon slutar käka den med...

hon får 6 L i krubban nu vilket motsvararar 1.2 kg... kan inte ge henne mer för det äter hon inte...det var ett riktigt slöseri med att lägga det i höet...usch ...ibland tror jag hon är anorektiker....

men men ....jag hoppas hon fortsätter äta hacken..

men det e synd för pelletsen är mkt bättre tycker jag

Lindaslycka skrev:
Hon käkade pellets i ett år ..men nu blåvägrar hon ...har blandat ut med musli, krafft havre..melass...men hon vill inte ha ...det gick så långt att hon ens inte ville äta ett tag när jag var smart och lyckades fixa annan lukt på det...hon smakade ju då..men när hon kände smaken av lusern så spottade hon...och sen vägrade hon smaka på maten i tron om att jag vart dum igen:crazy:

Så nu får hon hack....är väl en tidsfråga innan hon slutar käka den med...

hon får 6 L i krubban nu vilket motsvararar 1.2 kg... kan inte ge henne mer för det äter hon inte...det var ett riktigt slöseri med att lägga det i höet...usch ...ibland tror jag hon är anorektiker....

men men ....jag hoppas hon fortsätter äta hacken..

men det e synd för pelletsen är mkt bättre tycker jag

Okej jag förstår att det är svårt när man har en sån häst. Ibalnd glömmer jag att hästar faktiskt kan vägra att äta - det är totalt osannolikt för mig som haft en NORDIS :p .

Men hon äter iaf upp de 1.2kg du ger henne?

JAg knäppte några bilder idag hon har nog gått upp en smula kanske...De blev dock inte så bra...det var mörkt ute och litet inne:smirk:

P2071001.jpg

P2070998.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar