Foderprogram

Sv: Foderprogram

Oj der vart knasigt

P2070997.jpg

P2071003.jpg

I denna vinkeln ser hon sjukt smal ut

P2071000.jpg

ska försöka ta lite bilder imorrn på dagen

Hej igen! Har missat att du lagt in bilderna nu... men nu så! :smirk:

Har läst igenom tråden, för att uppdatera mig, och tittat på bilderna. Kan bara konstatera att hästen ser tunn ut i överlinjen... och muskelfattig. Jag tvekar inte en sekund på att den behöver mycket mer protein i första hand och även mer energi i andra hand.

Här behövs göras nåt mer drastiskt! Hästen är svår att göda med hö och lusern, säger du ju, men den måste få i sig betydigt MER på nåt snabbt och enkelt sätt.... Alternativen är att du nu ändå får ta till SOJA+olja och/eller byta ut Krafft Grund/Rehab till Krafft PROTEIN.

KP är ju dyrt men säkrast att ge hästen medans soja+olja blir billigare men det är ju alltid lite mer risker att fodra med soja.

Vad får den NU idag då? Har du ändrat/kommit upp i mer foder??

Hej igen!!

Först kan jag ju berätta att hon inte är riden på nåra MÅNADER...

hon är dålig i benen till och från har spatt...och har otroligt svårt att sätta muskler i bakdelen.

Jag var på kliniken igen i onsdags och vet var mkt nöjd med att jag fått upp henne så bra i hull på bara 3 veckor. Så det går ju åt rätt håll.

Hon får nu

11 Kg hö uppdelat på 4 givor.

Funderar på att sänka till 10 kg det ligger ändå massa hö kvar typp 1 kg

1.2-1.4 Kg lusern hack
0.3-0.7 kg kusern mix

Hon får 600 gr hack i foderhinkarna med krafft. Och sen får hon 600 gr i en stor hin som jag hänger in i boxen. Lusernmixen får hon 400 gr av i hinken. + att jag ger lite i hagen och på golvet i boxen. Hon ska inte äta den men nu har jag den ju ändå så jag kan ju lika gärna ge. Man kan nog säga att hon har fri tillgång till lusernen..i dag hade hon inte ätit hälften knappt. Jag lägger lite krafft i botten på lusern hinken ibland funkar det ;)

1.6 Kg krafft rehab
0.6 Kg musli
och typ 4 dl havre efter ridning "skritt"
4 dl betfor
0.5 dl Mineraler
cortaflex

Tog föresten bilder idag men glömde usb:n i stallet lägger in bild imorgon...

Jag vet inte om jag vågar fodra med bara protein så...och särskilt inte byta ut det...jag har gett henne protein förut men det gav inget märkbart resultat. Då var lusern pellets bättre.

Sen har jag funderat på om hon verkligen är så smal..eller om et inte är musklerna som fattas....

10 % mer fett och 90 % muskler ;)

Lindaslycka skrev:
Jag vet inte om jag vågar fodra med bara protein så...och särskilt inte byta ut det...jag har gett henne protein förut men det gav inget märkbart resultat. Då var lusern pellets bättre.

Sen har jag funderat på om hon verkligen är så smal..eller om et inte är musklerna som fattas....

10 % mer fett och 90 % muskler ;)

Ja jag håller nog med dig om det... SÅ himla smal är hon inte utan mest muskelfattig och det har ju sin förklarning också i att hon inte tränats speciellt mycket nu på sistone.

Hon har ju börjat gå upp säger du... så det är ju bra! Och du har lyckats få i henne mer o mer av både hö och lusern/kraftfoder om jag förstod det rätt?
Det du kanske skulle kunna lägga till är 2dl soja (det är bara 120gram) och 1dl olja. Det KAN göra susen! Så skulle JAG göra.

milly skrev:
Ja jag håller nog med dig om det... SÅ himla smal är hon inte utan mest muskelfattig och det har ju sin förklarning också i att hon inte tränats speciellt mycket nu på sistone.

Hon har ju börjat gå upp säger du... så det är ju bra! Och du har lyckats få i henne mer o mer av både hö och lusern/kraftfoder om jag förstod det rätt?
Det du kanske skulle kunna lägga till är 2dl soja (det är bara 120gram) och 1dl olja. Det KAN göra susen! Så skulle JAG göra.

Ok är lite rädd för just soja....kan det inte räcka med 1 dl tror du??

När jag des inte har analys på höet..????

Visst är det väl majsolja som e bäst va?

Fan det blir dyrt som tusan allt detta :crazy:

Nej det blir så HIMLA lite med 1dl, tycker jag (60gram).
Har du märkt att hästen reagerar negatvit på soja nån gång? Om inte så tror jag inte det är nån fara att ge 2dl.

Vad gälelr erat hö så tror jag knappast att det är proteinrikt iaf.

Om du trots allt vill ge bara 1dl soja så ge i såfall bara 0.5dl olja också.

Majsolja är väl okej. Och rapsolja också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar