Foderhäst ja/nej? Vilken?

C

CindyLou

Jag har en snart två-årig arabvallack + en äldre ponny som sällskap. Nu är suget efter att börja rida western stort jag jag funderar om jag ska ta någon ponny/häst på foder. Det svåra är att hitta westernridna foderhästar. Jag har hittat en 4-årigt arabsto som ska ut på foder i ett år. men funderar på om jag kommer ha nytta av henne? Kommer jag få lära mej ngt eller får jag bara lära henne? Är det bättre att hitta någon äldre? Om det inte finns någon westernriden häst skall jag då leta efter en dressyrskolad? Eller är det bättre att ta privatlektioner hos en westerninstruktör på deras hästar, isåfall har jag bara råd med max 1-2 gånger i månaden.

Sv: Foderhäst ja/nej? Vilken?

Varför har du inte råd att rida oftare då om det står mellan det och en foderhäst?

Om du ska ha en häst på foer för att lära dig så är ju en äldre rutinerad att föredra före en unghäst....

Varför har du inte råd att rida oftare då om det står mellan det och en foderhäst?

250kr kostar en timmes lektion-av den får jag säker ut en massa nyttig information.

Har jag foderhäst så kostar det inte så himla mkt:Har eget stall, billigt spån. Sen tillkomer så klart foder,hovslagare,avmaskning osv.I för sej så kommer jag väl ta någon lektion då och då då med så långt som ekonomin tillåter.

Jag behöver dessutom en häst som min arabvallack kan springa med för den gamla ponnyn vi har nu vill inte springa och busa som han behöver även om hon fostrar honom bra men bestämt. Kanske borde leta efter något bete till honom i sommar eller om jag kan få tag på någon som vill ha sin unghäst på bete hemma hos mej.

Så det jag vill är att min unghäst ska få busa och leka av sej och att jag ska lära mej rida western.

Hola,

Jag skulle ta in en ung beteskompis att busa med. Kanske överväga att ta in en inhysning till hösten?

Hoppa över foderhäst då det blir ytterligare en att mocka och sköta förutom ridningen minst 5 dgr/vecka (inte så lätt att hinna runt med allt när man har smått).

Lägga pengarna på att ta lektioner med unghästen som kan köras in nu (tömköras en massa) och förmodligen sittas in i höst/vinter. Och i den mån det finns tid och pengar rida för tränare på dennes utbildade häst.

Så skulle jag göra, men jag heter ju inte CindyLou....

Det viktigaste är att du kommer fram till ett beslut som blir bra för dig och din familj.

mvh Eva

Om jag hade tänkt ha ny ridbar foderhäst så hade jag lämnat tillbaka ponnyn i såfall. Men så tänkte jag lite som så här...med en foderhäst som ifs tar mkt tid måste jag väl lära upp, även om jag själv tränas, efter ett år eller mer så vad får man ut av det, är det den egna ridningen eller är det mer som att man utbildar en häst som inte ens ens egen. Och en fyra-åring kanske då inte är så smart val?

Jag har oxå tänkt på detta med tömkörning och inkörning men då jag aldrig gjort det så vet jag inte hur jag ska göra.

Det dumma är att jag inte har pengar att köpa en ridbar häst pga av badrumsbygget tog alla pengar för min förra sålda häst tyvärr. Men jag vill ändå ha min unghäst,Phigalle som jag älskar över allting annat.

Ja, det bästa vore väl att ta privatlektioner så länge.

Men som det är nu så känns det som den äldre sällskapsponnyn inte ger min Phigalle speciellt ngt, förutom uppfostran då. fast ifs så kostar det inte mkt att låna in någon unghäst att ha på bete här över sommaren om man nu får tag på någon villsäga.

Hade jag varit du så hade jag väntat och lagt pengarna på din egen unghäst.
Om du känner att sällskapsponnyn inte tillför din unghäst så mycket så ta in unghäst på bete i sommar hos dig eller om du själv kör iväg din egen.

Både du och häst är nybörjare och se det som en utmaning. Personligen föredrar jag att lära mig samtidigt som hästen, utvecklas med den, det är då jag lär mig mest. Dels så blir samspel mellan häst och människa helt annat och att se hur hästen lär sig i takt med en själv tycker jag är super.
I stället för att lägga pengar på en foderhäst och lektioner på den, även om hästen kan och inte du så måste du lära dig för att läromästaren ska kunna förstå dina signaler och göra rätt, så lägg pengarna på din egen genom clinics, hjälp av tränare osv osv.

Detta är nu vad JAG skulle ha gjort och som känns bäst för mig men allt är ju givetvis upp till hur du känner.
Hur du än väljer så lycka till. Vad jag har läst osv. så har du gjort jättefina framsteg med Phigalle och han har blivit riktigt, riktigt fin...:)

Jag skulle lagt ned min tid, energi och pengarna på unghästen omjag vore du.

Då har du en unghäst som är väl jobbad från marken när det är dags att rida in den.

Nu är Phigalle släppt på bete, 8ha stor hage och får springa med en massa andra unghästar. Den äldre sällskapsponnyn har åkt tillbaka till sin ägare.

Nu sitter jag och funderar hur jag ska göra till sensommaren då Phigalle ska hem igen...

1.Den äldre ponnyn tillbaka igen (supersnäll i all hantering, speciellt mot min 4 åriga son men hon är nog lite sne i ryggen så barnen kanar på sidan och när jag sitter upp så sparkar hon bakut.Hon vägrar även att springa och busa i hagen vilket Phigalle behöver.)
2.Foderponny till sonen
3:Foder ponny/häst till mej
4.Unghäst
5.Ta inakordering(men det är ju inte säkert att man får tag på någon, och tänk om den flyttar då står han ju där ensam.)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 528
Senast: Paddington
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 076
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka