S

Sanna_vbg

Rider en häst nu som jag ev ska ha på foder senare, hon är jätte snäll men i galoppen är hon lite pigg, kan det ha att göra med att hon inte varit så mkt riden det senaste, sen är det lite fullblod i henne också, men det jag tänkte på var att hon fick ganska mkt mat för att inte ridas så ofta. Typ 20 kg ensilage om dagen sen betfor, mineraler, vitaminer och sen ett kg havre.....Ska dom ha så mkt havre när dom inte rids, får hon inte mkt överenergi då???? Jag har ingen aning. Kan inte så mkt om sånt här. Någon som kan tipsa mig. Man kanske kan ge ngt annat en havre, som inte gör henne så pigg, och sen när man fått igång henne kan man börja så smått igen. eller måste hon ha det?? Vad är normalt?? Hon är 17år 162cm i mankhöjd. Fin i kroppen dock inga muskler för tillfället. Tack för tips...;)
 
Sv: Foder??

jag är inte super på foder men i det fallet skulle jag minska på havren och ge lite korn, om inte byta helt... iaf vad jag hade gjort!

(och nej jag behöver inga tips, eller "fan va dum du är")
 
Sv: Foder??

Finns de nån analys på ensilaget? Om de finns de kan du gå in på hippokampus hemsida och plutta in värdena där, så ser du om de behövs någe extra havre!
Visst, nu e inte alla hästar skolboks exemplar, men de ger en ganska god vägledning iaf :)
Ja tycker inte de låter som hästen behöver någe extra kraftfoder alls, om värdena på ensilaget är "normala", du har tur som har en häst som äter så mycke grovfoder!
 
Sv: Foder??

va då ("fan vad dum du är")????? Jag ska inte ge dig tips..... det var att jag var tacksam för att få tips av andra som vet bättre ????
 
Sv: Foder??

hej, en häst som inte anväds hårt m.m ska inte ens ha lite havre det är mkt överskott enrgie i det. det är samma emd kraft foder nästa lika mkti det som havre, så fråga om dom kan byta ut havren till corn cross. Och 20kg är lagomt om hästen ska kunne hålla hullet hela vinter, våra hästar har tillgång till enslugae hela tiden ute och dom får även inne när dom kmr in,=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 604
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 992
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp