En del hästar följer tabellerna, en del inte. Det man får göra är att testa sig fram tills man hittar en nivå som är lagom för hästen. Du kan nog strunta i vad Pavo sagt, de kan ju inte veta exakt vad din häst behöver utan utgår från tabellbehov.Förlåt! Hade skrivit fel i tråden. Det ska vara 64 gsmrp och inte 45. Förstår förvirringen. Men om jag ger mer hösilage äter han inte upp det. Nu går de dessutom längre i hagarna och får sin middag ute istället så äter han hellre gräset (trots att det är typ jättejättekort). Om jag ger mer kraftfoder så äter han ju såklart upp det men det finns ju också en risk i att ge för mycket. Han har dessutom en större tendens att få kolik och det är inget jag vill chansa på. Enligt Pavo som som sagt kom och hjälpte oss med fosterstat på plats menade att han fick 200% mer energi än vad han behövde. Alltså tillräckligt för att han borde kunna hålla vikten, men nu gör han ju inte det. Ger jag för mycket protein för att han ska kunna ta upp det? Han får mycket fibrer och bra med mineraler så magen bör fungera som den ska. Veterinär kommer som sagt ut på onsdag, är det något jag bör fråga om?
Om du kan leta fram siffrorna på vad han har fått totalt (gsmrsp och mj) så kan vi nog hjälpa dig bättre. Nu är det svårt för oss att ge råd.
Förmodligen ligger hans behov över tabellbehovet och du behöver öka. Men exakt vad du ska öka och hur mycket är svårt att säga när vi inte vet vad han har fått innan.
Det finns många svårfödda hästar som inte är så hungriga som man skulle önska. Man får ge så mycket hösilage/hö man kan och sedan komplettera på annat sätt. Det är inte farligt sålänge man vet vad man gör
Ibland kanske hästen också kan behöva gå in lite tidigare om den inte hinner äta annars.