Foder kontra träning

I

isse

Startar dagens andra från min sida:D

Nu vill jag prata foder kontra träning. Vad och hur mycket foder ger ni till era hästar och hur mycket/hårt tränar ni?

Vad är det för häst, vilken ålder och vilken inriktning har ni?

Är ni nöjda med hull, muskelmassa för tillfället eller inte?

Visa gärna bilder :)

Sv: Foder kontra träning

Intressant tråd :)

Har tyvärr inga färska exteriör-bilder på hästen, men ska försöka fota här någon dag...

Hästen är en 4-årig arabkorsning, vallack, som kommer att ridas och tränas ganska allround. Han kommer att tävlas i de grenar han visar sig vara bäst i helt enkelt. Han är grundriden och tränas ett par tre pass i veckan på bana, med succesivt högre ställda krav, och rids däremellan ut i skog och mark samt cantras på travbana.

Går fortfarande på gräs, men kommer såsmåningom gå på fri tillgång på hö i den mån det går (så att han inte blir för tjock;))

Har ett bra hö, men fodrar utöver detta med Lucern (ca 1 kg) för att komma åt lite mer protein. Har även börjat ge linfrökaka (för päls och protein) samt mineraler som matchar höets innehåll.

Är nöjd med muskler och hull (kanske något för tjock efter en hel sommar på bete) men önskar självklart mer muskler på de rätta ställena. Han är lite tunn på bakdelen, och behöver stärka upp sig för att orka bära sig korrekt. Har planerat in lite mer klättring i höst, och har även tänkt att gymnastik-hoppa lite för att bygga upp muskler, men även få lite mer respekt för bommarna...

Tror inte på något mirakelfoder, utan att rätt grovfoder i kombination med rätt träning ger en stark och sund häst:)

Jag har en fet fjording/islandsponny. Målvikten är under 400 kg, så enligt vågen i våras är det minst 50 kg kvar förmodligen mer. Men nu är det nästan bara hängbuk kvar, svår att få bort tydligen.

Just nu går han på gräs, med betesreducerare. I vinter kommer han äta 2 kg halm, 2 kg hö (8,8 MJ; 48 g smältbart råprotein), 0,2 kg potatisprotein (om jag får tag i det) och eventuellt lite mineraler. Det ger sammantaget en foderstat på ca 33 MJ och 234 g smb rp. Något för högt i energin, och lite för lite lysin men jag sätter vikten högre än musklerna tills målvikten är nådd. Problemet är ju att muskler väger mer än fett, så tappar han muskler kan det verka som han tappat i hull..
Jaja, det får jag arbeta med i vinter!

Träningen är mycket varierad. Han motioneras på ena eller andra sättet varje dag. En del dagar mer, andra mindre. Siktar på minst 1 timme om dagen hela hösten/vintern.
Han både rids och körs (utomordentlig körhäst!), mycket i skogen och längs grusvägarna. Har ingen tillgång till ridbana just nu så ren dressyrträning blir det inte så mycket av i dagsläget. Så fort stallägarn är klar med åkrarna blir det en annan femma!

2 kg hö???!!! per dag?! Det är på tok för lite! Även om han är fet, så behöver han minst 1kg ts/100kg häst för att hålla igång kroppen.

Och sen tuggtiden.. :crazy:

KL*

Min går just nu på ca 5kg hösilage/dag + magert bete. Släppt förhoppningsvis på mer bete och kommer då klara sig utan hösilage.
Får ca 0,5 kg havre när hon körts annars är det bara saltsten upptill.

Vad hon kommer få i höst beror på vad analysen säger. Men troligtvis "fri tillgång" i den mån hon kan , och sen troligtvis havre upptill , men som sagt, Det beror lite på analysen. :)

*kl*

Min pålle går för stunden fortfarande på bete. De dagar han rids får han 5 dl fibergi Låg. Han skrittas bara nu efter skada. Har stått sedan Mars/April.
Han går på stor gräsvall, men behövs mycket för att han skall bli fet :p

Hull & musklel bilder:
31518910.jpg

31485982.jpg

Äger en 3-årig paint som jag rider in, går just nu 30 min 3-4 dagar i veckan. Går fortfarande på bete och får de dagar han tränas 3 dl uppblött betfor och 1 dl Steeljoint.

När det är dags för intag i Oktober kommer han få betfor och Steeljoint varje dag och fri tillgång på bra hösilage.

Han är jättefin i både hull och muskelmassa, den senare lär han bygga upp ännu mer varefter han rids och tränas.

För dagen har jag inga nya bilder men jag ska fota i veckan

Lugna dej, han får ju halm också. Det är också ett grovfoder. Totala ts-innehållet i foderstaten är 3,8 kg, vilket är 1 kg/100 kg idealvikt. Hade med glädje gett mer, men då får jag en smällfet ponny. Han är en smällfet ponny.

Foderstaten är minutöst uträknad och bollad med foderexperter på SLU. Jag själv har ganska goda kunskaper om hur en foderstat ska se ut och hur en häst bör bantas. Tyvärr är han jäkligt svår den här ponnyn.. Så då måste jag dra ner torrsubstansen till absolut minimum för att inte få för mycket energi. Jag har inte många MJ att spela med; 30 MJ går han ner i vikt, 35 MJ stannar han av (generaliserat, skiljer lite beroende på fodermedel, väder, träningsintensitet osv).

Jag har föresten modifierat den lite till och bytt ut ett kilo hö mot ett kilo halm och ökat potatisproteinet till 0,3 kg. Gav lite bättre totalvärden:
30,8 MJ, 263,5 g smb rp varav 20,6 g lysin.

Då borde du veta att man INTE bantar en häst. Sorry:) Vad gör din häst under dygnets resterande 23 timmar?(När de 4 kg är slut dvs)?

Det innebär att han får 1 kg hö och 3 kg halm per dag?! :crazy:
Okej, halm är inte ett grovfoder. Så hade jag haft en häst som inte kan äta så mycket utan att bli tjock så hade jag försökt att hitta ett ev fjolårs hö med sämre värden och därmed gett mer..

Viktigt är att man inte stirrar sig blind på siffrorna heller.

Men den givan du ger är mer lagom till en shetlandsponny och inte en häst på ca 400kg som dessutom ska ridas 1tim /dag.

Sorry för OT (?):o

Har en 3-årig paint/arab korsning som ska börjas ridas in nu i höst. För tillfället går hon på bete och är lite tjock men välmusklad, de har en väldigt kuperad hage som sätter bra rygg och rumpmuskler!

Förra vintern gick hon på fri tillgång på hö och pillade i sig 7-8kg om dagen, hon väger ca 450kg.

Dessutom fick hon Lucernpellets, kwickbeet, soja och mineraler. Men när hon flyttade till mig var hon rejält undernärd och full av mask och det tog nästan hela vintern att få henne fin igen. Så nu i vinter hoppas jag att jag ska slippa proppa i henne mat på samma sätt!:)

Fjolårshö har inte sämre värden. Det som försvinner är vitaminer.
Och dessutom, hitta ett vallfoder med lägre energivärde än halm.. Ring mig när du hittar ett sånt!
Halm är ett grovfoder.

Ja, han får extremt lite mat. Men får han mer ökar han i vikt. Jag har provat. För en häst som haft fång och ev IR är det knappast lämpligt.

Stirra dej inte blind på siffrorna själv ;) Jag har provat mig fram i ett par års tid för att hitta de värden som passar min häst bäst, och de skiljer sig extremt från tabellerna. Så kan det vara och det konfunderar många.

Esmer:
Vad menar du? Inte banta en häst? Vad gör man då när hästarna är runda som tunnor? Väldigt väldigt vanligt tyvärr, inte bara min ponny.

Han får inte all mat i en giva ;) Hästar ska äta lite och ofta vettu. Och inte ens min matälskande varelse får i sig 3 kg halm + 1 kg hö på en timme. Jag serverar inte maten på silverfat heller för den delen.

Nej, vill ni diskutera min foderstat gör jag det gärna, men vi kanske inte ska kapa hela tråden :D I "Uppdrag bantning" under Hästvård kan vi fortsätta om ni vill, det är mer rätt forum.

Vad är det för häst, vilken ålder och vilken inriktning har ni? Det är en korsning halvblod/angloarab 8 år. Inriktning är inte riktigt säkert än :p

Är ni nöjda med hull, muskelmassa för tillfället eller inte? Jag tycker att han är fin i kroppen nu, men önskar väl alltid lite mer muskler.

Vad och hur mycket foder ger ni till era hästar och hur mycket/hårt tränar ni? Just nu får han nästan fritillgång på hö. Fyller på en stor foderhäck minst tre gånger om dagen.

Han får även ca 0,5 kg havre de dagar han arbetar.

Brukar rida 5-6 dagar i veckan. Ca 3-4 på banan och resten i skogen eller backträning.

Startar dagens andra från min sida:D

Nu vill jag prata foder kontra träning. Vad och hur mycket foder ger ni till era hästar och hur mycket/hårt tränar ni?
Fri tillgång på hösilage med bra värden (ca 12kg pillar han i sej) +2kg hippo grow and breed 1kg betfor (torrvikt). Rids ca 5dagar/vecka 45min-1timme) normal träning

Vad är det för häst, vilken ålder och vilken inriktning har ni?
Appendix quarter 4år, reining

Är ni nöjda med hull, muskelmassa för tillfället eller inte?
Ja, han är fin musklerna och bygger på sej hela tiden

Visa gärna bilder :)
Här är han:

31791_1482783235216_1402890454_31310214_4612528_n.jpg

31791_1482786795305_1402890454_31310229_5596740_n.jpg

KL

Jag ser att flera stycken har redan full ranson på hö/hösilage.

Mina går fortfarande på bete, 4 av dem kommer göra det fram till ca 1 november eller så länge bete finns, med tillskott om nödvändigt naturlgitvis.

Varför går inte era på bete längre ?
Har ni inget bete kvar eller vill ni inte ha dem på bete längre ?

Ridstoet och shettisen går oxå på bete men det är nog dags att börja ge dem hö nu i veckan dock.

Mina går på bete fortfarande därför har jag inte skrivit något i denna tråd innan. De får 0.5kg lusern som lite extra protein. Kommer börja vänja in hö nästa vecka om de vill ha men de kommer gå på bete till installning i slutet av september skulle jag tippa på.

Min går inte på bete alls, han tunnar ur något fruktansvärt eftersom han vandrar så mkt och "glömmer" att äta. Testat att ha honom på det, men efter bara 1vecka tunnar han ur rejält. Ponnyn jag har vill jag inte ha på bete, blir fet av lukten.. Och jag vill inte riskera fång.

Jag ger upp ;)

Jag kan som sagt inte se hur en häst på 400kg som rids en timme/dag kan klara sig på 1kg hö /dag. (halmen har såpass dåligt värde så den "kan" jag inte räkna med)

Bild också ja!

från i vintras när hon fick mellan 12-15 kg hösilage. 1kg havre + 1kg korn , salt, och 3 dl lucern

30343880.jpg

Å jo, han kommer ju få potatisprotein och mineraler med. Det fyller upp alla behov. Halm innehåller ca 3-5 MJ/kg, vilket är mycket för en lättfödd häst.
Det är lite annorlunda att räkna foderstat till en lättfödd jämfört med en normalfödd. Om hästen dessutom haft fång och kan vara insulinresistent är det ännu mer man måste ta hänsyn till.
Du anar inte hur vanligt det är med överutfodrade hästar, just för att ägaren fodrar på slentrian eller av princip.. Man ska alltid fråga sig varför man ger de fodermedel man ger, och hur de kan påverka hästen.
Alla hästar kan inte äta hur mycket som helst. Det måste man ta hänsyn till. Många ponnyer (som ex fjording och islänning ;)) är gjorda för att leva på magra marker och överleva på noll och inget, till skillnad från många mer förädlade hästraser (som tex engelska fullblod och liknande) som har en mycket högre metabolism. Dagens vallfoder är i stor utsträckning framställda för de senare, eller egentligen för produktionskossor. Tja, det var en liten parentes :D

Det är väldigt invecklat det där.
Jag älskar att diskutera foder, så jag fortsätter gärna. :D

Och btw, är inget hästen behöver för att leva. Det går precis lika bra med vilket grovfoder som helst, till exempel halm (;)). Bara man kompletterar med ett proteintillskott och mineraler så är det lugnt.

Just nu äter hästen 2 kg hö till natten (halmen inte inne än) och går på kort gräs med betesreducerare om dagarna, och rids två gånger om dagen.

Mina går på bete. 08-orna är riktigt runda om magen :D

Dom enda som har tunnat ur och stödfodras är fölstona men dom har 4 och 4½ månaders föl vid sidorna.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 391
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar