Foder kontra träning

Sv: Foder kontra träning

Jo jag vet att hästar skall äta många gånger om dagen. Antar att du fodrar minst 4 ggr per dag, vilket enligt mig är minimum. Om din häst får 2 kg på kvällen får den då 2 kg hö/halm fördelat 3 ggr per dag? Vet också att ex många ponnyraser ursprungligen kommer från karga landskap men då går de och plockar och letar hela dagen. Sprider du ut halmstråna i hagen då eftersom du skrev att du inte serverade på silverfat? Vet också att inte alla hästar kan ha fri tillgång men de behöver mat om de skall kunna prestera. Med det menar jag inte bara tävlingshästar utan även hobbyhäst som rids. Du skriver att du rider din 2 ggr per dag och motion behövs för att gå ner i vikt men den måste ju ha mat för att orka. Antar att du har ett litet krutpaket:)
Ville bara svara dig men du har rätt att vi inte behöver kapa tråden men foder diskuterar även jag gärna.

Mina går på bete. 08-orna är riktigt runda om magen :D

Dom enda som har tunnat ur och stödfodras är fölstona men dom har 4 och 4½ månaders föl vid sidorna.

Min -08 börjar blir rund om magen nu :)
Han var lite tunn när han kom runt 1 juli men nu börjar han se fin ut !

Är fölstona dräktiga igen ?

Mitt gamla sto, 22 år, har ca 3 månaders föl vid sidan och är dräktig igen ( ej kollad, bara mot hingst ). Hon ser hyfsad ut men är rädd hon ska tunna ur som hon gjorde förra året.
Nog bäst att fodra på henne extra, är ju en period nu när fölet behöver mer och följdaktligen kräver stoet oxå mer då ;)

Förtydligande: Stoet är en islandshäst, ingen quarter.

Vi fodrar vintertid 3 ggr/dag. Det brukar bli 1,5-2 kg halm till kvällen, och hö på två givor ute i hagen.
I och med att de går i hage finns det alltid något att pilla med, även om detta något innebär pinnar och rötter. Dessutom blåser det så jäkligt här på slätten så lägger jag maten i flera högar blåser den ut över hela hagen på bara någon minut. Brukar lägga ett tiotal högar (inte många strån i varje med andra ord, perfekt!) .

Fetma är ju ett tydligt tecken på att de får in mer än de gör av, alltså behöver de inget extra för träning. Han har inte haft någon vila som gjort honom fet utan hållt igång de senaste åren. Att lägga träningstillägg på en fet häst är som att skjuta sig själv i foten. Mineral- och proteinbehov täcks, energin lägre in än ut. På så sätt börjar kroppen förbränna resurserna, alltså fettet.

Nej, han är inget krutpaket. Han är en fet ponny med ork som en fet ponny. Dessutom fjordingtemperament rakt igenom :D Ingen vidare action på egen hand alltså, haha! Hade tänkt rida två gånger per dag denna veckan, men har fått hovproblem :( Hoppas hovis svarar i telefon imorgon, idag svarade han inte på hela dagen...

Jag håller med om många av era åsikter, hästar ska ha mycket mat (helst fri tillgång) och många givor osv. Men det är inte alltid möjligt. Man inser det nog inte på fullt allvar förrän man själv haft en riktig easy keeper.
Ett råd, skaffa ingen sådan. Det är fruktansvärt jobbigt..

Hej isse! :) Hade precis tänkt att starta en sån här tråd...:)

Silver (quarter) har ju varit skadad i 11 månader och under den tiden har han tunnat ur vääldigt mycket tyvärr så han har inte alls mycket muskler. Han är dessutom svårfödd. Han är ju 4 år nu och jag har precis börjat sätta igång honom. Har väl ridit 2 månader och nu har jag börjat galoppera nån dag i veckan och ökar hela tiden ridpassen men än så länge är det mycket ridning i skogen.

Nu i veckan tar vi in våra hästar från betet då vi tycker att det börjar bli för blött och kallt. Han har hela sommaren gått på kraftigt bete och fått 1 liter kraft groov 90 dom dagarna jag ridit.

Han kommer nu när gräset tar slut att stå på fri tillgång på hösilage (det gjorde han förra året oxå). Han pillar nog i sig en 15 kg per dag iaf :laugh:
Sen ska han nu få 2 liter kraft groov 90, 0,5 liter betfor (innan det är uppblött) och 1 kg havre. Nu kommer han oxå att få b-vitamin nån månad och sen ska jag kolla lite om jag behöver komplettera med mineraler. Tänkte oxå ge honom linfröolja då han är så matt i pälsen sen han varit skadad.

Min lille plutt legend, 2 åring welsh-quarter har blivit jättefin på betet! :) han har gått på samma kraftiga gräs som Silver och tom fått en liten kula på magen :D Han är rätt tanig annars men nu börjar han bli riktigt fin :)
Nytaget kort....
Photo_94239_1396778.JPG

Han har fått 1/2 liter kraft groov 90 dom dagarna jag tagit in honom nu i sommar (ca 4 dagar i veckan).
Han kommer nu i vinter oxå ha helt fri tillgång på hösilage och så ska han få 1 liter kraft groov 90 och 1 liter havre. Sen även 0,5 liter betfor (torrt mått räknat) och så de mineraler som behövs.

KL

Jag ser att flera stycken har redan full ranson på hö/hösilage.

Mina går fortfarande på bete, 4 av dem kommer göra det fram till ca 1 november eller så länge bete finns, med tillskott om nödvändigt naturlgitvis.

Varför går inte era på bete längre ?
Har ni inget bete kvar eller vill ni inte ha dem på bete längre ?

Ridstoet och shettisen går oxå på bete men det är nog dags att börja ge dem hö nu i veckan dock.

Här har det börjat bli rätt svalt på nätterna, gräset växer inte så fort längre och jag vågar inte släppa på det andra betet då fruktanhalten stiger. Har lättfödda hästar.

Båda har börjat vänjas in på hö, dom får dela på en 7-10 kg:s bal på kvällen, ligger kvar en hel del till nästa giva.

Lilly-04 jobbas nu varannan dag ungefär och Rocket-07 jobbas 3 ggr i veckan. Betesrunda är dom.

På din häst skulle jag vilja prova att öka maten ordentligt för min erfarenhet är att vissa islandshästar som "svälts" vägrar gå ner i vikt. Jag skulle prova t ex 5 kg hö med liknande värden vi brukar ha runt 7,5 MJ, 40 g srp och 1 kg Hippo Alfa eller ren lucern.

Jag vet flera som har islandshästar som de har "bantat" och de har haft minst 5 kg hö och gärna proteintillskott till det.

Man kan inte banta en häst utan protein.

Men jag kan förstå sthu med tanke på fången och insulin vad det nu var för något....
Det är nog inte lätt med en sådan häst.....

Fast protein kan aldrig vara fel .:)
Nu vet jag inte riktigt vad potatisprotein är för något, vilka värden det har men jag hade gärna provat lucern eller Hippo Alfa på den hästen sitället.
Mer likt grovfoder för magen.

Har provat den varianten tidigare år, fungerar inte. Han gick upp i vikt på bara några dagar (vägd på våg med 1 veckas mellanrum).. Inte muskler tyvärr ;) Men vet precis hur ni tänker. Har träffat ett flertal hästar som funkat likadant, de har rasat i vikt när man ökar fodret. Har själv funderat på vitamin/mineralbrist hos min, han gick ner mycket snabbare och mycket mer när jag hade vitaminberikade mineraler (som tyvärr plockades bort ur sortimentet mitt under säsongen..). Så nu letar jag sockerfria vitamintillskott :D Några tips? Gärna med mineraler också, så man slipper pytsa en massa (gärna med höga fosforvärden, det är det som saknas mest..).

Problemet med att ge lucern är att jag måste ge så mycket för att komma upp i bra proteinmängd, och då skenar energin iväg.
Potatisprotein är ett bra proteintillskott till häst med värden på ca 13 MJ, 685 g smb rp varav ca 58 g är lysin. Så därför krävs väldigt väldigt små mängder för att få bra proteininnehåll i foderstaten.

Grovfoder kan jag inte köpa nytt, utan får vackert använda det som producerats på gården.

Insulinresistans är som diabetes ungefär, men reversiblet. Kräver dock viktnedgång och/eller medicinering.. Veterinären här är dåligt påläst och tror inte att IR förekommer annat än i det akuta skedet av fång (vilket man trodde förr. "Ny" forskning har visat att hästar kan vara IR utan att ha fång, även om de ofta får eller har haft det).

Fetma hos hästar kan ha med mineralbrister att göra, definitivt.
Jag hade en gräsligt fet fjordning som ALDRIG gick ner i vitk, det spelade ingen som helst roll vad jag gav för mat.
Detta visade sig ha med magen att göra (hade ute tre olika terapeuter). Han började på naturliga mineraler utan tillsatser, och det blev bättre.

Jag ger alla mina hästar mineraler från Eddy Blom på AME Prodcuts, och är enormt nöjd. Mina hästar är superfina i hull, päls, ögon, slemhinnor, mage, ben, urin etc.
Dessa mineraler är HELT naturliga, och framställda med högsta nogrannhet. Det finns inga tillsatser, hästarna tar upp mineraler mycket bra tack vare det och att de är naturliga. Syntetiskt framställda mineraler innehåller ofta någon form av socker samt vissa andra ämnen för att binda innehållet.

Insulinresisten har visat sig ha med magnesiumbrist att göra. Eller rättare sagt en obalans mellan magnesium och kalcium. Detta göra delvis att de inte kan ta upp andra mineraler i kroppen.

Lycka till

Senast ändrad:

Det där med obalans mellan kalium och magnesium tror jag också mycket på! Även för andra saker som humörsvängningar, jobbiga brunster osv.

Min förra fjordhäst var med i ett försök ihop med en vet där kollade hur kaliumhalten påverkade magnesiumupptaget. Ger man magnesiumtillskott till en häst med brist på mg och kalium så tar hästen inte upp magnesiumet kom de fram till. Ger amn däremot kalium så ökar hästen själv upptaget av magnesium i fodret och höjer därmed mg-halten utan mg-tillskott. Väldigt spännande! Allt följdes upp med blodprov och man kunde tydligt se hur kaliumet påverkade mg-halten utan att direkt påverka kaliumhalten nämnvärt.

Vi gav dock kaliumet ihop med melass vilket jag var skeptisk till i början iom socker+tjock fjordhäst inte brukar vara någon bra kombination. Hon var en hel del som sthu's häst men inte lika extrem, blev t6jock av att titta på gräs ungefär. Men kaliumet "hindrade" sockerupptaget så sockret var aldrig något problem! Kan kanske vara att hästens kropp tar upp mer socker ur fodret när mineral/vitaminbalanserna inte stämmer?

Å jo, han kommer ju få potatisprotein och mineraler med. Det fyller upp alla behov. Halm innehåller ca 3-5 MJ/kg, vilket är mycket för en lättfödd häst.

Glöm inte att halmen för övrigt är extremt grov och svårsmält som du säkert redan vet pga lignin halten i det.

Dagens vallfoder är i stor utsträckning framställda för de senare, eller egentligen för produktionskossor.

Det är väldigt invecklat det där.
Jag älskar att diskutera foder, så jag fortsätter gärna. :D

Och btw, är inget hästen behöver för att leva. Det går precis lika bra med vilket grovfoder som helst, till exempel halm (;)). Bara man kompletterar med ett proteintillskott och mineraler så är det lugnt.

Just nu äter hästen 2 kg hö till natten (halmen inte inne än) och går på kort gräs med betesreducerare om dagarna, och rids två gånger om dagen.[/QUOTE]

Å jo, han kommer ju få potatisprotein och mineraler med. Det fyller upp alla behov. Halm innehåller ca 3-5 MJ/kg, vilket är mycket för en lättfödd häst.

Glöm inte att halmen för övrigt är extremt grov och svårsmält som du säkert redan vet pga lignin halten i det. Vilket definitivt gör att MJ halten i det nästan blir försumbar.

Dagens vallfoder är i stor utsträckning framställda för de senare, eller egentligen för produktionskossor.

Det stämmer inte helt, det höet och hösilaget som du ger din häst är oftast det som inte blivit tillräckligt näringsrikt för att korna ska få det. Korna behöver MYCKET mera för att kunna producera de enorma mängderna mjölk som de gör under högproduktion.
Det finns andra bättre alternativ istället för att utfodra halm:
1. ditt hö har ju skitbra näringsvärden, leta ett sämre (jodå, de finns!)
2. leta gräsfröhalm istället som är snäppet bättre än halm men snäppen sämre än hö
3. ge hösilage istället. Det kan man ge större mängder av ju och totalt få mindre näring per kg. (Det finns faktiskt även små paket på 25KG st att köpa istället för de stora balarna)

Och btw, är inget hästen behöver för att leva. Det går precis lika bra med vilket grovfoder som helst, till exempel halm (;)). Bara man kompletterar med ett proteintillskott och mineraler så är det lugnt.

Det är väl mest kompletteringen som är problemet. 0,2KG potatisprotein är ganska mycket att ge i kraftfoderväg och det måste då fördelas ofta för att slippa riskera feljäsning i magen, magsår eller tarmförstoppning. Mjöl överlag blir bara en enorm sörja och är verkligen det sämsta man kan ge till en hästtarm som måste arbeta. Sedan ovanpå att du ger extremt minimalt i grovfodersammanhang så skulle inte jag tjoa över den foderstaten.

Jag har ju själv en tjockis häst och har faktiskt fått inse att hon aldrig kommer kunna vara SMAL utan alltid vara liiiite i överkant i hull eftersom vissa ponnyer är byggda så (speciellt islandshästar/fjordingar!!), precis som att vissa människor är mulliga helt av naturen. Så länge det inte föreligger en uppenbar fångrisk pga hullet så är jag nöjd.

Hehe, förstod att det blev lite konstigt :D

Är helt med på hur du resonerar och håller med om det mesta. Hade jag kunnat hade jag med glädje köpt in något annat grovfoder. Men "tyvärr" producerar stallägaren det själv (till sina slaktdjur), så det finns ingenstans att förvara det.. Ensilage är mycket opraktiskt till bara två hästar, balarna vi har är på något hundra kilo. Dessutom väldigt låg ts-halt på det i år = ränneskita :crazy: Inte bra med kosseanpassad mat till en pålle. Och som sagt, kan inte köpa in annat..

Vet om att potatisprotein kan vara lite lurigt. Men det är det som passar bäst i foderstaten. Kommer delas på minst två givor. Soja är bra annars för IR-hästar påstår en del forskare, men jag har stora betänkligheter mot det pga mijlöpåverkan (jag gillar regnskog! :D). Lucern kräver stora givor innan det blir bra protein och då blir det mycket energi. Dessutom är det i pelletsform (om man ska ha höga proteinvärden, inget melass och ingen sojaolja) så det blir gröt det med även om det är fibrer i. Då ger jag hellre en liten giva av något annat proteinrikt som inte påverkar foderstaten stort på andra håll.
Vet även om att ts-innehållet i foderstaten är i lägsta laget (bara 1 kg/100 kg häst normalvikt).

Jag är inte nöjd med foderstaten, men det är under omständigheterna godtagbart.

Var för övrigt inne på sjukhuset och vägde honom idag.
Håll i hatten, min lilla skrutt på 135 cm vägde 500 kg.. Nästan 100 kg ska bort!
Han är ju som sagt en fånghäst, även om det var ett par år sen sist. En gång fångis, alltid fångis.

Är något konfunderad över hans kroppsform dock.. Runt sadelgjordsstaden
(där man lägger viktmåttband) har han minskat 6 cm, det är så att bukgjorden på selen börjar bli för lång! Förr om åren gick den knappt spänna :crazy:
Däremot har han fått "ölmage", som om han vore dräktig nästan. Min första tanke var proteinbrist, men han kan inte gärna ha proteinbrist när han petat i sig gräs flera veckor.. Betesbegränsaren minskar intaget, men inte så mycket (han har gått upp 30 kg i sommar, trots åtgärder :-/).

Ang. AME mineralerna.
De är säkert jättebra, har själv gett Biopromin. Men det täcker på inget sätt hästarnas hela mineralbehov såvida man inte har kanonmineralvärden i andra foder. Även om den biologiska tillgängligheten är högre minskar inte grundbehovet.

Ja, vad funderade jag mer på..? Massor, min hjärna är alltid full av tankar :D

Mina går på bete dagtid, dock är inte betet något att hänga i julgranen direkt så de får ungefär 7kg hö per dygn var. Sedan lite havre på det, en näve till den som är tjock och mer till de som nästan har börjat falla ur i ryggen. Förra årets hö än så länge så jag höftar lite med havren baserat på förra vinterns foderstater.

Får se vad årets hö tänker bjuda på, har dock inte hämtat av det än och således inte gjort någon analys. Bonden har dock förvarnat om att det inte är lika bra som förra årets som lämpade sig utmärkt för fri tillgång till mina hästar.

Vad och hur mycket foder ger ni till era hästar och hur mycket/hårt tränar ni?
Vad är det för häst, vilken ålder och vilken inriktning har ni?
Är ni nöjda med hull, muskelmassa för tillfället eller inte?

Jag planerar att ge min 3-åriga paint följande:
8 kg silage
2 kg hö
2 dl linfröpellets + 2 morötter

Linfröpelletsen och morötterna ska hon få när resten av stallet får kraftfoder. Med det silage hon får behöver hon inte något annat.

Silaget innehåller 6,8 MJ + 54 gram smrp och höet 8,9 MJ + 25,4 gram smrp.

Träningen har jag planerat till 3-4 gånger i veckan, med tömkörning, körning, inridning och promenader i skogen.

Det är svårt att säga hur hon kommer att se ut på den foderstat jag räknat ut för henne, för det är ju trots allt en växande unghäst. För två veckor sen var hon lite väl tunn över ryggen, nu börjar hon bli bred och fin igen. Jag har nära till en fordonsvåg, så vi kommer att gå dit lite då och då för att hålla koll. Har även ett snöre som jag mäter omkretsen med, för att hålla koll på om vikten beror på muskler eller under-/överhull.

Så här såg hon ut för några veckor sen, då med en vikt på 460 kg.
31333182.jpg

31353479.jpg

Får se vad årets hö tänker bjuda på, har dock inte hämtat av det än och således inte gjort någon analys. Bonden har dock förvarnat om att det inte är lika bra som förra årets som lämpade sig utmärkt för fri tillgång till mina hästar.

Många, om inte de flesta, verkar få höga energivärden i år. Vilket nog inte är konstigt alls, med tanke på hur gräset växte i våras.

Vad och hur mycket foder ger ni till era hästar och hur mycket/hårt tränar ni?
Ger just nu bara havre, ½ kg/dagen. Rider min tjej 4 dgr/veckan och jobbar henne från marken 1 dag.

Vad är det för häst, vilken ålder och vilken inriktning har ni?
Finnhäst, sto som fölade den 4 Juli. Tyvärr dog fölet efter 2 veckor:cry: 5 år är hon. Utbildningsmässigt som en 3 åring. Inriktning dressyr främst.

Är ni nöjda med hull, muskelmassa för tillfället eller inte?
Ja det är jag. Föl magen börjar försvinna och musklerna börjar komma. I övrig är hon i fint hull!

Visa gärna bilder :)

När jag precis fått hem henne, 5 mån sedan:

30689775.jpg

30770742.jpg

Kontra nu efter fölning och igångsättning.

31526426.jpg

augusti-2010-097_resize_101613306.jpg

Vi har lång väg att gå och tar det lugnt!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 391
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar