Foder från St Hippolyt?

Sv: Foder från St Hippolyt?

Och här skulle jag vilja komma med motsatt påstående både till Christina och Alexandra. Den mänskliga hjärnan är på inget vis beroende av glucos för att fungera efterom den kan drivas på ketoner. Det kräver en liten omställnngsperopd när man kan känna sig trött och trögtänkt men det är övergående. Om glucos hade varit nödvändigt hade inuiterna aldrig kunnat överleva.

Bra poäng, och helt sant. Däremot är ju 'ketondriftens' positiva eller negativa effekter omdebatterad. Men absolut helt rätt i sak, det är inte essentiellt med glukos alls. Tur någon tänker längre än det uppenbara =)

Det blir väldigt tydligt när man letar efter kolhydratinnehåll på produkter också. Det står om protein, fett, mineraler, MJ osv osv men inget om kolhydrater/stärkelse. Gäller både hästfoder och hund- och kattmat. En komplett innehållsförteckning är A och O tycker jag, uppenbarligen verkar foderföretag generellt anse att de har nåt att vinna på att hålla oss i ovetskap.

Det där har jag slitit mitt hår över med. Krafft har dock börjat ange stärkelse på stor del av deras foder, iaf på hemsidan. Sen att de inte har ett enda foder som är lågt i stärkelse är en annan femma, men det är ett steg i rätt riktning.

Tröttsamt är det också när man vill veta hur mkt av ngt som ingår i ett foder och möts av 'det är en företagshemlighet/hemligt recept'. Jag FÖRSTÅR att man inte vill skriva ut att 'blanda exakt såhär', samtidigt innebär dessa 'hemliga recept' att man om man har ett djur som av någon anledning inte ska äta en specifik sak så är det hart när omöjligt att utan en hel massa trassel hitta ett sånt foder. Jag har ju allergisk hund, och håller på att få tuppjuck på när det inte anges i klartext. Animaliskt fett t ex, kan vara från lamm (= okej) eller från gris (= hund allergisk). Nu har hitills alla tillverkare utom en specificerat när jag kontaktat dem och frågat. Men just att behöva leka detektiv och ringa/maila och hålla på, när det vore så enkelt att skriva ut på säcken.

Eller när det står exvis lammkött, majs, lammköttmjöl, rismjöl, korn, riskli mineral bla bla. Om jag då vill veta om fodret är spannmålsbaserat eller köttbaserat är det omöjligt. Första ingrediensen, dvs det som det ingår mest av är lammkött. Men hur mycket blir majs, rismjöl, korn och riskli tillsammans? Är det mer eller mindre än mängden lammkött och lammköttmjöl? Det kan jag omöjligt veta (och får inga svar på heller, för det är en recepthemlighet).
Och på samma sätt blir det ju med hästfoder, även om de specar varenda ingrediens, kan jag inte veta hur stor totaldel som är X eller Y, bara att det finns mer av exvis korn än av havre, och det är mer lucern än havre. Men hur mycket/lite - okänt.

Første forsøg på et svar gik galt i upload så nu forsøger jeg igen :)

Personer med diabetes typ II har allt att vinna på att sänka sitt intag av kolhydrater till ett asolut minimum, och med minimum så är det ner till några enstaka gram kolhydrater per dag, mindre är svårt av rent praktiska skäl.
Her er jeg meget enig og derfor holder jeg stadig fast på at 100g sukkerforbindelser og 39g stivelse til en 600kg hest ikke er meget.. Til dette anbefaler jeg altid at man finder et grovfoder med mindre sukker i tex 2 slæt hø har oftere lavere indhold af sukker. Jeg fokuserer meget mere på de gavnlige effekter som Equigarden har for en hest med EMS.

Det jag framförallt vänder mig mot generellt när det gäller foderföretag är att man är mkt dåliga på att redovisa HELA innehållsförteckninge och hur mycket av varje ingrediens som finns i produkten. Bara en sån sak som att ni inte skriver ut hur mkt vitlök det är i er vitlöksprodukt. Att man kan sälja ett tillskott där man inte ens anger hur mycket av huvdingrediensen som ingår är för mig fullständigt ofattbart.

Lige i dette tilfælde med Hvidløg så står der præcist hvor mange % hvidløg der er i Knoblizem på spanden (hinken), jeg har bare ikke tallet lige her desværre. Udover det så er jeg fuldstændig enig i at det er frustrerende ikke at kunne få det fortalt.

Det blir väldigt tydligt när man letar efter kolhydratinnehåll på produkter också. Det står om protein, fett, mineraler, MJ osv osv men inget om kolhydrater/stärkelse. Gäller både hästfoder och hund- och kattmat.
Enig og der ved jeg hippolyt altid opgiver de ting.

En komplett innehållsförteckning är A och O tycker jag, uppenbarligen verkar foderföretag generellt anse att de har nåt att vinna på att hålla oss i ovetskap. Dessutom påstår man ofta både det ena och det andra - sockerinnehållet i vår produkt ger ett långsammare insulinpåslag än vanligt socker (som ett ex bara), ja men vad är det då för sockerarter som ingår och baseras uttalandet på forskning gjord på människor eller på hästar tex.
Jeg vil meget gerne give et svar på hvilken type sukker, der er tale om, men da dette er et åbent forum har jeg ikke lyst til at skrive navnet, når jeg ikke er 100 % sikker. Dette er både af den årsag, at jeg kan risikere at det faktisk er en forretningshemmelighed, men det ved jeg ikke. Så mød op på montoren i Scandinavium og jeg skal have fundet ud af det. Mht. forsøg lavet på heste så findes der jo desværre slet ikke tilstrækkelig viden på området og derfor vil meget at det vi ved være baseret på svin, kvæg, hund, kat, mink osv. Dette er jeg mindst lige så frustreret over som jer, men da hesten er et hobbydyr er det tæt på umuligt at få penge til at lave projekter tro mig vi har søgt mange fonde. Med det sagt så er Hippolyt et af de foderfirmaer der virkelig prioriterer den slags.
Det är svårt att göra en hemsida som passar alla, ja, men då kan man göra en förenklad hemsida som visas och skriva ut att man vid intresse kan maila en mer omfattande produktbeskrivningar med hänvisning till de forskningsresultat man bygger sina påståenden på.
Korrekt!! Men husk på at selvom det ikke er videnskabeligt bevist behøver det jo ikke at være en løgn!! Ting tager tid og vi har en del projekter i gang, men ikke det hele er publiceret endnu. För övrigt tycker jag att du Christina gör ett gott försök att bemöta kritiken med en trevlig ton.
Tak det er jo aldrig sjovt at få kritik, men det dur jo heller ikke at vi ikke lytter og tager imod. Med det sagt så havde firmaet også en del modstand i DK, da firmaet for ca. 10 år siden introducerede hippolyts foder og i dag er det et af de førende mærker, fordi folk har oplevet at det rent faktisk virker. Så jeg håber Sverige også vil være med der.

Forest Autumn
Nu var det vad jag förstår ca 10% socker i fodret totalt. Där allt eller större delen av detta är processat på ett sätt som gör att det binds till fibrerna om jag förstår dig rätt. Jag behöver inte få veta vilken process det är frågan om men skulle gärna vilja veta i vilken form detta socker är. Jag klarar förhoppningsvis en lite svårare förklaring än en förenklad version.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan huske navnet på det sukkerstof det handler om, så der må jeg desværre melde pas. Jeg har fået det afvide men navnet husker jeg ikke.
Derudover så ved jeg ikke hvor mange detaljer vi må fortælle om i et åbent forum, så hvis du møder op på montoren i Göteborg i feb, så skal jeg have masser af svar til dig.

Om man har en häst med nedsatt insulinkänslighet och som har haft fång så vill man gärna veta vad man stoppar i hästen. Jag vill det i alla fall.
Nu är min ponny bantad och fettnacken är borta men jag är fortfarande mycket noga med vad hon får att äta.

Dette lyder meget fornuftigt!!
CK

Sommareksem är allergi mot svidknott. Punkt. Visserligen är det bra att ta bort eksemhästen från betet de tider på dygnet och året då knotten är aktiva men det är ju för att slippa insekterna inte socker!

Jeg er enig med dig på et område, ja det er klart allergi mod mittens spyt, MEN har hesten et dårligt immunforsvar, så vil den reaktion på mittens spyt også være voldsommere. Vi ved jo at mange overreaktioner kan komme ved at kroppen har et dårligt forsvar og derfor mener jeg helt klart at er hesten fodret forkert f.eks. med en masse spannmål eller fruktan, så påvirkes tarmfloraen og hestens generelle sundhed forringes. Jeg tillægger det en større effekt at hestens fordøjelsessystem ikke fungerer end andre måske gør, men det gør jeg ud fra de effekter jeg har set af t.ex. hestamix og sommereksem. Ofte ser vi også zinkmangel hos de heste der udvikler sommereksem. Det er ud fra et helheds aspekt jeg ser på sukkeret i græsset, men jeg er da godt klar over at det ikke er det eneste der er skyld i at heste udvikler sommereksem og det har jeg heller aldrig påstået.

Menar du att det finns en studie som visar att mineralerna i Hestamix är speciellt lättupptagna? Det var intressant, annars ligger det nära tillhands att tro att det höga andelen av spannmål minskar tillgängligheten av mineralerna.. Som agronom vet du säkert att fytatet i t ex vetekli gör att bara ca 10 % av fosforn kan tas upp. Men ni kanske processat spannmålen på ett särskilt sätt eller tillsatt fytas? Eller vad är det som gör de speciellt lättupptagna? Lämna gärna referensen.

Ja, hestamix produkterne indeholder mineraler som er let optagne og det er vist ved to forsøg som jeg kender til. Det første er udført i forbindelse med udviklingen af foderet i samarbejde med et islænderstutteri, der hedder Hesta borg. Jeg ved ikke hvor det blev publiceret, men jeg har en dansk artikel, som beskriver det om du vil have den tilsendt.
Det andet forsøg er lavet i samarbejde med et polsk universitet og godt nok med foderet FohlenGold, men dette produkt til føl og ungheste indeholder samme type mineraler. Dette forsøg gav fantastiske resultater, der blev fremlagt på NENUC 2008 (Nordic Equine Nutrition Conference). Bla. Viste det at 5 ud af 6 plage (ungheste) udviklede eksem på det traditionelle foder med en masse spannmål. Det er lavet med hudbiopsier, så man kan se forskellen på de uorganiske mineraler og de organiske mineraler, altså ikke bare hvor godt de optages men hvor godt de føres videre og bruges i kroppen. Det er stadig ikke blevet publiceret, men det er på vej.

Jag har iofs inte diskuterat Equigard utan vände mig mot rekommendation om 1 kg Irish Mash till en korsförlamnings häst i avsnittet om Xförlamning. Står det så så tror ju folk att det är OK att ge det eller hur? För en korsförlamningshäst av den typ som har extremt hög insulinkänslighet kan 300 extra gram stärkelse och socker ge rejäla besvär.

Her er jeg enig og jeg har aldrig og vil aldrig anbefale 1kg Irish Mash til en Xförlämnings hest. Hvis jeg har gjort det har jeg max sagt 100-200g og det er i de tilfælde hvor jeg fornemmer at hesten har problemer med fordøjelsessystemet. Ellers har jeg kun anbefalet EquiGard.

Hästar och människor är nu helt olika arter. Människans blodkroppar har en mycket större tolerans för vitlök än hästen som i sin tur inte är så känslig som vissa hundraser. Men enl Wendy Pearson Oneills studie började hästarnas blodvärde minska redan efter en vecka på dosen 0,05 gram/kg häst frystorkad vitlök 2 ggr dagligen. Dvs 50 gram till en 500 kg häst. Det är därför viktigt att deklarera hur stor andel vitlök det är i Knoblizem. Dessutom skriver ni att diarré är en indikation/orsak att ge Knoblizem. Det menar jag är helt olämpligt.
Der står ret præcist på spanden, hvor meget hvidløg, der er i Knoblizem, men da jeg ikke har spanden her, så kan jeg ikke fortælle det. Men jeg er helt sikker på at vi ikke er oppe i toksiske mængder.
Hvidløg var et trend i DK for nogle år siden og alle gav hesten ekstra hvidløg. Jeg fornemmer helt klart (i hvert fald i DK) at den trend er på vej ud og at folk godt er klar over at for meget hvidløg ikke er sundt. Derudover anbefaler jeg aldrig ekstra hvidløg i min rådgivning.

Att arter fungerar olika är viktigt att komma ihåg – därför tror jag inte att mängden vindruvor i vissa av era produkter är farliga för hästar men en hund skulle kunna få njursvikt av motsvarande mängd.

Det er vindruekerne ekstrakt der er i de fleste af vores produkter og der er stor forskel herpå og på hele vindruer. Der er dog i Struktur E lidt drueskind, men generelt er det vindruekerne ekstrakt.

Hippolyt har säkert inte sämre foder än många andra fodertillverkare och jag har inte avrått någon från att köpa just ert foder. Med mina egna hästar gör jag så att jag tillsätter det som saknas i grovfodret. Oftast är det aminosyror och mineraler och en och annan fettsyra som saknas och då får de det på enklaste och billigaste sätt utan tillsats av äppelskruttar mm. Och ja, ibland är det just ett grisfoder som innehåller det som saknas, utan kosmetika. Men jag har full respekt för den hästägare som är osäker på hästens behov och tänker att köper jag ett fullfoder så kan det i alla fall inte bli helt fel.

Du kan sammensætte en foderplan til din hest måske, men det kan og bør de almindelige heste ejere ikke begynde på netop fordi det meget hurtigt kan gå galt. Jeg har som dig en viden om hestens fordøjelsessystem og fysiologi og jeg vælger alligevel at have stor tillid til dette produkt. Det er det eneste produkt på markedet som jeg kan stå 100 % inde for og som opfylder mit behov (min hestsbehov) for at have det naturlige med i hestens foder. Jeg har altid været meget interesseret i urters virkning og effekten af sporstoffer i ernæringen og her har jeg fundet et produkt, der forsker i dette og gør en masse ud af at videreudvikle deres produkter, fordi de mener det er fremtiden. Jeg kunne sagtens sætte mig ned og sammensætte en foderplan til mine heste, hvor jeg lagde de aminosyrer til og de ekstra fedtsyrer til hesten har brug for, men jeg er helt sikker på at jeg ikke kan gøre det lige så godt som ernæringseksperterne fra Hippolyt de kan. Desuden er der jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken når den er opfundet :) Ja, det er lidt dyrere, men man får så meget mere med for sine penge her end mange andre steder.

Nej det som jag kritiserar är de ovetenskapliga hälsopåståendena på er hemsida. Folk kan ju tro att det är sant. Jättebra att ni ska göra om den.

Ja, fordi det ikke er bevist videnskabeligt betyder jo ikke at det ikke er sandt.. Men du har helt ret i at hjemmesiden skal opdateres :) Der er kun 24 timer i døgnet og jeg har meget travlt, men den er på trapperne ;)
I øvrigt tak for en mere saglig tone nu og jeg håber fortsat at se dig på montoren i Göteborg ;)
CK

Jeg vil meget gerne give et svar på hvilken type sukker, der er tale om, men da dette er et åbent forum har jeg ikke lyst til at skrive navnet, når jeg ikke er 100 % sikker. Dette er både af den årsag, at jeg kan risikere at det faktisk er en forretningshemmelighed, men det ved jeg ikke.

Jag kan förstå att du inte kommer ihåg det just nu och därför inte vill svara på det.

Men jag kan inte förstå hur det kan vara en hemlighet vad ett foder innehåller!
Jag vill nog själv ha en möjlighet att kunna bilda mig en uppfattning om det är lämpligt att ge till min häst eller inte.

Det andet forsøg er lavet i samarbejde med et polsk universitet og godt nok med foderet FohlenGold, men dette produkt til føl og ungheste indeholder samme type mineraler. Dette forsøg gav fantastiske resultater, der blev fremlagt på NENUC 2008 (Nordic Equine Nutrition Conference). Bla. Viste det at 5 ud af 6 plage (ungheste) udviklede eksem på det traditionelle foder med en masse spannmål. Det er lavet med hudbiopsier, så man kan se forskellen på de uorganiske mineraler og de organiske mineraler, altså ikke bare hvor godt de optages men hvor godt de føres videre og bruges i kroppen. Det er stadig ikke blevet publiceret, men det er på vej.

CK

Men denna studie -som är publicerad i EJPAU 12:3 2009- visar ju bara att unghästar som förutom hö och havre får tillskott av mineraler och spårämnen (i form av Fohlengold) får bättre hud- och pälskvalité än unghästar som inte får ngt tillskott utan bara hö och havre. Men det säger ju inget om att just Hippolyts mineraler är bättre tillgängliga än andra. Bara att det är viktigt att hästar får mineraler och spårämnen.HH

Vill bara berätta att jag tycker att detta är en intressant tråd. Fortsätt, man lär sig massor. Lite nyfiket undrar jag vad du HelenaHandberg har för kunskaper inom utfodringsbiten, du verkar otroligt påläst och insatt.

jag brukar plocka på mig smakprover på globen så jag kan ge det som "godis" (vid klickerträning tex). Deras mineralkuber var väldigt populära av min häst :D
Men hennes foderstat är soja, lusernpellets och mineraler, inget från Hippolyt.

svarar mig själv om det är fler som vill veta

Jag hittade information om äppelsirap på den danska hemsidan.
Det innehåller alltså fruktos en sockerart som vad jag förstår inte är beroende av insulin för att transporteras in i cellerna.

"Æblesirup er en tyktflydende sirup fra æbler, hvor størstedelen af pektinet er trukket ud. I modsætning til melasse indeholder æblesirup næsten intet
almindeligt sukker, men hovedsageligt frugtsukker.
Det har den store fordel, at den voldsomme insulinproduktion, der udløses ved tilførsel af større mængder rørsukker (sucrose), druesukker (glucose) eller stivelse, kan undgås.
Æblesirup har ikke den samme uheldige indvirkning på insulinproduktionen, og hesten forbliver frisk. Dertil kommer, at æblesirup har en god smagelighed, der hidrører fra sin righoldige sammensætning."

Fructos verkar ha ett falskt lågt GI-värde. Här refererar man till artiklar som pekar på att fructos inte är att rekommendera till diabetiker

Metabolic syndromes
Excess fructose consumption has been hypothesized to be a contributing cause of insulin resistance, obesity,[34] elevated LDL cholesterol and triglycerides, leading to metabolic syndrome[35]. Short-term tests, lack of dietary control, and lack of a non-fructose consuming control group are all confounding factors in human experiments. However, there are now a number of reports showing correlation of fructose consumption to obesity,[36][37] especially central obesity which is thought to be the most dangerous kind of obesity.[citation needed]

There is a concern with Type 1 diabetes patients and the apparent low GI (glycemic index) of fructose. Fructose gives as high a blood sugar spike as that obtained with glucose. The basic GI measurement technique can be misleading. The blood sugar levels over time are graphed and the total area covered by this bell curve is used to calculate the GI number. This means that a slow release food can have the same GI rank as a food that raises the levels of sugar in blood, and lowers it again quickly.[38]

Although all simple sugars have nearly identical chemical formulae, each has distinct chemical properties. This can be illustrated with pure fructose. A journal article reports that, "...fructose given alone increased the blood glucose almost as much as a similar amount of glucose (78% of the glucose-alone area)".[39][40][41][41][42]

A study in mice suggests that fructose increases the risk of obesity.[43]

One study concluded that fructose "produced significantly higher fasting plasma triacylglycerol values than did the glucose diet in men" and "...if plasma triacylglycerols are a risk factor for cardiovascular disease, then diets high in fructose may be undesirable".[44] Bantle et al. "noted the same effects in a study of 14 healthy volunteers who sequentially ate a high-fructose diet and one almost devoid of the sugar."[45]

Fructose is a reducing sugar, as are all monosaccharides. The spontaneous chemical reaction of simple sugar molecules to proteins, known as glycation, is thought to be a significant cause of damage in diabetics. Fructose appears to be equivalent to glucose in this regard and so does not seem to be a better answer for diabetes for this reason alone, save for the smaller quantities required to achieve equivalent sweetness in some foods.[46] This may be an important contribution to senescence and many age-related chronic diseases.[47]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Fructose

Tack.
Jag hade också för mig ngt liknande men har inte hunnit kolla upp det.
Detta med fruktos och då GI, fetma och diabetes verkar vara ganska omdebatterat.

Men det verkar inte vara bundet till några fibrer i alla fall, inte enligt hemsidan.

Altså ud af de 10 % sukkerforbindelser der er i EquiGard så er der selvfølgelig mange forskellige forbindelser og JA der er også sucrose som JA påvirker insulin.. MEN de 3,5 % æblecirup der er i EquiGard giver ikke 10% sukker i sig selv SÅ derfor siger jeg at størstedelen af de sukkerforbindelser der er i EquiGard er af en anden type, og jeg er virkelig ked af jeg ikke husker præcist navnet på det den sukker type. Det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil ud med det!! Jeg er nødt til at forhøre mig med tyskerne før jeg kommer med et ordenligt svar her!
Det virker til at det eneste I fokuserer på er den sukker del der er i foderet og de sidste 90% (86 % inklusiv stivelse) af foderet INGEN betydning har for ikke at tale om grovfoder andelen, som jo meget gerne skulle udgøre over 90 % af jeres totale fodring til en EMS hest...

Jeg ved godt det virker tåbeligt at jeg i nogle tilfælde ikke må videregive informationer, men det er vi altså underlagt og det kan jeg ikke bryde mig imod! Så I må vente på et svar eller vælge ikke at bruge foderet ELLER stole på at det jeg siger rent faktisk er sandt :)

Mht. det studie der er lavet på FohlenGold så viste det sig at der var forskel på uorganiske mineraler og organiske mineraler. Der var 3 grupper en uden mineraler og en med uorganiske og organiske og der var helt sikkert forskel. Jeg har talt meget med Kristof (professoren som stod for dette forsøg) om netop disse resultater og han (som forsker) er totalt overbevist om at organiske mineraler 100% er det bedste for hesten.

I DK er der en veterinær der er igang med at vise organisk zinks indflydelse på muk og andre hudproblemer og dette gør hun i samarbejde med Hippolyt også. Dette er som en del af hendes fagdyrlæge uddannelse.

Det eneste jeg vil med dette er, at jeg håber dette inspirerer NOGLE til at "think outside the box" bare et øjeblik. Men jeg forstår at det ihvertfald på denne side er noget "up hill".. Men det er også ok! Dette koncept er jo ikke for alle og jeg håber at det alligevel inspirerer nogen :)
Jeg har mit på det rene :D

Mht. det studie der er lavet på FohlenGold så viste det sig at der var forskel på uorganiske mineraler og organiske mineraler. Der var 3 grupper en uden mineraler og en med uorganiske og organiske og der var helt sikkert forskel. Jeg har talt meget med Kristof (professoren som stod for dette forsøg) om netop disse resultater og han (som forsker) er totalt overbevist om at organiske mineraler 100% er det bedste for hesten.

:D

Här är studien.

http://www.ejpau.media.pl/volume12/issue3/art-04.html

Men de redovisar bara 2 grupper. Av 12 anemiska föl i undervikt fick 6 hö och havre och 6 hö och Fohlengold. De som fick Fohlengold fick bättre hår och hudkvalité. De som fick havre fick inget mineraltillskott så man redovisar inte olika mineralberedningars effekt. Bara med och utan. Men det är helt riktigt att chelat kan vara en bra form att ge mineraler. Aminosyran som metallen är bunden till kan skydda den från att förstöras på vägen. Bara viktigt att veta lösligheten av chelatet när man räknar behovet..
HH

Hur vet man lösligheten på chelaterade mineraler kontra metalliska? Antar att detta är detsamma som organiska och oorganiska mineraler?

Hur vet man lösligheten på chelaterade mineraler kontra metalliska? Antar att detta är detsamma som organiska och oorganiska mineraler?

Jag kan bara svara på andra delen av din fråga men har ägnat en del av morgonen åt att leta upp just det (i stället för att göra ngt nyttigt - eller snarare kanske det jag skulle göra)

klistrar in ett litet citat från en artikel i webtidningen The Horse

""Chelated minerals are minerals bound to an organic compound such as proteins and amino acids."

Senast ändrad:

Jag har endast goda erfarenheter av Hippolyt. Äntligen ett foder som ser individen och att alla inte är lika och har samma behov. Fodrar både tävlings hästar,unghästar och avelston med Hippolyt. Men självklart är ett bra strå foder grunden. / Marie

Här är studien.

http://www.ejpau.media.pl/volume12/issue3/art-04.html

Men de redovisar bara 2 grupper. Av 12 anemiska föl i undervikt fick 6 hö och havre och 6 hö och Fohlengold. De som fick Fohlengold fick bättre hår och hudkvalité. De som fick havre fick inget mineraltillskott så man redovisar inte olika mineralberedningars effekt. Bara med och utan. Men det är helt riktigt att chelat kan vara en bra form att ge mineraler. Aminosyran som metallen är bunden till kan skydda den från att förstöras på vägen. Bara viktigt att veta lösligheten av chelatet när man räknar behovet..
HH

Ja, jeg har godt læst den og jeg forstår det ikke helt.. Men det kan jo være de har opdelt det i to artikler det ses jo indimellem. Jeg har skrevet til Kristof og spurgt ham ad :) For da jeg først hørte om forsøget sidste år blev det beskrevet som 3 grupper og det var jo det jeg synes var spændende og jeg husker at resultaterne med de uorganiske selvfølgelig var bedre end kontrolgruppen, men dem med de organiske mineraler lige var en tand bedre.

Det der også er spændende ved de mineraler i Hippolyt er at det ikke kun er chelater, men mineralerne også er bundet på polysaccharider, dvs. du har aminosyrer, proteiner og polysaccharider.

Puttar upp mina obesvarade frågor..

Nu innehåller ju hästens GROVFODER även den socker och en aning stärkelse. Vilket är mer än tillräckligt för att täcka behovet av glukos. Att ge ett foder med 14% socker och stärkelse till en EMS häst är ju emot ALLA de rekommendationer som finns, så varför ADDERA ett sådant kraftfoder ovanpå grovfodret - med motiveringen 'hästen behöver lite glukos'?

Jag förstår inte sockerdelen alls. Till IR-hästar vill man ju ha ett grovfoder med max 10% socker och stärkelse, per kg TS. Och sockret i hö är ju så bundet till fiber som något går att få.

Er produkt innehåller säger du 3,9% stärkelse och 10,4% socker, dvs socker + stärkelse = 14,3%?. (Vet inte om det är per kg foder eller per kg TS dock?)

Hur skulle detta kunna vara lämpligt till en IR/EMS-häst? Om socker i fibrer vore lugnt skulle inte rekommendationen för grovfoder funnits. Jag har själv även sett vad socker från hö kan göra.

Men eftersom St Hippolyt som tillverkare inte ens kan klargöra för hur trolleriet med socker går till, eftersom ni inte vet, hur kan ni då anse fodret är säkert? Och hur kan socker bundet till fibrer i ert foder vara ofarligare än socker i hö - som ju är mer fiberrikt?

For det første så har jeg svaret på dette en gang men kan da godt gøre det igen...

Puttar upp mina obesvarade frågor..

Nu innehåller ju hästens GROVFODER även den socker och en aning stärkelse. Vilket är mer än tillräckligt för att täcka behovet av glukos. Att ge ett foder med 14% socker och stärkelse till en EMS häst är ju emot ALLA de rekommendationer som finns, så varför ADDERA ett sådant kraftfoder ovanpå grovfodret - med motiveringen 'hästen behöver lite glukos'?

Det er tydeligt at du er meget fokuseret på sukkerdelen og læser det du vil læse ud fra det jeg skriver :) Men jeg skal gerne gøre endnu et forsøg på at forklare det... Selvom det nok kræver en længere forklaring omkring "sukkerstofskiftet"... Og det virker mere som om du vil finde de negative ting ved foderet og ikke fokusere på de positive.

ja du har ret i at grovfoderet indeholder den sukker hesten har behov for.
Vores anbefalinger til en stor hest på ca. 500-600kg er 1kg EquiGard og grovfoder gerne af 2 slæt så vi har en større chance for at sukkerindholdet er lavere end 10 % og gerne omkring 5 %. Dette betyder at hesten ialt fra EquiGard får 140g sukkerforbindelser og stivelse. Dette er ikke meget!!! De sidste 86 % af EquiGarden er de ting der gør EquiGarden rigtig god til EMS heste bl.a. gennem de forskellige fibre, urter, organiske mineraler og 100% naturlige vitaminer. Det er denne del af foderet der er så utrolig vigtig for at hesten skal kunne tabe sig. Så skal du også huske på at EquiGard udgør max mellem 5 og 10 % af hestens daglige foder, da dit grovfoder meget gerne skulle udgøre omkring 90 %. Derfor FOKUSER på at få sukkeret i dit grovfoder ned.

Jag förstår inte sockerdelen alls. Till IR-hästar vill man ju ha ett grovfoder med max 10% socker och stärkelse, per kg TS. Och sockret i hö är ju så bundet till fiber som något går att få.

Er produkt innehåller säger du 3,9% stärkelse och 10,4% socker, dvs socker + stärkelse = 14,3%?. (Vet inte om det är per kg foder eller per kg TS dock?) dette er pr. kg...

Hur skulle detta kunna vara lämpligt till en IR/EMS-häst? Om socker i fibrer vore lugnt skulle inte rekommendationen för grovfoder funnits. Jag har själv även sett vad socker från hö kan göra.

Men eftersom St Hippolyt som tillverkare inte ens kan klargöra för hur trolleriet med socker går till, eftersom ni inte vet, hur kan ni då anse fodret är säkert? Och hur kan socker bundet till fibrer i ert foder vara ofarligare än socker i hö - som ju är mer fiberrikt?

SØDE VEN det er mængderne der er de vigtige!!! der er jo forskel på at give 12kg hø med 10% sukker og på at give 1kg equigard med 10 % sukker i, desuden er noget af det jo mono og di-saccharider og vil blive nedbrudt af enzymer, men ikke alle 10 %. Desuden er det der er vigtigt hos en EMS hest at blodsukkeret ikke bliver for højt og det gør det primært, hvis det optages fra tyndtarmen. Kommer det videre til tyktarmen så bliver det omdannet til VFA og disse kan så via leveren omdannes til glukose hvis der er behov for det, men langt størstedelen vil bruges i andre væv også.

Undskyld men har du overhovedet læst mine indlæg? Jeg har tydeligt forklaret i mine tidligere indlæg at det ikker er hippolyt der ikke ved hvilken type sukker der er tale om, det er MIG der ikke husker det og jeg vil ikke skrive noget i et åbent forum som hippolyt kan blive hængt op på, så IGEN jeg vil meget gerne fortælle hvad det er når jeg har fået svar fra Tyskland.

Hvis du alligvel er så uimponeret over foderet, hvorfor bliver du så ved med at spørge til det? Der er tanker bag alle de ting der er i foderet og det er IKKE (uanset hvad du måske tror) et useriøst firma. Det er meget muligt jeg ikke kan svare på ALLE spørgsmål, men jeg ved alle ingredienserne er lagt i af en årsag. Det er jo ikke mig der producerer foderet, så jeg beklager meget jeg ikke kan give dig navne på alt der er i foderet, men jeg gør mit bedste og det JEG ikke kan svare på skal jeg gerne finde svar på i Tyskland.

Helena: jeg har fået svar fra Kristof og han siger de er igang med at publicere 2 del, men han kunne ikke sige noget om hvornår den kommer ud.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama