Foder från St Hippolyt?

Sv: Foder från St Hippolyt?

Jeg er temmelig ked af at blive citeret forkert og tilmed er de ting der bliver skrevet her også forkert.. Der findes så mange forskellige slags foder på markedet og der skal være plads til alle!!! St. Hippolyts foderkoncept er et helt unikt koncept, som der ikke findes lignende på markedet. Det er specielt tilpasset til hestens behov og om det er en svensk hest eller en dansk hest eller en tysk hest gør ikke den store forskel. Det er klart at grovfoderet har betydning, men da man ikke kan vide præcist, hvad man giver sin hest også selvom man har en analyse på det. De analyser der findes i dag er baseret på kvæg (Ko) og deres fordøjelsessystem er meget anerledes end hos hesten. Derfor vil det fordøjelige protein (smeltbara protein) vi får i vores analyser ikke kunne anvendes 100% på samme måde i hesten som til korna. Men da et system ikke er udviklet til heste endnu er vi nødt til at bruge kon som reference!
Du har skrevet:
Det är inte några olämpliga ingredienser vad jag vet i Hippolyts foder. Vad jag vänder mig emot är de säljer dyrt, ganska näringsfattigt foder under felaktiga hälsopåståenden. Hvad mener du med det? Det er jo ikke nogen nyhed at urter er brugt igennem de sidste mange 100 år som en form for naturlig medicin til mennesker og mange urter er også bevist videnskabeligt at have en effekt!
Dette foder er udviklet med den alternative tankegang og nutidens forskning. Dvs. der er en unik sammensætning af urter i produkterne som påvirker hestens organisme positivt samtidigt med at den nye forskning giver foderet en god sammensætning af kulhydrater og proteiner, så hesten bedre kan udnytte det. At foderet skulle være næringsfattigt er ikke sandt tvært imod!!!

T ex säger man att sommareksemhästar inte ska äta gräs!! Dette passer IKKE!!!! Vi siger IKKE at eksemheste ikke skal have græs tværtimod! Hvis du skal citere os så vær sikker på du har hørt rigtigt!!! Islandske heste tåler ikke så meget sukker og stivelse (stärkelse) da dette kan give en ubalance i tarmfloraen og dette kan sænke produktionen af B-vitaminer og Biotin, så hesten får et dårligere immunforsvar! Så har man en islandsk hest med eksem så skal man være lidt forsigtig med sukker i græsset!!!

och att proteinintaget ska begränsas. Det heller ikke rigtigt!! Du har igen misforstået!! Om du har en hest med eksem skal du sørge for at kvaliteten af dine proteiner er korrekte dvs. du skal have den rigtige aminosyre profil, så du ikke giver unødigt store mængder af protein som hesten ikke har behov for. Giver man generelt for meget protein har du en overbelastning af hestens organer så kvalitet frem for kvantitet!

Vidare påstår man att islandshästar har svårt att ta upp mineraler. JA det er rigtigt de har svært ved at udnytte de uorganiske mineraler som er i traditionelt foder. Men dette gælder for stort set alle heste, men det er mere normalt at vi ser mineralmangel hos koldblodsracerne og dette kan med tiden føre til eksem.

De rekommenderas ett foder med låg protein och hög MJ halt- (Det vanligaste fodringsproblemet på islandshäst är få i dem tillräckligt med protein utan att få för mkt MJ på köpet.) Dette er også forkert!!!! Vi anbefaler en tilpas balance mellem proteinkvaliteten og MJ indholdet, så hesten ikke får for meget af hverken protein eller MJ!!! Vi fokuserer meget på at man får en høj KVALITET på proteinet og ikke bare en masse protein i foderet!! Derudover skal MJ helst bestå af en sammensætning af forskellige fibre og ikke sukker og stivelse.

Hästar med korsförlamning rekommenderas foder där huvudingredienserna är just de som de ska undvika - stärkelse och socker. NEJ NEJ NEJ NEJ!!!! Det gør vi IKKE!!! Tvært imod vi anbefaler netop et foder med lavt indhold af sukker og stivelse. Vi er jo ikke totalt uvidende!!

Sen rekommenderar man långvarigt bruk av vitlök i ganska stora, möjligen anemiframkallande, doser för hästar med diarré. Nej det anbefaler vi ikke!! vi har en lille smule vitlök i mange af vores produkter, men på ingen måder er vi oppe i mængder der kan give anæmi! Vi snakker meget store mængder for at dette kan ske! Giver man ekstra vitlök gør man det i kortere perioder for at løse et problem hesten har. Vi har aldrig anbefalet heste med diarre at skulle have vitlök!! Dette er også usandt!!!
Detta var bara några smakprov, det finns fler grodor. HMMMM!!!
Så företaget far med påståenden som kan vara direkt skadliga. Nej, vi er ikke ude på at skade hesten og de produkter vi har, er på ingen måder skadelige for hestene tværtimod!!

Jag saknar fullständigt förtroende för dem och även om de skulle ha ngn bra produkt så skulle jag inte köpa den!
Heldigvis bestemmer du helt selv hvad du vil købe til dine heste, men bygger du det på Helenas udtalelser så er du meget ukorrekt informeret og du bør ikke udtale dig om noget du egentlig ikke ved noget om. Jeg kender ikke Helena og hun ved sikkert, hvad hun taler om men hun er også meget forkert informeret om hun har skrevet dette indlæg. For det der står, er DIREKTE USANDT og selvom man har ytringsfrihed og fri ret til at udtale sig, så må man rent juridisk ikke sprede falske rygter.
Hos Hippolyt gør vi vores absolut bedste for at hjælpe hestene og give dem de bedste betingelser rent fodringsmæssigt og vi er klar over at vores koncept til tider kan være lidt for kompliceret for alm. heste ejere. Der findes så utroligt mange produkter på markedet og heldigvis for det, så er der noget for alle! Vi påtvinger ingen at købe vores produkter og vi ønsker selvfølgelig at have glade kunder og dem er der heldigvis flest af!! Desværre er der mange som gerne vil svine os til fordi vi netop har et foder der fungerer rigtig godt og dette giver anledning til mudderkast på nettet! Normalt vil jeg aldrig skrive indlæg sådanne steder fordi der er så mange der udtaler sig om ting de ikke ved noget om og så bliver det tit til mudderkast!
Dette er ikke skrevet for at opstarte en gang ”mudderkast” frem og tilbage, men jeg synes de udtalelser der er kommet er over stregen og dette bliver vi nødt til at reagere på fra Hippolyt’s side!
Med venlig hilsen
Agronom Christina Kryder Pedersen

For det der står, er DIREKTE USANDT og selvom man har ytringsfrihed og fri ret til at udtale sig, så må man rent juridisk ikke sprede falske rygter.
Hos Hippolyt gør vi vores absolut bedste for at hjælpe hestene og give dem de bedste betingelser rent fodringsmæssigt og vi er klar over at vores koncept til tider kan være lidt for kompliceret for alm. heste ejere.

Nu är det möjligt att jag kan ha missuppfattat det jag citerar här. Jag är inte helt säker på översättningen till svenska.
Men i Sverige är det inte på ngt sätt otillåtet att säga vad man tycker om ett företags produkter. Det finns alltså ingen lag som förbjuder detta, inte ens om det man påstår inte stämmer överrens med verkligheten. Det är möjligt att ni har det i Danmark, ingen aning.

Nu har jag läst tillräckligt många inlägg av den användare du argumenterar mot för att inse att hon kan ganska så mkt mer om det du skriver om än vad en "vanlig" hästägare kan.

Jag håller med dig om att det är klart att det kan vara bra att det finns många foder att välja mellan. Jag tycker också att det är bra att landets hästägare blir mer medvetna om vad de utfodrar sina hästar med. Det ställer ju större krav på er som tillverkar foder. Så diskussioner om olika foders för- och nackdelar ser jag som ngt positivt.

Senast ändrad:

Jag måste säga att exakt det du kallar grodor har jag med flera uppfattat har rekommenderats/uttalats på foderföreläsning. Vilket i sin tur gjort att många valt bort fodret eftersom det uppfattats som mycket okunskap från foderföretagets sida.

Kan inte låta bli att tycka att det är mycket märkligt att så många har exakt samma missuppfattning om vad som sagts om fodret. Antingen har "alla" hört och förstått rätt (d v s att detta faktiskt sagts) eller så måste foderföretaget VERKLIGEN arbeta på sitt sätt att lämna information!

Nu är det möjligt att jag kan ha missuppfattat det jag citerar här. Jag är inte helt säker på översättningen till svenska.
Men i Sverige är det inte på ngt sätt otillåtet att säga vad man tycker om ett företags produkter. Det finns alltså ingen lag som förbjuder detta, inte ens om det man påstår inte stämmer överrens med verkligheten. Det är möjligt att ni har det i Danmark, ingen aning.

Nu har jag läst tillräckligt många inlägg av den användare du argumenterar mot för att inse att hon kan ganska så mkt mer om det du skriver om än vad en "vanlig" hästägare kan.

Jag håller med dig om att det är klart att det kan vara bra att det finns många foder att välja mellan. Jag tycker också att det är bra att landets hästägare blir mer medvetna om vad de utfodrar sina hästar med. Det ställer ju större krav på er som tillverkar foder. Så diskussioner om olika foders för- och nackdelar ser jag som ngt positivt.

Jeg taler ikke om, at du ikke må udtale dig om et produkt, hvis du har erfaringer med det eller du synes det ikke lyder som et godt produkt. Det står dig fuldstændigt frit for! MEN jeg er temmelig sikker på at man ikke må sprede falske rygter om andre dvs. at vi fra Hippolyt skulle sige de ting beskrevet i tidligere indlæg, tex. giv en hest med nyreslag (tying up) en masse sukker og stivelse, når vi bestemt IKKE siger den slags!! Vi er et seriøst firma med veluddannede mennesker og er et af de firmaer i Europa der laver
mest forskning og forsøg med netop vores produkter for at teste at de virker som vi siger de gør.

Jeg har aldrig sagt at HH ikke ved mere en en vanlig heste ejer gør, men hun kender helt klart ikke nok til Hippolyts produkter til at kunne udtale sig :-)

Jeg er glad for at vi er enige på et set :-)
Vi fra hippolyt tager gerne imod kritik og vi vil gerne høre om folks erfaringer også de dårlige!! Vi er hele tiden i udvikling og vores produkter bliver hele tiden tilpasset! Men vi vil gerne have lov at kommentere på det, der bliver skrevet, da den slags falske rygter, ingen steder hører hjemme. Der er altid både positive og negative kunder/brugere og heldigvis er langt størstedelen af dem meget glade for produkterne.
Som sagt så blander jeg mig normalt ikke i disse diskussioner, men i dette tilfælde var jeg nødt til det!

Med Venlig Hilsen
Agronom Christina Kryder

Jag måste säga att exakt det du kallar grodor har jag med flera uppfattat har rekommenderats/uttalats på foderföreläsning. Vilket i sin tur gjort att många valt bort fodret eftersom det uppfattats som mycket okunskap från foderföretagets sida.

Kan inte låta bli att tycka att det är mycket märkligt att så många har exakt samma missuppfattning om vad som sagts om fodret. Antingen har "alla" hört och förstått rätt (d v s att detta faktiskt sagts) eller så måste foderföretaget VERKLIGEN arbeta på sitt sätt att lämna information!

Jeg ved ikke hvilke foderforelæsninger de har været på, men de ting der citeres i HH bliver i hvertfald IKKE sagt på vores foderforelæsninger!! Det er 100% sikkert!
Du skriver många har exakt samma missuppfattning om vad som sagts om fodret? Jeg tror ikke det drejer sig om så mange igen :-)
Men om jeg hører nogle af vores ÅF som siger den slags så tager jeg fat i det med det samme.
Det drejer sig nok i virkeligheden om enkelte der har hørt/misforstået noget og så bliver 1 fjer til 5 høns.. Desværre!

Då kanske jag kan få passa på att fråga hur ni tänker kring ert foder för hästar med EMS/IR dvs EquiGard? Jag har en ponny som har haft fång och i alla fall under en period i samband med detta troligen hade nedsatt insulinkänslighet. Jag vet att en sådan häst inte ska äta för mkt socker och stärkelse.

Men jag undrar en del över andra ingredienser som finns med i detta foder.
Innehåll hämtat från hemsidan

"Sammensætning:
Snittet alpehø (varmlufttørret)lavglykæmisk · æblekvas · sukkerroefibre · hvedekim · hørfrø · koldpresset hørfrø-/ solsikkeolie · æblesirup · krydderurter · snittet lucerne · ølgær · hvedeklid · sukkerroemelasse · vindruekerneekstrakt · havsalt · majskim · ærteprotein · havalgemel · gulerødder · hvidløg"

Jag har stor respekt för olika sorters örter och andra tillsatser i foder eftersom jag vet att en del av dem kan vara skadliga för kroppen. Så jag vill gärna veta varför man tillsätter de olika ingredienserna.
De ingredienser jag undrar över är

vindruvekärnextrakt (osäker på översättningen)
äpplesirap
krydderurter vad är det?
havsalgmjöl (översättning?)
vitlök

Jag menar på vilka sätt är detta bra för dessa hästar?

(Nu har du ju chansen att beätta hur bra det är så jag hoppas att du svarar.)

hehe.. Ok jeg skal gerne svare dig på dette, for jeg synes det er et bra foder og jeg har personligt hjulpet mange EMS, Cushings og fång heste med dette foder.

Foderet har en helt unik sammensætning af forskellige ingredienser som er tilsat for at stimulere hestens stofskifte (ämnesomsätning tror jeg det hedder på svensk).

Som udgangspunkt indeholder foderet 3,9 % stivelse og 10,4 % sukkerforbindelser. De 10,4 % sukkerforbindelser er en type sukker der ikke påvirker blodsukkeret på samme måde som alm. sukker dette betyder at det glykemiske indeks er meget lavere i denne typer sukker end alm sukker.

Vindruekerne ekstrakt har en meget stor antioxidantisk virkning og virker udrensende og fremme heling og dannelse af nye celler.Så den er lagt i for at give hesten nogle naturlige antioxidanter til udrenselse af kroppen.

Der er 3,5 % æblesirup i EquiGard og ja det er et sukkerprodukt, men et sukkerprodukt med samme type sukre i som før omtalt. Dvs. størstedelen af den sukker, der er i æblesirup er bundet på fibre og gør at den ikke på samme måde påvirker blodsukkeret som alm sukker.

Krydderurter (urter) der er bl.a. tale om kamille, rosmarin, koriander og bukkehornsfrø.
Kamille virker beroligende, mod smerter og mod luft i maven
Rosmarin virker afslappende, vandrivende og stimulerende på kredsløbet og mod muskelsmerter og kramper
Koriander virker beroligende og inflammationshæmmende
Bukkehornsfrø stabíliserer blodsukkeret og virker godt mod type 2 diabetes som EMS jo egentlig er. Appetithæmmende, styrker og udrenser muskulatur.

Hav-alge-mel er kendt for sit høje indhold af sporstoffer og vitalstoffer og er tilsat netop af denne årsag. Det fremmer fordøjelsen (ämnesomsättelsen?? eller??) den støtter optimal foderoptagelse og derudover har den et højt jodtal som optimerer skjoldbruskkirtelfunktionen dvs. T3 og T4 produktionen (stofskiftehormoner).

Det er hele sammensætningen af foderet der gør det bra for den slags heste. Det er den store variation og de mange forskellige ingredienser der gør den helt store forskel.
Jeg har rigtig gode erfaringer med at overvægtige heste (EMS heste) eller gamle heste som har mistet livsglæden måske pga. smerter eller lign. er blevet en helt anden hest og fået fornyet lyst på livet.

Mange tror ikke på dette koncept og det er meget ærgeligt for vi ser en kæmpe forskel i hestene.

mvh
Agronom Christina Kryder

Tack för svaret. Det var intressant att läsa även om jag måste erkänna att jag har lite svårt för begrepp som utrensning av kroppen - utrensning av vadå?

Däremot kan jag tänka mig att det kan vara bra att höja ämnesomsättningen.

Jag har fått lära mig på en kurs på SLU att det är farligt med för mkt jod och dessutom har jag läst att alger innehåller mkt miljögifter. Men ni kollar kanske det?

Sedan undrar jag lite om det ofarliga sockret i äppelsirap.Efter att ha googlat lite så har jag bara hittat ngt svar på en kanske inte helt tillförlitlig sida att det är sockret som man utvinner ur äpplen. Det verkar inte så nyttigt för en IR häst. Hur menar du med bundet till fibrerna - i sirap? Jag trodde inte att det fanns fibrer dvs cellulosa och liknande i sirap? Och om det ändå är socker (ett begrepp som jag måste erkänna att jag har lite svårt för eftersom det verkar vara olika åsikter om vilka kolhydrater som räknas till denna grupp) så måste det alltså vara mono-, di-, eller oligo- sackarider som då ska vara bundet i fibrerna och på det sättet inte spjälkas av enzymerna? Om jag förstår dig rätt?

Ursäkta alla frågor- är medveten om att jag gärna ställer tusen frågor- Det var länge sedan jag läste om växternas fysiologi - har glömt det mesta så jag vet inte riktigt hur de är uppbyggda.

Tack för svaret. Det var intressant att läsa även om jag måste erkänna att jag har lite svårt för begrepp som utrensning av kroppen - utrensning av vadå?

I dette tilfælde drejer det sig om hestens lever og evt. ophobninger af affaldsstoffer i muskel og fedtvæv. EMS heste kan have en meget hård nakkekam og dette kan bl.a. skyldes ophobninger af affaldsstoffer.

Jag har fått lära mig på en kurs på SLU att det är farligt med för mkt jod och dessutom har jag läst att alger innehåller mkt miljögifter. Men ni kollar kanske det?
Ja for meget jod kan være farligt, men der er på ingen måde farlige doser i dette foder og de alger vi bruger bliver selvfølgelig kvalitetssikret! Bl.a. anvender vi mest brunalgen, som er den der mest er brugt som tilskud.

Sedan undrar jag lite om det ofarliga sockret i äppelsirap.Efter att ha googlat lite så har jag bara hittat ngt svar på en kanske inte helt tillförlitlig sida att det är sockret som man utvinner ur äpplen. Det verkar inte så nyttigt för en IR häst. Hur menar du med bundet till fibrerna - i sirap? Jag trodde inte att det fanns fibrer dvs cellulosa och liknande i sirap? Och om det ändå är socker (ett begrepp som jag måste erkänna att jag har lite svårt för eftersom det verkar vara olika åsikter om vilka kolhydrater som räknas till denna grupp) så måste det alltså vara mono-, di-, eller oligo- sackarider som då ska vara bundet i fibrerna och på det sättet inte spjälkas av enzymerna? Om jag förstår dig rätt?

Det der menes med at det er en sukkerart der ikke påvirker blodsukkeret på samme måde som alm. sukker er at det bl.a. er bundet til fibre (dette er meget forenklet forklaret) der er selvfølgelig også nogle frie sukkerarter dvs. monosakkarider, men de sukkerforbindelser, der er i EquiGard er mange forskellige og de er fremstillet i en speciel process, som vi fra Hippolyt DK desværre ikke har detaljerne om. Dette er en forretningshemmelighed og jeg kan desværre ikke give dig detaljerne om denne process, da jeg ikke kender den. Den æblesirup de bruger er ikke ren sukker og derfor vil der være fiberrester (fibrene i æbler er vel primært pektiner, mener jeg) tilbage i produktet. Dette betyder så, at nogle af sukkerforbindelserne optages via tyndtarmen og spaltes af enzymer, hvor andre nedbrydes i bagtarmen via forgæring. Men igen vi taler om 3,5 % i hele EquiGarden, så det er på ingen måde skadeligt for hesten.

Du må gerne stille spørgsmål og jeg skal gerne svare så godt jeg kan med den viden jeg har om produkterne. Det skal dog lige siges at vi heller ikke får alle hemmelighederne, da mange forsøger at kopiere hippolyts koncept og det vil de ikke risikere!

Vi siger IKKE at eksemheste ikke skal have græs tværtimod! Hvis du skal citere os så vær sikker på du har hørt rigtigt!!! Islandske heste tåler ikke så meget sukker og stivelse (stärkelse) da dette kan give en ubalance i tarmfloraen og dette kan sænke produktionen af B-vitaminer og Biotin, så hesten får et dårligere immunforsvar! Så har man en islandsk hest med eksem så skal man være lidt forsigtig med sukker i græsset!!!

Fast så här står det på St Hippolyts hemsida om eksem hästar

„Hvis der er meget svær kløe,
bør hesten kun have begrænset
adgang til græs. Meget svært
angrebne heste bør holdes på
jordfold og fodres med hø om
sommeren og i den periode,
hvor kløen plejer at være.
Den bør fodres med hø fra
sidste år og halm. Desuden
gives:
• ½-1 kg HestaMix Müsli pr.
dag (alt efter foderstand) og
• 50 g MicroVital i de perioder
af året ”

Detta är inte ett bra råd. Sen påstås det att

”Islændere har fra naturen
sværere ved at optage mineraler
end andre heste.”

Det är också bullshit. Sen citerar du mitt påstående att ni rekommenderar korsförlamningshästar foder där huvudingredienserna är just de som de ska undvika - stärkelse och socker- och kommenterar det så här

.

NEJ NEJ NEJ NEJ!!!! Det gør vi IKKE!!! Tvært imod vi anbefaler netop et foder med lavt indhold af sukker og stivelse. Vi er jo ikke totalt uvidende!!

Jodå det är precis vad det står i stycket om korsförlamning (nyreslag).En korsförlamninghäst rekommenderas Irish Mash som kraftfoder. Huvudingrediensen i det är spannmål och socker, ca 30 % stärkelse och socker innehåller det. I själva verket ska en Xhäst ha foder med minimerad stärkelse och sockermängd. Det finns flera Hippolytprodukter som innehåller betydligt mindre lättlösliga kolhydrater som skulle ligga närmare till hands att rekommendera.

Du refererar mitt påstående "Sen rekommenderar man långvarigt bruk av vitlök i ganska stora, möjligen anemiframkallande, doser för hästar med diarré." och svarar

Nej det anbefaler vi ikke!! vi har en lille smule vitlök i mange af vores produkter, men på ingen måder er vi oppe i mængder der kan give anæmi! Vi snakker meget store mængder for at dette kan ske! Giver man ekstra vitlök gør man det i kortere perioder for at løse et problem hesten har. Vi har aldrig anbefalet heste med diarre at skulle have vitlök!! Dette er også usandt!!!

Men på hemsidan så föreslår ni 100 gram av vitlöksprodukten Knoblizem per dag till en 500 kg häst i 4-12 veckor. Nu innehåller burken även andra ämnen men proportionerna anges inte. Om hälften av innehållet är vitlök kan man ligga inom ramen för giftig dos. Borde förtydligas av säkerhetsskäl.

Heldigvis bestemmer du helt selv hvad du vil købe til dine heste, men bygger du det på Helenas udtalelser så er du meget ukorrekt informeret og du bør ikke udtale dig om noget du egentlig ikke ved noget om. Jeg kender ikke Helena og hun ved sikkert, hvad hun taler om men hun er også meget forkert informeret om hun har skrevet dette indlæg. For det der står, er DIREKTE USANDT og selvom man har ytringsfrihed og fri ret til at udtale sig, så må man rent juridisk ikke sprede falske rygter.

Hm, mina referat om era hälsopåståenden och rekommendationer är tagna direkt från St Hippolyts hemsida.
HelenaHandberg

Jag förstår inte heller sockerdelen. Till IR-hästar vill man ju ha ett grovfoder med max 10% socker och stärkelse, per kg TS. Och sockret i hö är ju så bundet till fiber som något går att få.

Er produkt innehåller 3,9% stärkelse och 10,4% socker, dvs socker + stärkelse = 14,3%. (Vet inte om det är per kg foder eller per kg TS dock?)

Hur skulle detta kunna vara lämpligt till en IR/EMS-häst? Om socker i fibrer vore lugnt skulle inte rekommendationen för grovfoder funnits. Jag har själv även sett vad socker från hö kan göra.

Men eftersom St Hippolyt som tillverkare inte ens kan klargöra för hur trolleriet med socker går till, eftersom ni inte vet, hur kan ni då anse fodret är säkert? Och hur kan socker bundet till fibrer i ert foder vara ofarligare än socker i hö - som ju är mer fiberrikt?

Tack för ett sakligt inlägg med hänvisning till Hippolyts egen information. Det tror jag ger fler av oss råg i ryggen att ifrågasätta, både vad som sägs och vad som skrivs på påsar och i allmänna råd - och särskilt kombinationen av påståenden.

Til det første omkring sommereksem, så ved alle jo at overvægt og sommereksem hænger sammen og at en ubalance i stortarmen kun gør immunforsvaret værre, så det der menes med det på hjemmesiden er: vær varsom med sukkeret i græsset. Men hvordan får du en hesteejer til at være varsom med overvægt og sukkerindholdet i græsset??? Derfor anbefaler vi i kortere perioder, når vi ved at sukkeret i græsset er højt, at man helt holder hesten væk fra det. Dette er ikke det samme som at sige at hesten ikke må få græs overhovedet!!
Derudover har vi virkelig gode erfaringer med at fodre hestene med HestaMix om sommeren, netop fordi de mineraler der er i vores foder er nemmere optagelig for hesten. Dette er videnskabeligt bevist!!! Så det er IKKE BULLSHIT!!

Til heste med tying up anbefaler vi EquiGard og måske en meget LILLE mængde Irish Mash i en periode og dette er bestemt ikke pga. sukkerindholdet med pga. den effekt mash har på hestens tarmflora. Til indholdet af sukker og stivelse i EquiGard, så har jeg før sagt, at det sukker, der er i produktet ikke påvirker hestens blodsukker på samme måde som alm. sukker. Derudover skal man tænke over, hvor store mængder af foderet, der i virkeligheden skal bruges. EquiGard er også testet videnskabeligt og påvirker IKKE pH i hestens tarmflora og proteinfordøjeligheden er meget høj!
Til en stor hest med EMS skal der ca. bruges 1 kg dvs. du får ca. 140g stivelse og sukker. Dette er ikke meget og hesten har stadig brug for en lille smule glukose selvom den har insulinresistens. Dette vil du også læse om mennesker med type II diabetes, som det jo egentlig er. Det der er vigtigt for en EMS hest er at få sat gang i stofskiftet uden at leveren kommer på unødigt arbejde, og leveren og central nervesystemet har brug for en lille smule glukose for at kunne klare sig.
Det folk typisk gør er at sulte hestene og det gør bestemt ikke hestens helbred bedre!!

Mht. hvidløg så anbefaler vi kun Knoblizem til heste med problemer om sommeren t.ex. har vi gode erfaringer med at de har nemmere ved at holde fluer væk. Til det skal jeg lige sige, at jeg ALDRIG anbefaler ekstra brug af hvidløg! De forsøg jeg har læst op på omkring brug af hvidløg skal man give en overdosis i noget længere tid end 4-12 uger for at det er skadeligt! Ellers ville de mennesker der bor i lande der stortset lever af hvidløg jo have konstant blodmangel!!

Jeg vil give dig ret i, at vi skal have lavet om på det der står på vores hjemmeside, hvis personer som dig, går ind og citerer det og så iøvrigt drager dine egne konklusioner udfra det der står. Hvis det kan misforstås, så skal det selvfølgelig laves om! Desuden kan jeg se, at det er citater fra den gamle hjemmeside du har kopieret, og vi er pt. igang med en omstrukturering og opdatering af siden. Alt dette tager tid! Det er svært at skrive en hjemmeside som passer til alle og vi vil egentlig meget hellere have at folk kontakter os pr. mail eller telefon for at de netop får den information der er tilpasset til den enkelte hest. Jeg ved ikke hvor langt I er nået i Sverige med foderrådgivningen, men i DK er det mere normalt at man kontakter den konsulent fra det foderfirma man bruger også får man den korrekte hjælp.

Når du skriver den slags på et åbent forum har du jo allerede de negative briller på og fair nok, at du aldrig vil bruge Hippolyt, det er der ingen der tvinger dig til, men du skal måske gribe det lidt mere professionelt an end at sidde og gemme dig bag din skærm og angribe de foderfirmaer der faktisk gør et godt stykke arbejde. Her mener jeg at du jo nedgør stortset alle foderfirmaer pånær Kraft og så anbefaler du grisefoder heste (udfra hvad jeg har kunne læse mig til). Her bliver vi nok aldrig enige om hvad der er rigtigt eller forkert og det er jo også helt fint:)
Jeg vil håbe at du hvis du engang skulle møde op på enten globen eller Scandinavium, at du så vil kigge forbi montoren og få en seriøs snak om hestefoder. Dette mener jeg seriøst for alle kan jo sidde og hive citater frem fra en hjemmeside og bygge deres argumenter op ud fra det, men som tidligere beskrevet, så har du aldrig brugt Hippolyt og du har aldrig talt med en enste fra firmaet (udover mig herinde). Jeg lover dig det bliver en hyggelig snak over en kop kaffe :) og jeg vil se frem til lidt faglighed :)

Jeg kan kun sige, at hvis du eller andre ringer til os/mailer til os og får rådgivning, så får de BESTEMT ikke en så dårlig og uprofessionel rådgivning, som du antyder vi giver!
Håber at se dig på montoren!
CK

Jag vill fortfarande gärna ha ett svar på min fråga med, men i väntan på det så reagerade jag på det här:

Til en stor hest med EMS skal der ca. bruges 1 kg dvs. du får ca. 140g stivelse og sukker. Dette er ikke meget og hesten har stadig brug for en lille smule glukose selvom den har insulinresistens. Dette vil du også læse om mennesker med type II diabetes, som det jo egentlig er. Det der er vigtigt for en EMS hest er at få sat gang i stofskiftet uden at leveren kommer på unødigt arbejde, og leveren og central nervesystemet har brug for en lille smule glukose for at kunne klare sig.Det folk typisk gør er at sulte hestene og det gør bestemt ikke hestens helbred bedre!!

Nu innehåller ju hästens GROVFODER även den socker och en aning stärkelse. Vilket är mer än tillräckligt för att täcka behovet av glukos. Det är helt rätt att viss del glukos behövs för bland annat hjärnans funktioner. Men att ge ett foder med 14% socker och stärkelse till en EMS häst är ju emot ALLA de rekommendationer som finns, så varför ADDERA ett sådant kraftfoder ovanpå grovfodret - med motiveringen 'hästen behöver lite glukos'

Jag vill fortfarande gärna ha ett svar på min fråga med, men i väntan på det så reagerade jag på det här:

Nu innehåller ju hästens GROVFODER även den socker och en aning stärkelse. Vilket är mer än tillräckligt för att täcka behovet av glukos. Det är helt rätt att viss del glukos behövs för bland annat hjärnans funktioner. Men att ge ett foder med 14% socker och stärkelse till en EMS häst är ju emot ALLA de rekommendationer som finns, så varför ADDERA ett sådant kraftfoder ovanpå grovfodret - med motiveringen 'hästen behöver lite glukos'

Och här skulle jag vilja komma med motsatt påstående både till Christina och Alexandra. Den mänskliga hjärnan är på inget vis beroende av glucos för att fungera efterom den kan drivas på ketoner. Det kräver en liten omställnngsperopd när man kan känna sig trött och trögtänkt men det är övergående. Om glucos hade varit nödvändigt hade inuiterna aldrig kunnat överleva.

Personer med diabetes typ II har allt att vinna på att sänka sitt intag av kolhydrater till ett asolut minimum, och med minimum så är det ner till några enstaka gram kolhydrater per dag, mindre är svårt av rent praktiska skäl.

Det jag framförallt vänder mig mot generellt när det gäller foderföretag är att man är mkt dåliga på att redovisa HELA innehållsförteckninge och hur mycket av varje ingrediens som finns i produkten. Bara en sån sak som att ni inte skriver ut hur mkt vitlök det är i er vitlöksprodukt. Att man kan sälja ett tillskott där man inte ens anger hur mycket av huvdingrediensen som ingår är för mig fullständigt ofattbart.

Det blir väldigt tydligt när man letar efter kolhydratinnehåll på produkter också. Det står om protein, fett, mineraler, MJ osv osv men inget om kolhydrater/stärkelse. Gäller både hästfoder och hund- och kattmat.

En komplett innehållsförteckning är A och O tycker jag, uppenbarligen verkar foderföretag generellt anse att de har nåt att vinna på att hålla oss i ovetskap. Dessutom påstår man ofta både det ena och det andra - sockerinnehållet i vår produkt ger ett långsammare insulinpåslag än vanligt socker (som ett ex bara), ja men vad är det då för sockerarter som ingår och baseras uttalandet på forskning gjord på människor eller på hästar tex.

Det är svårt att göra en hemsida som passar alla, ja, men då kan man göra en förenklad hemsida som visas och skriva ut att man vid intresse kan maila en mer omfattande produktbeskrivningar med hänvisning till de forskningsresultat man bygger sina påståenden på.

För övrigt tycker jag att du Christina gör ett gott försök att bemöta kritiken med en trevlig ton.

Til det første omkring sommereksem, så ved alle jo at overvægt og sommereksem hænger sammen og at en ubalance i stortarmen kun gør immunforsvaret værre, så det der menes med det på hjemmesiden er: vær varsom med sukkeret i græsset. Men hvordan får du en hesteejer til at være varsom med overvægt og sukkerindholdet i græsset??? Derfor anbefaler vi i kortere perioder, når vi ved at sukkeret i græsset er højt, at man helt holder hesten væk fra det. Dette er ikke det samme som at sige at hesten ikke må få græs overhovedet!!
Sommareksem är allergi mot svidknott. Punkt. Visserligen är det bra att ta bort eksemhästen från betet de tider på dygnet och året då knotten är aktiva men det är ju för att slippa insekterna inte socker!
Derudover har vi virkelig gode erfaringer med at fodre hestene med HestaMix om sommeren, netop fordi de mineraler der er i vores foder er nemmere optagelig for hesten. Dette er videnskabeligt bevist!!! Så det er IKKE BULLSHIT!!

Menar du att det finns en studie som visar att mineralerna i Hestamix är speciellt lättupptagna? Det var intressant, annars ligger det nära tillhands att tro att det höga andelen av spannmål minskar tillgängligheten av mineralerna.. Som agronom vet du säkert att fytatet i t ex vetekli gör att bara ca 10 % av fosforn kan tas upp. Men ni kanske processat spannmålen på ett särskilt sätt eller tillsatt fytas? Eller vad är det som gör de speciellt lättupptagna? Lämna gärna referensen.

Jag har iofs inte diskuterat Equigard utan vände mig mot rekommendation om 1 kg Irish Mash till en korsförlamnings häst i avsnittet om Xförlamning. Står det så så tror ju folk att det är OK att ge det eller hur? För en korsförlamningshäst av den typ som har extremt hög insulinkänslighet kan 300 extra gram stärkelse och socker ge rejäla besvär.

Mht. hvidløg så anbefaler vi kun Knoblizem til heste med problemer om sommeren t.ex. har vi gode erfaringer med at de har nemmere ved at holde fluer væk. Til det skal jeg lige sige, at jeg ALDRIG anbefaler ekstra brug af hvidløg! De forsøg jeg har læst op på omkring brug af hvidløg skal man give en overdosis i noget længere tid end 4-12 uger for at det er skadeligt! Ellers ville de mennesker der bor i lande der stortset lever af hvidløg jo have konstant blodmangel!!

Hästar och människor är nu helt olika arter. Människans blodkroppar har en mycket större tolerans för vitlök än hästen som i sin tur inte är så känslig som vissa hundraser. Men enl Wendy Pearson Oneills studie började hästarnas blodvärde minska redan efter en vecka på dosen 0,05 gram/kg häst frystorkad vitlök 2 ggr dagligen. Dvs 50 gram till en 500 kg häst. Det är därför viktigt att deklarera hur stor andel vitlök det är i Knoblizem. Dessutom skriver ni att diarré är en indikation/orsak att ge Knoblizem. Det menar jag är helt olämpligt.

Att arter fungerar olika är viktigt att komma ihåg – därför tror jag inte att mängden vindruvor i vissa av era produkter är farliga för hästar men en hund skulle kunna få njursvikt av motsvarande mängd.

Når du skriver den slags på et åbent forum har du jo allerede de negative briller på og fair nok, at du aldrig vil bruge Hippolyt, det er der ingen der tvinger dig til, men du skal måske gribe det lidt mere professionelt an end at sidde og gemme dig bag din skærm og angribe de foderfirmaer der faktisk gør et godt stykke arbejde. Her mener jeg at du jo nedgør stortset alle foderfirmaer pånær Kraft og så anbefaler du grisefoder heste (udfra hvad jeg har kunne læse mig til). Her bliver vi nok aldrig enige om hvad der er rigtigt eller forkert og det er jo også helt fint:)

CK

Hippolyt har säkert inte sämre foder än många andra fodertillverkare och jag har inte avrått någon från att köpa just ert foder. Med mina egna hästar gör jag så att jag tillsätter det som saknas i grovfodret. Oftast är det aminosyror och mineraler och en och annan fettsyra som saknas och då får de det på enklaste och billigaste sätt utan tillsats av äppelskruttar mm. Och ja, ibland är det just ett grisfoder som innehåller det som saknas, utan kosmetika. Men jag har full respekt för den hästägare som är osäker på hästens behov och tänker att köper jag ett fullfoder så kan det i alla fall inte bli helt fel.

Nej det som jag kritiserar är de ovetenskapliga hälsopåståendena på er hemsida. Folk kan ju tro att det är sant. Jättebra att ni ska göra om den.

HH

Sommareksem är allergi mot svidknott. Punkt. Visserligen är det bra att ta bort eksemhästen från betet de tider på dygnet och året då knotten är aktiva men det är ju för att slippa insekterna inte socker!

HH

Sen kan vi ju vara överens om en annan sak, insekter trivs bäst i lummig miljö. Dvs finns det rikligt med gräs så finns det garanterat mera insekter, så egentligen är det inte så konstigt om vissa hästar får problem med sin eksem när de går på gräs. Inte trivs de i en gräsfattig hage eller sandpaddock, och därför kan man kanske få ett bättre resultat med fattigt betet och/eller stödfodring.

EMS heste kan have en meget hård nakkekam og dette kan bl.a. skyldes ophobninger af affaldsstoffer.[/B]

Det der menes med at det er en sukkerart der ikke påvirker blodsukkeret på samme måde som alm. sukker er at det bl.a. er bundet til fibre (dette er meget forenklet forklaret) der er selvfølgelig også nogle frie sukkerarter dvs. monosakkarider, men de sukkerforbindelser, der er i EquiGard er mange forskellige og de er fremstillet i en speciel process, som vi fra Hippolyt DK desværre ikke har detaljerne om. Dette er en forretningshemmelighed og jeg kan desværre ikke give dig detaljerne om denne process, da jeg ikke kender den. Den æblesirup de bruger er ikke ren sukker og derfor vil der være fiberrester (fibrene i æbler er vel primært pektiner, mener jeg) tilbage i produktet. Dette betyder så, at nogle af sukkerforbindelserne optages via tyndtarmen og spaltes af enzymer, hvor andre nedbrydes i bagtarmen via forgæring. Men igen vi taler om 3,5 % i hele EquiGarden, så det er på ingen måde skadeligt for hesten.

Nu var det vad jag förstår ca 10% socker i fodret totalt. Där allt eller större delen av detta är processat på ett sätt som gör att det binds till fibrerna om jag förstår dig rätt. Jag behöver inte få veta vilken process det är frågan om men skulle gärna vilja veta i vilken form detta socker är. Jag klarar förhoppningsvis en lite svårare förklaring än en förenklad version.

Om man har en häst med nedsatt insulinkänslighet och som har haft fång så vill man gärna veta vad man stoppar i hästen. Jag vill det i alla fall.
Nu är min ponny bantad och fettnacken är borta men jag är fortfarande mycket noga med vad hon får att äta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
529
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama