TACK för svar!Jag hade i alla fall först ökat lusernet då det är ett högkvalitativt grovfoder vars fibrer är bra för magen. Sen räcker det ju inte alltid, eller så får man inte i dem nog mycket.
Hur gammal är han och skall han skiljas helt från mamma nu snart? Om inte tycker jag det är helt onödigt med mjölkpellets, som främst är anpassade för föl som inte har en mamma/skiljs av tidigt. Ibland är de inte ens väl anpassade för föl heller utan man måste kolla noga vad de innehåller om man vill ge.
Angående uppdrivna kotor har jag inte sett några belägg för att foder (vare sig det är fri tillgång på grovfoder eller något man tillsätter i krubban) skulle vara en orsak till detta. Fel foder kan såklart bidra till en häst som växer sämre, och brister på mineraler och aminosyror kan också vara en bov. Stärkelse är definitivt en bov som stör broskets utveckling bland annat.
Min personliga erfarenhet är att hästen som får sina behov tillgodosedda ser välmående ut och är pigga och glada, och sedan växer de inte alltid jämt för det. Alla våra äter samma foder och åringarna brukar äter något eller ett par kilon lusern och något halvt kilo betfor allihopa, och den enda som lidit av uppdrivna kotor är den vars mor hade lite samma problem som unghäst, vilket leder mig till att tro att det främst var genetiska faktorer som spelade in.
Vad är det folk säger att kotorna rätar sig om de får för mycket av?
Jag tycker verkligen det går mycket troll inom allt som har med foder att göra, och att det drivs på av fodertillverkare som vill sälja sin nya müsli/pulver/Pellet. Det finns tyvärr foder som marknadsförs för dräktiga ston och unghästar som innehåller nästan inget protein, svårnedbrytbar energi och skrämmande höga halter stärkelse.
Förlåt för världens utläggning! Jag känner mig rätt engagerad i den här frågan och är lite trött på alla myskofoder vi skall packas på, som om hästar inte ens äter gräs längre
Det jag läser/hör är att får de över sitt behov så kan de få uppdrivna kotor. Typ så. Inte ge för mycket energi inte ge för mycket protein, man ska vara försiktig. Osv osv. Samtidigt som de ju behöver en hel del...
Jag ÄR lite skeptisk men egentligen vet jag ju inte.
Just foder är ju en sån där modegrej känns det som. Märkesgrej.
Jag kollar siffrorna och så och skit samma om det är till för islandshästar eller pensionärer liksom
Han är 6,5 månader och mamma åker härifrån i slutet av december ungefär.