Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gjorde kolla masken och Nugget hade 1700epg :crazy:
Rådfrågat veterinär och hon kommer avmaskas 2 gånger med 2 veckor mellan sen får jag göra kolla masken igen!
Var går "gränsen" för dubbelavmaskning? Ungponnyerna hade rikligt med lilla blodmasken medan den äldre bara hade måttligt. Mockar hagen dagligen men kanske skulle köra en dubbel på dem med eftersom de ska ut på helt nytt sommarbete sen. Kör du samma preparat bägge gångerna?

Tyvärr är ponnyns treårstest framflyttat till i September. Han som är helt klar för testet. Då tänkte jag att han kan ridas in nu istället men tyvärr så finns det ingen hagkompis till honom på det stället och det är inte aktuellt att ha honom ensam i ganska liten hage. Bläää.

Den andra ska förhoppningsvis visas i Smedstad - tyvärr så tycker jag att hon inte hoppar lika bra som sina syskon. Spänd i överlinjen och trista bakben. Jag hoppas på att få komma och titta nästa gång och att hon inte är högbrunstig då.

Var går "gränsen" för dubbelavmaskning? Ungponnyerna hade rikligt med lilla blodmasken medan den äldre bara hade måttligt. Mockar hagen dagligen men kanske skulle köra en dubbel på dem med eftersom de ska ut på helt nytt sommarbete sen. Kör du samma preparat bägge gångerna?

Jag vet inte vart gränsen går utan det var vad han tyckte utifrån situationen.
Jag kan återkomma efter jag fått recept om det är samma!

Jag vet inte vart gränsen går utan det var vad han tyckte utifrån situationen.
Jag kan återkomma efter jag fått recept om det är samma!
Jag hade ju en häst som var med i en forskningsgrupp ang mask men jag fick alltid vänta 3 mån mellan avmaskning för att undvika resistens, och varje avmaskning skulle föregås av maskprov. Tycker det verkar rätt märkligt med bara två veckor emellan. Vad baserar hen det på?

Vi har kört igång igen efter två veckors vila. Han har hållit igång själv och försökt att få kompisen att leka så han har inte tippat i kondition, däremot kändes han lite skevare än vanligt. Men det kommer ju bli bättre igen när han rids mer. Han fick gå på lina första passet efter vilan, då var det fest och jag var glad att jag inte satt på.

Merida fick sina vargtänder borttagna igår, de satt såklart stenhårt och det är en liten flisa kvar på ena sidan som vet inte vågade bända mer i pga risk att skada käkbenet. Förhoppningsvis är den så skadad att den lossnar själv, annars får vi göra ett nytt försök längre fram. Pratade även om orenheten bak, och vet tänkte också patellaupphakning och rådde att fortsätta jobba med henne.

Idag var osteopaten/kiropraktorn ute och kände igenom henne, men hon var helt rak och satt inte fast nånstans så hon slapp behandling.

Jag hade ju en häst som var med i en forskningsgrupp ang mask men jag fick alltid vänta 3 mån mellan avmaskning för att undvika resistens, och varje avmaskning skulle föregås av maskprov. Tycker det verkar rätt märkligt med bara två veckor emellan. Vad baserar hen det på?

Det ska följas med ett maskprov. Jag vet inte vart han fick 2 veckor från tyvärr

Idag kom protesterna för första gången. Först gick det bra, satt upp utan att hänga på honom alls. Och först kändes han rakare än igår. Men så fick vi sällskap i ridhuset och då ville han följa efter henne vid ett tillfälle och blev lite förnärmad när jag sa ifrån. Vi gick ändå ut till ridbanan och travade runt där. Då och då fick han för sig att stanna upp lite och ruska på sig, tränga och försöka ta andra vägar än rakt fram, det har helt plötsligt blivit lite annat än bara spikrakt framåt. Han var inte så rakt in i handen utan så snart han hamnade lite bakom skänkeln med vänsterbogen putande så försökte han smita. Men söt är han!
AC2AF951-1950-45B8-879F-289714B80F4B.webp

Idag tog vi på arbetskläderna efter nästan en månads vila. Hon verkade tycka att det var på tiden! Tog en liten tömkörningssväng och hon skötte sig utmärkt, så nu ska vi testa att dra lite olika saker också. Det verkar oklart hur det blir med premieringarna i år, men det gäller ju att träna för att det KAN bli som vanligt i alla fall.
94223881_10158244753987566_8376584763040858112_n.jpg

Idag fick Fille gå en liten stund på lina och det gjorde han så fint så. Helt lugn och avspänd. Sen övade vi lite på skritt vid hand, uppställning och även lite trav och det gick bra det med även om han tyckte traven var lite märklig -vad springer jag där för liksom?
Imorgon eftermiddag lämnar jag honom på kliniken för kastrering på tisdag. Lite nervös, men jag ser fram emot att få det gjort, så han kan läka och vila klart så jag kan rida lite igen :p När vi kommit igång igen ska jag försöka åka på nån liten utflykt med honom och rida på annat ställe, har inte velat göra det så länge han är hingst.

E85C5C6E-A211-4B66-B6C1-7D9C7691BB8C.webp

848D0E28-E43B-4BA7-9C52-B30FC80AB4B6.webp

hade ett så bra pass igår, började ett par varv på banan & sen lite på fältet bakom. Vi avslutade med att skritta ut & mötte då mängder av högljudda gäss, traktorer, rådjur + blev ”omkörda”av ett snabbtåg, hon blir såklart lite spänd men är så vettig & helt med mig. Hon behöver fortfarande bli stadigare på alla sätt, men börjar glimta en mycket fin ridkänsla 😍

50748FBD-A84D-47A8-8100-DF09FF2B51C3.webp

Lejonhjärta har lite viloperiod nu. Planen från början var att visa honom på 3 års 10 maj, men nu är det testet bara öppet för ston som ska betäckas. Så nu kommer vi visa honom 28 juni istället. Lite dumt datum med tanke på bete osv, men men.

Men det passar bra med lite vila nu, han håller på och fäller tänder och har haft lite trubbel med det. Han har matvägrat, fallit ur en del, inte varit lika pigg och vaken som vanlig, samt varit lite raggig i pälsen...Plus att kollamasken svaret kom förra veckan och visade 2200 epg 😳😲🤭. Nu är han avmaskad med cydectin och om några veckor blir det en ny koll.

Visa bifogad fil 49749
Lejonhjärta har lite viloperiod nu. Planen från början var att visa honom på 3 års 10 maj, men nu är det testet bara öppet för ston som ska betäckas. Så nu kommer vi visa honom 28 juni istället. Lite dumt datum med tanke på bete osv, men men.

Men det passar bra med lite vila nu, han håller på och fäller tänder och har haft lite trubbel med det. Han har matvägrat, fallit ur en del, inte varit lika pigg och vaken som vanlig, samt varit lite raggig i pälsen...Plus att kollamasken svaret kom förra veckan och visade 2200 epg 😳😲🤭. Nu är han avmaskad med cydectin och om några veckor blir det en ny koll.
Ser han ut så där när han fallit ur? Superfin!

Visa bifogad fil 49749

Snygg!

Här sitter jag och är nervös.
efter jobbet var jag och lämnade Fille på kliniken för kastrering imorgon. Stackarn!

Lastningen gick ok, han har bara åkt ett par gånger i sitt liv + nytt släp så han var lite tveksam, men till slut gick han på. Sen stod han jättefint hela vägen till kliniken och väntade snällt i transporten medan jag skrev in honom. Sen hade han tyvärr lite bråttom ut och halkade faktiskt omkull (ner på knä) på vägen ut och det var ju lite olyckligt, men han verkade inte bry sig när han samlat ihop benen igen. In på vägning och han var ingen tungviktare utan 499kg vägde han in på. Sen till stationärstallet och på vägen mötte vi ett litet sto som han fick passera, böjde bara lite fint på nacken och smög förbi. Gick rakt in i nya stallet/boxen och dök i mat och Slobber-vatten som serverades. De var 3st där som alla ska kastreras imorgon. Närmsta grannen var en miniatyr på 71 (😅) kg.
Fille var först ut imorgon och jag kommer gå som på nålar hela dagen, usch vad jag är nervös. Men det ska bli skönt när det är gjort.

När era vilar, går de bara i hage då, eller gör ni fortfarande mindre grejer med dem? Känns dumt att inte passa på att gå på promenad när jag har tid över.

När era vilar, går de bara i hage då, eller gör ni fortfarande mindre grejer med dem? Känns dumt att inte passa på att gå på promenad när jag har tid över.
Min gick bara i hage men hanterades varje dag då hans bästis inte ville gå på lösdrift så det blev stall på nätterna (men längre dagar ute). Hade det funnits löshoppning då hade vi nog ägnat oss åt det men i stället ska vi göra det i helgen, båda dagarna, för att de ska få in flytet.

Idag var vi tillbaka inne i ridhuset för de gödslade ute på åkrarna runt gården så det var inte "läge". Det blev ett bra pass där han var riktigt fin och balanserad på slutet och jag red med innertygeln helt hängande och honom stadigt på ytter. Fick öva på att rida innanför spåret och det är inte lätt att rida rakt men det gick bättre eftersom, och idag var vänsterbogen inte på egna äventyr så högerfattningen blev rätt direkt. Han har verkligen utvecklat sin galopp under den lilla viloperioden och biffat på sig runt bogen, så det blir kul att se honom lös i helgen. Jag ser ju inte så mkt när jag sitter uppepå.

Mest hage men jag har gått på ett par promenader för att öva på att gå ut och göra lite småaktiviteter. Longerat 2ggr. Nu efter kastreringen blir det väl lite mer promenerande kan jag tänka mig.

Nyblivna valacken hemma igen. Kliniken glömde meddela mig hur det hade gått så jag var ett nervöst vrak under förmiddagen men ringde själv sen. Hade gått bra! Allt är som det ska, men har inte bajsat än -så vi ska ut och gå om en stund. Äter, dricker och kissar så bara lite bajs saknas.

han har skött sig fint, hade t.o.m. ”snäll” på boxdörrens infoskylt. Lastningen var lite trög men inte konstigt -var rörigt på parkeringen och han är inte van att åka. Stod som ett ljus och lugnt av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 655
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 554
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 173
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar