Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att det går framåt för flera av er 👏🏻😍
Här är unghäst-testet i fara, fick ringa ut distriktsveterinären igår, hittade ett sår,som va som ett jack på höger bogbladet, tänkte att det behövde sys.

Vissade sig att hon hade en sårficka på 25 cm,som gick rätt upp mot manken 😱 4 stygn och drän, boxvila minst 3 dagar och får både Metacam och penicillin.

bifogar en bild på hur det såg ut precis innan vet.kom, och sen en efter klippning och tvätt och hur resultat blev, för er som vill se 😇

Bifogade filer

• FDB652C2-6887-432D-BF40-8B37D3B50978.webp
    FDB652C2-6887-432D-BF40-8B37D3B50978.webp
    191,3 KB · Visningar: 51
Kul att det går framåt för flera av er 👏🏻😍
Här är unghäst-testet i fara, fick ringa ut distriktsveterinären igår, hittade ett sår,som va som ett jack på höger bogbladet, tänkte att det behövde sys.

Vissade sig att hon hade en sårficka på 25 cm,som gick rätt upp mot manken 😱 4 stygn och drän, boxvila minst 3 dagar och får både Metacam och penicillin.

bifogar en bild på hur det såg ut precis innan vet.kom, och sen en efter klippning och tvätt och hur resultat blev, för er som vill se 😇
Men aj. Påminner om när min häst hade ett liknande sår på bakknät för ett par år sedan. Minns när de stack upp en "virkpinne" och såret visade sig vara typ 20 cm djupt. Det ser ju så oskyldigt ut. Hoppas på smidig läkning.

Liten är klar för treårs nu ridmässigt, han kan allt som de ska och mer därtill. Idag red jag serpentinbågar med avsaktning från trav till skritt över medellinjen fast vi hade nytt och spännande sällskap i ridhuset. Det var nämligen dagens utmaningar. Tyvärr är det ju en hel månad kvar till treårs, så vi ska fortsätta rida ute, löshoppa och öva på att springa. Så blir det en liten vila till på 10 dagar typ. Vill inte slita på en ambitiös häst...

Fille har fått en liten kompis idag :heart Hela 114cm welsh mountain 😅 var lite väl party när de släpptes ihop så jag fick blunda lite men efter en stund så släppte det. De drack tom ur samma hink 🤷‍♀️ Kommer nog ta ett par dagar innan Fille släpper nyhetens behag men jag hoppas de kan komma bra överens. Han har varit ensam sen hans äldre valackkompis (som höll honom på mattan) flyttade tidigare iår, då det inte funnits något bra alternativt sällskap. Men nu testar vi med den lille. Han satte honom iallafall på plats direkt idag när han blev väl på och framfusig.
Foto 2020-05-05 21 34 00.jpg

Idag känner jag mig nästan gråtfärdig. Jag red ut en lugn sväng med Korazon. Han började skogsturen med att gå omkull i skritt för han snubblade till på stigen. Jag landade såklart på två stenar så jag blev lite öm. Korazon verkade inte så beklämd. Upp igen och red vidare. Han skötte sig jättebra och var pigg men lyssnade även lite tillbaka. Han kör gärna sitt eget race annars. Tog en galopp där allt kändes kanon!

När vi kommer i slutet av rundan så har de släppt ut några kvigor i en hage. Detta var första gången i Korazons liv han såg en ko. Jag märkte att han blev lite spänd så jag hoppade av. Spändheten övergick i någon slags panik och han snurrade runt och försökte springa hemåt. Till slut började han gå upp på bakbenen och var helt okontaktbar. När han reste sig typ rakt upp och svängde runt tappade jag honom och han galopperade hem. Han gick dessutom omkull i kurvan där grusvägen blev asfalt 😫.

Han kunde bli omhändertagen vid stallet och var helt genomsvätt och trött efter att ha galopperat någon km hem. Han fick en dusch och en genomgång när jag kom. Han verkar ha klarat sig ganska bra ändå. Två små sår och ett lite större skrapsår på armbågen på frambenet. Nu är det bara hålla tummarna för att det inte är något värre. Han får ta det lugnt några dagar och så får jag se om han blir halt eller stel av sitt äventyr...

Nu vet jag i alla fall vad som är hans weak point... Kossor! Tyvärr samma som hans storasyster 😑

Idag känner jag mig nästan gråtfärdig. Jag red ut en lugn sväng med Korazon. Han började skogsturen med att gå omkull i skritt för han snubblade till på stigen. Jag landade såklart på två stenar så jag blev lite öm. Korazon verkade inte så beklämd. Upp igen och red vidare. Han skötte sig jättebra och var pigg men lyssnade även lite tillbaka. Han kör gärna sitt eget race annars. Tog en galopp där allt kändes kanon!

När vi kommer i slutet av rundan så har de släppt ut några kvigor i en hage. Detta var första gången i Korazons liv han såg en ko. Jag märkte att han blev lite spänd så jag hoppade av. Spändheten övergick i någon slags panik och han snurrade runt och försökte springa hemåt. Till slut började han gå upp på bakbenen och var helt okontaktbar. När han reste sig typ rakt upp och svängde runt tappade jag honom och han galopperade hem. Han gick dessutom omkull i kurvan där grusvägen blev asfalt 😫.

Han kunde bli omhändertagen vid stallet och var helt genomsvätt och trött efter att ha galopperat någon km hem. Han fick en dusch och en genomgång när jag kom. Han verkar ha klarat sig ganska bra ändå. Två små sår och ett lite större skrapsår på armbågen på frambenet. Nu är det bara hålla tummarna för att det inte är något värre. Han får ta det lugnt några dagar och så får jag se om han blir halt eller stel av sitt äventyr...

Nu vet jag i alla fall vad som är hans weak point... Kossor! Tyvärr samma som hans storasyster 😑

Fy vad läskigt... Fick samma reaktion på en flock kor med min 4-åring för ett tag sedan. Hoppade aldrig av eller gick omkull men var nära att skena rakt in i ett taggtrådsstängsel 😬

Fy vad läskigt... Fick samma reaktion på en flock kor med min 4-åring för ett tag sedan. Hoppade aldrig av eller gick omkull men var nära att skena rakt in i ett taggtrådsstängsel 😬
Dessa jäkla kossor! Vi blir typ helt instängda sommarhalvåret om hästarna inte klarar av kossorna. Jag brukar normalt sett aldrig hoppa av vid läskigheter (det har man fått lära sig när man har en häst på 180 cm = man kommer inte upp igen :D ), men nu hade jag ju ändå tänkt att gå hem sista biten så det kändes lika bra att hoppa av. Frågan är om jag hade kunnat hålla mig kvar om jag inte hade hoppat av. En panikslagen treåring är ju inte speciellt manövrerbar uppifrån.

Jag är ändå glad att det ändå verkat gå helt okej med Korazon. Men om han är ungefär lika mörbultad idag som jag är efter vår omkullridning i skritt så vill han nog vila ett par dagar ändå :).

Dessa jäkla kossor! Vi blir typ helt instängda sommarhalvåret om hästarna inte klarar av kossorna. Jag brukar normalt sett aldrig hoppa av vid läskigheter (det har man fått lära sig när man har en häst på 180 cm = man kommer inte upp igen :D ), men nu hade jag ju ändå tänkt att gå hem sista biten så det kändes lika bra att hoppa av. Frågan är om jag hade kunnat hålla mig kvar om jag inte hade hoppat av. En panikslagen treåring är ju inte speciellt manövrerbar uppifrån.

Jag är ändå glad att det ändå verkat gå helt okej med Korazon. Men om han är ungefär lika mörbultad idag som jag är efter vår omkullridning i skritt så vill han nog vila ett par dagar ändå :).

Brukar tycka att man oftast kan hantera dem bättre när man sitter på men i det här fallet hade du nog inte kunnat göra mer än vad du gjorde. Att sitta på en stegrande 3 åring är inte kul, han kanske hade tappat balansen med dig på. Tycker du gjorde vad du kunde. Hoppas inte din häst skadade sig.

Böh, måste jobba på att fila fötter när fröken står uppbunden..
Hon har en tendens att backa tills repen är sträckta och sen resa sig tills nått går sönder. Står hon lös gör hon inte så.
Blir ingen körhäst av henne iaf!

Brukar tycka att man oftast kan hantera dem bättre när man sitter på men i det här fallet hade du nog inte kunnat göra mer än vad du gjorde. Att sitta på en stegrande 3 åring är inte kul, han kanske hade tappat balansen med dig på. Tycker du gjorde vad du kunde. Hoppas inte din häst skadade sig.
Du har nog rätt.

Gick igenom honom idag och han verkar klarat sig väldigt bra ändå. Lite svullen och öm vid såret på armbågen, men i övrigt var han som vanligt. När han travade ned till kompisarna såg han inte halt ut i alla fall. Det är bara hoppas på att såret läker smidigt. Det är inte djupt men huden är borta över sårytan. Tänk er typ ett rejält sommarknä på ett barn. :)

Du har nog rätt.

Gick igenom honom idag och han verkar klarat sig väldigt bra ändå. Lite svullen och öm vid såret på armbågen, men i övrigt var han som vanligt. När han travade ned till kompisarna såg han inte halt ut i alla fall. Det är bara hoppas på att såret läker smidigt. Det är inte djupt men huden är borta över sårytan. Tänk er typ ett rejält sommarknä på ett barn. :)

Tur att det verkar ha gått bra med honom! Fy vad obehagligt med kossorna :nailbiting: Det är ju lite läskigt ibland med unghästar när man kommer i situationer där varken dem eller en själv vet hur dem kommer att reagera. Då känner jag av att jag börjar bli tant :angel::wtf:

Vi har varit på vår första lite längre tur i skogen idag. Mest skritt men också lite trav. Kan återigen inte låta bli att förundras över hur cool min häst är. Först var det ju lite läskigt och spänt i skritten, men sen kunde han gå på halvlånga tyglar och chilla. En gång fastnade han i en gren mellan boots och benskydd men då stannade han bara. Jag ryggade honom (fast han inte kan det) och sen kunde vi gå vidare. Så annorlunda mot alla andra hästar jag haft. Sen skulle jag flytta in honom för att ställa upp och ta ett kort. Och ja, då kunde han flytta för skänkeln, trots att jag inte övat. Tack och lov slapp vi kossor, det tror jag att mitt hjärta inte klarat av...

E7E81F99-0D73-40EE-B873-226C66E5B7B5.webp

Min fick åka och kolla munnen idag eftersom det var sånt kaos i munnen sist att det inte gick att dra några vargtänder och hon både stank och blödde lite i måndags. Nu är två små bortplockade ihop med en lös kindtand där det fanns inpackningar. Hoppas att hon hinner bli fin i truten till treårstestet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 656
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 554
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 173
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar