Födda 2017 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
8F5C3814-4C6C-4957-998E-9EFBDC30F3B7.webp

vi har fått vara lite flexibla med upplägget, min har varit tydligt skärrad över tryck av bettet så vi har kört bettlöst ett tag & fokuserat på att hitta bjudning & balans på töm istället för att rida. Hon är så fin & lyhörd att tömma på sidepull nu, skulle det finnas en tävlingsgren i det skulle vi haft en karriär 🤪 igår var vi hos tandläkaren som hittade lite vassa kanter + att det har varit rörigt med tandväxling under våren även om det såg superfint ut nu. Ett tag till på sidepull, ska testa rida med det också.

Vi skippar treårs, inte på grund av detta men för hur det ligger i tid & stör sommarvilan. Jag ska inte sälja så kändes inte värt det, tror hon är en så fin häst för framtiden så sparar henne till sen istället 🥰

Fille vilar sedan snart 2v och kommer göra ett tag till, och jag har så gott som släppt treårstest. Det passar inte mot vilan och nu i och med kastrering + vargtandsfix nästa vecka passar det ännu sämre.
Vi siktar på fyraårs istället.

Jag satsar fortfarande mot treårs med Korazon. Han börjar kännas ganska redo, men provet är inte förrän sista helgen i maj så vi tar det lite lugnt (om det nu blir av). Förra veckan när jag red kändes han helt fantastisk! Ganska stadig i formen och otroligt positiv. Då bestämde jag mig att han ska få några veckor ledigt från ridningen. Vi kör lite arbete från marken, men annars får han en kort paus :).

Jag satsar fortfarande mot treårs med Korazon. Han börjar kännas ganska redo, men provet är inte förrän sista helgen i maj så vi tar det lite lugnt (om det nu blir av). Förra veckan när jag red kändes han helt fantastisk! Ganska stadig i formen och otroligt positiv. Då bestämde jag mig att han ska få några veckor ledigt från ridningen. Vi kör lite arbete från marken, men annars får han en kort paus :).
Jag har hört att det kommer bli av i Smedstad som planerat (om inget ändras). En stallkompis har kontaktat lokalföreningen och frågat eftersom de inte gått ut med någon info. Proppen ska tydligen komma ut nu i veckan 😊

Jag har hört att det kommer bli av i Smedstad som planerat (om inget ändras). En stallkompis har kontaktat lokalföreningen och frågat eftersom de inte gått ut med någon info. Proppen ska tydligen komma ut nu i veckan 😊
Fast allt är ju väldigt osäkert, jag tycker verkligen att SWB skulle ha tagit ett beslut så att det inte är upp till varje lokalförening. Hur har dom tänkt att hålla nere antalet människor under 50 när det (som hos oss) är öppet för 40 hästar per dag? Jag är inte så orolig för att bli smittad (stora ytor och lätt att hålla avstånd) men det är så osäkert allting, här blev genrepet inställt sent på eftermiddagen dagen före.

Fast allt är ju väldigt osäkert, jag tycker verkligen att SWB skulle ha tagit ett beslut så att det inte är upp till varje lokalförening. Hur har dom tänkt att hålla nere antalet människor under 50 när det (som hos oss) är öppet för 40 hästar per dag? Jag är inte så orolig för att bli smittad (stora ytor och lätt att hålla avstånd) men det är så osäkert allting, här blev genrepet inställt sent på eftermiddagen dagen före.
Ja man vet ju aldrig hur det förändras! Tycker allt borde ha skjutits framåt, eller delats upp på fler tillfällen med färre deltagare på varje.

Jag planerar visa i mitten av juni. Hon har gått ganska sparsamt men lägger in en extra stöt nu och sen får det bli lugnt fram till testet . Sen låååång vila och så ska hon också annonseras ut under sommaren

Fast det är ju väldigt olika läge i olika delar av landet, så jag förstår att inte Mälardalen kan ha nu, men i Skåne (t.ex.) känns det mer ok. Liten ska ju visas på Bollerup och där är det stängt så vi får visa när de har "öppnas" igen. Problemet med att ha fler dagar med färre hästar är att det är svårt för de få Domare som finns att avvara flera dagar. Plus att det blir fler resmil för föreningarna att betala.

Det är ju dock oftast knappt något folk där samtidigt. Det är väl de som ska visa flera som stannar länge, men annars åker man ju inte för lång tid innan (för att inte unghästen ska behöva stå så länge i transporten). Sen visar man och åker hem. Jag tror absolut att man kan klara det på under 50 pers där samtidigt när det är stängt för publik och begränsar antal "närmast sörjande".

Det är ju dock oftast knappt något folk där samtidigt. Det är väl de som ska visa flera som stannar länge, men annars åker man ju inte för lång tid innan (för att inte unghästen ska behöva stå så länge i transporten). Sen visar man och åker hem. Jag tror absolut att man kan klara det på under 50 pers där samtidigt när det är stängt för publik och begränsar antal "närmast sörjande".
Fast jag tänker tvärtom! Jag vill ju inte köra min häst 10 mil, och sen bara gå ute ett par minuter, visa och sen lasta och åka 10 mil hem. Jag brukar åka dit så vi är där några timmar innan, har box så hästen kan landa lite, gå lite ute så den hinner se sig omkring och sen lite vila innan hemresa. Känns inte som att det blir bra om man bara får vara där sin tid, här är det ju många som åker långt och flera kommer dagen innan.

Självklart väldigt olika i olika delar av landet. Men fortfarande stort ansvar på en lokalförening och en bedömningsledare. Förhoppningsvis lättar läger upp sig nu i maj så att alla kan köra.

Fast jag tänker tvärtom! Jag vill ju inte köra min häst 10 mil, och sen bara gå ute ett par minuter, visa och sen lasta och åka 10 mil hem. Jag brukar åka dit så vi är där några timmar innan, har box så hästen kan landa lite, gå lite ute så den hinner se sig omkring och sen lite vila innan hemresa. Känns inte som att det blir bra om man bara får vara där sin tid, här är det ju många som åker långt och flera kommer dagen innan.

Självklart väldigt olika i olika delar av landet. Men fortfarande stort ansvar på en lokalförening och en bedömningsledare. Förhoppningsvis lättar läger upp sig nu i maj så att alla kan köra.
Det skiljer nog som sagt mellan olika lokalföreningar. Här brukar de allra flesta ha ganska nära. Bor man 10 mil norrut eller söderut finns närmre ställen att visa på.

Håller tummarna för att testen blir av :)

Jag kommer nog att visa i slutet av augusti. Eventuellt i slutet av juni men just nu vet jag inte var och när hon ska gå på bete. Jag har bara Elsa och en ponny som är till salu hemma nu så det hänger lite på när den blir såld.

Idag red vi ut med maken och döttrarna som åkte fyrhjuling. Det gick jättebra :) Dög som sällskap tyckte Elsa.

Idag blev det skogspromenad igen, gick först nästan hela tiden, med fin bjudning (varit lite seg i skritt innan). tyvärr blev han (båda hästarna) skrämda av en person bakifrån även denna gång, men han släppte det väldigt snabbt vilket var skönt. För övrigt jätteduktig och skötsam.

Gjorde kolla masken och Nugget hade 1700epg :crazy:
Rådfrågat veterinär och hon kommer avmaskas 2 gånger med 2 veckor mellan sen får jag göra kolla masken igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Jahopp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 655
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 554
Senast: Tilly_85
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
6 173
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar