Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ju inte uppdaterat här på ett tag, men Pärlan fick några lugna veckor efter Breeders, mest uteritter och lätt longering. Några veckors paus helt från dressyrridning eftersom det blev lite mer av det inför starten.

Men åkte på terrängträning gjorde vi, det började dock mindre bra... Insåg när vi skulle lasta av 30 minuter innan träningen att jag glömt tränset (och martingalen) hemma :banghead:. Vi var sista gruppen och det tar 30 min att köra från stallet, men fick köra och hämta låneträns hemma hos tränaren 10 minuter bort. Förutom att jag i stressen körde fel en gång och fick in på Flyinges stora parkering och vända (mitt i hoppveckan), så när jag väl kom tillbaka och fått på sakerna på Pärlan (mamma hade skrittat fram henne för hand medans jag var iväg) hade resten av gruppen precis börjat hoppa fram.

Blåsigt var det dessutom och sen mötte vi en fjording med en röd vagn (livsfarlig enligt Pärlan! :nailbiting: ) precis när vi skulle in på banan. Så ja, överskottsenergi på Pärlan efter lugn vecka, stresspåslag på mig, blåst, fjording... Inte bästa ekvationen. Travade och galopperade ett par varv och när de andra hade hoppat lilla framhoppningsbanan ett par gånger hängde jag på. Hon hoppade allt men ganska spänt, och sedan skulle vi gå vidare och hoppa en liten grav. Ingen av de andra hästarna i gruppen ville hoppa den, och eftersom vi hade hoppat den på förra träningen fick vi prova att gå först. Men det var ju några veckor sedan och dessutom i slutet på träningen, och hon hade varit lite tveksam på en annan grav innan dess. Men tänkte att vi får väl prova, ingen martingal hade jag att hålla i heller så jag tog mantag mitt på halsen för att inte hamna efter i språnget om hon skulle hoppa lite spänt... Men hon tvärnitade och hoppade bakåt istället så jag åkte av :wtf:. (inget av detta kom med på film eftersom mamma var kvar vid bilen och plockade ihop sakerna)

Så ja, efter det debaclet fick vi gå bort och träna på det andra fältet med lite "snällare" gravar. Pärlan var fortfarande lite misstänksam med med lite draghjälp tog vi oss över och sedan gick resten av träningen helt OK. Hon var dock fortsatt lite på tårna och de hade haft tävling på banan sedan vi var där sist så det var pyntat med ris och grenar som prasslade lite läskigt i vinden emellanåt...

Suck, jag tycker det går så långsamt med Nellys läkning och är frustrerad över att inte veta vad som är fel. Har bokat ett nytt veterinärbesök i slutet av nästa vecka.
Hon blev bättre under de 10 dagarna hon fick metacam men nu känns det som att det står stilla. Hoon är dessutom tydligt smärtpåverkad när jag kollar hältan, blir riktigt tjurig i höger varv där hältan syns mest så jag tänker att det nog gör rejält ont.

Snacka om att växla. Jag var först jättepositiv, nu helt deppig 😜
Hamnar väldigt lätt i samma känsla som vid förra skadan då det gick flera månader utan att något hände och det bara var liksom en evig besvikelse..

Hon är dessutom jättejobbig för att hon är så understimulerad. Beter sig som en bäver, tuggar sönder plankor i hagen och har dessutom börjat försöka bita/nafsa i mig titt som tätt. Brötig och jobbig. Men hon håller sig i skinnet på de flesta promenader så det är jag glad för!

8D809F35-75B9-4B15-A1DA-E064A6C41FF6.webp

Tur hon är söt😆

@MiniLi Lider med dig. Att ha konvalescent är inte särskilt muntert, i synnerhet inte när en inte vet vad som är fel heller. Hoppas på mer svar nästa besök!

Inget intresse är visat för Elli och även om hon bara legat på annons mindre än en vecka börjar jag mentalt förbereda mig på att hon blir kvar. Jag är verkligen typen som behöver ha en plan för alla möjligheter hela tiden🙄. Hon verkar trivas himla bra på sitt kollo och jag hoppas kunna få lift dit och hälsa på henne i veckan.

@MiniLi Lider med dig. Att ha konvalescent är inte särskilt muntert, i synnerhet inte när en inte vet vad som är fel heller. Hoppas på mer svar nästa besök!

Inget intresse är visat för Elli och även om hon bara legat på annons mindre än en vecka börjar jag mentalt förbereda mig på att hon blir kvar. Jag är verkligen typen som behöver ha en plan för alla möjligheter hela tiden🙄. Hon verkar trivas himla bra på sitt kollo och jag hoppas kunna få lift dit och hälsa på henne i veckan.
Precis, det är mycket lättare om man vet vad man ska förhålla sig till!

Förstår dig. Jag tycker också det är skönt med en plan b osv. Kan vara lättare att känna sig lugn då!

Om 1,5 veckor flyttar Strumpan till ett nytt stall och kommer stallas in på box med 2 kompisar i hagen på dagarna och med tillgång till bland annat ridhus och 2 utebanor. Vi kommer sakna vännerna på lösdriften men jag tror det kommer bli väldigt bra på det nya stället också.

Med anledning av att vi flyttar från lösdrift till box så har jag förlängt hennes planerade korta vila fram tills vi åker 30/10. Det har hänt mycket i hennes liv de senaste och det känns bättre att hon vilar ordentligt nu när hon går på lösdrift så kan hon få lite kortare vila senare i vinter om det skulle behövas om hon skulle bli alldeles för pigg.

Så hos oss händer det inte så mycket alls just nu, vi myser mest och äter godis :)

202009290931229375.jpg
Har hon stått på box tidigare?

Suck, jag tycker det går så långsamt med Nellys läkning och är frustrerad över att inte veta vad som är fel. Har bokat ett nytt veterinärbesök i slutet av nästa vecka.
Hon blev bättre under de 10 dagarna hon fick metacam men nu känns det som att det står stilla. Hoon är dessutom tydligt smärtpåverkad när jag kollar hältan, blir riktigt tjurig i höger varv där hältan syns mest så jag tänker att det nog gör rejält ont.

Snacka om att växla. Jag var först jättepositiv, nu helt deppig 😜
Hamnar väldigt lätt i samma känsla som vid förra skadan då det gick flera månader utan att något hände och det bara var liksom en evig besvikelse..

Hon är dessutom jättejobbig för att hon är så understimulerad. Beter sig som en bäver, tuggar sönder plankor i hagen och har dessutom börjat försöka bita/nafsa i mig titt som tätt. Brötig och jobbig. Men hon håller sig i skinnet på de flesta promenader så det är jag glad för!

Visa bifogad fil 59176
Tur hon är söt😆

Usch jag förstår dig och tycker så synd om er! Så jobbigt att inte veta! :crazy:
Hon är väldigt fin! :)

Hon är född på lösdrift men har stått på box de perioder hon har ridits hos uppfödaren sedan har dem gått ut på lösdriften igen när de inte ridits :)
Min häst trivdes inte alls på box efter att ha varit uppväxt på lösdrift. Blev stressad och olycklig. Jag är den som prioriterar min hästs behov före mina egna önskemål och krav 🙂 Men är det många timmars utevistelse på det nya? Blir ju en viss omställning för hästen när den kunnat röra sig som den vill. Hoppas det går bättre för er.

Min häst trivdes inte alls på box efter att ha varit uppväxt på lösdrift. Blev stressad och olycklig. Jag är den som prioriterar min hästs behov före mina egna önskemål och krav 🙂 Men är det många timmars utevistelse på det nya? Blir ju en viss omställning för hästen när den kunnat röra sig som den vill. Hoppas det går bättre för er.
En del hästar uppskattar ju att vara inne mer när de väl får chansen. Min häst har inte gått på lösdrift förut men varit ute väldigt mycket hos uppfödaren, tex bete dygnet runt lång period och överlag mkt utevistelse. Hos mig har hon varit jättetydlig med att hon vill in mer. Hon tröttnar på att sova ute i början av augusti och då står Hon vid grinden och ser olycklig ut om kvällarna. Likaså står hon och hänger och vill in på kvällen om hon tycker insläppet blir för sent. Då har hon ändå fri tillgång till mat i hagen så det är inte det som lockar inne..

En del hästar uppskattar ju att vara inne mer när de väl får chansen. Min häst har inte gått på lösdrift förut men varit ute väldigt mycket hos uppfödaren, tex bete dygnet runt lång period och överlag mkt utevistelse. Hos mig har hon varit jättetydlig med att hon vill in mer. Hon tröttnar på att sova ute i början av augusti och då står Hon vid grinden och ser olycklig ut om kvällarna. Likaså står hon och hänger och vill in på kvällen om hon tycker insläppet blir för sent. Då har hon ändå fri tillgång till mat i hagen så det är inte det som lockar inne..
Ja hästar är likt oss individer. Bara att många väljer det som passar oss bäst och inte hästen 😊

Kanske är för hon inte fick tillgång till att kunna gå in någonstans under sina långa period ute att hon nu uppskattar vara inne mer?! 🙂 Mina hästar tycker inte det är roligt heller vara ute utan skydd men föredrar vara ute när dem kan gå in och ut som dem själva vill. Mest uppskattat under sommartid 🙂

Såklart omöjligt att veta om hon kommer trivas eller inte innan vi har flyttat och hon har fått landa. Jag hoppas hon kommer trivas iaf :)

Igår var det hoppträning igen för Noella. Var lite fjantig i början och ville stanna på ett litet kryss. Men sen gick det bättre och vi hoppade bana på 80-90 cm, högt för att vara mig!😉
Men Noella får mig att känna mig så trygg på hennes rygg, så jag tänker inte på hur höga hindrena är förrän efteråt!😂
Men dressyren är väll där jag känner mig mest hemma, även om det är kul att hoppa ibland.
I morgon blir det dressyrträning med den nya tränaren, bara ridit någon gång innan för henne med Noella. Hon hjälper oss att finslipa detaljer inför tävling. Eftersom hon är domare vet hon vad vi behöver förbättra inför nästa start.😃

Börjar bli lite sugen på att betäcka henne, men väntar nog någon säsong till. Har ju lovat tjejen som tävlar henne att få fortsätta nästa år också.
Men man kan ju kolla in hingstar för det, mitt stora nöje just nu!🤭

Igår var det hoppträning igen för Noella. Var lite fjantig i början och ville stanna på ett litet kryss. Men sen gick det bättre och vi hoppade bana på 80-90 cm, högt för att vara mig!😉
Men Noella får mig att känna mig så trygg på hennes rygg, så jag tänker inte på hur höga hindrena är förrän efteråt!😂
Men dressyren är väll där jag känner mig mest hemma, även om det är kul att hoppa ibland.
I morgon blir det dressyrträning med den nya tränaren, bara ridit någon gång innan för henne med Noella. Hon hjälper oss att finslipa detaljer inför tävling. Eftersom hon är domare vet hon vad vi behöver förbättra inför nästa start.😃

Börjar bli lite sugen på att betäcka henne, men väntar nog någon säsong till. Har ju lovat tjejen som tävlar henne att få fortsätta nästa år också.
Men man kan ju kolla in hingstar för det, mitt stora nöje just nu!🤭
Finns så mycket fina hingstar så är svårt att välja 😁

Har känt några krustor i pälsen på Nelly och tror det kan vara regnskållor på g iom det fuktiga vädret. Bestämde mig för att klippa henne igår så det blir lättare att hålla rent. Hon var så himla duktig, som som ett ljus hela tiden🤩
Hon är ju annars så himla jobbig nu men det här fick hon pluspoäng för👍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 653
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar