Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novalisa jag instämmer med Gabby här ovan, en sådan trevlig allroundhäst du har fött upp! Som fungerar både i hoppning, dressyr och körning. Och är så ung som 4 år ! Jag är imponerad, där har du verkligen lyckats. Och hon är väl också en korsning har jag för mig?

Det är ju en sådan här häst många drömmer om, snäll okomplicerad, som fungerar till lite av varje. Grattis till dig :heart 😇

Men snälla vad är problemet? Pushar? Du måste tolkat mina frågor helt fel. Är väl en sak och skriva och en annan prata irl?. Du borde läsa det jag skrev först ist för att överreagerar 🙄 Roligt forum där det är förbjudet diskutera och prata egna erfarenheter.. Sen behöver man ju inte ta åt sig. Kan ju inte hjälpa vissa gjorde detta. Tycker inte alls jag var otrevlig. Väldigt känslig tråd.
Det går utmärkt att diskutera egna erfarenheter på ett trevligt sätt. Håll en trevlig ton fortsättningsvis och se över hur du uttrycker dig istället för att anklaga andra för att överreagera och feltolka.

/Mod

Det går utmärkt att diskutera egna erfarenheter på ett trevligt sätt. Håll en trevlig ton fortsättningsvis och se över hur du uttrycker dig istället för att anklaga andra för att överreagera och feltolka.

/Mod
Lite mycket offerkofta här känner jag! Lycka till med era unghästar.

Idag fick Noella bli körhäst igen. Inte körd sedan i maj, pga att jag inte vill köra henne på stora vägen (70väg). Nu har kossorna försvunnit och då kan jag köra på betesvallen bredvid vägen och komma ut på skogsvägar. Känns mycket säkrare, trots att Noella är väldigt trygg i trafiken.
Hon tyckte det var så roligt att bli körd och hon är så lyhörd på rösthjälper.😃
Jobbar på väldigt bra både uppför och nedför backar, bromsar upp fint med rumpan när det trycker på nedför i backarna.
Visa bifogad fil 59371
Men så himla mysigt 😍 ! Köra är kul!
Håller med övriga viljen trevlig allroundhäst!

@Gabby_Ossi @sassiball och @polly p tack snälla!❤
Jag är verkligen jättenöjd med henne och flera har velat köpa henne men hon kommer stanna hos mig!😉

Tanken från början har varit att få fram den optimala hobbyhästen ( i mitt tycke😉).
Därför har jag valt lugna, sansade föräldrar, men som ändå har lite go i sig.
Vill att man ska kunna göra det mesta med dem utan större problem.
Samtidigt har jag även försökt att vara pedagogisk mot dem och lära dem att bli trygga och harmoniska i hanteringen.😃
Hennes mamma är också uppfödd hos mig och även hon var lika smidig i hanteringen, men hon hade lite sämre gång, men hoppade jättebra.
Noella är korsning PRE pappa och mamman connemara/varmblod.

Angående hinderhöjd så är jag jättedålig på att veta vad de ska hoppa. Blir att man jämför med grannarna som rider sina i Falsterbo och breeders!😉

Hälsat på Elli idag som trots stooor hage och kompisar är full av energi. Hon behöver verkligen bli såld så hon får jobba, hon är verkligen en arbetsmyra.
IMG_20201101_142923_697.webp

Det blåste orkan här idag. Imorrn kommer bli ännu värre med ca 40 mm regn och ännu mer blåst så vi passade på att röra på oss då det blir vila samt tidigare intag än vanligt imorrn troligtvis. Vi trotsade hursomhelst vädergudarna och begav oss ut på en promenad. Så stolt över min lilla häst så jag nästan är gråtfärdig. "B" skötte sig exemplariskt och traskade lugnt på bredvid trots att matte nästan höll på att blåsa bort. Älskade häst! 😍

Nu har jag mätt Geisli, äkta hemmamätning lös i boxen med tumstock och spö. Hela 134 cm (med skor runt om), så gissar att han är ca 133 cm :up:
Köpt som att han var ca 135 cm, men det gör inte så mycket att han är lägre. :)

Det blåste orkan här idag. Imorrn kommer bli ännu värre med ca 40 mm regn och ännu mer blåst så vi passade på att röra på oss då det blir vila samt tidigare intag än vanligt imorrn troligtvis. Vi trotsade hursomhelst vädergudarna och begav oss ut på en promenad. Så stolt över min lilla häst så jag nästan är gråtfärdig. "B" skötte sig exemplariskt och traskade lugnt på bredvid trots att matte nästan höll på att blåsa bort. Älskade häst! 😍

Så duktig 🤩 Vi ska få stormbyar i morgon såg jag, så i morgon får vi också hålla i hatten 😊

@Gabby_Ossi @sassiball och @polly p tack snälla!❤
Jag är verkligen jättenöjd med henne och flera har velat köpa henne men hon kommer stanna hos mig!😉

Tanken från början har varit att få fram den optimala hobbyhästen ( i mitt tycke😉).
Därför har jag valt lugna, sansade föräldrar, men som ändå har lite go i sig.
Vill att man ska kunna göra det mesta med dem utan större problem.
Samtidigt har jag även försökt att vara pedagogisk mot dem och lära dem att bli trygga och harmoniska i hanteringen.😃
Hennes mamma är också uppfödd hos mig och även hon var lika smidig i hanteringen, men hon hade lite sämre gång, men hoppade jättebra.
Noella är korsning PRE pappa och mamman connemara/varmblod.

Angående hinderhöjd så är jag jättedålig på att veta vad de ska hoppa. Blir att man jämför med grannarna som rider sina i Falsterbo och breeders!😉

så kul att du även fött upp mamman, håller med övriga ser väldigt trevlig ut din häst 😍

Vi hade en kolikkänning i söndags! 😭

B är knepig att sko (inte van, varit oskodd sen i somras typ då hon fick skor fram i ett par omgångar men lyckats trampa av dem rätt fort) så hon fick Domosedan utskrivet när hovis kom i fredags, var helt okej fredag kväll och lördag, men började bete sig konstigt söndag eftermiddag och kväll. Kan inte va så mkt annat än reaktion på läkemedlet, tänker jag? Som tur är var det väldigt milt och gick över utan att vi behövde tillkalla veterinär, men jag var en vandrande zombie i måndags då jag spenderade halva natten i stallet utom mig av oro. Insåg verkligen hur mycket denna lilla häst har kommit att betyda för mig på så kort tid. Till och med sambon som jag trodde var rätt indifferent när det gäller Fröken Häst var orolig över henne.

Så typiskt också att få kolik när det blåser orkan och regnar småspik och man ska promenera med dem mitt i natten 🙈

Har varit tillbaka till veterinären idag och till min förvåning så var Nelly ohalt! Så skönt!
Har inte kollat hältan själv på ca 1,5-2 veckor men då var hon fortfarande rejält halt, det hände saker snabbt nu😁

Hoppas det fortsätter bra nu när hon ska igång lite sakta.

Vad som orsakade hältan är fortfarande ett mysterium. Den här gången röntgade vi ett överben som dykt uppoch så ultraljud på bogen. Ingen fraktur och inga konstigheter i bogen. Men men, bara hon är frisk så är jag nöjd❤️

Härligt @MiniLi ! Håller tummar!
Här går vi och väntar och våndas..
Nasse är inte halt för mitt öga det jag ser i hagen mm men iom han visar hälta lågt vid böjprov så..
Ska ev. på åb 11/11. Sen tyckte min väninna jag skulle vänta ytterligare då han troligtvis kommer visa reaktion även nu men samtidigt, om veterinären vill behandla och jag liksom kan få ett namn/diagnos och trolig prognos så vill jag nog åka.
Sen hans hålväggar och denna hemska lera i hagarna gör mig tokig..

Härligt @MiniLi ! Håller tummar!
Här går vi och väntar och våndas..
Nasse är inte halt för mitt öga det jag ser i hagen mm men iom han visar hälta lågt vid böjprov så..
Ska ev. på åb 11/11. Sen tyckte min väninna jag skulle vänta ytterligare då han troligtvis kommer visa reaktion även nu men samtidigt, om veterinären vill behandla och jag liksom kan få ett namn/diagnos och trolig prognos så vill jag nog åka.
Sen hans hålväggar och denna hemska lera i hagarna gör mig tokig..
Jag har glömt, utredde/behandlade ni sist eller blev det bara vila?
Åb låter väl jättebra, och fortsätta behandla vid behov! Många ledinflammationer kan ju behöva sprutas flera gånger för att bli helt bra.

Håller med om leran.. Nelly står ju i liten sjukhage som tyvärr inte är grusad = väldigt lerigt.. Hatar lera!

Här har alla tävlingar blivit inställda nu så Noella får ta det lite lugnt ett tag innan det blir hel vila. Ägnar oss åt skogslufsande och lite körning istället.😃
Får finslipa detaljerna efter vilan och hoppas att hon tycker om att vila den här gången!😉

Jag har glömt, utredde/behandlade ni sist eller blev det bara vila?
Åb låter väl jättebra, och fortsätta behandla vid behov! Många ledinflammationer kan ju behöva sprutas flera gånger för att bli helt bra.

Håller med om leran.. Nelly står ju i liten sjukhage som tyvärr inte är grusad = väldigt lerigt.. Hatar lera!
Egentligen varken bu eller bä vid förra besöket men hur som så bestämde vi oss för att lägga åb längre fram. Vila är ju bra medecin. Bara hoppas han är ren då annars får vi nysta vidare..

Idag red jag ut för första gången på lilla Gul. Ok, tekniskt sett så var det två rundor på stallplan men vi var ute på vägen så då räknas det som uteritt! :D Vi har promenerat ut en del ( i synnerhet sen jag flyttade "hem" honom och kan hitta sällskap) men inte uppsuttet förrän idag, när vi tog ett par rundor på stallplan som avskrittning. Framåt!

Igår var vi på programridningen, det var även klubbmästerskap och vi vann på 74,46% :bump:

Duktiga Pärlan! :love: Hon var lite spänd och tappade lite bjudning på banan men gör allt ganska bra ändå, det märks mest i travlängningarna och att jag inte riktigt fick henne rakriktad i galoppen. Och inte riktigt så mjuk i kontakten som hon kan vara.

Och mina gamla ovanor att tränga med inner och glappa på ytter i vänster arv kom visst tillbaka när jag måste koncentrera mig på programmet :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 654
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar