Födda 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var vi på programridningen, det var även klubbmästerskap och vi vann på 74,46% :bump:

Duktiga Pärlan! :love: Hon var lite spänd och tappade lite bjudning på banan men gör allt ganska bra ändå, det märks mest i travlängningarna och att jag inte riktigt fick henne rakriktad i galoppen. Och inte riktigt så mjuk i kontakten som hon kan vara.

Och mina gamla ovanor att tränga med inner och glappa på ytter i vänster arv kom visst tillbaka när jag måste koncentrera mig på programmet :cautious:

Superduktig!👏👏

Idag red jag ut för första gången på lilla Gul. Ok, tekniskt sett så var det två rundor på stallplan men vi var ute på vägen så då räknas det som uteritt! :D Vi har promenerat ut en del ( i synnerhet sen jag flyttade "hem" honom och kan hitta sällskap) men inte uppsuttet förrän idag, när vi tog ett par rundor på stallplan som avskrittning. Framåt!
Och idag hade vi WE-träning i stallet. Gul fick gå med och prova på, i sällskap med två snälla barnvakter, så nu har vi provat flera hinder. Lilla Gul är cool. Det är lite knepigt med hindren där vi ska in mellan pinnar (”flytta mugg”, t ex) så där blev det mest bara gå igenom utan att bli spänd, men vi leker lite, så blir det bra när det blir färdigt.

Har tömkört Nelly två gånger i trav nu. Hon sköter sig över förväntan men ibland får hon ngt ryck och exploderar lite lätt😅
Vet inte hur jag ska göra framåt dock, ska kolla tänderna på henne imorgon och ev dra vargtänder. Då kommer jag ju inte kunna ha bett i munnen på ett tag. Får se om vi kan hitta ngt fungerande sätt bettlöst i ridhuset efteråt. Några promenader lär det inte bli, det tänker jag INTE utsätta mig själv för utan bett 🙈

@Gabby_Ossi vad duktiga ni är !👏👍

Här har jag bestämt mig för att låta Noella vila redan nu eftersom tävlingen blev inställd.
Har en horribel arbetssituation just nu pga Corona. Jobbar inom äldreomsorgen där vi just nu har ett boende där 3 av 4a avdelningar har smittade.
Har nu jobbat 10 dagar i rad varav vissa dubbla pass med full utrustning. Orkar ingenting när jag kommer hem.😕
Så passar bra att lägga vila några veckor och så får man hoppas att det lugnar ner sig!😃

Här har jag bestämt mig för att låta Noella vila redan nu eftersom tävlingen blev inställd.
Har en horribel arbetssituation just nu pga Corona. Jobbar inom äldreomsorgen där vi just nu har ett boende där 3 av 4a avdelningar har smittade.
Har nu jobbat 10 dagar i rad varav vissa dubbla pass med full utrustning. Orkar ingenting när jag kommer hem.😕
Så passar bra att lägga vila några veckor och så får man hoppas att det lugnar ner sig!😃
Usch, så jobbigt! Låter klokt att anpassa vilan efter din egen situation!

Igår var vi på programridningen, det var även klubbmästerskap och vi vann på 74,46% :bump:

Duktiga Pärlan! :love: Hon var lite spänd och tappade lite bjudning på banan men gör allt ganska bra ändå, det märks mest i travlängningarna och att jag inte riktigt fick henne rakriktad i galoppen. Och inte riktigt så mjuk i kontakten som hon kan vara.

Och mina gamla ovanor att tränga med inner och glappa på ytter i vänster arv kom visst tillbaka när jag måste koncentrera mig på programmet :cautious:

Wow så grymma ni är :love: Stort grattis :)

Usch stackare, en stor eloge till er som hanterar allt detta i den här pandemin :bow::bow:

Jobbar som uska i äldrevården så flrstår.. Vi har iof "lugnt" nu med corona men det är jättejobbigt med all skyddsutrustning.
Å får huvudvärk av visiret och med munskydd mm i dusch och person nära arbete.

Förra veckan hände något konstigt. Nasse låg ner i hagen. Jag tänkte det är bäst att kolla av lite. Tog in honom och då var han väldigt flåsig. Ställde upp i gången och då var svettades han. Spolade av honom för han var allmänt skitig och ringde min vän för input/koll.
Bajsa gjorde han både ute och inne.
Kvicknade till men attans vad skraj man blir.
Min vän trodde på kolit och att han ätit något olämpligt.
Gahh..han hålla sigvfrisk till återbesöket. Blir om ca en månad så bara att våndas här och se vad som visar då. Ser ju ohalt ut i hagen.
Vila är ju bra och förhoppningsvis krallar han på sig lite.

Förra veckan hände något konstigt. Nasse låg ner i hagen. Jag tänkte det är bäst att kolla av lite. Tog in honom och då var han väldigt flåsig. Ställde upp i gången och då var svettades han. Spolade av honom för han var allmänt skitig och ringde min vän för input/koll.
Bajsa gjorde han både ute och inne.
Kvicknade till men attans vad skraj man blir.
Min vän trodde på kolit och att han ätit något olämpligt.
Gahh..han hålla sigvfrisk till återbesöket. Blir om ca en månad så bara att våndas här och se vad som visar då. Ser ju ohalt ut i hagen.
Vila är ju bra och förhoppningsvis krallar han på sig lite.
Kolit är väldigt allvarligt, men låter som ett lättare kolikanfall?

Elli har sprungit på lina ikväll med sadel på, samma imorgon och sen blir det ridning på lördag och visning på söndag. Fick denna bilden häromdagen 💖
IMG_20201109_110250_053.webp

Det går framåt med Nellys igångsättning, tror kanske att jag snart börjar rida också!
Hade ju tandkoll i förrgår och som jag skrev här senast har jag funderat på att dra ut hennes vargtänder, men även denna veterinär rekommenderade att låta dem vara kvar så nu får det bli så. Kan ju alltid ta bort dem vid ett senare tillfälle om hon verkar störd, men i nuläget finns ju egentligen inget som tyder på att hon är irriterad i munnen.

Skönt annars att allt såg fint ut i munnen. Denna veterinär har en sån kamera som han undersöker varje tand med, var spännande att se på datorskärmen på allt såg ut!

Det går framåt med Nellys igångsättning, tror kanske att jag snart börjar rida också!
Hade ju tandkoll i förrgår och som jag skrev här senast har jag funderat på att dra ut hennes vargtänder, men även denna veterinär rekommenderade att låta dem vara kvar så nu får det bli så. Kan ju alltid ta bort dem vid ett senare tillfälle om hon verkar störd, men i nuläget finns ju egentligen inget som tyder på att hon är irriterad i munnen.

Skönt annars att allt såg fint ut i munnen. Denna veterinär har en sån kamera som han undersöker varje tand med, var spännande att se på datorskärmen på allt såg ut!

Skönt med tänderna! :)
Jag har tänkt operera bort Strumpans vargtänder nu i vinter, vid besiktning sas inget om vargtänderna (bad extra om koll i munnen) men vid kontroll på klinik för en vecka sedan i annat ärende visade de sig att hon har rätt stora och hon håller ju på en del med munnen vid ridning så nu ryker dem så snart jag får en tid på hemmaplan. :)

Skönt med tänderna! :)
Jag har tänkt operera bort Strumpans vargtänder nu i vinter, vid besiktning sas inget om vargtänderna (bad extra om koll i munnen) men vid kontroll på klinik för en vecka sedan i annat ärende visade de sig att hon har rätt stora och hon håller ju på en del med munnen vid ridning så nu ryker dem så snart jag får en tid på hemmaplan. :)
Nelly har också stora vargtänder. Jag har förstått det som att de stora vargtänderna ibland är svåra att få ut, men att man egentligen inte vet förrän efteråt hur rötterna är. Om man inte röntgar innan då.
Min häst är dock inte krånglig i munnen vid ridning, hade hon varit det så hade de åkt direkt också :)

Får du hjälp att visa henne där hon står nu? Smidigt :)
Hoppas det går bra!
Jag får hjälp att longera henne där hon står och sen är det min vän som rider henne på lördag och visar på söndag. Otroligt tacksam för allas hjälp🙏. Är så värdelöst att inte kunna göra saker själv. Just med visning för försäljning känns det skit att inte kunna visa en klippt, igångsatt och fixad häst. Men nu är det vad det är.

Jag får hjälp att longera henne där hon står och sen är det min vän som rider henne på lördag och visar på söndag. Otroligt tacksam för allas hjälp🙏. Är så värdelöst att inte kunna göra saker själv. Just med visning för försäljning känns det skit att inte kunna visa en klippt, igångsatt och fixad häst. Men nu är det vad det är.
Jag förstår dig, man får göra det bästa av situationen bara.

Nelly har också stora vargtänder. Jag har förstått det som att de stora vargtänderna ibland är svåra att få ut, men att man egentligen inte vet förrän efteråt hur rötterna är. Om man inte röntgar innan då.
Min häst är dock inte krånglig i munnen vid ridning, hade hon varit det så hade de åkt direkt också :)

Huga hoppas inte Strumpans har stora rötter :crazy: :crazy:

Vargtänder ska man försöka få ut så tidigt som möjligt just för dem blir svårare få ut/växer ju äldre hästen blir. Mina unghästar kollar jag som 1,5 åringar redan och avlägsnar dessa då eftersom ingreppet blir lättare. Munnen ska alltid kollas innan man testar bett för första gången eftersom vargtänder kan ge obehaglig upplevelse av bettet om vargtänderna finns kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 653
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: swe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar