@MiniLi Jag tänker att det är normalt att det går lite upp och ner även med hur de hanterar bettet (precis som att delar av ridningen också kan gå sämre ibland). Min kan ”klappra” med bettet i början och sedan inte vilja släppa det när jag tränsat av, tränset ligger på marken men hon håller kvar i bettet. Det var det en gång en bettföreläsare som sa att det är ett gott tecken. Hen var inte veterinär eller så men mycket erfaren tränare.
Om hästen kollas regelbundet i munnen och annars funkar bra hade inte jag oroat mig.
Till något annat, igår skickade jag in en film till en virtuell tävling. Min bana är isig och går inte att rida på så jag fick rida mitt mönster på vägen. Jag valde att delta i horsemanship skritt och trav så det var ett kort mönster men roligt och svårt. Det var 360-vändningar åt båda håll, sidepass, backning och trav där emellan.
Underlaget är dåligt överallt så jag kunde inte riktigt longera ordentligt innan jag red, det blåste och körde skotrar överallt (soligt och fint väder annars). Är stolt över att ha ridit mönstret och fått det på film, jag har aldrig ens travat ute på vägen förr med den här hästen.
Det var rolig inspiration och en liten utmaning. Förmodligen kommer det att bli fler sådana tävlingstillfällen, jag ska försöka att vara med då också.