Tror inte på att starta bråk med hästarna. Om nån startar bråk med mig en riktig pms-dag och jag dessutom har nåt ont i kroppen då jäklar i hoppet är det krig. Hon är ju hormonstinn tonåring och tänker att lugn konsekvens är rätt väg. Nu har jag "lurat" henne till att göra som jag vill med hjälp från marken, så hon har inte fått "komma undan".@Fiorano Det låter ju som brunstproblem. Jag har haft ett sto med mycket åsikter vid brunst så jag hade dragit en lättnadens suck om den bara stökar så där lite Eftersom jag haft de problemen så har jag mer än en gång tagit upp frågan med min tränare, hen har en teori om att de som har en tendens att bli stökiga behöver man i unga år tydligt säga ifrån till. Min som var rejält jobbig blev inriden som åttaåring och hade redan mycket åsikter om allt.
Det svåra är ju dock att veta helt säkert om det är brunst eller inte. Jag skriver dagbok efter varje ridpass så det tog inte så länge innan jag såg mönstret. Min brukade få vila under de värsta vårbrunsterna, lugnast för alla parter.
Har många gånger tänkt även i lite annan hantering att hon är urtypen av häst som kan ta över alldeles. Hon har väldigt stark personlighet och allt ska vara på hennes villkor. Naturligtvis måste hon lyda men i mycket måste jag vara smartare än henne för att ha henne "med" mig och inte mot mig. För blir vi ovänner på riktigt tror jag det blir omöjligt att jobba med henne.