Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha oj då!jag vill också få mysiga och lugna turer ut i skogen! Red 15 min i ridhuset igår och avslutade med att skritta ut. Tokladdad häst som laddade i minsta motlut och tyckte att här skulle det galopperas. I klätterbacken blev det en explosion så jag satt väldigt löst. Hade en stor tuss med man i händerna efteråt men han lugnade sig efter ett tag och vi kunde avsluta med långa tyglar och nöjd häst ❤
Är du inte rädd att hon ska befästa dumheter eftersom visat rejält temperament i olika situationer? Det kan ju bli rätt jobbigt om hästen fortsätter ha så mkt åsikter..Igår kväll var det premiär med tömkörning med bett. Mycket upprörd ponny som liksom varvade upp sig mer och mer ju längre vi höll på. Hon verkade dock inte upprörd över bettet (men hon tuggade mer än tidigare) utan snarare över att matte skulle bestämma exakt var hon skulle gå. Dum matte!
Jag avslutade innan hon stod på bakbenen, men det hängde liksom i luften. Inga som helst problem så länge vi gick på fyrkantsspåret, utan det var när jag bytte varv (snett igenom) som det var kränkande. Suck liksom...
Men jag tänker att hon förmodligen kommer få ett annat beteende med vagnen, då det blir mer rakt fram såhär i början (vi kör inte på ridbanan ännu) och då är det roligare än att gå runt på ridbanan. Enligt Storm är ridbanan endast till för att galoppera fort och hoppa på.
Haha oj då!
Jag har ju inte ridit så mycket senaste månaderna så jag vågar inte utsätta mig för bussituationerna. Men om ett tag när jag är lite mer sadelvan så kanske
Nelly är sådär hispig när jag promenerar med henne ute också. Väldigt lättskrämd och med stora reaktioner.. Men det lägger sig nog snart hoppas jag
Ja det är inte så konstigt att det bli annorlunda då! Nellys hjärnspöken är nog också kopplade till den långa vilan, hon är normalt sett inte särskilt lättskrämd utan det är något som kommit nu under vintern. Eller så är den någon slags 4-års krishan är ju normalt jättesnäll ute, har ridit ut ensam redan från början. Nu är han tokpigg pga vila och att vi inte kunnat ta oss ut i skogen på hela vintern.Tror att det kommer återgå till det normala bara vi faktiskt kan komma igång och rida ut som vanligt
Jag är lite tudelad till longering innan ridning nu. Hur har ni andra gjort när ni startat upp efter lång vila?
När jag red Nelly i somras så longerade jag alltid kort innan jag hoppade upp. Har gjort det de två gånger jag ridit nu också, men hon blir trött så fort så jag vet inte om det är så klokt.
Vill gärna longera för att vara säker på att hon är lugn innan jag hoppar upp och det känns bra att hon fått röra sig lite med sadel och hängande stigbyglar innan. Samtidigt så är det svårt när konditionen är typ noll för då blir hon trött jättefort.
Om man tänker hur hon ligger i fas så är ju vi över ett halvår efter. Motsvarande som om detta vore efter sommarbetet när de är 3 år. Hon är riden totalt ca 3 månader utspritt på tre perioder under förra vintern - våren - sommaren. Det är nästan 9 månader sedan hon reds sist.
Ja, jag funderar på att ta på lina om hon har vilat flera dagar i följd och man kan anta att det är högre risk för bus.. Eftersom hon bara för en vecka sedan levde rövare totalt så känner jag mig fortfarande lite feg och mesigJag har longerat några gånger vid igångsättning, mest för att stämma av att han är okej med sadel osv. Slutade longera inför varje pass ganska tidigt, han vill helst inte springa på lina så kändes inte bra att jaga runt honom med pisken. Valde att ta den energin under ridning istället.
Är du inte rädd att hon ska befästa dumheter eftersom visat rejält temperament i olika situationer? Det kan ju bli rätt jobbigt om hästen fortsätter ha så mkt åsikter..
Vilken härlig bildIdag har Nelly äntligen fått gå tillbaka till sin vanliga hage, den är ganska kuperad så hon har gått i plattare hage pga skadan. Såå nöjd tjej som äntligen återförenats med sin bästis
Båda f2016 e Canterbury
Visa bifogad fil 47315
Elli badade ikväll. Kränkt.nu Visa bifogad fil 47373