Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh no, @Eloise - det låter inte kul! :( Håller tummarna för honom!

Mini har även lyckats skada sig han med, verkar som at han sträckt något i hasen för han är varm och lite svullen, och haltar lite. :( Tror det hände i går och då trodde vi att det var en hovböld för han ville inte trampa ner ordentligt utan gick bara på tån, men i dag när hovis skulle kolla så såg vi att han blivit svullen i hasen.
Idag stödjade han däremot på hela benet och var inte lika halt som i går, så vi avvaktar lite i loppet av häljen, om det inte blir ännu bättre innan mandag så blir det veterinär och evt. UL.

Mini har även lyckats skada sig han med, verkar som at han sträckt något i hasen för han är varm och lite svullen, och haltar lite. :( Tror det hände i går och då trodde vi att det var en hovböld för han ville inte trampa ner ordentligt utan gick bara på tån, men i dag när hovis skulle kolla så såg vi att han blivit svullen i hasen.
Idag stödjade han däremot på hela benet och var inte lika halt som i går, så vi avvaktar lite i loppet av häljen, om det inte blir ännu bättre innan mandag så blir det veterinär och evt. UL.

Tack!

Vad trist med Mini, hoppas han bara busat lite för mycket och att svullnaden och hältan försvinner snart :)

Jahopp, nu ringde de från evidensia... han har tydligen "studsat lite" i boxen inatt och fått en rejäl sårflik på insidan av hasen, "ganska nära bursorna och där piphas sitter", är sydd och bandagerad.
Känns inte alls kul.. något lugnande för boxvistelsen vill de inte ge pga risken för kolik, förståeligt.

Ska ringa dem igen om en stund och kräva att de röntgar honom så han inte fått en lös benbit, samt att han promeneras för att hålla energin något nere. Är ju inte helt lätt för en sprallig hingståring att gå från bete till boxvila såklart.

13686754_10154047372751263_3673619809857563610_n.jpg

Såhär såg han ut när vi kom upp igår, kisade hela tiden och hade väldigt ont i ögonen.

13686590_10154049114811263_3640248777512275577_n.jpg

Och såhär såg han ut idag... :( hade en snäll kollega som lät mig ta väldigt lång lunch så jag hann upp på besökstiden mellan 14-15. Han ser betydligt bedrövligare ut på bilden än vad han var i verkligheten.
Han var väldigt gosig och inte alls brydd över sitt bandage, både veterinär och stallpersonalen sa att han var väldigt snäll och gosig, det värmde lite i hjärtat, men var ändå hjärtskärande att åka därifrån.
Snygga flätor hade han fått som de sedan fäst ögonkatetrarna i, och någon promenad var det inte alls tal om eftersom de inte ville riskera att såret skulle gå upp, de hade bytt box och satt honom hos hästarna som hängde i hängmattor för mer kontroll och lugnare stalldel.

Känns någorlunda tryggt även om jag gärna hade bott däruppe på kliniken nu :angel:

Vad tråkigt @Eloise, hoppas din grabb repar sig fort!
Här har vi problem med flugorna, Antons ögon är irriterade och rinner...:( Jag funderar på att sätta på honom ett flugpannband men skaderisken känns ju enorm när de håller på och biter och tar i precis allt. Vill högst ogärna ha nåt som de kan fastna i... Vad använder ni andra? Just hingstarna är ju väldigt pillriga; med en stoflock hade jag varit mindre bekymrad.

Men inte du också! Måste missat ditt inlägg om Mini! :( Vilken jädrans skitsommar rent ut sagt; känns som att alla hästar bara är sjuka och skadade. Hoppas han repar sig fort också!

Vad tråkigt @Eloise, hoppas din grabb repar sig fort!
Här har vi problem med flugorna, Antons ögon är irriterade och rinner...:( Jag funderar på att sätta på honom ett flugpannband men skaderisken känns ju enorm när de håller på och biter och tar i precis allt. Vill högst ogärna ha nåt som de kan fastna i... Vad använder ni andra? Just hingstarna är ju väldigt pillriga; med en stoflock hade jag varit mindre bekymrad.

Prova dra på en luva ändå? Drar de av den så gör de det, men då har man försökt ha en på åtminstone..
Jag hade också ringt vet och fått salva till ögonen direkt, Evidensia tror att Drutten fått sår på hornhinnorna för att han kliat sig när han började bli geggig, hade behandling satts in direkt han blev kladdig hade det kanske inte behövt gå såhär långt.
Drutten åker inte tillbaka till betet när han är frisk, daglig tillsyn är inte att räkna hästarna varannan dag i mitt tycke.

Prova dra på en luva ändå? Drar de av den så gör de det, men då har man försökt ha en på åtminstone..
Jag hade också ringt vet och fått salva till ögonen direkt, Evidensia tror att Drutten fått sår på hornhinnorna för att han kliat sig när han började bli geggig, hade behandling satts in direkt han blev kladdig hade det kanske inte behövt gå såhär långt.
Drutten åker inte tillbaka till betet när han är frisk, daglig tillsyn är inte att räkna hästarna varannan dag i mitt tycke.
En salva till ögonen kan jag visst fixa, det är inte problemet. Problemet är att han konstant har 10-15 flugor runt ögonen. Föredrar flugpannband framför en luva, får fixa en sån tills imorgon men min erfarenhet är att den kommer massakreras och försvinna på en timme. Värt ett försök iaf.

Självfallet ska de ha tillsyn dagligen på betet, tråkigt när det inte efterföljs.

En salva till ögonen kan jag visst fixa, det är inte problemet. Problemet är att han konstant har 10-15 flugor runt ögonen. Föredrar flugpannband framför en luva, får fixa en sån tills imorgon men min erfarenhet är att den kommer massakreras och försvinna på en timme. Värt ett försök iaf.

Självfallet ska de ha tillsyn dagligen på betet, tråkigt när det inte efterföljs.

Ja de där små ligisterna är mästare på att tugga i sig saker.. Hoppas han får ha den ifred åtminstone ett tag.

Är bara så glad att han inte stod där med brutet ben flera dagar, utan "bara" ögonskador även om det är nog så illa :(

Ja de där små ligisterna är mästare på att tugga i sig saker.. Hoppas han får ha den ifred åtminstone ett tag.

Är bara så glad att han inte stod där med brutet ben flera dagar, utan "bara" ögonskador även om det är nog så illa :(
Men alltså ligger betet långt bort och var du lovad att de skulle ha daglig tillsyn, vad är det som inte har fungerat? Vet inte alls hur det "brukar" fungera på andra sommarbeten men hos oss har Antons stallägare ansvar för tillsynen men jag är så mammig att jag åker dit i princip dagligen ändå för att hålla koll, dock har jag hyfsat nära dit.
Självklart kollar man då de andra hästarna också.

Jag tog hem Anton i vintras direkt när jag kände att det inte funkade tillfredsställande så jag förstår om du hämtar hem honom efter detta.
Tråkigt hur som helst för både dig och hästen. :(

Men alltså ligger betet långt bort och var du lovad att de skulle ha daglig tillsyn, vad är det som inte har fungerat? Vet inte alls hur det "brukar" fungera på andra sommarbeten men hos oss har Antons stallägare ansvar för tillsynen men jag är så mammig att jag åker dit i princip dagligen ändå för att hålla koll, dock har jag hyfsat nära dit.
Självklart kollar man då de andra hästarna också.

Jag tog hem Anton i vintras direkt när jag kände att det inte funkade tillfredsställande så jag förstår om du hämtar hem honom efter detta.
Tråkigt hur som helst för både dig och hästen. :(

Daglig tillsyn skulle ingå, men när jag meddelade att vi hämtade hem pga skadan och frågade när de senast kollades fick jag svaret "oj, det har nog varit typ i förrgår, han var kanske lite irriterad i ögonen då när jag tänker efter"
Är helt klart besviken på bristen av tillsyn.

Det är inte superlångt dit, och jag är där minst varannan dag normalt vis, men pga sjukdom & semestertider på jobb fick jag jobba dubbla pass och hann inte dit mån-ons, i söndags såg allt bra ut, så det har gått fort med alla dessa flugor och värmen :(
Klandrar mig själv också som litade på andra :(

Det är trist att man ska behöva kolla sin häst själv dagligen när man betalar för bete med tillsyn, men det verkar vara ganska vanligt att mindre skador inte upptäcks i en större flock, tyvärr.. :( Jag åker till Minis bete typ varje dag, men jag är den enda av ägarna som gör det. (Kanske för att min tydligen är en porslinshäst....? :p )

Hon som har det dagliga tillsynet kom precis efter att jag upptäckt att han var halt i torsdags, då var han enligt mig blockhalt, men hon tyckte inte det var så illa.....?! :crazy: Nu är hon en såpass erfaren hästmänniska så jag tänker att det möjligtvis kan vara jag som överdriver, men jag skulle ändå föredra att bli orienterad om absolut var minsta lilla sak som inte är helt 100 med min häst....

Hursom - hältan har blivit mycket bättre, i dag syntes det knappt nåt när han gick, så förhoppningsvis har det bara varit en liten stukning. :)

Ang. flugskydd så har vi tur med att det nästan alltid blåser här, så det är inte jättemycket flugor. Jag torkar Minis ögon ibland om de börjat rinna lite, har en flughuva till honom som han använde då han var hemma, men tror inte den skulle hålla särskilt länge på betet.... I så fall kanske man skulle kunna spraya huvan med antibit-spray?

Tråkigt när tillsynen inte efterföljs, det är under sommaren flest skador uppstår också när de går ute dygnet runt i flock, så hela resonemanget om att de "klarar sig själva" är bakvänt. Jag har nog inte heller sett nån annan än mig på betet, jag vet att stallägaren kör förbi men det är en annan som har sin hingst i flocken också.

I Antons fall har jag tänkt på flugorna ett tag, men då har han inte varit direkt irriterad i ögonen som igår. Jag får sätta in grimman tight som attans på honom för att minimera risken för att hovar fastnar osv. De går ju upp och klättrar med jämna mellanrum, det är främst då jag är orolig för att nåt ska hända.

Huvor har jag men tycker att dels så ser de sämre i dem och sen har de en tendens att stänga in och förvärra ögonen när de väl börjat bli irriterade. Mamman har massa flughuvor men det är inte ens lönt att ha dem i hagen för hon tar av dem direkt, det kliar antagligen.

Har inte testat själv, men hörde om någon som smörjde 4ess hästsalva runt ögonen för att hålla flugorna borta....? Om det funkar så känns det säkrare än grimma på på betet.

Men läskigt att det kan gå så illa som med Drutten, "bara" för att ögonen blir irriterade... :( Har liksom tänkt att worse case är ögoninflammation...

@sorbifolia Ja, det är supertrist, men nu är det som det är. Har framfört till ägaren av betet att jag tyckte det var trist, så nu får jag sluta älta det =)
Vad skönt att hältan är bättre på Mini, håller tummarna fortsatt för er!

@Fritidsryttare Har ibland suttit där flera timmar med picknick och andats natur, men aldrig stött på någon annan ägare där heller, sen har ju dygnet många timmar såklart så det behöver inte betyda att ingen annan varit där..

Den ständiga oron man harmed små ligister :angel:
Ringde evidensia när receptionen öppnade kl 11 och han hade inte hittat på några nya hyss, bandaget och alla katetrar satt där de skulle, receptionisten kunde inte tolka alla konstiga ord som stod om ögonen men sa att allting såg bra ut.
Veterinären hade fått veta av henne sen att jag ringt så hon ringde upp för en stund sen också, och var väldigt nöjd med hur han svarade på behandlingen, ödemet på vä öga täckte tidigare 2/3 av ögat men hade gått tillbaka och täckte bara 1/3 av kanten, ingen temp, magen krånglade inte av att stå stilla heller och han hade stått och smaskat på hennes hår hela tiden när hon undersökte honom, känns som om jag kan andas ut lite grann nu :love:

Men läskigt att det kan gå så illa som med Drutten, "bara" för att ögonen blir irriterade... :( Har liksom tänkt att worse case är ögoninflammation...

Har alltid tänkt så också, inte förrän nu när jag läst på ordentligt så inser jag att infektionen kan va så aggressiv att den äter hål på hornhinnan, eftersom provsvaren inte kommit vet vi inte om det är en sån aggressiv form, eller om han själv bara kliat hål på den. Det var tack och lov bara hål på hornhinnans yttre lager =)

Tråkigt när tillsynen inte efterföljs, det är under sommaren flest skador uppstår också när de går ute dygnet runt i flock, så hela resonemanget om att de "klarar sig själva" är bakvänt. Jag har nog inte heller sett nån annan än mig på betet, jag vet att stallägaren kör förbi men det är en annan som har sin hingst i flocken också.

I Antons fall har jag tänkt på flugorna ett tag, men då har han inte varit direkt irriterad i ögonen som igår. Jag får sätta in grimman tight som attans på honom för att minimera risken för att hovar fastnar osv. De går ju upp och klättrar med jämna mellanrum, det är främst då jag är orolig för att nåt ska hända.

Huvor har jag men tycker att dels så ser de sämre i dem och sen har de en tendens att stänga in och förvärra ögonen när de väl börjat bli irriterade. Mamman har massa flughuvor men det är inte ens lönt att ha dem i hagen för hon tar av dem direkt, det kliar antagligen.
När jag har haft häst med grimma på bete så brukar det funka med en liten nyckelring att sätta i ringen och sedan sätta haken i den. Men frågan är om man inte bara kan knyta en garntråd i ringen och sätta haken i den? Tänker om där även är mycket buskar och träd som de är inne och går bland.

När jag har haft häst med grimma på bete så brukar det funka med en liten nyckelring att sätta i ringen och sedan sätta haken i den. Men frågan är om man inte bara kan knyta en garntråd i ringen och sätta haken i den? Tänker om där även är mycket buskar och träd som de är inne och går bland.
Smart idé! Det är mycket träd osv i den hagen de går i nu, jag ville flytta över dem dit förra veckan för att de skulle få mer skydd från flugfän och sol. Tack för tipset, ska testa det.:)

13653175_1504600846232255_6923793574434921501_o.jpg
Om det pannbandet får sitta tills imorgon så blir jag ytterst förvånad, det var en sällsynt rolig leksak.... Nu har han det iaf på sig. Det blåser lite mer idag så ögonen såg bättre ut. De ser rätt tråkiga ut allihop med flugorna (dvs, som hästar vanligtvis gör på sommaren), jag är nog lite blödig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur