Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hälsade på min -15, har ni sett vilken pytteliten mule??

tumblr_oa5d99MVjE1rrws4ko1_1280.jpg

Visat Anton för spekulanter idag och alltså ja.... Ungen är ju helt makalös. Vi skulle vara 3 som hjälptes åt med lastning och visning. När den första hjälpen kom stod Anton redan i släpet så hon kunde bara stänga bakom.

Sen körde jag till ett nytt stall; ställde honom ensam i en box, där stod han snällt och väntade tills de kom. Då släppte vi honom i ridhuset, han har aldrig varit i ett ridhus förr. De hade haft löshoppning innan så det var plastband, hinderstöd, bomserier osv. Inga problem, jag släppte honom, jagade på lite och sen ledde jag honom över alla bommarna. Därefter lastade vi och körde tillbaka honom.... Jag är faktiskt mäkta stolt över honom! :love:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1492657207426619&id=100000470611264

Här var distriktarn ut igår för en koll på en förmodad sparkskada. Det såg rätt bra ut ändå trots enorm svullnad, missat leden och ingen hälta. Nu sprutor i några dagar och det sköter hon kanonbra, fick guldstjärna av vet för huvud. Från den ljusa sidan får vi mycket nyttig hantering av detta ;)

2m5ezp2.jpg

fy1m37.jpg

Hade hovslagare ute till Drutten och hans kompis på betet idag, satte ner plaststolpar och band som en liten fålla för att hovslagaren skulle slippa nio andra hingstar flåsande i nacken..
Först fick vi bara med oss kompisen och tre hästar ner till fållan, kompisen kommer alltid springandes så fort han ser människor. Tyvärr stack de tre iväg igen till resten av flocken medan vi verkade kompisen vilket orsakade lite kalabalik, tog en stund innan hela gänget insåg att de skulle komma ner och stanna kvar, men sen blev det lugnt. Är en himla trevlig flock grabbar allihop!

Tog dock ett litet tag innan Drutten insåg att han varken skulle avmaskas eller vaccineras vilket blivit gjort de senaste gångerna vi varit där, men lyckades låta sig bli mutad med gos efter en stund.
Därefter lyfte han alla fyra tassarna exemplariskt och hovslagaren sa att han har bland de bästa hovarna av hans kunder nu, otroligt kul att höra! Har haft hovslagaren ute och verkat honom var fjärde vecka sen han föddes, för att jag är otroligt petnoga och vill göra allt "rätt" :angel:
Har tidigare haft tråkiga hovskador, även om hovarna skötts, det har nog gjort mig en aning pedantisk..

Är så skönt att se att min sociala kille är lika go och glad som han var hemma, inte alls blivit så förvildad som jag förväntade mig :)

13730882_1496287160396957_5840762807438827671_o.jpg
Gullungen... Han är förhoppningsvis såld här framöver, med blandade känslor från mitt håll så klart. Jag är dock övertygad om att han kommer göra sin nya matte jättelycklig. Jag har fått väldigt mycket fin respons på honom, ett kvitto på vilken trevlig liten kille han är.
Då får man väl säga grattis! Men jag förstår att det är blandade känslor..

Ja, grattis @Fritidsryttare :)!
Jag funderar ju också på att sälja iom vi ska flytta. Har sålt våran "gård" och inte hittat något annat utan både vi och hästar ska bo inackoderade. Då känns hon lite dyr och bökig när man inte sköter det själv mitt lilla gryn. Det kan räcka att hyra in dom båda ridhästarna.. Men vi får se. Känns tråkigt också.

Här är en liten bild på oss i lördags morse när hon fick vara löshäst på skogsrundan:D.
13692468_1176251755729675_1504445151332229905_n.jpg

Buhu, så var pappren skrivna på min lille bebis. Besiktning och kastrering återstår när vädret tillåter det. Han kommer få det kalasbra, hela familjen stod och kramade och pussade på honom idag och Anton såg alldeles förtjust ut över att stå i centrum, mamma upp i dagen.:) Att en främmande människa tog över grimskaftet var inga problem, men han tittade storögt på mig när jag lämnade över honom för fotografering, ungefär som att han tänkte "matte, ska inte du vara med på det här också, ska jag stå här själv?". :p

Min lille kille står på Evidensia i Helsingborg nu :cry:

Kom ut till betet sent igår kväll och båda ögonen var rejält svullna och gojsiga, hämtade hem honom och kompisen tidigt imorse och tog ut veterinär, som rekommenderade att åka upp.
Väl på plats togs han emot akut och det konstaterades sår på båda hornhinnorna, de har tagit bakt. prov, satt kateter i bägge ögonen, och avvaktar svar på proverna på måndag, fram till dess får han smärtstillande och bredspektrum antibiotika varannan timme.
Gjorde ont i hjärtat att se hur smärtpåverkad han var innan vi kom upp :(
Men han skötte sig så himla fint :heart
Gick rakt upp på släpet, åkte fint, lugn och sansad på plats och veterinären tyckte han verkade cool i skallen.

Hittills inga svar på hur det kan ha uppkommit..

Någon med erfarenhet av ögonskador?

Buhu, så var pappren skrivna på min lille bebis. Besiktning och kastrering återstår när vädret tillåter det. Han kommer få det kalasbra, hela familjen stod och kramade och pussade på honom idag och Anton såg alldeles förtjust ut över att stå i centrum, mamma upp i dagen.:) Att en främmande människa tog över grimskaftet var inga problem, men han tittade storögt på mig när jag lämnade över honom för fotografering, ungefär som att han tänkte "matte, ska inte du vara med på det här också, ska jag stå här själv?". :p

Motigt, men visst har du gjort en ny i år? Är planen att behålla ev sto?

Vi var in till kliniken igår iom att hälta och feber varierat lite mer än vad min bekvämlighet tillåtit efter sparken. Svullnaden tog god tid på sig att gå ner. Spännande att åka första gången uppbunden med henne, sedan sederad på hemvägen efter röntgen och hovis 2 h senare. Men inget fel på henne! Mycket snäll hela dagen, nu långledigt i hagen utan någon som helst inblandning med transporten, sprutor, blyförkläden eller annat otyg.

Motigt, men visst har du gjort en ny i år? Är planen att behålla ev sto?

Vi var in till kliniken igår iom att hälta och feber varierat lite mer än vad min bekvämlighet tillåtit efter sparken. Svullnaden tog god tid på sig att gå ner. Spännande att åka första gången uppbunden med henne, sedan sederad på hemvägen efter röntgen och hovis 2 h senare. Men inget fel på henne! Mycket snäll hela dagen, nu långledigt i hagen utan någon som helst inblandning med transporten, sprutor, blyförkläden eller annat otyg.
Japp, stämmer; fick en unge i år undan ett annat sto som också är såld (hingstföl). Sen är Antons mamma ombetäckt i år med Touchdown, så förhoppningsvis får han ett syskon nästa vår (och ja, jag vill _väldigt_ gärna ha ett stoföl :D).

Kom ut till betet sent igår kväll och båda ögonen var rejält svullna och gojsiga, hämtade hem honom och kompisen tidigt imorse och tog ut veterinär, som rekommenderade att åka upp.
Väl på plats togs han emot akut och det konstaterades sår på båda hornhinnorna, de har tagit bakt. prov, satt kateter i bägge ögonen, och avvaktar svar på proverna på måndag, fram till dess får han smärtstillande och bredspektrum antibiotika varannan timme.
Gick rakt upp på släpet, åkte fint, lugn och sansad på plats och veterinären tyckte han verkade cool i skallen.

Usch och fy, håller tummarna! Står själv med en halvkrasslig unge och det skär i hjärtat :(

Men stackars liten.. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama