Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis i efterskott Rut! Hon ser så fin ut ! Svårt att beskriva såklart, men hon har en uppsyn som påminner mig sååååå mycket om ett sto jag kände som var knepig, men väl värd besväret.

Jo, hon har allt en speciell uppsyn ;).. Tänker inte lägga ut bild på mitt blåmärke på knät:p.. Hon har ett lite speciellt humör, tror jag..Oftast väldigt snäll och sensibel men jises när det är något som liksom avviker..då undrar jag om inte angloblodet eller något från fadren spökar lite..:sneaky:. A, ligger väl lite hetta hos mor med men hon har varit så sjukt lätt och har ett fantastiskt temperament..

Grattis Anton:)! @Fritidsryttare

Hade fö hovis i torsdags.. Trött och varm efter jobb. Klantade mig när jag tog in Rut och hon rammade skottkärran med bakkärran och blev ganska varsk sas. Underlättade inte verkningen eller bakbenshanteringen denna gång;)..
Tur jag har en lugn och orädd make ibland..
På´t igen bara..

Minis förkylning gick över i feber i fredags, så vi var tvungna att hämta hem honom från betet. Nu står han ensam i stallet och hagen pga eventuell smittorisk, han tycker det är lite tråkigt, men är otroligt duktig. :love: Skönt att han inte har ärvt sin mammas separationsångest...

Förhoppningsvis kan han åka tillbaks till sina kompisar om en vecka, om febern är borta och vädret är någorlunda okej. Just nu regnar det, så i dag har han mestadels fått vara inne. Jag har öppnat upp så han kan använda båda boxarna i stallet, plockat gras och gjort lucerngröt åt honom. Måste ju skämma bort lillplutten när han är sjuk... :heart

Idag har jag varit till klinik med Unik. Han har fått hasledsgallor som jag ville kolla upp. Han har inte åkt släp sen fölmönstringen så lite nervös var jag. (Vi har tränat lastning massor men aldrig åkt.)
Med sig på färden som moraliskt stöd fick han min sons shetlandsprinsessa Felicia.
Unik knallade på släpet hur fint som helst, blev lite konfunderad över att det stängdes bakom honom men inte rädd. För det fanns ju mat där och finns det mat är det all good. Han är sin mors son där tack och lov. Han stod som ett ljus hela vägen, kikade roat på lastbilar och vägarbeten med munnen full med hö. :D På kliniken fick han stora A i uppförande av veterinär, mannen med lugnande samt röntgendamen. Dessutom tyckte de att han var väldigt snygg och välproportionelig. *stolt matte*
När vi skulle hem knatade han på släpet som om han aldrig hade gjort annat. Jag är så glad över min lilla kille så att jag knappt finner ord..
I3586165W1024H576V

Unik och Felicia i släpet.

I3586166W553H507V20160627T172416Z.jpeg

Unik undersöks av veterinären. Stooora ögon men höll sig i skinnet så fint hela tiden. Vi kunde till och med trava prydligt fram och tillbaka i gången.
Röntgen visade ingenting så veterinären tyckte inte att jag skulle oroa mig men givetvis hålla koll på förändringar.

Idag har jag varit till klinik med Unik. Han har fått hasledsgallor som jag ville kolla upp. Han har inte åkt släp sen fölmönstringen så lite nervös var jag. (Vi har tränat lastning massor men aldrig åkt.)
Med sig på färden som moraliskt stöd fick han min sons shetlandsprinsessa Felicia.
Unik knallade på släpet hur fint som helst, blev lite konfunderad över att det stängdes bakom honom men inte rädd. För det fanns ju mat där och finns det mat är det all good. Han är sin mors son där tack och lov. Han stod som ett ljus hela vägen, kikade roat på lastbilar och vägarbeten med munnen full med hö. :D På kliniken fick han stora A i uppförande av veterinär, mannen med lugnande samt röntgendamen. Dessutom tyckte de att han var väldigt snygg och välproportionelig. *stolt matte*
När vi skulle hem knatade han på släpet som om han aldrig hade gjort annat. Jag är så glad över min lilla kille så att jag knappt finner ord..
I3586165W1024H576V

Unik och Felicia i släpet.

I3586166W553H507V20160627T172416Z.jpeg

Unik undersöks av veterinären. Stooora ögon men höll sig i skinnet så fint hela tiden. Vi kunde till och med trava prydligt fram och tillbaka i gången.
Röntgen visade ingenting så veterinären tyckte inte att jag skulle oroa mig men givetvis hålla koll på förändringar.
Vad skönt att det såg bra ut på röntgen och vilken duktig kille som sköter sig så bra på utflykten! :)

Så gott för er som lastat och kört sina åringar..Det har inte jag:angel:.
Projekt lastträna pågår och tips mottages. Lätt i framändan och gga reaktiv liten dam.
Vete 17 om vi reder ut detta.
Mamman var ju inga större problem. Hon reste ju iof hit som sex månaders föl med sin mamma.
Ångrar lite nu att jag inte lastade henne som föl:mad:..

Projekt lastträna pågår och tips mottages. Lätt i framändan och gga reaktiv liten dam.
Mamman var ju inga större problem. Hon reste ju iof hit som sex månaders föl med sin mamma.

De ynglingar jag haft innan som inte varit lasttränade när jag köpt dem har jag bara jobbat från marken utan släp först, att de ska flytta sig undan mig, backa, gå framåt, åt sidan osv.. När det varit riktigt befäst har jag gjort samma sak med släpet, gå fram ett par steg mot det, backa, flytta sig sidan om det och inte krävt att de ska in i släpet direkt.

Tålamod och lugn brukar lösa det mesta tycker jag :) bra att träna innan man står i en situation där man faktiskt måste åka.

Jag har matat in honom i släpet. Första gången fick han äta nedanför rampen och när han var ok med det fick han äta på rampen nästa gång o.s.v längre och längre in till sist stod han på plats och mumsade obekymrat.

Jag har också matat in Anton och kört mycket tajming och eftergift. Det är rätt smarta djur så kommer de bara in i systemet och man är konsekvent så brukar det gå bra - eller så har jag bara haft särdeles lätta ungar att lastträna förra året (ena hingsten undantaget men det skyller jag inte på systemet utan på individen:idea:).

@polly p - du har ju mamman hemma, går inte Rut in om hennes mamma står i släpet hellre?

Mini har ju åkt ganska mycket, men den förra åringen vi hade blev aldrig direkt lasttränad, utan första gången vi hemtade hem den var det två starka män som vänligt men bestämd tog händerna bakom rumpan på hästen och "lyfte" in den i släpet. Den var supersnäll att lasta sedan.

Jag tror att det är viktigt att undvika "tjaffs" och inte göra en för stor grej av transporten. Om det verkar som att hon är i en trassålder nu så är det kanske bättre att vänta med lastträningen tills ni är inne i en bättre period?

Jag var ute och tog lite bilder på Anton igår och han växer ju så det knakar, herregud... Han är till salu nu och det skär i mattehjärtat att eventuellt behöva skiljas från min "förstfödde".

Det är inte många knop de gör de där grabbarna, jag kom mitt i middagsluren igår och drog upp dem. Inte uppskattat nånstans. Han står lite lustigt under sig på bilden, men jag känner mest: hur kan han ha blivit så stor? Han ser ju nästan vuxen ut i vissa vinklar. Något måste de iallafall röra på sig för han har lagt på sig kopiösa mängder muskler.
13582114_1476397009052639_6833263241731196626_o.jpg

Lille Anton..Vsade honom för spekulant nu ikväll i ösregn. De gick längst bort på betet, var bara att traska iväg och slänga på honom en grimma och gå iväg med honom. Flocken hängde på bort till grinden, sen tog vi ut honom på vägen och gick en promenad.

Igår verkades han, samma sak där, plockade ut honom själv och sen gick vi runt lite innan hovis kom och verkade runt om. Det var en hovis som han aldrig sett förut och han blev biten av både flugor och bromsar men stod och sov.

Ska de verkligen vara så här snälla?

Lille Anton..Vsade honom för spekulant nu ikväll i ösregn. De gick längst bort på betet, var bara att traska iväg och slänga på honom en grimma och gå iväg med honom. Flocken hängde på bort till grinden, sen tog vi ut honom på vägen och gick en promenad.

Igår verkades han, samma sak där, plockade ut honom själv och sen gick vi runt lite innan hovis kom och verkade runt om. Det var en hovis som han aldrig sett förut och han blev biten av både flugor och bromsar men stod och sov.

Ska de verkligen vara så här snälla?

Vilket praktexemplar han är! Hade jag inte redan haft en liten huligan hade jag slagit till, han verkar himla trevlig!

Mini verkar vara bra från sin förkylning nu. Så imorgon planerar vi att släppa ut honom på betet med kompisarna igen. :)

Han har varit helt otroligt duktig på att vara själv hemma. Tittar knapt ens åt mitt über-brunstiga sto när hon står och skriker 10 meter ifrån hans hage, han går bara och mumsar gräs. I natt sov han själv ute på lösdriften, det gjorde honom inget alls. Skönt med en så avslappnad liten kille! :love:

Men han kommer nog uppskatta att få komma tillbaks till sina kompisar! Hoppast bara att vädret blir lite bättre nu framöver, så de inte behöver frysa så mycket.

Idag har Anton fått sista sprutan i sin grundvaccination, det gick som en dans även om min stallägare nog inte ligger högst upp på listan över favoritpersoner då Anton har vuxit upp med att han antingen sticks, håller fast eller sprutar äckliga saker i munnen.;)

Sen skulle vi känna om han hade en eller två kulor nere, men då blev Anton så här :confused::eek::nailbiting:. Första gången han verkligen tvärvägrar nåt, och jag kan egentligen inte klandra honom. Hade nog inte heller underkastat mig en gynundersökning utan förvarning bara så där.:D

Vad har ni för erfarenhet av att operera klapphingstar? Jag har bara sett en kula på Anton hela tiden, men har inte tänkt så mycket på det då han ändå inte skulle kastreras på länge. Om han nu säljs så vill köparen ha honom kastrerad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama